MALARSTWO
- od: 10 kwietnia 2003, czwartekdo: 27 kwietnia 2003, niedziela
MARIAN WOŁCZUK
Twórczość Mariana Wołczuka znajduje swoje osobne miejsce na polu dokonań
wrocławskiego środowiska artystycznego. Jak wiadomo, po drugiej wojnie
światowej, Wrocław stał się miejscem do którego napływali artyści ze Lwowa, Warszawy i Krakowa. Stąd w ramach otwartej tam uczelni,
ukształtowały się w zasadzie dwie wiodące orientacje: kolorystyczno-
metaforyczna, wyniesiona przede wszystkim z tradycji Akademii Krakowskiej z jej głównym reprezentantem Eugeniuszem Geppertem i druga - o prowiniencjach
formalistczno-strukturalnych, sięgająca korzeniami do dokonań Akademii
Warszawskiej; we Wrocławiu oddziaływująca poprzez twórczość takich
autorów jak: Stanisław Dawski czy Stanisław Pękalski. I dlatego kolejni
absolwenci ówczesnej Państwowej Szkoły Sztuk Plastycznych, uczniowie
tychże profesorów, w jakiejś mierze musieli opowiedzieć się wobec tych
orientacji, choć niewątpliwie proponując własne, niejako wypośrodkowane
między tymi tradycjami widzenie sztuki. Ów związek koloryzmu z podejściem
formalistycznym, jest stąd także dostrzegalny w twórczości Mariana
Wołczuka, którego czas studiów przypada na drugą połowę lat 60. i który uczy się zarówno u Zbigniewa Karpińskiego - wybitnego kontynuatora
szkoły
kolorystycznej Gepperta, jak i u Stanisława Dawskiego. W 1970 roku
rozpoczyna asystenturę we wrocławskiej PWSSP, dochodząc do tytułu
profesorskiego w tejże uczelni (przemianowanej w 1996 roku na ASP).
Artystyczny debiut Wołczuka przypada na początek lat 70., to jest okres
całkowicie zdominowany przez konceptualizm i minimal -art, czas ciągle
jeszcze obowiązującej neoawangardowej postawy w sztuce. Większość
młodych artystów ulegała wówczas modzie
na awangardyzm, rezygnowała z tradycyjnych środków wyrazowych, zaś malarstwo było w niełasce. Wołczuk
tworzy obok konceptualizmu, choć co wynika z jego naturalnych
skłonności,
idzie tropem redukcjonistycznym, wypracowując własną analityczną metodę
pracy. I to jest główna cecha jego świadomościowej postawy - zaś tę
analityczną skłonność potwierdza swoją konsekwentną twórczością,
proponując w wielu wersjach, w różnych konfiguracjach form i kolorów
obszerne zestawy płócien. W cyklach prac uwidacznia się bowiem wyraźnie
owa podstawowa dla artysty zasada wnikliwego wgłębiania się w dany problem
ze zróżnicowanych punktów widzenia, w analizowaniu różnych zestawień
form i kolorów, w wyczerpywaniu zbliżonych wersji danego tematu. Jak daje
się zauważyć Wołczuk pracuje zwykle w dużych cyklach, stąd całą jego
twórczość malarską można periodyzować na okresy wyznaczone zbliżonymi
rozwiązaniami. Najpierw były lata 70., w których centralnym punktem analiz
było światło, były przenikające się formy barwnych spirali taśm, linii
- zestawień kolorystycznych i prześwietlających się i wzmacnianych w nałożeniach, w ekspozycji koloru, w emanacji wynikającego stąd
światła... te rozwiązania formalne nabierają z czasem nowego wyrazu -
pojawia się faktura. Wołczuk idzie wówczas w stronę malarstwa
strukturalnego, wnika w materię obrazu, szuka adekwatnych rozwiązań
abstrakcyjnych, ale też włącza w to formy przedstawiające, wprawdzie
uproszczone, znakowe, niemniej odwołujące się do naturalnego wzorca - do pejzażu. W latach 8o zaczyna dominować zainteresowanie rysunkiem. W abstrakcyjnie założonych obrazach pojawia się sylwetka człowieka, ujmowana
zresztą konturowo, w formie znakowej, synteza postaci, włączona w nieprzedstawiające tło, w zasadzie również traktowane jako forma
abstrakcyjna. Łagodne, wyciszone malarstwo z lat 70. nabiera pewnej ostrości
- podkreślone mocnymi konturowymi rysunkami i celowo dobieranymi tematami
wizualizacji. Ten trop rozwijany jest także w latach 90., gdzie proces
analizowania doprowadza artysta do właściwych mu efektów w postaci syntezy
znaków; takiegoż ujęcia pejzażu, człowieka w pejzażu. Jest to zresztą
charakterystyczne dla całej twórczości Wołczuka. To znaczy, te same (lub
podobne) tematy są rozwijane, analizowane i syntetyzowane na przestrzeni
wielu lat. Ciąg obrazów znakowych, abstrakcyjnych, wyrażających przede
wszystkim zainteresowanie samym procesem malarskim przeplata się z ciągiem
pejzażowym, w którym w mniej lub bardziej przedstawiającej formie są
analizowane podobne problemy, choć wyraźniej odwołujące się już do sfer
często intelektualnej (formy abstrakcyjne, geometryczne, figury platońskie)
i do sfery doznań kulturowych z wieloma inspiracjami z kultury antycznej,
biblii lub dosłownymi przetworzeniami wrażeń muzycznych. Zresztą muzyka
pełni w twórczości Wołczuka szczególną rolę, jest w jakiejś mierze
impulsem w procesie przekładania
melodii klasyki (np. Bach, Mozart) czy kompozycji elektronowych (np. M.Jarr, K.Schulze) na język wizualny.
Interesującym dopełnieniem malarskiej twórczości wielkoformatowej są
małe obrazki - serie mini płócien o wymiarach boku około 20 cm. Te serie
to niekończący się film malowania, w którym kadry obrazów układają się w strumień opowieści o krajobrazie wykreowanej rzeczywistości. Ten film,
który maluje Wołczuk rozwija się jednak w konsekwencji w piękną
opowieść o naturze
malowania, a tym samym streszcza naturę
samego
artysty. W swej różnorodności prace Mariana Wołczuka emanują bowiem
klimatem spokoju, są pozbawione gestów epatujących dramatycznością, są
wyciszone, jak powinna być wyciszona intelektualna dysputa ze sobą, z innymi. Co nie znaczy, że artysta zupełnie gasi emocje, wręcz odwrotnie -
ta kipiąca pod pozorami spokoju emocjonalność co jakiś czas przeziera z tła artystycznych wypowiedzi.
Sygnał.Szum – Radio Internazionale
od: 14 października 2021 do: 21 listopada 2021
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
10 533sztuka
XXI Łemkowskie Jeruzalem – Obcowanie
od: 14 października 2021 do: 14 listopada 2021
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
11 049sztuka
Przemysław Garczyński "Porządkowanie"
od: 3 września 2021 do: 10 października 2021 jest więcej terminów
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
11 924sztuka
Legnicki Festiwal Srebro 2021
4 maja 2021 - 18:00
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
6 683sztuka
Videosyntezy w Galerii Ring
od: 2 października 2020 do: 29 listopada 2020
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
18 944sztuka
Akcja Kolekcja w Galerii Sztuki
od: 27 sierpnia 2020 do: 25 października 2020 jest więcej terminów
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
13 198sztuka
Wernisaż plenerowy wystawy "Videosyntezy" zrealizowany w ramach Festiwalu Form Aidiowizualnych INTERMEDIALE
2 października 2020 - 19:00
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
7 659sztuka
Bardzo Młoda Kultura – ostatni dzwonek na składanie wniosków!
30 czerwca 2020 - 23:59
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
9 635sztuka;
OBRAZY SNÓW I RZECZYWISTOŚCI
od: 7 lutego 2020 do: 20 marca 2020
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
13 996sztuka
Autoportret artysty z czasów młodości
od: 26 lutego 2020 do: 19 kwietnia 2020 jest więcej terminów
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
18 268sztuka
Edward Grzegorz Funke „Portret ze Świata”
od: 7 stycznia 2020 do: 22 lutego 2020
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
13 139sztuka
Europejski Festiwal Szkła „Piękny i Bestia”
od: 19 grudnia 2019 do: 1 lutego 2020
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
12 862sztuka
PROMOCJE 2019
od: 31 października 2019 do: 14 grudnia 2019
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
10 609sztuka
Polskie szkło artystyczne 1949–2019. Mistrzowie
od: 18 października 2019 do: 16 listopada 2019
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
10 621sztuka
"Moim zdaniem…" - wystawa biżuterii z komunikatem
od: 2 października 2019 do: 26 października 2019
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
10 104sztuka
Po-słowie. XIX Łemkowskie Jeruzalem na papierze
od: 4 września 2019 do: 12 października 2019
Galeria RING
Rynek 12 Legnica
11 070sztuka
Janusz Gałuszka "Kobiety i mężczyźni przed wojną"
od: 16 sierpnia 2019 do: 29 września 2019
Galeria Sztuki w Legnicy
pl. Katedralny 1 Legnica
14 117sztuka