Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 12 grudnia 2021, niedziela» 18:00
- 11 grudnia 2021, sobota» 19:30
- 31 października 2021, niedziela» 18:00
- 30 października 2021, sobota» 19:30
- 29 października 2021, piątek» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Rajskie jabłka
18 czerwca 2011 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
15 920teatr
Kontrasty
17 czerwca 2011 - 19:00
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
16 007teatr
Jekyll&Hyde - ostatnie pokazy
17 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Sen Pszczoły
ul.Inżynierska 3 Warszawa
16 189teatr
„Do Amsterdamu. Piosenki Jacquesa Brela”, reż. Adam Biernacki
17 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
16 050teatr
Sekstet
17 czerwca 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
17 395teatr
T.E.O.R.E.M.A.T.
17 czerwca 2011 - 20:00jest więcej terminów
TR Warszawa
ul. Marszałkowska 8 Warszawa
16 276teatr
Do Amsterdamu. Wieczór piosenek Jacquesa Brela
17 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
16 093teatr
Jak za dawnych lat – Hemar, Jurandot, Szpilman „Nalej mi wina!”
16 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 559teatr
Oresteia
15 czerwca 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 452teatr
Tańcz… Tańcz… Tańcz…
14 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 328teatr
Stonka zaprasza na komedię erotyczno - miłosną
14 czerwca 2011 - 18:30
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 863teatr
Giełda Satyry Politycznej Marka Majewskiego
13 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 367teatr
MIRONALIA 2011
12 czerwca 2011 -
Tarczyńska
ul. Tarczyńska Warszawa
42 451teatr
SLYDE „Daj mi tę noc”
12 czerwca 2011 - 19:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 524teatr
Teatr Wariacja „Mazowiecka Pyza”
12 czerwca 2011 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 341teatr
JAK NIC NIE ROBIĆ
12 czerwca 2011 - 12:00
Teatr Nowy - Scena Kameralna
ul. Puławska 37 Warszawa
18 376teatr
Otwarty weekendowy warsztat teatralny
12 czerwca 2011 - 16:30jest więcej terminów
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
16 480teatr