Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 19 września 2021, niedziela» 18:00
- 18 września 2021, sobota» 19:30

Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Musical improwizowany
16 września 2015 - 20:00
Plac Zabaw nad Wisłą
Bulwar B. Grzymały-Siedleckiego Warszawa
18 634teatr
Zwierzenia bez/robotnego aktora, czyli komedia życiowa na jednego aktora, najlepiej bezrobotnego
16 września 2015 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
18 013teatr
Fiedorczuk - słowo humoru
15 września 2015 - 20:00
Plac Zabaw nad Wisłą
Bulwar B. Grzymały-Siedleckiego Warszawa
18 683teatr
Fabularny przewodnik po ostatnich pożegnaniach
14 września 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 074teatr
Dzień Otwarty Domu Kultury Włochy!
13 września 2015 - 12:00
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
16 305teatr
Dzieła Wszystkie Szekspira
13 września 2015 - 19:00jest więcej terminów
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
18 033teatr
Teatr Improwizacji Hulaj
13 września 2015 - 20:00
Plac Zabaw nad Wisłą
Bulwar B. Grzymały-Siedleckiego Warszawa
18 923teatr
Premiera belferska
13 września 2015 - 16:00
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
16 396teatr
Dzieła Wszystkie Szekspira
13 września 2015 - 19:00jest więcej terminów
SCEK Scena Staromiejska
Jezuicka 4 Warszawa
19 638teatr
Najciekawsze monodramy z Polski - Przegląd
od: 5 września 2015 do: 13 września 2015
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
20 755teatr
Warsztaty tradycyjnych pieśni afrykańskich KOYEMBA!
od: 12 września 2015 do: 13 września 2015
Akademia Sztuki i Kultury
Al. Jana Pawła II 36c Warszawa
42 812teatr
DZIEŃ BAJKI. STRACHY NA LACHY- OSWAJAMY ŚWIAT
12 września 2015 - 15:00
Ośrodek Kultury Ochota
Grójecka 75 Warszawa
16 584teatr
AFRONT po wakacjach - spektakl improwizowany
12 września 2015 - 19:30 - 21
Cafe Niespodzianka
Marszałkowska 7 Warszawa
17 137teatr
Mała gra o nic – czyli improwizowany teleturniej
12 września 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 260teatr
Wszystko gra!
12 września 2015 - 12:00, 22:00
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
17 220teatr
Hurt Luster
11 września 2015 - 22:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 316teatr
Klancyk gra, co Jerzy Rogiewicz zagra
11 września 2015 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
17 106teatr

























