Lwowski Teatr Sakralny Woskresinnia Lwów
- 24 października 2005, poniedziałek» 20:00
V Festiwal Kultury Ukraińskiej
Ukraina Viva!
Karol Wojtyła Hiob
Reżyser
Jarosław Fedoryszyn
Scenografia i kostiumy
Ałła Fedoryszyna
Kompozytor i chórmistrz
Myron Dacko
Muzyka w tym spektaklu to żywe przeniesienie tradycji cerkiewnych śpiewów chóralnych na grunt sceniczny. Aktorzy stanowią równocześnie jak w dramacie antycznym chór, któremu przewodzi Przewodnik Chóru, Miron Dacko autor muzyki i równocześnie dyrygent. Śpiewom nie towarzyszą żadne skomplikowane instrumenty poza prostym często prymitywnym glinianym czy drewnianym instrumentarium. Instrumenty to także blacha imitująca burzę, drewniane młotki czy rura w której przesypywany jest piasek.
Muzyczne proste instrumenty doskonale współgrają z postaciami, chórem, który stanowi jakby orszak żebraków, którego zaprasza do swego domu i pomaga szczodry Hiob. Orszak ten staje się później świadkiem dramatu Hioba, utraty majątku i śmierci dzieci. Orszak ten przeistacza się w chór płaczek, żałobników a później w orszak odmieniony wiarą, jakby zmartwychwstaniem, który podaje Hiobowi receptę na dalsze życie: "...wiarę umacniaj i kaj się, i tylko tak oczyścisz duszę...". Muzykę wzmaga szum burzy spowodowany gwałtownymi ruchami płócien oraz burza wywoływana przy pomocy potrząsania arkuszem blachy.
Te proste prymitywne instrumentarium w połączeniu ze śpiewami wykonywanymi na cztery głosy dały wprost piorunujący efekt, widzowie zasłuchani, siedzieli wbici w fotele i kiedy już minęły ostatnie sceny, i ucichły brawa, nikt z widowni zszokowany nie ruszał się. To niezwykle rzadki widok w teatrach. Oczyszczające katharsis dokonało się. Na szczególną uwagę zasługują kostiumy i scenografia przygotowane pod okiem Ali Fedoryszyny. Proste tkaniny, workowy materiał powodował, że aktorzy grający w przedstawieniu stawali się rzeczywistym orszakiem żebraków. Gdy jednak tylko zmienili strój na czarne czy czerwone szmaty kostium stawał się częścią dramatycznej akcji dramatu, podkreślał grozę mordów i gwałtów czy dodawał ekspresji żałobnikom opłakującym synów i córki Hioba. Scenografia to sześć prostych drabin, które stawały się gościnnym domem Hioba ze stołem nakrytym białym obrusem albo odartym z wszelkich bogactw domostwem Hioba - żebraka. Stawały się drabiny także krzyżem na którym zawisł Mesjasz a także grotą objawienia w której pojawiła się postać do złudzenia przypominająca Matkę Bożą.
Pozostałe sprzęty obecne na scenie to pień - siedzisko, misa do kąpieli, dzban, kosze na jedzenie również proste dostosowane do scenografii i kostiumów. Całość wzbogacało światło nie tylko reflektory ale także, maleńkie ogarki i duże ilości zapalonych świec na finał - na "alleluja" w spektaklu. Światło takie padało nie tylko na prostą i dramatyczną w wyrazie scenografię ale przede wszystkim współgrało z twarzami postaci, właściwie jednolitymi jasnymi maskami. Jedynie Hiob został wyróżniony złotym naznaczeniem na czole, które najpierw znamionowało jego bogactwo i powodzenie, później stało się piętnem cierpienia.
Wszystko to w pewnym sensie podobne do teatru antycznego ale również do tego co wcześniej w światowym teatrze proponowali Peter Brooke czy Jerzy Grotowski Widz wyraźnie musiał zetknąć się z prostą materią teatru z tym co go w rzeczywistości najpełniej tworzy czyli z aktorem, ruchem, głosem a nade wszystko zbudowanymi wszystkimi dostępnymi acz prostymi i skromnymi środkami: nastrojami, napięciami dramatycznymi i muzyką a właściwie tym co w spektaklu muzykę stanowiło. Mieliśmy więc od niepamiętnych czasów do czynienia z teatrem, a nie ze scenografią, muzyką z głośników czy laserowymi efektami.
spektakl CHARLIE POMYWACZEM
27 kwietnia 2024 - 17:00
CAL na Ołtaszynie ze "Sceną Teatru Na Bruku"
ul. Pszczelarska 7 Wrocław
1 663teatr
Dzień Dziecka | Układ Formalny
27 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
5 014teatr
Dzień Dziecka
27 kwietnia 2024 - 18:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
4 034teatr
AskAPP
27 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
7 079teatr
𝗭𝗕𝗥𝗢𝗗𝗡𝗜𝗔 𝗜 𝗞𝗔𝗥𝗔 reż. Jakub Skrzywanek
27 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
6 835teatr
Studio Accantus
27 kwietnia 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 130zł
A2 Centrum Koncertowe
ul. Góralska 5 Wrocław
186 181teatr
Anita Lipnicka "Śnienie" | Koncert promujący nowy album
27 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 139zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
287 006teatr
Błyskotliwa i inteligentna biurowa komedia
27 kwietnia 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
41 416teatr
Wystawa Teatru Polskiego w Podziemiu | Festiwal ewidentnych Talentów Aktorskich 2024 w CK Agora
od: 26 kwietnia 2024 do: 14 maja 2024
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
2 325teatr
23. Festiwal ewidentnych Talentów Aktorskich w CK Agora | #FeTA2024
od: 26 kwietnia 2024 do: 27 kwietnia 2024
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
3 234teatr
Chamstwo i poezja - komedia improwizowana
26 kwietnia 2024 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
3 336teatr
PIERWSZE RAZY
26 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
11 993teatr
Wyszedł z domu. Tak zwana komedia
26 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
52 699teatr