koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

Pod podeszwą buta

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 965 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 29 kwietnia 2005, piątek
    » 18:00

Adam Sroka

Spektakl w wykonaniu grupy teatralnej 'Cegła: Piotr Chajec i Joanna Zgorzelska.

Dramat współczesny ma to do siebie, że jak na dłoni pokazuje dane zjawisko. Tym razem chodzi o miłość, nie otrzymujemy odpowiedzi gotowej, odpowiedzi na pytanie, jaka ona jest. Autor pokazuje jeden z jej przejawów, związek głównych bohaterów, utrzymujących się ze zbierania butelek i złomu, mieszkających pod jednym z warszawskich mostów. Jaka jest ich miłość? Zaborcza (zazdrość o Toporka), zimna (jak temperatura panująca w lokum z kartonowych pudeł). W głowie czytającego ten dramat pojawi się pytanie o to, czy ona w ogóle jest? Z zachowań bohaterów wynika, że są spragnieni zainteresowania, że potrzebują ciepła. Pytanie tylko, czy to potrzeba bliskości czy to miłość.

Z każdego kąta tej sztuki wyziewa samotność i lęk. Opuszczenie przez cały świat i trzymanie się siebie za wszelką cenę, beznadziejna rzeczywistość jej i jego to tylko teraźniejszość, on i ona odrzucają przeszłość i nie chcą znać swojej przyszłości, bo nie mają nadziei na lepsze jutro.

Patetycznie można by rzec, że sztuka ta traktuje i o życiu, miłości, bezrobociu i nędzy, ale to po prostu kolejna historia czyjegoś życia, życia jego i jej. Może naszego życia? W końcu z dnia na dzień można stracić wszystko, co się posiada.

Joanna Zgorzelska - mieszkanka Oleśnicy, od 1998 roku związana z nie istniejącym dziś Klubem Garnizonowym w Oleśnicy. Pod okiem pani Jadwigi Maszorek rozwijała swój warsztat teatralny. Jej teatralne zmagania zaczęły się od recytacji, następnym etapem były monodramy, przez krótki czas zajmowała się też piosenką aktorską i poezją śpiewaną, przywożąc liczne wyróżnienia z amatorskich przeglądów twórczości. Ostatecznym uwieńczeniem współpracy z tą palcówką kulturalną, było wystąpienie z Piotrem Chajcem w przedstawieniu Pod podeszwą buta, które otrzymało nagrodę główną w kategorii teatrów w 2002 roku na festiwalu ATA w Jeleniej Górze.

Nie związana z żadnym teatrem. W 2004 wyreżyserowała pięć przedstawień z grupą teatralną tworzoną przez uczniów szkoły podstawowej. Jej zainteresowania przeniosły się na występy wokalne, tym razem jednak postanowiła spróbować swoich sił na scenie rockowej (przez dwa lata śpiewała z zespołem rockowym). Jednak jej gusta muzyczne zmieniły kierunek i w 2003 roku uczęszczała na wokalne zajęcia jazzowe. Od 2004 jest członkiem stowarzyszenia jazzowego. Jej życiowymi dewizami są hasła: Umiej się zatrzymaćZatrzymuj się, ale nie stój.

Piotr Chajec – student filologii rosyjskiej, współpracujący jako dziennikarz z prasą, radiem i telewizją, animator kultury (dyplom pracownika menedżersko - administracyjnego), także śpiewa. Przez kilka lat współpracował z oleśnickim Klubem Garnizonowym, każdego roku wystawiając na ogólnopolskich festiwalach monodramy i biorąc udział w spektaklach teatralnych. Wykonał m. in. Dzień świra, który został doskonale przyjęty i po raz pierwszy pokazany na ogólnopolskim Festiwalu ATA 2001 w podkoszalińskim Świdwinie (półtora roku przed filmową premierą). Dzień świra jest jego trzecim monodramem po Kartotece – 35 lat później i Chorobie sierocej (wyróżnienie na festiwalu w Białej Podlaskiej w 1998 r.). Pod podeszwą buta to kolejny projekt, w którym występuje.

Adam Sroka – absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i wydziału reżyserii PWST w Krakowie. Debiutował, jeszcze jako student, w Starym Teatrze im. H. Modrzejewskiej. Współpracował z Teatrem Dramatycznym i Rozmaitości w Warszawie, Teatrem im. J. Słowackiego, Bagatela i Ludowym w Krakowie, Nowym w Poznaniu, Teatrem im. S. Jaracza w Olsztynie, Teatrem im. J. Osterwy w Lublinie. W latach 1996 - 1999 był dyrektorem Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu.

Za osiągnięcia menedżerskie i artystyczne w prowadzeniu Teatru w Opolu uhonorowano go Nagrodą Wojewody Opolskiego, Nagrodą Prezydenta m. Opola, Nagrodą dziennikarzy "Złota Spinka", tytułem Przyjaciel miasta Opola, nominacją do Paszportu "Polityki".

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ