koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026TpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376Elżbieta Terlikowska/ RowerekNEON VOICE
zmodyfikowano  19 dni temu

Chałupka – Bruch – Beethoven

CO jest GRANE » 707 wyświetleń od 16 listopada 2025

Wojciech Chałupka *_Wierchy_
*
Max Bruch *_Koncert podwójny na skrzypce i altówkę e-moll _op. 88
*
Ludwig van Beethoven
 II Symfonia D-dur op. 36


Anna Reszniak *skrzypce
*
Paweł Krymer *altówka
*
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej

*Marek Wroniszewski *dyrygent

Kompozycja Wierchy Wojciecha Chałupki miała swoje prawykonanie wiosną 2025 roku. To nowe dzieło będzie idealnym wstępem do Koncertu podwójnego na skrzypce, altówkę i orkiestrę e-moll. Maxa Brucha. Ten niemiecki kompozytor doby późnego romantyzmu, często wykorzystujący elementy folkloru niemieckiego, hebrajskiego, szkockiego, walijskiego, a nawet rosyjskiego, pozostawał na uboczu wobec prądów, które ówcześnie przenikały muzykę. W swoich kompozycjach główny nacisk kierował na jeden element dzieła muzycznego – na melodykę. Wszystkie jego dzieła cechują się melodyjnością, głębią i wyrazistością emocji oraz niezwykłą prostotą. Takim przykładem mistrzowskiego prowadzenia melodii jest Koncert podwójny e-moll, w którym przenikające się tematy płynnie przekazywane są pomiędzy solistami, a wirtuozeria wykonawców i śpiewność ulubionych instrumentów kompozytora pozostają na pierwszym planie. Kontrastującym w charakterze oraz w formie dziełem do Koncertu e-moll _Maxa Brucha jest _II Symfonia D-dur Ludwiga van Beethovena. Jednak nastrój i śpiewność tematów prowadzonych szczególnie w partii skrzypiec w wolnej części symfonii – Larghetto pozostawiają słuchacza w spójności emocjonalnego odbioru dwóch na pozór różnych kompozycji, różnych okresów. Cechą wspólną tych utworów jest również ich klasyczny wydźwięk. Beethoven, choć już słychać jego charakterystyczne, romantyzujące współbrzmienia, w _II Symfonii _pozostaje jeszcze w mozartowskim klasycyzmie. Bruch, choć epoka jego stawia nowe wzorce i pojawiają się nowe prądy, pozostaje w klasycznym rozumieniu formy i charakteru epoki romantyzmu.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  19 dni temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ