koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

WYSTAWA TOWARZYSZĄCA JUBILEUSZOWI 750-LECIA MIASTA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 969 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 11 października 2001, czwartek
    » 18:30

Rzemiosło garncarskie w II połowie XIX w. Przeżywało kryzys, ponieważ rozwijająca się wówczas produkcja przemysłowa narzucała inne tempo produkcji, a nowe materiały, takie jak szkło, emalia, które się pojawiły zagroziły tradycyjnemu rynkowi naczyń ceramicznych. Problem ten starano się rozwiązać poprzez utworzenie specjalistycznych szkól ceramiki w miejscowościach o bogatych tradycjach ceramicznych, wybrano Landshut (1893 r.), Höhr (1879 r.) i Bolesławiec/Bunzlau (1897 r.). Zadbano o kadrę nauczycielską, która potrafiłaby realizować zreformowaną koncepcję kształcenia ceramików polegającą na łączeniu zajęć opartych na rzetelnych podstawach teoretycznych z praktycznymi. Dyrektorem bolesławieckiej szkoły został dr Wiktor Pukall, chemik z Królewskiej Manufaktury Porcelany w Berlinie, i jako pierwszy w szkole utworzył własne laboratorium, by kształtować uzdolnienia techniczne uczniów na bazie wiedzy chemicznej, a także rozwijać smak artystyczny, o który dbali zatrudnieni w szkole artyści. Malarz Artur Henning natomiast swoimi projektami udowodnił, że możliwe było połączenie funkcjonalności, a także nowoczesnej formy z aspiracjami do piękna w przypadku produktów przeznaczonych do produkcji masowej. W latach 20tych zawodowe szkoły ceramiki zaliczane były do wyróżniających się szkól, kształciły bowiem wybitnych fachowców na potrzeby przemysłu i zdolnych do obejmowania stanowisk kierowniczych w ośrodkach przemysłu ceramicznego. Prezentowane prace nauczycieli i uczniów z lat 1900-1930 dokumentują zmiany zachodzące zarówno w sztuce, poprzez rozwój i przemiany stylów, jak i w ówczesnej dydaktyce.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ