INC
Hanna Kosewicz - Made in Taiwan
- od: 8 kwietnia 2005, piątekdo: 8 maja 2005, niedziela
Sztuka wobec korporacyjnego przejmownia miejsc publicznej ekspresji
(w Polsce) + Neuropa
WERNISAŻ ODWOŁANY
wystawa zostanie udostepniona w późniejszym terminie
INC. to znak, który stawia się za nazwami biznesowych organizacji w USA, a którego odpowiednikiem w Anglii jest Ltd., jest skrótem od incorporated i oznacza przyporządkowanie jakiegoś działającego na rynku podmiotu do obowiązującego tam systemu prawnego, który nadaje mu osobowość prawną.
Incorporated, wzięty literalnie, oznacza tu jakby wcielenie czy włączenie czegoś, co jest źródłowe w stosunku do jego manifestacji w systemie jako osobowości prawnej, której symbolem czy skrótem jest każda CI (Corporate Identity). Skrótem korporacyjnej tożsamości jest znak towarowy (ang. Trade mark), czyli symbol umieszczany przez producenta lub sprzedawcę na towarze czy jego opakowaniu. Dane przedsiębiorstwo musi najpierw nabyć prawa wyłączności do używania danego znaku towarowego po zarejestrowaniu go w odpowiednim urzędzie, bowiem używanie cudzego znaku towarowego uznawane jest za przejaw nieuczciwej konkurencji i ścigane prawem. Ograniczenia te mogą stać w kolizji z celami sztuki, która jako mimesis czy memesis, a więc naśladowanie i zarazem aktywne kształtowanie pamięci, często sięga - zwłaszcza od czasów pop-artu - po znaki towarowe różnych firm, które niekiedy - w poczuciu ich właścicieli zagrożone w swym posiadaniu - sięgają przeciwko sztuce nawet po groźbę sankcji prawnych, co znamy również z najnowszej historii sztuki polskiej.
Firmy odwołują się więc do prawa przeciwko artyście jak przeciwko innej firmie czy korporacji, jakby zapominając, że sztuka od dłuższego już czasu przejawia programowy antynomizm czy anomię (grec. anomos - bezprawny), często sprytnie dla swych krytycznych celów nadużywając zaufania firm, które łatwowiernie, nie spodziewając się nadużyć, udzielają pozwolenia na wykorzystanie swych znaków towarowych czy produktów w kreacji dzieła sztuki, jak to miało miejsce w przypadku współpracy Zbigniewa Libery z firmą Lego. Grożąc procesem twórcy słynnego już Lego. Obóz koncentracyjny (1996), przedstawiciele Lego strzegli przed złymi skojarzeniami CI swej firmy – czyli symbol tego, co ucieleśnione i zidentyfikowane na rynku, a więc przyporządkowane do systemu prawnego jako jego podmiot, a co jest przez prawo szczególnie regulowane i chronione jako najbardziej rozpoznawany element długiego łańcucha wcieleń. Logo, czyli graficzny symbol przedsiębiorstwa, firmy, ale i wszelkie towarzyszące temu inne znaki identyfikacyjne, jak na przykład uniformy pracowników firmy, biurowe materiały i druki firmowe, reklamowe i podróżne opakowania i inne gadżety etc.,, w tym firmowe kolekcje dzieł sztuki kojarzone z firmą, stanowią istotny kapitał umożliwiający prowadzenie długofalowej i skutecznej strategii rynkowej. Od ochrony CI danej firmy zależy jej obecność na rynku, czyli racja bytu firmy, a więc los właścicieli, akcjonariuszy i ludzi w niej pracujących i skupiających się jako wierni wokół tego przedmiotu kultu, w czym uwiarygodniają się w oczach firmy i sami umacniają swe zaufanie do niej jako ostoi ich pomyślności, co dotyczy poniekąd i nas wszystkich jako potencjalnych konsumentów.
Dyskusja na temat Corporate Identity rozpoczęła się na Zachodzie na początku lat 70., po czym w latach 80. zamarła, by ożywić się w następnej dekadzie, jak widać na przykładzie przypadku Libery również i w sztuce polskiej, w wyniku czego dysponujemy dziś rozległą literaturą przedmiotu, przy czym w polskiej krytyce i historii sztuki temat ten nie został jeszcze podjęty i należycie opracowany. Ten przyrost zainteresowań jest poniekąd, ale raczej luźno, związany ze zmieniającą się koniunkturą w gospodarce światowej, bowiem dziś wiemy, że niezależnie od wahań koniunktury problem CI jako wartości dodanej i wzmagającej identyfikację konsumenta z produktem musi budzić szczególną refleksję, troskę i nadzieję w czasach, gdy to, co ludzkie – duchowe czy symboliczne - ledwie że prześwieca w tym łączeniu się koncernów i holdingów zatracających swój narodowy czy lokalny charakter. W jaki sposób uwzględnienie w produkcji i w marketingu procesów - w tym artystycznych - kształtujących CI może wpływać lub osłabiać kondycję firmy, pokazuje prosty pomysł nadania CI tak trywialnemu produktowi, jak worki na śmiecie, które wcześniej nie były opatrywane znakiem towarowym firm produkujących je w Polsce. Dodanie znaku przez pewnego producenta wzmogło zainteresowanie właśnie jego workiem, który przecież w zasadniczym kształcie i funkcji w niczym się nie różnił od worków innych producentów. CI, czyli znak towarowy, pozwala w ogóle na identyfikację z produktem, dzięki czemu osłabia się jego maszynowy czy machinalny charakter. Tu możliwości są bogate, co znamy ze swego doświadczenia jako konsumenci. Tak więc pozostaje dziś już raczej retorycznym pytanie - czy podjęcie lub rezygnacja z aktywnego kształtowania procesów kształtowania CI nie ogranicza perspektyw rozwoju danej firmy?
Okazuje się, że producenci czy handel i obsługująca je bankowość nie są zupełnie immunizowane na wymiar artystycznej kreacji czy prowokacji i muszą je uwzględniać w swych strategiach rynkowych, jeśli nie jako dobrą transakcję, to przynajmniej dotyczącą ich trans-akcję, a więc wkalkulowywać w swą strategię możliwość ewentualnego przekroczenia właściwej danej firmie korporacyjnej mentalności. Wobec tego aktu przekroczenia firma jakoś musi się zachować, gdyż nawet brak zachowania wpływa na jej obraz w oczach tzw. opinii publicznej. Źle jest, jeśli ta reakcja jest bezmyślna i dla firmy kompromitująca, czego przykładem była cenzorska i sięgająca po szantaż procesu karnego reakcja poznańskiej filii Volkswagena na instalację Arbeitsdisziplin (2002) Rafała Jakubowicza. Korporacje, koncerny i holdingi musza zrozumieć, że biorą udział w grze rynkowej, która jest szczególnym przypadki ej większej gry. Sztuka czy korporacyjność sztuki, która dysponuje symbolicznym kapitałem, sprzyjającym lub niekiedy groźnym dla kapitału firmy, jak to od lat wykazuje zwłaszcza amerykański artysta pochodzenia niemieckiego Hans Haacke, jest obecnie poważnym partnerem dla kapitału w sensie potocznym. Czyż dzieło Libery nie było tym czymś najlepszym, co mogło przydarzyć się firmie Lego, której CI wyniesiono do wysokiego obiegu sztuki i najwyższego lotu refleksji humanistycznej? Wzmagający się sponsoring sztuki również w naszym kraju, gdzie od kilkunastu lat budowane są mechanizmy rynkowe, skłania do podjęcia tematu Inc.(orporated) w możliwie najszerszej perspektywie, szczególnie uwzględniającej rolę sztuki w procesach kształtowania CI.
Kazimierz Piotrowski (kurator wystawy)
Hanna Kosewicz - Łee
Paweł Althamer - Sony Center, Berlin, IX 2002
FashiON! Wrocław Fashion Week 2023
4 czerwca 2023 - 16:30jest więcej terminów
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
9 201sztuka
Zrodzeni z Czasu i Wyobraźni
od: 27 kwietnia 2023 do: 4 czerwca 2023
Galeria Fotografii ZPAF
św. Marcina 4 Wrocław
13 632sztuka
Z miłości do gier vol. 2
3 czerwca 2023 - 16:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
6 943sztuka
przystań w ukojeniu by późno kolektyw
31 maja 2023 - 19:00
Marina Kleczków
Pasterska 2B Wrocław
6 328sztuka
Liszkowski Witold – Struktury Osobiste
od: 1 października 2020 do: 31 maja 2023 jest więcej terminów
Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Wrocławski
Jatki 1-2 Wrocław
174 517sztuka
Wystawa „Łukaszowcy. Nowy Jork ‘39” w Ossolineum – 28.04-28.05.2023
od: 28 kwietnia 2023 do: 28 maja 2023
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Szewska 37 Wrocław
10 956sztuka
Wystawa strojów "Historia szyta na ludowo"
od: 28 kwietnia 2023 do: 28 maja 2023
Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
pl. Wolności 7a Wrocław
9 627sztuka
Dziedziniec Rodzinny w Centrum Kultury Wrocław-Zachód, czyli weekend atrakcji artystycznych i kulturalnych dla Całej Rodziny
od: 26 maja 2023 do: 28 maja 2023
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
10 013sztuka
„Żydowskie dzieci w powojennym Wrocławiu” – spacer z Anną Kałużną
27 maja 2023 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
4 944sztuka
koncert 70-lecia Reprezentacyjnego Dolnośląskiego Zespołu Pieśni i Tańca „Wrocław”
27 maja 2023 - 16:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
8 241sztuka
20 Biennale Sztuki Mediów WRO 2023 | Treści wymienialne WYTWORY Z TIK TOKA I TINDERA wystawa | Robert Mainka, Karolina Wojtas
od: 10 maja 2023 do: 26 maja 2023
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
7 085sztuka
Wernisaż Wystawy „Życie to teatr” - JOANNA TATARKOWSKA
26 maja 2023 - 18:00
Centrum Kultury i Edukacji – BAKARA
Różana 4 Wrocław
8 213sztuka
FRAGMENTY ŚWIATA | wystawa malarstwa Stanisława Tomalaka
25 maja 2023 - 18:00
Galeria Sztuki DNA
Pl. Dominikański 3 Wrocław
4 039sztuka
„Cena. W poszukiwaniu żydowskich dzieci po wojnie” – spotkanie z Anną Bikont
25 maja 2023 - 17:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
5 788sztuka
PCHLI TARG przy Centrum Historii Zajezdnia
21 maja 2023 - 10:00
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
7 336sztuka
DYGRESJE | wystawa malarstwa Bartłomieja Karwata
od: 27 kwietnia 2023 do: 21 maja 2023
Best Western Plus Q Hotel Wrocław
ul. Zaolziańska 2 Wrocław
9 217sztuka
Antropocen
od: 23 marca 2023 do: 21 maja 2023
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 5 Wrocław
17 179sztuka