koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  11 lat temu

Spotkanie ze ZBIGNIEWEM LIBERĄ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 251 wyświetleń od 5 marca 2008
  • 11 marca 2008, wtorek
    » 17:00

Gry ze stereotypami współczesnej kultury

Wydarzenie to kontynuuje cykl "Słownik sytuacji 2", obejmujący spotkania z artystami, których znaczenie dla polskiej sztuki współczesnej jest niekwestionowane.

Zbigniew Libera (ur. 1959) jest jedną z najważniejszych osób na polskiej scenie artystycznej, związany z nurtem sztuki krytycznej lat 90-tych zasłynął jako twórca filmów video, instalacji, obiektów, rysunków i fotografii, które w sposób wnikliwy i przewrotny pokazują funkcjonujące w naszej kulturze stereotypy.

Libera jest autorem wstrząsających "Obrzędów intymnych" (filmu dokumentującego jego opiekę nad umierająca, schorowaną i przykutą do łóżka, babką) i "Jak tresuje się dziewczynki" (1987) - zapisu narzucania i przyswajania wzorców zachowań, ćwiczenia ról związanych z wizerunkiem płci. W latach 90-tych tworzył "Urządzenia korekcyjne", zestawy do poprawiania wyobrażonych niedostatków ciała. Projektował też fikcyjne, przetworzone zabawki, "protezy dorosłości w świecie dziecka" (Ronduda), których zadaniem było "tresowanie", poddawanie dzieci "procesowi socjalizacji". Najsłynniejszą z serii owych "zabawek" był zestaw klocków "Lego. Obóz koncentracyjny" (1994). Praca ta wywołała wiele kontrowersji, Libera zerwał z podniosłym tonem w opowiadaniu o Holocauście koncentrując się na zagadnieniach związanych z pamięcią wizualną. Ten wątek obecny jest również w jego najnowszej twórczości. W latach 2002-2003 stworzył cykl "Pozytywy". Słynne przedstawienia wojny i zagłady (negatywy) przekształcił, za pomocą wzorowanych na negatywach inscenizacji, w warianty pozytywne. Podobnie w książce "Co robi łączniczka" (przygotowanej wspólnie z Darkiem Foksem), Libera podjął próbę przepracowania wojennej traumy wkomponowując twarze aktorek zachodniego kina w oryginalne fotografie z okresu powstania warszawskiego (63 dni powstania - 63 fotomontaże). Jego ostatnie dzieła dotyczą rzeczywistości medialnej i miejsca obrazu we współczesnym świecie ("Albumy fotograficzne")

Podczas spotkania z jeleniogórską publicznością Zbigniew Libera zaprezentuje dokumentację swoich prac oraz odpowie na pytania widzów. Dyskusję moderować będzie Jolanta Ciesielska - historyczka i krytyczka sztuki z Łodzi, w latach 80-tych związana (wraz ze Zbigniewem Liberą) ze środowiskiem Strychu i Kultury Zrzuty, współredaktorka słynnego "Tanga".

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ