koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364AVATAR Nowe szaty królaTłumacz w muzeumWRZESIEŃ POKDBP PinakotekaKONGRES KULTURYPopiół i diamentYAMOTO 2024
zmodyfikowano  5 dni temu

WESOŁOWSKI – CHACZATURIAN – RIMSKI-KORSAKOW

CO jest GRANE » 389 wyświetleń od 12 września 2024

Piotr Baron saksofon
Łukasz Długosz flet
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Miłosz Kula dyrygent
 *
Adam Wesołowski Archaniołowie
Aram Chaczaturian Suita „Maskarada”
Nikołaj Rimski-Korsakow Kaprys hiszpański op. 34
Adam Wesołowski to polski kompozytor, dyrygent, pianista, teoretyk muzyki i manager kultury. Od 2018 roku pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego kompozycje wybrzmiewały już w wielu salach koncertowych. Dziś przyszedł czas, aby jedna z nich zaistniała w Jeleniej Górze. Archaniołowie na flet, saksofon tenorowy i orkiestrę symfoniczną to pierwszy w historii muzyki koncert na taką obsadę. Dzieło ukazuje nowe techniki artykulacji, przez co odkrywa przed słuchaczami zupełnie nieznane walory brzmieniowe. Jako druga zabrzmi Suita „Maskarada” Arama Chaczaturiana, która swoją premierę miała 21 czerwca 1941 roku, dzień przed hitlerowską inwazją na Związek Radziecki. Kompozytor połączył żywiołowość ormiańskiego charakteru z tradycją zachodniej muzyki klasycznej i nowoczesnej. Głęboko w pamięć, i to od pierwszego motywu, zapada szczególnie pierwsza części Suity – mowa oczywiście o Walcu, który dzięki ekspresyjnej i oryginalnej melodyce przełamanej silnym liryzmem, barwnej, momentami jaskrawej wręcz instrumentacji oraz dynamicznym kontrastom niezmiennie pozostaje najbardziej rozpoznawalnym utworem tego ormiańskiego kompozytora. Wieczór zwieńczy Kaprys hiszpański op. 34, o którym sam autor – Nikołaj Rimski-Korsakow – powiedział: „Opinia (…) głosząca, że Capriccio to świetnie zinstrumentowany utwór, jest błędna. Capriccio to świetny utwór na orkiestrę”. Trudno się z tym nie zgodzić – twórca był mistrzem instrumentacji i w przeciwieństwie do innych kompozytorów swojej epoki, Rimski-Korsakow od początku procesu twórczego myślał kategoriami barw orkiestrowych. Kaprys hiszpański to idylliczna baśń muzyczna, obfitująca w ludowe melodie i hiszpańskie rytmy, które rozgrzeją Państwa serca w ten zimowy wieczór.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  5 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ