koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Konteksty 2015 - V Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej w Sokołowsku

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 831 wyświetleń od 15 lipca 2015
  • 22 lipca 2015, środa
    » 21:00
  • 18 lipca 2015, sobota
    » 16:00

Konteksty 2015 V Międzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej w Sokołowsku

odbędzie się w dniach 18-22.07.2015 roku.

Festiwal jest miejscem prezentacji sztuki efemerycznej w jej różnych przejawach: performance, instalacje, realizacje dźwiękowe i multimedialne. Działania festiwalu nakierowane są na społeczność miejscową poprzez realizacje w przestrzeni publicznej, do udziału w których zapraszamy mieszkańców Sokołowska, organizujemy warsztaty dla dzieci i dorosłych. Festiwalowi towarzyszą pokazy filmów i dokumentacji, wystawy, prezentacja projektów artystycznych i instytucji je realizujących. Stwarzamy możliwość dyskusji między artystami, krytykami, teoretykami i historykami sztuki. Przewidujemy dyskusje z udziałem artystów, krytyków i teoretyków sztuki. Równolegle z festiwalem odbywać się będą warsztaty przeznaczone dla młodych adeptów sztuk efemerycznych prowadzone przez Alaistaira MacLennana (Szkocja/Irlandia,performance), Caroline Bagnall (Wielka Brytania, choreografia, taniec), VestAndPage (Włochy/Niemcy, performance) i Mieczysława Litwińskiego (Polska, dźwięk, muzyka/głos).

Piąta edycja festiwalu skupi się tematycznie wokół wody w wielorakich odniesieniach: żywioł, woda życia, „wszystko płynie”, powrót do źródeł, oczyszczenie, medium łączące świat i zaświaty... W historii Sokołowska jako uzdrowiska woda odgrywała istotne znaczenie jako element terapii – lecząca woda źródlana i pionierskie zastosowanie hydroterapii dr Priessnitza w sanatorium dr Brehmera. Do tych i innych kwestii odniosą się realizacje artystów.

Każda edycja festiwalu honoruje klasyka polskiej sztuki. W „Kontekstach” I-IV byli to: Jan Świdziński, Zbigniew Warpechowski, Jerzy Bereś, Zygmunt Rytka. Tym razem oddajemy honory mieszkającemu w Irlandii Północnej szkockiemu klasykowi sztuki performance, Alastairowi MacLennanowi, ale którego „sztuka to demonstrowane łączenie i rozładowywanie konfliktów w działaniu, czy to duchowym, religijnym, politycznym, osobistym, społecznym czy kulturalnym. Uzdrawiać to scalać”. „Sztuka jest DLA LUDZI.” Alastair przedstawi performance (actuation), poprowadzi warsztaty, zaprezentuje film będący rejestracją działań prowadzonych wspólnie z Sandrą Johnson, wystawę rysunków, posłuchamy wystąpienia autorskiego na temat twórczości artysty. kurator: Małgorzata Sady

W festiwalu wezmą udział m.in.: Alastair MacLennan, Akademia Ruchu (Janusz Bałdyga, Jolanta Krukowska, Cezary Marczak, Zbigniew Olkiewicz, Jan Pieniążek, Krzysztof Żwirblis, Jarosław Żwirblis), Anaxazi Aquila, Caroline Bagnall, Jacek Bąkowski, Kuba Bąkowski, Miłosz Benedyktowicz, Zbigniew Benedyktowicz, Bettina Bereś, Bożenna Biskupska, Mira Boczniowicz, Piotr Bosacki, Karolina Breguła, Katrina Brown, Aleksandra Chciuk, Stan Coenders, Krystian Truth Czaplicki, Yasmin Davis, Oskar Dawicki, Kerry Doyle, Marcin Giżycki, Vincent J. F. Huang, Rosanna Irvine, Sandra Johnson, Konrad Juściński, Alicja Jodko, Mariusz Jodko, Koji Kamoji, Magdalena Kita, Krzysztof Knittel, Burcak Konukman, Leszek Krutulski, Joanna Krzysztoń, Robert Kuśmirowski, Rob La Frenais, Weronika Lewandowska, Mieczysław Litwiński, Anna, Płotnicka, Marcin Polak, Józef Robakowski, Grzegorz Rogala, Małgorzata Sady, Alfred Schreyer, Sigmund, Skard, Tomasz Szrama, Ewa Zarzycka, Tomasz Zawadzki, Zbigniew Rybczyński, Zygmunt Rytka, Marcelo, Zammenhoff, VestAndPage, Zbigniew Warpechowski, Andy Williams, Maja Wolińska i inni.

WYSTAWY:

Alastair MacLennan

"Na wystawie prezentowane są prace z roku 2015, które powstały we Flax Art Studios w Belfaście. To rysunki piórem, wodą i atramentem.

Woda występuje w przyrodzie pod różnymi postaciami. W zależności od warunków fizycznych może być ciałem stałym (lód), płynnym lub lotnym (parą wodną). Tak samo w formie 'nieutrwalonej' można zachować elastyczność w tworzeniu stanów przejściowych na papierze.

Na rysunkach przedstawione są cztery żywioły i do nich bezpośrednio i pośrednio odnoszą się tytuły: ziemia - " Berth an Earth, powietrze - " Air a Lair ", ogień - " Feat A Heat ", woda - " Wave by Waive ".

Przed przystąpieniem do pracy w kwestiach odnoszących się do: "jak", "gdzie", "co" i "kiedy", odwołuję się do działania kontrolowanego "przypadku". Moje rysunki/obrazy powstają kiedy wchodzę w stan umysłu zgodny z praktyką zazenu: "W jaki sposób podczas malowania uświadamiasz sobie swoją prawdziwą naturę?". To pytanie zostało sformułowane i zweryfikowane podczas sesji zenu na początku lat 70. przez Joshu Sasakiego, japońskiego mistrza zenu rinzai." - Alastair MacLennan, 2015

Alastair MacLennan w 1969 r. reprezentował Irlandię na weneckim Biennale, gdzie pokazał pracę będącą upamiętnieniem ofiar politycznych represji w Północnej Irlandii. W latach 70. i 80. Wykonywał wielogodzinne performance, z których najdłuższy trwał 144 godziny. W swoich pracach często odnosił się krytycznie do spraw związanych z polityką, kwestiami społecznymi czy kulturalnymi. Od 1975 r. mieszkał w Belfaście, gdzie założył w 1978 r. Belfast's Art and Research Exchange. Uczył na Politechnice w Ulster oraz później na Uniwersytecie. Obecnie podróżuje po Europie, Azji, Północnej Ameryce tworząc „Actuations” (działania z pogranicza performance i instalacji). Od 1989 r. jest członkiem grupy “Black Market International”. Alastair jest emerytowanym profesorem sztuk pięknych na Uniwersytecie w Ulster, honoryowym członkiem Dartington College of Arts w Devon oraz Associate of the National Review of Live Art w Glasgow.

Performance Magazine 1979-92

Rob La Frenais założył i redagował Performance Magazine, europejski magazyn kulturalny, który w latach osiemdziesiątych był jednym z pierwszych stałych źródeł informacji o performance w sztuce Europy środkowej i wschodniej. Magazyn publikował relacje i recenzje z wystąpień takich artystów, jak Akademia Ruchu, Jerzy Bereś, Tomas Ruller, Pio Trowski, Zbigniew Warpechowski, Marina Abramovic, David Cerny, Black Market, jak również artystów zachodzio-europejskich i amerykańskich, takich jak Stuart Brisley, Ulrike Rosenbach, Carolee Scheemann, Helen Chadwick, Alastair Maclennan, Mona Hatoum, Anne Bean, Richard Wilson, Paul Burwell, Steve Cripps, The Kipper Kids i wielu innych. Na wystawie pokazany zostanie wybór oryginalnych wydań magazynu, które zwiedzający będą mogli przejrzeć, oraz oraz kolekcja trzydziestopięcio milimetrowych slajdów pokazujących performance i instalacje z festiwalu EDGE 88 w Londynie.

Kurator: Małgorzata Sady Współpraca przy tworzeniu programu/Programme contributors: Antoni Burzyński, Alicja i Mariusz Jodkowie, Józef Robakowski Koordynacja: Antoni Burzyński, Zuzanna Fogtt

WWW.CONTEXTS.COM.PL www.insitu.pl

Fundacja Sztuki Współczesnej „In Situ” ul. Różana 3, 58-350 Sokołowsko

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ