Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 26 marca 2023, niedziela» 18:00
- 25 marca 2023, sobota» 19:30
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Faust
28 czerwca 2009 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
20 006teatr
ZAWIROWANIA
od: 22 czerwca 2009 do: 28 czerwca 2009
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
38 508teatr
Dodatkowy casting ról męskich do Teatru 13
27 czerwca 2009 - 15:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 545teatr
Polska liryka wokalna - pieśni dla dzieci
27 czerwca 2009 - 16:00
Teatr Staromiejski
Jezuicka 4 Warszawa
36 298teatr
Unknown Land, Resolved, Out of the Silence
27 czerwca 2009 - 20:00
Teatr Collegium Nobilium
38 752teatr
Just po prostu
27 czerwca 2009 - 18:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
38 566teatr
Pokaz tańca indyjskiego w Muzeum Etnograficznym
27 czerwca 2009 - 20:00
Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1 Warszawa
20 305teatr
Chopinek
27 czerwca 2009 - 12:00
Teatr Staromiejski
Jezuicka 4 Warszawa
19 822teatr
Teatralne Powitanie Lata 2009
27 czerwca 2009 - 21:00
AMFITEATR BEMOWO
Raginisa, róg Kryształowej Warszawa
19 964teatr
Don Giovanni
26 czerwca 2009 - 14:00jest więcej terminów
Cinema City Arkadia
Aleja Jana Pawła II 82 Warszawajest więcej miejsc
110 420teatr
Cafe de la dance
26 czerwca 2009 - 18:00
KLUBOKAWIARNIA NAPARSTEK w Centralnym BASENIE Artystycznym
UL. M.KONOPNICKIEJ 6 Warszawa
19 705teatr
White noise
26 czerwca 2009 - 20:00
Teatr Collegium Nobilium
38 581teatr
M L E K O
25 czerwca 2009 - 19:00
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
19 650teatr
Kosmos
25 czerwca 2009 - 19:30
Centralny Basen Artystyczny
M.Konopnickiej 6 Warszawa
20 617teatr
Chopin ambiente
25 czerwca 2009 - 21:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
19 755teatr
Fellow People
25 czerwca 2009 - 18:00
Stara ProchOFFnia
ul. Boleść 2 Warszawa
19 806teatr
Goło i wesoło
24 czerwca 2009 - 19:30jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
21 817teatr