„Czarodziejski Flet” / W. A. Mozart - 31\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 29 czerwca 2022, środa» 19:00
- 28 czerwca 2022, wtorek» 19:00
31. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart
Czarodziejski Flet (Die Zauberflöte)
Opera w dwóch aktach z dialogami w języku polskim
Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto | Emanuel Schikaneder
Premiera | 13 czerwca 2019 r.
Inscenizacja i reżyseria: Giovanny Castellanos
Wznowienie reżyserii Jolanta Denejko
Kierownictwo muzyczne: Marcin Sompoliński
Scenografia: Rafał Olbiński
Kostiumy: Marcin Łobacz
Choreografia: Jakub Lewandowski
Reżyseria światła: Damian Pawella
Multimedia/grafika: Sylwester Siejna
OBSADA:
Sarastro | Krzysztof Borysiewicz
Królowa Nocy | Katarzyna Drelich
Tamino | Aleksander Kunach
Pamina | Aleksandra Szmyd
Mówca | Piotr Nowacki
Papageno | Paweł Trojak
Papagena | Aleksandra Żakiewicz
Monostatos | Piotr Maciejowski
I Dama | Sylwia Krzysiek
II Dama | Joanna Lalek
III Dama | Katarzyna Nowosad
I Chłopiec | Lucyna Białas
II Chłopiec | Marcelina Górska
III Chłopiec | Bartosz Rajpold
I Kapłan | Tomasz Grygo
II Kapłan | Łukasz Górczyński
Tancerze:
Rajski Ptak I | Maria Bijak
Rajski Ptak II | Agnieszka Borkowska
Magiczne Zwierzę I | Dominika Gryz
Magiczne Zwierzę II | Kamil Wawrzuta
Niewolnik I | Jarosław Mysona
Niewolnik II | Patryk Gnaś
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent
Kuba Wnuk
Czarodziejski Flet uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nieprzerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie arcydzieła jak Wesele Figara czy Don Giovannni. Na czym polega magia tego szczególnego utworu? Na masońskiej symbolice zawartej w nieco rozbujałym libretcie czy może na szczególnie fantastycznej wizji odrealnionego świata, który znajduje się wszędzie i nigdzie? Ku tej drugiej interpretacji skłania się reżyserska wizja Giovanniego Castellanosa, który starał się wyzyskać cały potencjał absolutnej fantastyki oraz w mistrzowski sposób włączonej w to przedziwne libretto najgenialniejszej muzyki. Mozart zaskakuje tutaj różnorodnością form: chóry, arie, koloratury, piosenki, wielkie ensamble i finały. Kompozytor pokazuje również wyjątkowy katalog postaci, z których niektóre balansują na granicy semi-buffa (Papageno, Papagena, Monostatos), a inne są jako żywo zaczerpnięte z opery seria (Królowa Nocy – zła wiedźma, Sarastro – dobry kapłan, Pamina i Tamino – para kochanków, chóry kapłanów). Są też kompletnie nowe elementy nieznane z wcześniejszych konwencji operowych – Strażnicy, Trzej Chłopcy, Trzy Damy. Wszystkie te elementy obdarzył Mozart szczególną muzyczną aurą, a każda z postaci posiada własne unikalne cechy języka muzycznego. Scenografia Olbińskiego opisuje ten oniryczno-surrealistyczny świat w sposób dosłownie pełen fantazji, skojarzeń, aluzji, ale jednocześnie przyjazny dla widza. Kostiumy Marcina Łobacza uwydatniają jeszcze skojarzenia zwierzęco-baśniowe, nadając całości wyjątkowy wymiar estetyczny.
Nowa inscenizacja Czarodziejskiego Fletu jest rozwinięciem tradycji teatralnej Warszawskiej Opery Kameralnej, jej twórczą kontynuacją przy jednoczesnym zastosowaniu nowych możliwości, jakie daje dzisiejsza technologia. Zauważyła to Dorota Szwarcman z tygodnika „Polityka”:
– Hucznie zapowiadane wydarzenie nie rozczarowało, przeciwnie – dosłownie oczarowało publiczność, która nagrodziła artystów i twórców długimi owacjami na stojąco. Zachwyt ten wzbudziło znakomite wykonanie oraz niesamowita spójność wizualna – pisała po premierze Anna Krajkowska (niezalezna.pl). Autorzy strony wizualnej nie zdominowali spektaklu, a wydobyli z niego urok, magię i szyk. Duża w tym zasługa rewelacyjnego doboru kolorów. Dominujące na scenie różne odcienie granatu są pięknym, niezwykle dostojnym tłem. Dodają głębi pojawiającym się na nich fantastycznym grafikom, ale też nie przyćmiewają aktorów. Dużo tu motywów starożytnych i bajkowych. Nie sposób nie zwrócić uwagi na otwierające się i zamykające kocie oko. Ze scenografią doskonale wprost korespondują zachwycające kostiumy. Marcin Łobacz, młody projektant mody robiący zawrotną karierę w Londynie, stworzył stroje tak spójne z pracami Olbińskiego, że czasami miało się wrażenie, iż postacie wychodzą, wydobywają się ze scenografii. Coś niesamowitego! – zachwyciła się krytyk.
Elektra
19 października 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 396teatr
II Festiwal URSYNÓW MA TEATR!
18 października 2010 - 19:30jest więcej terminów
Natoliński Ośrodek Kultury
Na Uboczu 3 Warszawa
17 190teatr
Zespół Muzyczny KOP „Misiowa draka o drogowych znakach”
17 października 2010 - 11:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
16 318teatr
Kaczo B.Schaeffera
17 października 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
16 061teatr
Dama pikowa
17 października 2010 - 19:15
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
38 620teatr
SLEEPWALK
15 października 2010 - 20:00
FOLWARKPraska Metta Artystyczna
ul. Folwarczna 3 Warszawa
16 268teatr
Panny z W. - Teatr Wytwórnia
13 października 2010 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Wytwórnia
Markowska 18 (róg Białostockiej) Warszawa
16 850teatr
Pasażerka
12 października 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
16 226teatr
ZAPROSZENIE 2
11 października 2010 - 20:15jest więcej terminów
klub GALERIA
Plac Mirowski 1 Warszawa
16 939teatr
Piękni ludzie
10 października 2010 - 20:00jest więcej terminów
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
16 530teatr
Teatr LA M.ORT HamletMaszyna
10 października 2010 - 19:00jest więcej terminów
TEATR LA M.ORTNatoliński Ośrodek Kultury
ul. Na uboczu 3 Warszawa
16 397teatr
Mojo Mickybo
10 października 2010 - 21:00
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
16 041teatr
Występ Kabaretu PiC
9 października 2010 - 19:00
Klub Poznańska 38
Poznańska 38 Warszawa
16 358teatr
TEATR KONSEKWENTNY dawniej WE TRZECH zaprasza na „ Ja ³ czyli dwa do jednego”
9 października 2010 - 21:00jest więcej terminów
Teatr Konsekwentny - z siedzibą - w Starej ProchOFFni
Boleść 2 Warszawa
16 034teatr
CoMeta wznawia „Wszystko o kobietach” Miro Gavrana
9 października 2010 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
15 594teatr
Chopin, artysta romantyczny
9 października 2010 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
15 987teatr
Biznes
9 października 2010 - 16:00, 19:30jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
16 405teatr