JEDYNY TAKI ROZRYWKOWO-EDUKACYJNY PRZEGLĄD NA TEJ PLANECIE
Jacek Rokosz spotkanie w Małej Literze w Łodzi
- od: 11 lipca 2008, piątekdo: 13 lipca 2008, niedziela
III FESTIWAL ZWIASTUNÓW FILMOWYCH TRZEBNICA 2008KINO NA ŁÓŻKACH
„I stworzymy rasę super potworów, które podbiją świat... ha ha ha!?”
Bela Lugosi w filmie „Narzeczona Potwora”
**NAJGORSZE FILMY ŚWIATA
to projekt Jacka Rokosza
i Filipa Jacobsona.**
Dwóch zapaleńców, którzy uwielbiają fatalne kino. Śmieszne horrory i science fiction bez efektów specjalnych to dla nich „czyste kino”. Jakby tego było mało, potrafią o tym opowiadać. Proponujemy zestaw kilku filmów, tworzących unikatowy przegląd najgorszych filmów w historii kina.
Proponowany program:
1. Narodziny kina klasy-B.
Lata 30 XX. Prelekcja:
„0d Draculi (1931) do Maniaka (1934)”.
Pokaz filmu Dweina Espera pt. „Sex Maniak”
(wersja oryginalna, ang. polskie napisy).
Prelekcja poświęcona genezie powstania pierwszych tanich, komercyjnych produkcji i równoczesne ukazaniu narodzin horroru i powstawania pierwszych małych i niezależnych studiów filmowych. oraz firmie Universal specjalistom od tanich filmów grozy. Ważni są też ówcześni gwiazdorzy studia, aktorzy: Bela Lugosi (hrabia Draula), Boris Karloff (Frankenstein) i Lone Chaney j.r.
Czas trwania: 59 min.
2. Ed Wood mistrz złego smaku.
Omówienie twórczości najgorszego reżysera wszechczasów.
Pokaz filmu „Plan 9 z kosmosu” 1959
Ed Wood jest jednym z najsławniejszych „złych reżyserów”. Bohatera filmu Tima Burtona „Ed Wood”, entuzjastę różowych sweterków i ogromnych gumowych ośmiornic.
Prelekcja ma na celu przybliżyć sylwetkę reżysera oraz zdemistyfikować narosłe wokół niej legendy.
Czas projekcji 79 min.
3. Meksykańska nowa fala.
(Cinema Diabolio).
Kino science fiction w Meksyku, lata 50-70 XX.
Prelekcja na temat serii s-f w kinie meksykańskim.
Pokaz filmu „Mumia Aztecka kontra robot”.
Reżyseria: Rafael Portillo.
FILM W ORGINALNEJ WERSJI JĘZYKOWEJ Z ANGIELSKIMI NAPISAMI
Cinema Diabolico opowiada o meksykańskiej nowej fali filmów fantastycznych. O specyficznym klimacie mieszającym styl amerykański z domorosłym, meksykańskim folklorem. Film to ostatnia część trylogii opowiadająca o grupie naukowców, na drodze którym staje zabójcza Mumia Aztecka broniąca tajemnic piramidy. Aby ją pokonać, jeden z nich....
Czas projekcji: 85 min
4. Gumowe potwory ery atomowej.
Lata 50 XX.
Pokaz filmu „Zabójcze Ryjówki” (1954)
Gumowe Potwory Ery Atomowej to obszerna część opisująca wybrane zagadnienia kształtujące wzorce obowiązujące w branży rozrywkowej od wczesnych lat 50 do początku lat 60 XX wieku.
Szczególną uwagę zwróciłbym tu na boom kina popularno-naukowego jaki przeżywał amerykański przemysł filmowy. Warto by zwrócić uwagę na powstanie tzw. teenager-movie (kino dla nastolatków).
Czas projekcji 69 min.
5. Japoński kontratak:
od Godzilli do Gamery.
Pokaz filmu „Zły mózg z Kosmosu.
Reżyseria:Koreyoshi Akasaka, Teruo Ishii
Japoński Kontratak to część poświęcona post-godzillowskiemu nurtowi w Japońskim kinie science-fiction lat 60.
Film opowiada o Japońskim super bohaterze Starmanie, który musi stanąć w obronie Ziemi przeciw armii Złego mózgu... z kosmosu.
Czas projekcji: 78 min
6. TURECKIE GWIEZDNE WOJNY
czyli DUNYAYI KURTARAN ADAM...
czyli CZŁOWIEK, KTÓRY URATOWAŁ ŚWIAT
Największą i zarazem najsłynniejsza produkcja popularnego tureckiego kina scince fiction: DUNYAYI KURTARAN ADAM... (1982) reż. Cetin Inanc
Cuneyt Arkin – gwiazda tureckich filmów akcji tym razem również jako autor scenariusza.
Oszałamiające efekty specjalne niczym z Gwiezdnych Wojen, a raczej dokładnie wzięte z „Gwiezdnych Wojen” Georga Lucasa, trylogii Indiana Jones i innych lubianych przez was filmów. Przebój Festiwalu Filmów w Istambule.
7. BLACKSPLOTATION
Pokaz filmu: Black Samuray
Reżyseria: Al Adamson
Odpowiedź na fale sukcesu komercyjnego jakie odniosły pierwsze filmy z nurtu Blaxploitation na początku lat 70. Po premierze filmu Shaft, okrzykniętego „czarnym Bondem”, afroamerykańscy filmowcy natchnieni awansem kina czarnego zaczęli realizować masę tanich filmów klasy B. Black Samurai zrealizowany w krzykliwym modnym stylu disco połowy lat 70 stanowi powód do niczym nieskrępowanej zabawy dla fanów kina wątpliwej jakości. Film znany jest również pt. "Black Terminator" i "The Freeze Bomb".
Wywiad Z Jackiem Rokoszem dla Dziennika Koszaliskiego.
„Kocham filmowe kurioza”
Rozmowa z Jackiem Rokoszem, pomysłodawcą przeglądu:
Co sprawia, że film można uznać za najgorszy w historii?
Całokształt, począwszy od fatalnej, przypadkowej reżyserii, przez amatorski montaż i nieostre zdjęcia, aż po efekty specjalne robione na strychu. Zły film to w moim mniemaniu taki, który swoją formą urąga jakimkolwiek konwencjom i wykracza poza ramy gatunku. To są produkcje, które są nieudolną kalką największych przebojów kinowych.
Czym kierował się pan wybierając filmy, które są pokazywane w trakcie przeglądu?
Przede wszystkim swoją osobistą oceną, specjalnie nie sugerowałem się rankingami. Moja domowa kolekcja najgorszych filmów liczy prawie trzysta tytułów, więc czasami ciężko mi było zdecydować, co pokazać szerszej publiczności. Ale filmy na które się zdecydowałem są tak złe, że są absolutnymi perełkami kiczu, absurdu i dyletanctwa.
Wśród pokazywanych produkcji zabrakło polskich filmów. Dlaczego?
Bo Ci twórcy, którzy według mnie robią najgorsze filmy, nadal żyją. Mam na myśli Mariusza Pujszo i Marka Piestraka. Gdybym chciał pokazać ich filmy, musiałbym do nich zadzwonić i poprosić o pozwolenie. Nie wiem, czy byliby zadowoleni, gdybym powiedział na jakim przeglądzie są pokazywane wyreżyserowane przez nich obrazy.
Rozmawiała Aleksandra Barcikowska
bilety:
W ST Ę P W O L N Y
Logo Festiwalu
Ed Wood mistrz złego smaku