Ester
Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
IMPART DZIECIOM: spektakl „Eliksir Mądrości”
25 września 2022 - 12:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
20 568teatr
The Weight of Man Tour
25 września 2022 - 19:00
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
15 508teatr
Marek Napiórkowski & Artur Lesicki - muzyka filmowa na gitarowy duet w Starym Klasztorze!
25 września 2022 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
17 488teatr
The Weight of Man
25 września 2022 - 19:00
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
20 642teatr
Stand-up Night: Korólczyk, Jachimek, Wojciech na Wrocku
25 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
Ibis Styles Wroclaw Centrum
plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocławjest więcej miejsc
41 237teatr
Stand-up Night: Robert Korólczyk, Marcin Wojciech, Tomasz Jachimek
25 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
Hotel ibis Styles Wrocław Centrum
Plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocławjest więcej miejsc
53 147teatr
Kabaret Paranienormalni - Bez znieczulenia
25 września 2022 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
1 148 036teatr
Kabaret Paranienormalni - Bez znieczulenia
25 września 2022 - 17:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
2 430 489teatr
aFish! Komedia inspirowana śmiesznymi ogłoszeniami
23 września 2022 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
8 905teatr
W siebie wstąpienie
23 września 2022 - 19:00jest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
8 488teatr
W siebie wstąpienie | Układ Formalny & Muzeum Pana Tadeusza
23 września 2022 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
11 167teatr
WOLNA GRUPA BUKOWINA oraz CZTERY PORY MIŁOWANIA w Starym Klasztorze!
23 września 2022 - 19:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
17 577teatr
Tribute to Pink Floyd
23 września 2022 - 19:30
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
402 278teatr
Testowanie nowych żartów
22 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
84 071teatr
Maciej Maleńczuk - Klauzula sumienia
22 września 2022 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
1 434 333teatr
Stand-up / Cezary Jurkiewicz: "Drań" / Wrocław / 21.09.2022 r. / godz. 20:00
21 września 2022 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
7 663teatr
Stand-up / Cezary Jurkiewicz: "Drań" / Wrocław / 20.09.2022 r. / godz. 20:00
20 września 2022 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
10 890teatr