koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359POK KWIECIEŃ - MAJ 2024TpL repertuarBANKSY
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Recital skrzypcowy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 116 wyświetleń od 2 listopada 2016
  • 4 listopada 2016, piątek
    » 19:00

Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu zaprasza 4.11.2016 o godzinie 19 na recital skrzypcowy. Wystąpi Joanna Kasperczyk - skrzypce, laureatka m.in. Międzynarodowego Konkursu im.K.Lipińskiego i H.Wieniawskiego w Lublinie. Skrzypaczce akompaniować będzie Natalia Tomecka na fortepianie.

Usłyszymy wirtuozowski repertuar skrzypcowy: Krzysztofa Pendereckiego - Cadenzę na skrzypce solo Ludwiga van Beethovena - Sonatę c-moll op. 30 nr 2 Johannesa Brahmsa - III Sonatę d-moll op. 108 oraz Maurice Ravela - Tzigane

„Cadenza per viola solo” to kompozycja napisana pierwotnie na altówkę, prawykonana na prywatnym festiwalu muzycznym w wiejskim domu Pendereckich w Lusławicach, w 1984 roku przez Gregorija Żyslina. Dwa lata później Christiane Edinger zaaranżowała „Cadenzę” na skrzypce, włączając tym samym utwór dla jego walorów wirtuozowskich i ekspresywnych do koncertowego repertuaru skrzypcowego.

Sonatę c-moll op. 30 nr 2 (1803) zaliczamy do okresu „bohaterskiego” w twórczości Beethovena. W „testamencie heilingenstadzkim” z 6.10.1802 kompozytor opisywał swoje zmagania z postępującą głuchotą: „wydało mi się niemożliwe opuścić ten świat, zanim dokonam tego wszystkiego do czego czuję się powołany... Postanowiłem wytrwać i mam nadzieję, że się nie cofnę”. „Obieram inną drogę”, siły i dramatyzmu, języka jeszcze bardziej bezpośredniego, prostszego. Podobnie jak w muzyce symfonicznej tak w kameralistyce świadomie i odważnie zrywał z tradycją klasycznej formy sonatowej Haydna i Mozarta.

Brahms swoją III Sonatę skrzypcową op. 108 nr 3 pierwszy raz wykonał w Wiedniu w lutym 1889 roku akompaniując węgierskiemu skrzypkowi Joachimowi Josefowi. Czteroczęściowa forma sonaty, zwarta i pełna dramatyzmu, w skrajnych częściach brzmi monumentalnie, wręcz symfonicznie. W literaturze kameralnej utwór ma szczególne miejsce, jako apogeum romantycznej sonaty skrzypcowej.

Na zakończenie recitalu Joanna Kasperczyk przygotowała „Tzigane” Maurice Ravela. Rapsodia pisana pierwotnie (1924) na skrzypce i luthéal (hybryda fortepianu w brzmieniu niektórych rejestrów przypominająca cymbały) pełna jest wirtuozowskich pasaży i biegników, cygańskich improwizacji, czardasza - wszystko w duchu solistycznego popisu.

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ