Portrety Polaków
- od: 18 maja 2005, środado: 18 czerwca 2005, sobota
fotograficy z Alzacji. fot.Z.Kulik
Oblicza Dolnego Śląska
Na początku trzeciego tysiąclecia, a dokładnie w 2003 roku, przybywała w Polsce grupa fotografików francuskich z Alzacji. Zadanie, jakie postawili oni sobie, to wykonanie portretów Polaków, mieszkańców kraju położonego nad Wisłą i Odrą, którego stolicą jest Warszawa, gdzie urodził się światowej sławy kompozytor Fryderyk Chopin i laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie chemii Maria Curie – Skłodowska, oboje łączący kulturę oraz naukę polską i francuską.
W literaturze polskiej wybitne portrety Polaków stworzyli: Henryk Sienkiewicz (1846 – 1916) jeden z najpopularniejszych pisarzy, laureat Nagrody Nobla z 1905 roku oraz Adam Mickiewicz (1798 – 1855) najwybitniejszy poeta polski, wykładowca w katedrze literatur słowiańskich w paryskim College de France. Stworzone przez nich portrety Polaków funkcjonują w naszej świadomości po dzień dzisiejszy.
Dzisiaj przeciętny obywatel Francji kojarzy Polskę z Janem Pawłem II,
Lechem Wałęsą i Solidarnością
i jej mieszkankami, bowiem wszędzie
uważa się Polki za piękne i eleganckie kobiety.
Już na wstępie można postawić pytanie i próbować na nie odpowiedzieć: jaki jest obraz współczesnego, statystycznego Polaka? Odpowiedź uzyskamy z rocznika statystycznego. Dowiemy się z niego; jak długo on żyje, ile ma wzrostu, ile waży, ile pieniędzy zarabia w ciągu roku, ile zjada chleba i wypija wina, jak długu musi pracować na mieszkanie czy samochód i inne dobra niezbędne mu do życia.
Ale jak naprawdę wygląda przeciętny Polak i jego partnerka życia Polka?
Czy jest coś, co wyróżnia ich spośród innych narodów europejskich? Jakie
cechy uważane są za typowe dla mieszkańca tego kraju? Ciekawe jest, że niektóre narody uważają te same cechy za pozytywne, a inne za negatywne. W wielu krajach rozpowszechniane jest mniemanie, że Polak jest wielkim
patriotą oraz bardzo religijny, że jest gościnny, ale za dużo pije,
zachowuje się bardzo grzecznie w stosunku do kobiet. I jak to bywa prawie ze wszystkimi narodami Polacy mają podwójną opinię o własnym narodzie. Z jednej strony w świadomości Polaka tkwi romantyczny mit o wielkiej misji
polskiego narodu, a z drugiej zaś absolutnie przeciwna koncepcja. Są też
utrwalone negatywne stereotypy kreujące wizerunek Polaka, które jest dzisiaj
bardzo trudno przełamać. Ale czy w ogóle istnieje wzór idealnego Polaka
?
Jak często Polak uważa się za prawdziwego Europejczyka i z czego ta jego postawa wynika? I jeszcze jedno pytanie, co Polak może wnieść do zjednoczonej Europy? Sympatia Polaków do Francuzów ma wielowiekową tradycję. Polacy są otwarci na Francuzów. Wizerunek Francuza wśród Polaków jest bardziej wyrazisty i chyba korzystniejszy niż Francuza do Polaka. Integracja Polski z Unią Europejską oznacza nie tylko dostosowanie przepisów polskiego prawa do wymogów unijnych czy też przygotowanie podmiotów gospodarczych do funkcjonowania w ramach zintegrowanego rynku europejskiego. To także przygotowanie ludzi do funkcjo-nowania szerszej wspólnoty, stworzenie społecznego klimatu sprzyjającego akceptacji naszej przynależności do Unii Europejskiej.
Trudne zadanie wzięli sobie do wykonania francuscy fotograficy. Przygotowali szczegółowy i ambitny program, który jednak bardzo dobrze zrealizowali w czasie pobytu w Polsce. A zaczęło to wszystko się od tego, że każdy z nich wziął swoją kamerę fotograficzną i niezbędny sprzęt wraz z materiałami fotograficznymi, zapakował do samochodu, i tak razem przyjechali do odległego kraju Polski, gdzie turysta z Francji jest jeszcze rzadko oglądanym gościem.
W najbardziej ruchliwych częściach różnych miast, dużych i małych,
rozstawiali swój sprzęt fotograficzny, tym samym wzbudzając zainteresowanie
przechodniów. I nie potrzeba było większych zachęt czy próśb, by można
było pozyskiwać model fotograficzny
. Ich działania fotograficzne
poprzedzone były bowiem informacjami w prasie i w lokalnych rozgłośniach
radiowych.
Od czasu, kiedy wynaleziono fotografię, portret był i jest jednym z najpopu- larniejszych jej kierunków. Utrwala bowiem wizerunek osób znanych, którzy uczest-niczą w życiu politycznym, społecznym i kulturalnym, sportowym, czy też osób mniej lub bardziej przypadkowych, spotykanych w parkach, na placach i ulicach, w pozycjach statycznych lub też w ruchu. Tak jak wielu jest fotografów tak wiele jest różnych możliwości portretowania.
W fotografii robi się zdjęcia tego, co widzi się przed sobą w kadrze aparatu fotograficznego. Utrwalenie tego obrazu trwa jednak zaledwie ułamek sekundy. Tylko wytrawnym fotografikom udaje się uchwycić autentyczność zachowań czy przeżyć ludzkich, które potem oglądać można na wykonanych fotografiach. Portret jest też wynikiem relacji pomiędzy fotografikiem a jego modelem. To wykonana fotografia ukazuje, jakie były te relacje. A w tym konkretnym przypadku należy powiedzieć, że były one bardzo dobre! Wielu przypadkowych przechodniów bez żadnych problemów wyrażało zgodę na fotografowanie. Byli to, więc ludzie młodzi i starzy, kobiety i mężczyźni, dziewczęta i chłopcy. Podążający do pracy, będący w pracy, wracający ze szkoły, spacerujący po ulicy. Ich twarze zapracowane, zatroskane, czy też uśmiechnięte i radosne. Wśród nich wyróżniali się ludzie mundurowi, strażnicy miejscy, pracownicy ochrony (security), listonosze. Nie sposób wszystkich ich tutaj wymienić. Czyli po prostu normalnych ludzi!
Wystawa fotograficzna Portrety Polaków
jest efektem twórczym pięciu
fotografików; Pascal Bastion, Jean-Marc Biry, Michel Grani, Jean-Louis Hess i Philippe Paret ze stowarzyszenia 'Chambre á part' z Alzacji. Jest ona
lustrzanym obiciem wcześniej zorganizowanej wystawy Portrety Alzatczyków
,
która eksponowana była w 2003 roku w Polsce. A została zorganizowana w ramach współpracy kulturalnej Alzacja – Dolny Śląsk
. Ukazuje ona
Polaków takimi, jakimi oni są, na co dzień, jak zostali utrwaleni na błonie fotograficznej.
Ale czy oglądając te zdjęcia można powiedzieć, że już naprawdę wie
się, jaki jest portret Polaka
i czym różni się on od portretów
Francuzów, czy innych narodowości? Sami Państwo spróbujcie na to pytanie
odpowiedzieć, ale konieczne po obejrzeniu tej wystawy.
Zbigniew Kulik
Autorzy fotografii z grupy twórczej 'Chambre á Part' ze Strasburga; Pascal Bastion, Jean-Marc Biry, Jean-Louis Hess, Michel Grani, Philippe Paret.
Dolny Śląsk i Alzacja to już jedenaście lat bliskiej współpracy. Oba regiony nawiązały współpracę partnerską w 1994 r., a w grudniu 1999 r. oficjalnie związały się umową obejmującą różnorodne dziedziny.
Podstawami tego partnerstwa były liczne podobieństwa. Zarówno Alzacja jak i Dolny Śląsk są regionami granicznymi, otwartymi na zewnątrz. Ich strefa gospodarcza jest bardzo aktywna i zróżnicowana. Oba regiony utrzymują uprzywilejowane stosunki z Republiką Federalną Niemiec. Wreszcie ich kultura i historia są pod wieloma względami bardzo podobne.
PIEKNO GÓR NASZYCH
od: 6 grudnia 2024 do: 28 lutego 2025
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
1 068sztuka
ROZMOWY
od: 11 maja 2018 do: 5 sierpnia 2018
Miejskie Muzeum Zabawek w Karpaczu
ul. Kolejowa 3, Karpacz
11 806sztuka
ZŁOTA RENATA - RENATA MAUER-RÓŻAŃSKA
25 sierpnia 2016 - 09:00
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
8 312sztuka
Obrazy malowane fotografią
od: 8 marca 2016 do: 29 maja 2016
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
10 216sztuka
IMPRESJE Z DOLINY RENU
od: 1 czerwca 2014 do: 30 czerwca 2014
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
12 354sztuka
ZAPOMNIANE RZEMIOSŁA W KARKONOSZACH FOTOGRAFIE KARLA HNIKA
od: 9 kwietnia 2014 do: 28 maja 2014
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
14 778sztuka
IGRZYSKA OLIMPIJSKIE NA ZNAKACH POCZTOWYCH
od: 6 lutego 2014 do: 31 marca 2014
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
16 946sztuka
Zimowe Igrzyska Olimpijskie na znakach pocztowych ze zbiorów Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu
od: 6 lutego 2014 do: 31 marca 2014
Muzeum Sportu i Turystyki
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
18 532sztuka
CERAMIKA BOLESŁAWIECKA - PAMIĄTKA Z DOLNEGO ŚLĄSKA
od: 12 lipca 2013 do: 30 września 2013
Muzeum Sportu i Turystyki
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
19 530sztuka
RZEŹBA STANISŁAWA WYSOCKIEGO
od: 31 maja 2013 do: 30 czerwca 2013
Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu
ul. Kopernika 2, Karpacz Karpacz
18 793sztuka