RECITAL FORTEPIANOWY
Ewa Pobłocka
- 28 kwietnia 2007, sobota» 18:00
Ewa Pobłocka
28.04.2007 — sobota godz. 18:00
Sala Koncertowa Filharmonii Wrocławskiej
**RECITAL FORTEPIANOWY
Ewa Pobłocka
Jubileusz 30-lecia pracy artystycznej**
Program:
- J. S. Bach - 15 invencji 3-głosowych
- J. S. Bach - Fantazja chromatyczna i fuga d-moll
- W. A. Mozart - Fantazja d-moll KV 397
- E. Grieg - 6 utworow lirycznych
- F. Chopin - 3 mazurki op. 59
- F. Chopin - Impromptu As-dur op. 29
- F. Chopin - Ballada As-dur op. 47
Omówienie programu:
Program recitalu Ewy Pobłockiej odkrywa przed nami nie tylko różne oblicza estetyczne muzyki fortepianowej, związane z trzema wielkimi muzycznymi epokami: barokiem, klasycyzmem i romantyzmem, ale dotyka też problemu, który przekracza aspekt historyczno-stylistyczny w muzyce i dotyczy samej zasady komponowania – źródeł muzycznej inwencji. Dla-tego też dzisiejszy koncert mógłby zapewne nosić tytuł: „Między ścisłą formą a muzyczną fantazją”, gdyż łączy w sobie i konfrontuje te przeciwstawne idee, jakie od zawsze tkwiły u podstaw procesu muzycznego kształtowania: ideę dyscypliny, reguły, opartej na utrwalonych zasadach języka i muzycznej formy – z ideą twórczej otwartości, swobody, duchem improwizacji. Wybitnym przykładem twórczości, w której te tendencje się wzajemnie ścierają, a jednocześnie dopełniają, jest muzyka Johanna Sebastiana Bacha. Twórczość Bacha wyrasta z tradycji sztuki rozumianej jako umiejętność posługiwania się regułami i kanonami. Stawiana też być może za wzór ścisłości i precyzji kompozytorskiego rzemiosła. Ta cecha stylu Bacha widoczna jest szczególnie na gruncie muzyki klawiszowej i organowej, a jej szczyt wyznacza zapewne gatunek fugi. Odnosi się także do zbioru piętnastu Sinfonii, zwanych też Inwencjami trzygłosowymi. Cykl ten, obok popularnych Inwencji dwugłosowych oraz licznych preludiów i tańców, zamieszczony został w Zeszycie muzycznym Wilhelma Friedemanna Bacha, pisanym przez Johanna Sebastiana dla swego syna w celach dydaktycznych, w latach 1720-1723, podczas pobytu w Koethen. Jest to okres działalności Bacha szczególnie ważny dla jego twórczości instrumentalnej, zwłaszcza klawiszowej, czego zwieńczeniem będzie powstanie pierwszego tomu preludiów i fug „Das Wohltemperierte Klavier”, do których Inwencje stanowią swoiste przygotowanie. Inwencje dwu- i trzy-głosowe zbudowane są na zasadzie polifonicznego traktowania głosów, a więc ich równorzędnego prowadzenia. W większości kom-pozycji ze zbioru Sinfonii podstawę zasady budowy stanowi fuga, nie traktowana jednak w sposób ścisły. Z tego samego okresu twórczości pochodzi przeznaczona również na instrument klawiszowy (ale nie organy) Fantazja chromatyczna i fuga d-moll. Zestawienie obok siebie w postaci dyptyku fantazji i fugi nie jest dla Bacha czymś wyjątkowym, jednak zawsze zdumiewa kontrastem muzycznych zasad kompozytorskich: improwizacji i ścisłości. Oparta na chromatycznym temacie fuga poprzedzona zostaje brawurową fantazją, której figuracyjna melodyka doskonale poddaje się improwizacyjnym przetworzeniom. W fantazji napotykamy Bacha instrumentalistę, wirtuoza muzyki klawiszowej, który swą inwencję twórczą wywodzi z bezpośredniej praktyki dźwiękowych poszukiwań, z żywiołu improwizacji.
W zestawieniu z Fantazją chromatyczną Bacha, fortepianowa Fantazja d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta zdumiewa w inny sposób. Nie jest dziełem tak bezpośrednim, tak żywiołowym, lecz przeciwnie: zaskakująco skupionym, wewnętrznym, powściągliwym w muzycznej narracji, choć o ogromnym ładunku wyrazowym, obcym niemal duchowi klasycyzmu. Fantazyjność muzycznego toku zdaje się polegać w tym wypadku nie tyle na swobodnej grze dźwiękowej improwizacji, lecz na swobodnym ruchu myśli bowiem muzyka ta jest przede wszystkim namysłem, monologiem: tak wiele w niej delikatności, zwolnienia, ciszy.
Idea fantazji, swobody muzycznego myślenia, wydaje się stać u podstaw estetyki romantycznej, choć jest to zapewne tylko jeden z jej aspektów. Fantazyjność w romantyzmie ma co najmniej dwa źródła. Z jednej strony wyrasta z ducha improwizacji, wirtuozerii, która w tej epoce przybiera postać wyodrębniającego się stylu kompozytorskiego i wykonawczego. Tę, powszechnie rozpoznawaną tendencję muzyki romantycznej, potwierdza m.in. impromptu – gatunek swobodnej miniatury o improwizacyjnym charakterze (o czym świadczy sama nazwa), znany szczególnie z twórczości Franza Schuberta i Fryderyka Chopina. W Impromptu As-dur, zabawny, pełen wirtuozowskiego polotu tok muzyczny, wpisuje się w charakterystyczny idiom Chopinowskiego stylu narodowego, wywiedzionego z melodyki ludowej, a najbardziej wyraźnego oczywiście w jego mazurkach.
Element fantazji w muzyce romantyzmu obecny jest także za sprawą jej programowości, związku z treściami poza-muzycznymi, często literackimi. Ten związek stoi u podstaw gatunku ballady instrumentalnej, nawiązującej do bogatej tradycji ballady wokalnej, a ugruntowanej i artystycznie wypracowanej przez Chopina. Cztery ballady Chopina nie mają ściśle programowego kontekstu, jednak ich narracyjny charakter, wyrażony w sposobie kształtowania melodyki, w otwartej zasadzie formy, wydaje się bardzo czytelny. W przypadku utworów lirycznych („Lyrische Stücke”) Edwarda Griega mamy natomiast do czynienia z wyraźniej określonym programowym odniesieniem, zawartym w tytułach jego błyskotliwych i nastrojowych miniatur. Warto bliżej poznać tę wspaniałą i bogatą (10 zeszytów Utworów lirycznych oraz inne zbiory miniatur fortepianowych) część spuścizny wielkiego norweskiego kompozytora, wnoszącej do muzyki romantyzmu głębokie skupienie i namysł, a także niemal impresjonistyczną wrażliwość brzmieniową.
Jakkolwiek głęboko w istotę romantycznej twórczości sięga idea fantazji, improwizacji, programowości, nie oznacza rezygnacji z rygorów formy, z trwałych zasad muzycznego kształtowania. Słuchając Chopina i Griega, nie powinniśmy zapominać, że byli oni przecież spadkobiercami tradycji muzyki klasycyzmu, a także świadkami wielkiego odkrycia i kultu dzieła Johanna Sebastiana Bacha.
/opracowanie:Robert Losiak/
Ewa Pobłocka
Wybitna polska pianistka od 30 lat obecna na estradach koncertowych niemal całego świata.
Zagrała setki recitali i koncertów z udziałem znanych solistów śpiewaków, kameralistów i orkiestr. Występowała w takich salach jak Herkules-Saal w Monachium, Musikhalle w Hamburgu, Auditorio National w Madrycie, Barbican Center i Wigmore Hall w Londynie, Glenn Gould Studio w Toronto, Musikverein w Wiedniu.
Nagrała ponad 30 płyt dla Deutsche Grammophon, Gruner & Jahr, Polskich Nagrań, Victor JVC, Pony Canyon, Conifer Records, KOS Records, BeArtTon, CD ACCORD, z których wiele otrzymało entuzjastyczne oceny krytyków, wyróżnienia i nagrody.
W jej dorobku artystycznym ważne miejsce zajmuje muzyka współczesna. Współpracowała z: Andrzejem Panufnikiem, Witoldem Lutosławskim, Pawłem Szymańskim i Pawłem Mykietynem, którzy dedykowali jej swoje koncerty fortepianowe. Wykonywała je wielokrotnie w kraju i zagranicą. Znaczące miejsce w jej repertuarze zajmuje muzyka Bacha, Chopina, Schuberta, Mozarta i Brahmsa.
Jest profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Prowadzi również wykłady i kursy mistrzowskie na Uniwersytetach w Calgary, Nagoya, Royal Academy w Dublinie.
Zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. Odznaczona została Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
bilety:
VIP—50zł, N—35zł, U—20zł, W—10zł
Lunapark Tour
21 października 2023 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
3 891muzyka
Tribute to Stan Getz
21 października 2023 - 18:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
5 136muzyka
Festiwal "Sounds of Surrender" - "Schubert i magia sztuki rubato" - Olga Zado, fortepian
21 października 2023 - 20:00
Synagoga Pod Białym Bocianem Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej
Wlodkowica 7 Wrocław
6 513muzyka
Festiwal "Sounds of Surrender" - Recital fortepianowy Olga Zado
21 października 2023 - 20:00
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
5 997muzyka
Tańce Połamańce - koncert dla dzieci
21 października 2023 - 11:00/13
FAMA Centrum Biblioteczno-Kulturalne
Bolesława Krzywoustego 286 Wrocław
198 581teatr
Classic Jukebox by Paulina Gołębiowska
20 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
2 570muzyka
Classic Jukebox by Paulina Gołębiowksa
20 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
3 498muzyka
WARSZAWSKA ORKIESTRA SENTYMENTALNA zagra w Starym Klasztorze!
20 października 2023 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
7 236teatr
Georgijs Osokins i NFM Filharmonia Wrocławska
20 października 2023 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
4 431muzyka
Festiwal "Sounds of Surrender" - "Chopin na dwie gitary" - Kupiński Guitar Duo
20 października 2023 - 19:00
Aula Leopoldina UWr.
pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
5 631muzyka
Andrzej Poniedzielski - nowa płyta "BA"
20 października 2023 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
10 857teatr
Festiwal "Sounds of Surrender" - Koncert Kupiński Guitar Duo
20 października 2023 - 19:00
Aula Leopoldina
Pl. Uniwersytecki 1 Wrocław
11 583teatr
Polska Noc Kabaretowa 2023
20 października 2023 - 20:00jest więcej terminów
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
995 334teatr
Ethno Jazz Festival: Warszawska Orkiestra Sentymentalna
20 października 2023 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
112 962muzyka
The Real Gone Tones!
19 października 2023 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
2 744muzyka
Anna Wyszkoni – „Oprócz błękitnego nieba”. Tribute to Marek Jackowski – koncert
19 października 2023 - 19:00
IMPART CENTRUM
Piłsudskiego 19 Wrocław
3 387muzyka
Przed premierą: Maria Wróbel
19 października 2023 - 18:00
Firlej
Grabiszyńska 56 Wrocław
3 372muzyka