koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359AMKL 75 latTpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

Dublerzy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 28 594 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 24 listopada 2006, piątek
    do: 15 grudnia 2006, piątek

Wystawa zbiorowa

Wernisaż: 24 listopada 2006 r.

Kurator wystawy: Raúl Zamundio (Nowy Jork, USA)

Na zaproszenie Elżbiety Kościelak i Małgorzaty Kościelak w ramach autorskiego cyklu pt. TOŻSAMOŚĆ SZTUKI.

Wystawa zrealizowana w ramach programu operacyjnego Znaki czasu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Autorem wystawy jest Raúl Zamundio, niezależny krytyk sztuki i kurator. Urodził się w Tijuana w Meksyku, od wielu lat mieszka w Nowym Jorku, jest doktorem historii sztuki, autorem ponad 150 tekstów i opracowań krytycznych, twórcą Nomadycznego Instytutu Sztuki Współczesnej, kuratorem autorskich wystaw w USA i w Europie. Należy do grupy opiniotwórczych krytyków nowojorskich.

Obszar zainteresowań teoretycznych Raúla Zamundio wchodzi w dialog z koncepcją transkulturowości sztuki współczesnej rozwijaną w działaniach kuratorskich Elżbiety Kościelak od połowy lat 90’ XX wieku. Zarówno transkulturowość, jak nomadyzm i wielość tożsamości to parametry opisujące globalizacyjne aspekty współczesnej kultury.

Tytuł Wystawy "Dublerzy" jest zainspirowany filmem Briana De Palmy z 1984 roku, a także nazwą jednego z filmowych zespołów w USA. Dubler to osoba, która zastępuje aktora podczas kręcenia trudnych scen, często z efektami specjalnymi. Dubler to osoba, która zastępuje gwiazdę. Dubler, to ktoś, kto udaje aktora kreującego fikcyjną postać. W zawodzie dublera skupiają się więc i nawarstwiają sensy i znaczenia kolejnych masek i tożsamości jakie przybiera aktor grający swoją rolę. To właśnie koncepcja dublera jest główną ideą tej wystawy prezentującą twórczość międzynarodowej grupy artystów, którzy w konceptualnych pracach tworzą swoje autoportrety w konwencji sztuki figuratywnej.

W "Dziękuje Hamburgowi" (2006) Scott Lifshutz prezentuje publiczność rapowego koncertu, w którym sam uczestniczył. W pracach Teresy Serrano- Piniata (2005) meksykański mężczyzna używa przemocy w stosunku do bardzo realistycznego wizerunku artystki. Ta praca jest komentarzem Teresy Serrano do mizoginii, która jest w pewnym sensie parametrem opisującym zjawisko macho w kulturze meksykańskiej. W serii autorstwa Oreet Ashery (2000), urodzona w Izraelu a mieszkająca w Londynie artystka przekształca siebie w hasydzkiego mężczyznę Marcusa Fishera, aby brać udział w ortodoksyjnych rytuałach, do których kobieta nie jest zapraszana, a także w których nie może uczestniczyć podczas menstruacji, bo uważana jest wówczas za osobę nieczystą. Svai and Paul Stanikas, litewscy artyści komentują "bałkanizację" Europy Wschodniej po upadku komunizmu. Ich praca to połączenie flag Unii Europejskiej i Litwy z obrazem starej kobiety porzuconej w lesie. Praca Karlosa Carcamo to tekst początkowo pisany w języku angielskim, a następnie kontynuowany w języku hiszpańskim. To jest komentarz odnoszący się do jego tożsamości etnicznej i dwujęzyczności. Praca ta była pokazywana w wielu krajach z użyciem różnych języków dominujących na danym terenie m.in. francuskim, niemieckim i polskim.

Emma McCagg reprezentuje swojego dublera w autoportretach o różnych konotacjach kulturowych, związanych z jej dzieciństwem. Riikko Sakkinen, artysta finlandzki, bawi się estetyką marzenia z podtekstami odnoszącymi się do polityki seksualnej i kultury masowej w Finlandii oraz kraju, w którym obecnie mieszka – Hiszpanii. Na wystawie prezentowane są prace zrealizowane w różnych mediach, jest to malarstwo, rysunek, projekcje video, instalacja oraz rzeźba.

W plątaninie kultur, wpływów rozmaitych religii, systemów wartości, sposobów obrazowania porusza się człowiek jako nomada współczesności, niezależnie czy jest w tym układzie twórcą czy odbiorcą komunikatu artystycznego. Te rola także, podobnie jak tożsamości kulturowe, uległy współcześnie wielokrotnemu przewartościowaniu i przemieszczeniu. Czy dzisiejszym nomadom uda się ocalić integralność swojego świata? Czy parametry definiujące nas jako jednostki kulturowe: język, narodowość, religia są nadal adekwatne do stanu naszej tożsamości w kulturze globalnej? Na te i wiele innych pytań starają się odpowiedzieć artyści, których prace będzie można zobaczyć w Galerii Zamek w Centrum Kultury w Leśnicy.

Elżbieta Kościelak

Autorka cyklu wystaw Tożsamość Sztuki

W wystawie biorą udział artyści:

    1. Oreet Ashery, Londyn, W.Brytania
    1. Karlos Carcamo, Nowy Jork, USA
    1. Cleverson, Nowy Jork, USA/Brazylia
    1. Alejandro Diaz, Nowy Jork, USA
    1. Andrea Frank, Nowy Jork, USA
    1. Erika Harrsch, Meksyk City, Meksyk
  • 7.Scott Lifshutz, Nowy Jork, USA
    1. Katja Loher, Szwajcaria
    1. Emma McCagg, Nowy Jork, USA
  • 10.Yasira Nun, Nowy jork, USA
    1. Edgar Orlanieta, Meksyk City, Meksyk
    1. Dan Perrone, Nowy jork, USA
    1. Riiko Sakkinen, Toledo, Hiszpania/Finlandia
    1. Svai & Paul Stanikas, Paryż, Francja /Litwa
    1. Sari Tervaniemi, Helsinki, Finlandia

Projekcje video:

    1. Robert Boyd, Nowy Jork, USA
    1. Teresa Serrano, Meksyk City, Meksyk
    1. Stuart Croft, Londyn, W.Brytania
    1. Ferran Martin, Nowy Jork, USA/Madryt, Hiszpania
zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ