Koncerty z udziałemMARIUSZ PATYRA
- 12 kwietnia 2008, sobota» 18:00
- 11 kwietnia 2008, piątek» 19:00

Mariusz PATYRA
wykonawcy:
- Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
- Yoav TALMI (Izrael) – dyrygent
- Mariusz PATYRA – skrzypce
program:
- L. Beethoven – Uwertura „Egmont” op. 84
- M. Bruch – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 44
- J. Brahms – I Symfonia c-moll op. 68
Podczas najbliższych koncertów symfonicznych (11,12.04) w Filharmonii Krakowskiej rozbrzmiewać będzie muzyka uznanych niemieckich twórców XIX w.: Beethovena – Uwertura „Egmont”, Brucha – II Koncert skrzypcowy, Brahmsa – I Symfonia. Koncerty te mozna zatem zatytułować za dr Małgorzatą Janicką-Słysz: "Trzy razy B, czyli Beethoven heroiczny, Bruch melodyjny i Brahms liryczno-dramatyczny". Będzie to również okazja do spotkania się ze sztuką wybitnych wykonawców: izraelskiego dyrygenta – Yova Talmiego oraz skrzypka – Mariusza Patyry.
Beethoven heroiczny
Uwertura „Egmont” (1810) Ludwiga van Beethovena to około osiem minut muzyki mającej postać zwartej dramaturgii prowadzącej od mrocznych akordów wstępu, poprzez udramatyzowane Allegro, po końcowy triumf – apoteozę zwycięstwa. Jest reprezentacją bohatera tragedii Johanna Wolfganga Goethego, który odpowiadał Beethovenowskim ideałom poświęcania się dla narodu, w imię wolności.
Bruch melodyjny
Podczas pobytu w Anglii, Max Bruch zaprzyjaźnił się z Pablem Sarasatem, któremu zadedykował swój II Koncert skrzypcowy d-moll op. 44 (1833). Bruch był melodystą: z instrumentów najwyżej cenił skrzypce, które w jego odczuciu najbardziej zbliżały się do natury głosu ludzkiego. Jego muzyka jest przykładem romantycznej mowy uczuć. II Koncert skrzypcowy ujęty został w tradycyjną trzyczęściową architektonikę: Adagio ma non troppo, Recitativo – Allegro moderato, Finale – Allegro molto.
Brahms liryczno-dramatyczny
I Symfonię c-moll op. 68 (ukończoną 1876) Johannesa Brahmsa określono mianem „dziesiątej symfonii Beethovena”, wskazując na jej silne związki z postawą i muzyką wielkiego poprzednika. Motyw wstępu (Un poco sostenuto) stanowi dewizę pierwszej części utworu. Energiczny rytm i silne emocje przychodzą wraz z tematem głównym (Allegro). Cechą charakterystyczną dla stylu Brahmsa są brzmienia nasycone i ciemne. Muzyka części drugiej – Andante sostenuto – wyróżnia się pieśniowym charakterem i dialogami instrumentów. Część trzecia Un poco allegretto e grazioso nie jest zwyczajowo żywym scherzem, lecz rodzajem spokojnej fantazji, łańcuchem rozmyślań o tym co było. W Finale – Adagio. Più Andante. Allegro non troppo ma con brio – muzyka osiąga upragniony cel. Skrzypce rozpoczynają hymniczny śpiew odsyłający do Ody „Do radości" z IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. To znak, że Brahms podniósł rękawicę rzuconą przez wielkiego poprzednika, odpowiedź na to, że gatunek symfonii nie został wyczerpany i że można go twórczo kontynuować. /dr Małgorzata Janicka-Słysz/
MARIUSZ PATYRA urodził się w 1977r., grę na skrzypcach rozpoczął w wieku siedmiu lat. Kształcił się pod kierunkiem A. Hoffmanna w Olsztynie, prof. J. Kucharskiego w Warszawie i prof. Krzysztofa Węgrzyna w Hanowerze. Studiował u prof. Iny Kertscher w Hanowerze i maestra Salvatore Accardo w Cremonie. Jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Józsefa Joachima w Hanowerze, finalistą Międzynarodowego Konkursu Stradivariego w Cremonie (1998) oraz laureatem czwartej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Carla Nielsena w Odense (Dania). W 2000 roku otrzymał specjalne wyróżnienie Odense Symphony Orchestra. W 2001 roku jako pierwszy Polak został zwycięzcą „Premio Niccolo Paganini” w Genui, gdzie przyznano mu też nagrodę specjalną za najlepszą interpretację Kaprysów Paganiniego i nagrodzono kopią skrzypiec „Il Cannone” należących do wielkiego wirtuoza. Występował z koncertami i recitalami w Europie (Polska, Niemcy, Hiszpania, Czechy, Rosja, Austria), Japonii i Stanach Zjednoczonych. Grał m.in. z Royal Chamber Orchestra Tokyo, Orchestra Fondazione Arturo Toscanini, Orchestra di Roma, Orchestra Filharmonica Marchigiana, Orkiestrą Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia “Amadeus”, z Filharmonią Narodową w Warszawie. Artysta gra na skrzypcach, będących kopią instrumentua Guarneri del Gesu 1733, zbudowanych przez Christiana Erichsona (Hannover 2003), jak również na kopii "Il Cannone" 1742, autorstwa Johna B. Erwina (Dallas 2000).
YOAV TALMI to artysta znany i ceniony po obu stronach Atlantyku - jest obecnie dyrektorem artystycznym i dyrygentem kanadyjskiej Orchestre Symphonique de Québec. Wcześniej pełnił m.in. funkcje pierwszego dyrygenta Hamburger Symphoniker, pierwszego dyrygenta gościnnego Münchner Philharmoniker, dyrektora muzycznego San Diego Symphony, Arnhem Philharmonic (Holandia) oraz Israel Chamber Orchestra i New Israeli Opera.
Urodzony w Izraelu, Yoav Talmi ukończył Rubin Academy of Music w Tel Awiwie oraz Juilliard School of Music w Nowym Jorku, uzyskując dyplomy w zakresie kompozycji i dyrygentury. Artysta otrzymał Nagrodę im. Kusewickiego na Tanglewood Festival w 1969 roku, został także nagrodzony na Rupert Conductor's Competition w Londynie (1973). Długa i błyskotliwa kariera dyrygencka artysty na różnych kontynentach obejmowała m.in. występy w Ameryce, w Europie, gdzie dyrygował m.in. najważniejszymi orkiestrami Londynu, Berliner Philharmoniker, amsterdamską Royal Concertgebouw, Wiener Symphoniker oraz Praską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrami filharmonicznymi z Oslo, Sztokholmu, Warszawy, Petersburga i Izraela, Orchestre National de France, Orkiestrą Tonhalle w Zurychu, rzymską Santa Cecilia, a także licznymi orkiestrami radiowymi z Izraela, Francji, Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Holandii, Belgii, Finlandii i Szwecji. Kilkakrotnie poprowadził także NHK Symphony Orchestra w Japonii.
Yoav Talmi jest także doświadczonym twórcą nagrań, przygotowywanych m.in. dla takich wytwórni, jak Analekta (Montreal), CBC Records, Chandos, Decca, EMI, Naxos oraz Teldec. Jego nagranie pełnej wersji IX Symfonii Brucknera z Filharmonikami z Oslo zdobyło prestiżową „Grand Prix du Disque" w Paryżu. Album z utworami Schönberga i Czajkowskiego nagrany z Israel Chamber Orchestra dla wytwórni Teldec został wybrany Płytą Miesiąca przez niemieckie czasopismo Fono-Forum, zaś londyński Penguin Guide przyznał temu albumowi najwyższą notę. Jego niedawno wydane French Showpieces, nagrane z Orchestre Symphonique de Québec oraz skrzypkiem Jamesem Ehnesem zostało Płytą Miesiąca francuskiego magazynu medialnego Repertoire, który przyznał płycie najwyższe, maksymalne oceny.
Jest doktorem honoris causa Université Laval, w kanadyjskim Québecu.

Yoav TALMI
24.06/wtorek, godz. 17.00 Dziennik podróżny Pani Zofii – Bruksela
24 czerwca 2025 - 17:00
Centrum Kultury Podgórza
Ul. Sokolska Kraków
3 587muzyka
Chwila na Malarstwo - Plenerowe inspiracje - urban sketching - Warsztaty dla dorosłych w Klubie Olsza
24 czerwca 2025 - 18:30
Klub Olsza
ul. Stanisława ze Skalbmierza 7 Kraków
4 033muzyka
23.06/poniedziałek, godz. 18.00 Koncert „Za wachlarzem muzyki”
23 czerwca 2025 - 18:00
Centrum Kultury Podgórza
Ul. Sokolska Kraków
3 452muzyka
Maj o Mrożku | Dosyć o książkach. Ludzie ważni
23 czerwca 2025 - 18:00
Krakowskie Forum Kultury - sala nr 17 (Sala Teatralna)
ul. Mikołajska 2 Kraków
3 987muzyka
Koncert Piwnicy Św. Norberta
23 czerwca 2025 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
7 872teatr
EtnoKraków/Rozstaje 2025: karnet | niedziela
22 czerwca 2025 - 18:40
Strefa Nowa
ul.Mikołaja Kopernika 19 Kraków
3 473muzyka
Zaczarowane Baletki - spektakl taneczny
22 czerwca 2025 - 18:00
Teatr Groteska, Sala teatralna
ul. Skarbowa 2 Kraków
7 756teatr
EtnoKraków/Rozstaje 2025: VASSVIK / SILVOLA / STRYPE
22 czerwca 2025 - 21:00
Strefa Nowa
ul.Mikołaja Kopernika 19 Kraków
3 821muzyka
EtnoKraków/Rozstaje 2025: Radical Polish Ansambl
22 czerwca 2025 - 20:00
Strefa Nowa
ul.Mikołaja Kopernika 19 Kraków
3 859muzyka
EtnoKraków/Rozstaje 2025: GARY GWADERA / Trzeciak’s Head
22 czerwca 2025 - 18:45
Strefa Nowa
ul.Mikołaja Kopernika 19 Kraków
3 849muzyka
Śladami Jana Matejki | Kraków na okrągło
22 czerwca 2025 - 09:45
Krakowskie Forum Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
3 913muzyka
Koncert wśród setek świec: Jazz & Soul: od Amy Winehouse po Franka Sinatrę
22 czerwca 2025 - 20:00
Aula Florianka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego
ul. Sereno Fenn'a 15 Kraków
3 762muzyka
Koncert wśród setek świec: Muzyka filmowa - Hans Zimmer i inni
22 czerwca 2025 - 18:00
Aula Florianka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego
ul. Sereno Fenn'a 15 Kraków
3 714muzyka
Emocje i zmysły
22 czerwca 2025 - 12:00
Muzeum Fotografii w Krakowie - MuFo Rakowicka
Rakowicka 22A Kraków
3 448muzyka
EtnoKraków/Rozstaje: Sw@da x Niczos
21 czerwca 2025 - 22:30
Strefa Nowa
ul.Mikołaja Kopernika 19 Kraków
3 270muzyka
Spacer śladami ks. Tischnera | Kraków na okrągło
21 czerwca 2025 - 16:00
Krakowskie Forum Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
3 259muzyka
Gorące Lato
21 czerwca 2025 - 16:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
3 151muzyka






















