Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Chyba już można
29 czerwca 2011 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawa
15 934teatr
Kamień i popioły
29 czerwca 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
15 745teatr
Baśnie dla dorosłych po angielsku
27 czerwca 2011 - 20:30
Obiekt Znaleziony
pl. Małachowskiego 3 (w podziemiach Galerii Zachęta) Warszawa
15 879teatr
Jak za dawnych lat – Hemar, Jurandot, Szpilman „Nalej mi wina!”
27 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
15 914teatr
Nie wyjeżdżasz w długi weekend - przyjdź na Piątą rano
26 czerwca 2011 - 12:41
Teatr Staromiejski
Jezuicka 4 Warszawa
16 672teatr
Artaud. Sobowtór i jego teatr
26 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza
pl. Defilad 1 (PKiN) Warszawa
15 261teatr
KRÓL DOPALACZY czyli podróż do wnętrza dropsa
od: 24 czerwca 2011 do: 26 czerwca 2011
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
15 976teatr
Baśnie dla dorosłych po hiszpańsku
26 czerwca 2011 - 20:30
Obiekt Znaleziony
pl. Małachowskiego 3 (w podziemiach Galerii Zachęta) Warszawa
15 942teatr
Dzikie żądze
25 czerwca 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
17 921teatr
Glims & Gloms - A Man Without A Shade In His Soul, Well Nourished Caucasian Male
25 czerwca 2011 - 16:00
CSW - Centrum Sztuki Współczesnej
Jazdów 2 Warszawa
15 963teatr
Elledanse - Tribute To The Cow
25 czerwca 2011 - 18:00
Teatr Polski - Scena Kameralna
Sewerynów Warszawa
15 965teatr
Cullberg Ballet JJ s voices
25 czerwca 2011 - 20:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
15 499teatr
Nie wyjeżdżasz w długi weekend - przyjdź na De-naturat
25 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Staromiejski
Jezuicka 4 Warszawa
16 752teatr
De-naturat
25 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
15 538teatr
Zagłada domu Usherów
25 czerwca 2011 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
63 278teatr
Zaburzone osobowości
23 czerwca 2011 - 19:00
Teatr Improwizowany Klancyk!
ul. Renesansowa 27 m 15 Warszawa
15 444teatr
WIECZÓR TRZECH KRÓLI reż. Dan Jemmett
22 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
15 558teatr