Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera
- 13 stycznia 2018, sobota» 19:00
Koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera” – połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz, zrazu niszowy gatunek improwizowanej muzyki potomków afroamerykańskich niewolników, który u progu XX stulecia wyszedł poza rozlewiska delty Missisipi i Nowy Orlean, wykształcając nowe gatunki, style i odmiany, fascynując niespokojnymi rytmami, egzotyczną harmoniką, żywością emocji, wirtuozerią muzyków. Formy jazzowej proweniencji (jak np. naśladujący grę na banjo ragtime) bywały już nie improwizowane, lecz komponowane i publikowane, pojawiły się też jazzowe „orkiestry” – big-bandy. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Stawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i na początku 1924 r. przystąpił do pracy. Wspominał po latach, że pierwsze pomysły pojawiły się podczas podróży koleją z Nowego Jorku do Bostonu – hałas, osobliwe rytmy stukotu kół, mijane pejzaże metropolitalne i industrialne sprawiły, że kompozycja objawiła mu się niemal w całości jako „muzyczny kalejdoskop Ameryki”. Przelał ją na papier najpierw w wersji na dwa fortepiany i zatytułował Amerykańska rapsodia. Za radą swego brata i bliskiego współpracownika, autora tekstów wielu sławnych do dziś piosenek/standardów, Iry Gershwina zmienił tytuł na Błękitną rapsodię (Rhapsody in Blue), w nawiązaniu do tytułów obrazów amerykańskiego malarza Jamesa Whistlera, często odwołujących się do dominującego w kompozycji koloru (np. Nocturne in Black and Gold). Tu oczywiście miało to być nawiązanie do muzyki bluesowej, choć nie tylko ona była inspiracją dla utworu. Premiera miała miejsce już 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin, właściwie improwizując swoją partię (jej ostateczną postać zapisał dopiero po koncercie). Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina z jazzowymi motywami, jak Concerto in F czy nieco mniej znana Second Rhapsody. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii. To ponownie wyraz fascynacji żywiołem miasta (kompozytor użył nawet autentycznych samochodowych klaksonów ręcznych, sprowadzonych na nowojorską premierę z Paryża). „Bluesowe” motywy są wyrazem nostalgii tytułowego turysty za ojczyzną, lecz otaczają go brzmienia o typowo paryskim esprit, stylizowane tu w sposób bardzo oryginalny, nawiązujący do osiągnięć grupy kompozytorów francuskich zwanych Les Six. Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły! Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.
Wykonawcy: Leszek Możdżer – fortepian, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie: Leszek Możdżer - 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki; George Gershwin - Amerykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia
MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN : M-theory project
18 maja 2012 - 20:00jest więcej terminów
Klub Powiększenie
ul. Nowy Świat 27 (pasaż Italia) Warszawajest więcej miejsc
50 837muzyka
KIM NOWAK w klubie 55 support: Searching For Calm
17 maja 2012 - 20:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
11 821muzyka
RAP Kultura w Dorum Art Galeria Czajka
17 maja 2012 - 20:00
Dorum Art Galeria Czajka
ul. Lubelska 30/32 (II piętro) Warszawa
13 000muzyka
Bracia Figo Fagot
17 maja 2012 - 20:00
Dobranocka
Smolna 40 Warszawa
11 882muzyka
CZWARTKOWE WIECZORY JAZZOWE
17 maja 2012 - 19:22jest więcej terminów
Warszawski Dom Technika NOT
Czackiego 3/5 Warszawajest więcej miejsc
12 497muzyka
KLAUDIUSZ BARAN & FRIENDS
16 maja 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
12 045muzyka
Cykiczny Reggae Analog
16 maja 2012 - 21:00
Analog
ul. Nowogrodzka 11 (w podwórzu) Warszawa
11 985muzyka
Jennifer Batten - Gitarzystka Michaela Jacksona w 55
16 maja 2012 - 21:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
11 759samorozwój
Tadeusz Woźniak
16 maja 2012 - 20:00
Galeria Freta
ul. Freta 39 Rynek Nowego Masta Warszawa
12 031muzyka
KLAUDIUSZ BARAN & FRIENDS
16 maja 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
11 894muzyka
Koncert - Benjamin Eret B.Eret
15 maja 2012 - 20:00
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
12 437muzyka
PEPSI ROCKS! presents Kuśka Brothers
15 maja 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
11 418muzyka
MUZYKA NOWA I NAJNOWSZA
14 maja 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
11 731muzyka
MUZYKA NOWA I NAJNOWSZA
14 maja 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
11 621muzyka
Michał Milczarek Trio
14 maja 2012 - 19:00
Bistro Warszawa - Scena Jazzownia
Rynek Starego Miasta; Jezuicka 1/3 Warszawa
12 237muzyka
DeeDee w Amfiteatrze Parku Sowińskiego
13 maja 2012 - 17:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
11 475muzyka
Nuty Wielkiego Pasterza
13 maja 2012 - 16:00
Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego
KEN 101 Warszawa
11 674muzyka