koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  11 lat temu

WADADA LEO SMITH & PIOTR BARON QUARTET

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 697 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Poznań » ul. Kościuszki 76/78 » NA MAPIE

  • 22 listopada 2006, środa
    » 20:00

Salve Regina

WADADA LEO SMITH

& PIOTR BARON QUARTET (USA/Polska)

Ishmael Wadada Leo Smith – znakomity, free-jazzowy trębacz, stały współpracownik Jacka De Johnette, tym razem we wspólnym projekcie z Piotrem Baronem – Salve Regina

Ishmael Wadada Leo Smith – trębacz nieprawdopodobny. Pochodzi z Missisipi, rozwinął skrzydła w Chicago, mieszka na stałe w Los Angeles, w tej chwili prowadzi własny zespół Golden Quartet. Wystarczy dodać, że regularnym członkiem tej formacji jest Jack De Johnette!

"Encyklopedia muzyki popularnej JAZZ" – Dionizy Piątkowski:

'*Pod wpływem swego ojczyma, gitarzysty bluesowego, już jako nastolatek założył zespół bluesowy. Jako młody trębacz nagrywał z: Muhalem Richardem Abramsem i Anthonym Braxtonem. Później założył awangardową grupę (z Anthonym Davisem, Henrym Threadgillem, Wesem Brownem, Bobbym Naughtonem, Oliverem Lake'em i Dwightem Andrewsem).

W latach 70. nadal współpracował z kolegami z AACM, jednak koncentrował się teraz na tworzeniu własnej muzyki. Doprowadził do powstania wytwórni Kabell i rozwinął karierę solową koncertując i nagrywając płyty. Z zespołem New Dalta Ahkri (Anthony Davis, Oliver Lake i Wes Brown), a także w triu (z Bobbym Naughtonem i Dwightem Andrewsem) nagrał kilka ważnych dla awangardy "new black music" albumów "Divine Love" (z Lesterem Bowiem, Charliem Hadenem i Kenym Wheelerem), "Spirit Chatcher" (z nagraniem "The Burning Of Stones", w którym Smithowi towarzyszyło trio harfowe). W swoim stylu gry na trąbce łączy zwięzłość Milesa Davisa z liryzmem Bookera Little. Jego muzyka opiera się na nowatorskich koncepcjach będących alternatywnymi metodami budowania improwizacji.

W książce "Notes (8 Pieces)" Wadada Leo Smith przedstawił swoją wersję historii muzyki afroamerykańskiej (krytykując przy okazji skostniałe dziennikarstwo jazzowe oraz komercyjny przemysł muzyczny). Artysta angażuje się także w rastafarianizm (dzięki któremu jego muzyczne zainteresowania poszerzyły się także o reggae). Braxton nazwał Smitha "geniuszem", Anthony Davis "jednym z niedocenionych bohaterów muzyki amerykańskiej".

Od końca lat 90. wykazuje się dużą aktywnością twórczą, nagrywając głównie dla wytwórni Tzadik Johna Zorna.*'

Piotr Baron - zadebiutował w wieku 16 lat (1977 r.). W 1978 r. wyróżniony jako solista na festiwalu Jazz nad Odrą. W 1980 r. otrzymuje 2. nagrodę na tym samym festiwalu. W 1984 r. wygrywa solistyczne Grand Prix na festiwalu San Sebastian Jazz Aldia w Hiszpanii. Współpracował z wszystkimi liczącymi się polskimi jazzmanami a takż eze sławami światowymi: Ray Charles, Art Farmer, Al Porcino, Billy Harper, David Murray, Kevin Mahogany, Victor Lewis, John Hicks, Eddie Henderson, Carter Jefferson, Bobby Watson, Kei Akagi, Mark Soskin, Harvie Swartz, David Friesen, Larry Koonse, Clarence Seay, Ed Schuller, John Betsch, Ronnie Burrage, Joe La Barbera... Nagrał dotąd ponad 60 CD i LP (m. in. z Artem Farmerem, Eddie’m Hendersonem, Victorem Lewisem i Johnem Hicksem) oraz 5 autorskich przedsięwzięć: Take One (1995), Tango (1996), Blue Rain (1997), Bogurodzica (2000) i nagrany w Nowym Jorku album Reference (2004).

Piotr Baron o 'Salve Regina':

(…)'Muzyka jest bardziej otwarta niż na moich poprzednich nagraniach. Ponieważ już sama formuła kwartetu bez fortepianu pozwala na większe otwarcie, oraz także ze względu na Leo Smitha, który jest trębaczem free- jazzowym. Nie chciałbym z góry ukierunkować słuchacza. To jest jazz łatwo przyswajalny, jakkolwiek bardzo otwarty. To jest najnowocześniejsza płyta, jaką w życiu nagrałem. Jest coltrane’owska – jeśli miałbym wskazać jakiś najbliższy odpowiednik z historii, to przychodzi mi na myśl przede wszystkim album John Coltrane & Don Cherry. Tego porównania bym nie unikał.'(…)

Wykonawcy:

  • Ishmael Wadada Leo Smith – trąbka
  • Piotr Baron - saksofon
  • Michał Barański – kontrabas
  • Łukasz Żyta – perkusja
zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ