koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

J.Haydn, Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 431 wyświetleń od 21 marca 2016
  • 23 marca 2016, środa
    » 18:00

W roku 1785 Józef Haydn przyjął z hiszpańskiego Kadyksu zlecenie napisania kompozycji, która służyłaby rozpamiętywaniu ostatnich słów Zbawiciela na krzyżu. Utwór ten miał być wykonany podczas liturgii Wielkiego Piątku w tamtejszej katedrze. Kompozytor napisał siedem niewielkich sonat poprzedzonych krótką introdukcją, będącą dźwiękowym obrazem ukrzyżowania. Całość zakończył wizją trzęsienia ziemi (Il Terremoto), mającego miejsce, według przekazu św. Mateusza, po śmierci Chrystusa na Golgocie. "Sonaty te są pomyślane tak, by odpowiadały słowom wypowiedzianym przez Mesjasza na krzyżu. Po każdej następuje pauza, pozwalająca rozważyć słowa następnego tekstu"- pisał Haydn w liście do wydawcy. W swej pierwotnej wersji dzieło przeznaczone było na niedużą orkiestrę. Jego wydaniu drukiem w 1787 roku towarzyszyła już druga wersja, opracowana przez kompozytora na kwartet smyczkowy. Po kilku latach twórca powrócił do tego tematu nadając utworowi postać oratorium. Gorące przyjęcie, z jakim spotykało się wszędzie "Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu" (Hob.XX/2) świadczyło, że pragnienie twórcy, aby jego kompozycja trafiała "z serca do serca" w pełni się urzeczywistniło.

Chór CONVIVIUM działa od roku 2012 przy Parafii św. Rodziny we Wrocławiu. Do jego zadań należy comiesięczna muzyczna posługa liturgii niedzielnej. Praca o charakterze sesyjnym - obok występów w ramach liturgii pozwala na systematyczne organizowanie koncertów w rodzimym kościele w innych świątyniach i salach koncertowych regionu (m.in. koncert i uświetnienie liturgii w Katedrze Legnickiej, odprawianej z okazji 330 rocznicy Odsieczy Wiedeńskiej, na zamówienie tamtejszego Urzędu Miasta, koncert i uświetnienie liturgii na zakończenie obchodów jubileuszowego roku Bł. Czesława, Patrona Wrocławia - w kościele oo. dominikanów, występ w kościele w Kudowie – Czermnej, koncert w sali Uzdrowiska Szczawno-Zdrój, Koncert Trzech Kultur w Jedlinie Zdroju, koncert w ramach VII Międzynarodowego Festiwalu Muzyka Epok w Dusznikach Zdroju). Chór jest laureatem II Nagrody i Nagrody Specjalnej na Ogólnopolskim Przeglądzie Pieśni Pokutnej i Pasyjnej w Żorach (2014). Obok śpiewów typowo liturgicznych zespół ma w swym repertuarze m.in.: Messe G-dur Ignaza Reimanna, Magnificat Johanna Pachelbela, Jesu meine Freude Dietricha Buxtehudego, utwory Josquina des Pres, Wacława z Szamotuł, Georga F. Handla, Michaela Pretoriusa, Wolfganga A. Mozarta, Charlesa Gounoda, Alexandra Greczaninowa, Feliksa Nowowiejskiego, a także kompozytorów współczesnych.

Marta KIERSKA-WITCZAK Absolwentka uczelni muzycznych we Wrocławiu i Bydgoszczy, studiowała psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako kierownik Zakładu Muzyki Kościelnej wrocławskiej Akademii Muzycznej sprawuje pieczę nad dydaktyką, kieruje sympozjami i warsztatami, inicjuje koncerty, festiwale i cykle edukacyjno-artystyczne z zakresu dyrygentury chóralnej oraz muzyki kościelnej. Jest kierownikiem Międzynarodowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej W stronę polifonii. Dyrygent Chóru Convivium; współpracuje z wieloma wrocławskimi chórami, biorąc udział i zdobywając nagrody w polskich i europejskich festiwalach muzycznych. Juror konkursów chóralnych, wielokrotna stypendystka systemu Erasmus i Ceepus (Niemcy, Włochy, Hiszpania, Bośnia-Hercegowina, Rumunia, Bułgaria, Chorwacja, ponadto Norwegia i Białoruś).

CAMERATA SUDECKA to grupa zaprzyjaźnionych muzyków orkiestry symfonicznej Filharmonii Sudeckiej z Wałbrzycha, która realizuje pomysł wspólnego muzykowania poza oficjalnym programem koncertów repertuarowych. Do wspólnych muzycznych poszukiwań zapraszamy także publiczność. Radość dzielenia się muzyką, wzajemne inspirowanie się, rozwijanie swoich możliwości, prawdziwe artystyczne zaangażowanie jest formułą działania Cameraty Sudeckiej otwartą dla wszystkich zainteresowanych, zarówno muzyków jak i słuchaczy. W koncertach Cameraty Sudeckiej szukamy szczególnego oddziaływania na słuchaczy, które, jak ufamy, przynależne jest wyłącznie muzyce. Muzyka, jak określali to członkowie XVI-wiecznej Cameraty florenckiej „strzeże cnoty, sprawia, że okrutnicy stają się łagodni, a małoduszni nabierają odwagi, uspokajają się wzburzeni, wzmaga się przenikliwość umysłów”. Gramy wobec tego muzykę, która ma wprowadzić nas i naszych słuchaczy w stan harmonii i sprawić przyjemność wysokiego rodzaju.

Natalia Borcz - sopran Kinga Kroker - sopran Agata Ranz - alt Dominik Jarocki - tenor Paweł Frasz - bass

Kwartet smyczkowy Tomasz Kulisiewicz -I skrzypce Lucyna Sarnicka - II skrzypce Zofia Kowalczyk - altówka Bożena Papała - wiolonczela

zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ