Z gliny stworzone. Kamionka ze zbiorów Muzeum Ceramiki w Bolesławcu
plakat Mavi Karp
- 15 października 2021, piątek» 17:00
Serdecznie zapraszamy 15 października 2021 r., o godz. 17.00 na otwarcie nowej wystawy "Z gliny stworzone. Kamionka ze zbiorów Muzeum Ceramiki w Bolesławcu".
Wernisażowi towarzyszyć będzie prelekcja Ceramika bolesławiecka dawniej i dziś, którą wygłosi Anna Bober-Tubaj - Dyrektor Muzeum Ceramiki w Bolesławcu.
Na wystawie zaprezentowane zostaną wyroby użytkowe z kamionki powstałe w wytwórniach bolesławieckich od XVI po początek XXI wieku. Kilkaset prezentowanych różnorodnych naczyń, wytworzonych w minionych kilku wiekach, daje możliwość poznania, w jaki sposób ewoluowały technologie, formy i dekoracje znanej dziś w całym świecie ceramiki z Bolesławca.
Naczynia wytwarzane z różnych odcieni gliny od najcenniejszej – czerwonej, poprzez szarą do jasnej i niemal białej dla zwiększenia walorów użytkowych i estetycznych pokrywane były polewami. Najstarsze z nich otrzymywały polewy kobaltowe, z czasem popularne stały się polewy w różnych odcieniach brązu, a kiedy w początkach XX wieku większość naczyń powstawała z jasnej glinki koalinowej powierzchnię zaczęto ozdabiać za pomocą stempli dekoracją w odcieniach kobaltu.
Bolesławiec to ośrodek produkcji ceramiki o wielowiekowych tradycjach, a wystawa przedstawia jego wielowiekowe tradycje. Najstarsze znane naczynia powstały w tym mieście już w XV, XVI i XVII w. Odkryto je podczas wykopalisk archeologicznych, przeprowadzonych w 2007 r. Wśród znalezisk są naczynia pokryte szkliwem ziemnym o barwie brązowej lub szkliwem kobaltowym. Początkowo charakterystycznymi dla Bolesławca formami były butle i dzbany, których brzuśce od końca XVII w. dekorowano żeberkowaniem. Z czasem wyroby brązowe zyskały plastyczny ornament w formie białych nakładek o rozmaitych kształtach. Ta forma dekoracji dominowała na bolesławieckich naczyniach niemal do końca XIX w. Typowa dla Bolesławca dzisiaj dekoracja stempelkowa pojawiła się dopiero ok. 1882 r. Wzory najczęściej otrzymywały formę kółek, kropek, rybiej łuski, pawich oczek, a dominującymi barwami były: kobaltowy błękit, chromowa zieleń, brąz i ugier.
Eleganckie wyroby ceramiczne powstawały w bolesławieckiej Zawodowej Szkole Ceramicznej. Elementy serwisów, wazony i ceramika figuralna zaskakują bogactwem form i rozmaitością dekoracji. Naczynia w stylu secesji i art déco pokrywane były wielobarwnymi szkliwami zaciekowymi, lustrowymi, krystalicznymi, złoceniami bądź intarsjami. Tego typu wyroby wytwarzane były pod wpływem Szkoły Ceramicznej w najsłynniejszych bolesławieckich zakładach: K. Randhahna, A. Seifferta, H. Reinholda, R. Burdacka, J. Paula i K. Wernera.
Po II wojnie światowej większość wytwórni została upaństwowiona. Pierwszy zakład rozpoczął działalność już w 1946 r. Z kolei w 1950 r. w dawnej fabryce Paul und Sohn rozpoczęła działalność Spółdzielnia CPLiA „Ceramika Artystyczna” (obecnie „Ceramika Artystyczna” Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego). Wysoki poziom artystyczny wyrobów w okresie powojennym to zasługa czołowych projektantów: Tadeusza Szafrana, Izabeli Zdrzałki, Amandy Różańskiej, Alicji Szurmińskiej-Krępowej, a zwłaszcza Bronisława Wolanina i Janiny Bany-Kozłowskiej.
Dzisiaj ceramika bolesławiecka jest rozpoznawalna na całym świecie. Niezwykle popularne naczynia są eksportowane do kilkudziesięciu krajów na niemal wszystkich kontynentach, przy czym do najważniejszych rynków należą Stany Zjednoczone, Japonia i Korea Południowa. Wśród ponad 30 producentów ceramiki bolesławieckiej znajdziemy przedsiębiorstwa różnej wielkości, od kilkuosobowych firm rodzinnych po zakłady zatrudniające kilkuset pracowników.
Wystawę będzie można obejrzeć do 28 lutego 2022 r.
Wstęp wolny
Wystawa realizowana w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska - Polska, pn. „Centra dawnych rzemiosł na szlaku Via Fabrilis - uruchomienie Centrum Dawnego Szklarstwa w Kłodzku” oraz z Programu Promesa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Doznawanie światła
od: 1 października 2004 do: 31 października 2004
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
16 311sztuka
Zamykanie kręgu - Poznań 2003-2004
28 sierpnia 2004 - 18:00
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
16 670sztuka
GRUPA 5
31 lipca 2004 - 00:00
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
16 790sztuka
PRZESTRZENIE OSOBISTE
od: 17 czerwca 2004 do: 29 lipca 2004
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
17 209sztuka
SEZON 4
4 czerwca 2004 - 17:44
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
17 465sztuka
SOLNE
28 maja 2004 - 17:00
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
17 408sztuka
AKTY
od: 8 maja 2004 do: 31 maja 2004
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
17 673sztuka
ZNAKI - ŚLADY
od: 8 maja 2004 do: 31 maja 2004
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
18 028sztuka
ZIMA
20 marca 2004 - 17:00
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
18 521sztuka
MALARSTWO
od: 29 grudnia 2003 do: 27 stycznia 2004
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
19 163sztuka
GRAFIKA
od: 29 grudnia 2003 do: 27 stycznia 2004
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
20 302sztuka
Q-BIS-M
od: 11 listopada 2003 do: 27 grudnia 2003
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
19 996sztuka
BONATO
6 września 2003 - 18:00
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
18 594sztuka
FOTOGRAFIA
od: 29 lipca 2003 do: 15 sierpnia 2003
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
18 028sztuka
AUTO FOTO SPORT 1975 – 2002
29 maja 2003 - 18:00
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
17 202sztuka
Maciej Świst-malarstwo Michał Kubat-grafika
od: 4 marca 2006 do: 31 marca 2006
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
17 005sztuka
Salon Sztuki Nieprofesjonalnej
od: 4 lutego 2006 do: 28 lutego 2006
Kłodzki Ośrodek Kultury
pl. Jagiełły 1 Kłodzko
15 487sztuka