FENOMEN PLAKATU ROSYJSKIEGO
- 1 lipca 2004, czwartek» 00:00
WYSTAWA PLAKATÓW
Dla milionów radzieckich ludzi przez wiele lat plakat był nieodłączną
częścią codzienności. Można go było napotkać wszędzie. Plakat
ukształtował oblicze miast i wsi, zakładów pracy i fabryk, garnizonów
wojskowych, urzędów państwowych, sklepów i szkół. Wysławiał wodzów i bohaterów, przedstawiał sukcesy i bogactwa kraju. Plakat zawierał
odpowiedź na dowolne pytanie, orientował społecznie i moralnie: wyjaśniał
i poglądowo demonstrował ideały, ustalał ramy zachowania, wyznaczał
granice dobra i zła. Plakat w Rosji w swej istocie stał się sztuką
narodową. Jego autorzy, nieświadomie, dali życie nie chwilowym,
propagandowym ulotkom, lecz artystycznym pomnikom epoki, dzięki którym możemy dzisiaj lepiej zrozumieć duchową przeszłość wielkiego kraju.
Plakat rosyjski XX wieku nie był zwykłą kartą w historii światowej
kultury najnowszych czasów. Przedstawia sobą pełne wyrazu zjawisko
artystyczne, obejmujące szóstą część świata
, jak dumnie nazywano
Związek Radziecki w latach dwudziestych. Opublikowano setki tysięcy wzorów
plakatów drukowanych. Tych rysowanych amatorsko – nie sposób zliczyć.
Jaka była przyczyna 'masowej plakatyzacji
Rosji XX wieku? Wiadomo, że tworzenie plakatów kształtowała ideologia państwa. Lecz wyjątkowość
zamówienia państwowego nie wyjaśnia istoty jego fenomenu, choć plakat
pozostaje interesującym odzwierciedleniem panującej w przeszłości
ideologii. Rosyjski plakat porusza do dzisiaj widzów gorącym zaangażowaniem
i osobistym stosunkiem autorów. Dla artystów plakat stał się sztuką,
która pozwalała wypowiedzieć się publicznie. Realizowali w nim pragnienie
zwrócenia się do społeczeństwa
, które brało swój początek w środowisku światłej, liberalnej inteligencji XIX wieku i pozostało cechą
rosyjskiej mentalności. Formalnie plakat obejmował: agitację i propagandę,
informację polityczną, kulturalną i handlową. Jego droga jawi się jako
odbicie narodowego pojmowania rzeczywistości.
Piękny anons Narodził się w końcu XIX wieku, a wszystkie sfery życia
społecznego: handel, kultura oraz polityka zyskały w nim swojego
informatora i promotora
. Dzięki niemu wypiękniały ulice i place miast.
Pierwszy raz rosyjscy plakaciści pokazali swoje dzieła w 1897 roku na Międzynarodowej Wystawie Plakatu Artystycznego w Sankt – Petersburgu i w Moskwie. Głównymi uczestnikami prezentacji byli znani zachodnioeuropejscy i amerykańscy mistrzowie, wyznaczający główny kierunek nowej sztuki: J.
Chèret, A. Mucha, T. Steinlen, P. Bonnard, P. C. Puvis de Chavannes i inni. Rosjan zainspirowały światowe nowinki, ale zachowali przywiązanie do narodowego modelu artystycznego. Tutejsze tradycje malarstwa, grafiki i sztuki
dekoracyjno – użytkowej były zbyt silne, aby całkowicie ulec sile
secesji. W plakacie imprezowo – estradowym, teatralnym, komercyjnym,
agitacyjnym, przeznaczonym na cele dobroczynne, rosyjscy artyści chętnie
wykorzystywali wizerunki kobiet. Bohaterkami ich kompozycji zostawały
popularne aktorki, przyjaciółki i ukochane. W. Sierow w plakacie –
portrecie tancerki Anny Pawłowej, z okazji gościnnych występów w Paryżu,
pokazał ideał kobiecości i poezję tańca (1909). Miłość i osobisty
stosunek do żony i córki obecne były w plakacie Ł. Baksta Kunsztownie
Ilustrowane Pocztówki
(1904). Bohaterki reklamy handlowo – przemysłowej
przedstawiane były przez artystów atrakcyjnie i pociągająco, w sposób
teatralny. Wśród nich: młodziutka czekoladowa dziewczyna
– opiekuńcza
siostra miłosierdzia z filiżanką kakao spółki Ejnem (1897); rosyjska
piękność
- koło maszyny do szycia kompanii Singer na plakacie Władimira
Taburina (ok. 1900); czarnooka na huśtawce z kuflem piwa Kalinkin
(1903).
Panująca na początku dwudziestego stulecia secesyjna stylistyka określiła
nowy wzorzec urody, nie związany wprost z narodową tradycją. Najbardziej
poetyckie wizerunki rosyjskiej moderny to: elegantka, która macha chusteczką
do odjeżdżającego pociągu, na plakacie reklamującym towarzystwo
ubezpieczeniowe Rossija
(1903); dama, puszczająca bańki mydlane na reklamie mydła A.M. Żukowa i miłośniczka perfum Imperatis
(oba ok.
1900). Reklamy filmowe, powstałe w Moskwie w latach 1916 – 1917,
przyniosły niespotykaną dotychczas nowość, czyli wizerunki obnażonego,
kobiecego ciała. Jednak alegorycznego erotyzmu plakatów filmowych M.
Kalmansona nie sposób porównywać z dosłownością pocztówek
fotograficznych tych lat. W reklamie komercyjnej powszechnie wykorzystywano
wizerunek rosyjskich miast – bajecznych i realnych. I. Bilibin do reklamy
petersburskiego piwa zaprzągł wizerunek Rusi przed carem Piotrem I (1903).
Natomiast plakatowe przedstawianie Kremla zawsze wskazywało na to, że towar
pochodzi z Moskwy. Wizerunek Rosji w plakacie przybrał wyjątkowo
patriotyczny patos przed I Wojną Światową. W plakacie przygotowanym na Międzynarodową Wystawę Najnowszych Wynalazków (1909) A. Durnowo
połączył stare i nowe
. Bajeczny ptak – aeroplan szybuje w powietrzu nad bezbrzeżną przestrzenią Rosji. W tej pracy narodowe cechy przekazał tzw.
styl rosyjski
z jego historycznymi skojarzeniami wątków tematycznych,
stylizowanymi rosyjskimi ornamentami i czcionką.
Konstruktywistyczny krzyk Pierwsza Wojna Światowa postawiła pytanie, jaki
jest wpływ plakatów na widza: o rolę form oraz uderzeniową siłę tekstu.
Odpowiedź przyszła szybko - w czasach Wojny Domowej (1918–1921). Plakaty
agitacyjne, wykonane przez D. Moora, W. Deni, W. Lebiediewa, W. Majakowskiego,
A. Radakowa, ukazały narodowi nowego bohatera: żołnierza Armii Czerwonej,
proletariusza, chłopa i zaznajomiły go z nowymi hasłami: dobrowoliec
(ochotnik) D. Moora, cieśla
W. Lebiediewa, niepiśmienny chłop
A.
Radakowa. Postacie te stały się znakami rozpoznawczymi plakatu rosyjskiego.
Majstersztykiem graficznego ujęcia idei rewolucyjnej jest konstruktywistyczny
plakat L. Lisickiego Czerwony Klin w Białych Wbij
(1920), w którym bezwzględna walka pokazana została poprzez zderzenie figur geometrycznych.
Plakaty z okresu od 1918 do 1921 roku, odmieniły świadomość narodu. Ich
sloganowy język pomógł przyswoić socjalistyczne wytyczne. Od tego czasu,
aż po lata osiemdziesiąte, plakat - zawsze i wszędzie, niezmiennie
towarzyszył obywatelom radzieckiego kraju. Plakat lat dwudziestych ukazał
symbolicznego proletariusza – kontynuatora rewolucyjnej walki bojowników o wolność na frontach Wojny Domowej. Wzorowy bohater nowego ładu na plakacie
P. Sokołowa – Skalia Niech żyje 1 – Maja
to robotnik – gigant, z pionierem na ramieniu. Ten heros mocno trzyma flagę światowej rewolucji,
powiewając nią nad postaciami rozproszonych wrogów (1928). Ręka
mężczyzny stała się najważniejszym symbolicznym detalem plakatu Postaw
na jakość
nieznanego autora (1931). W fotomontażu G. Klucisa Zrealizujemy
plan wielkich prac
(1930), mnóstwo rąk podniesionych do głosowania tworzy
olbrzymią dłoń – symbol zjednoczenia narodu i pełnego poparcia obywateli
dla planów kraju. Kobietom – bohaterkom plakatów, portretowe ujęcie
nadawało cech ludzkich, indywidualnych. Miały być dawać życiowy przykład
i wzór do powszechnego naśladowania. Dawały odpowiedź na odwieczne,
rosyjskie pytanie: Co robić?
. Na plakacie I. Niwińskiego Kobiety,
wstępujcie do spółdzielni
(1917– 918) chłopka agitowała do nowego
stylu życia. Kobieto! Ucz się czytać i pisać!
przekonywał plakat
E.Kruglikowej (1923). Plakat Makaryczewa i Rajewa (1925) wzywał robotnice do urn wyborczych Mossowietu
(Rady Miejskiej Moskwy). Kobieta, z plakatu A.
Strachowa – Brasławskiego, przywoływała swoje rodaczki do budowy
socjalizmu, pracując w fabrykach i zakładach pracy (1926). Na plakacie G.
Szegala 'Precz z kuchennym niewolnictwem'' robotnica – komsomołka,
odrzucała balię, gary i pieluchy otwierając drzwi prowadzące do nowego
życia z zakładami żywienia zbiorowego oraz dziecięcymi żłobkami.
Siła fotomontażu Jednym z najważniejszych osiągnięć ZSRR w latach
dwudziestych było stworzenie kinematografii radzieckiej. Rozsławiał ją
plakat, w nowej, oryginalnej stylistyce fotomontażu wprowadzonej przez A.
Rodczenkę reklamą wybitnego dokumentu Dzigi Wiertowa Oko kina
(1924).
Autorytet Rodczenki – profesora Wyższej Szkoły Pracowni Artystyczno –
Technicznych w Moskwie, przyjaciela W. Majakowskiego i autora oprawy
plastycznej najlepszych książek poety, był ogromny. Naturalną koleją
rzeczy było zaproszenie artysty do opracowania materiałów reklamowych do filmu Pancernik Potiomkin
. A. Rodczenko po raz pierwszy zrealizował
kompleksową kampanię promocyjną filmu: od prospektów, plakatów, po reklamę zewnętrzną. Inny twórca, A. Ławiński, reklamując Pancernik
Potiomkin
(1926) stworzył dzieło, które bezsprzecznie zaliczyć należy do dziesiątki najlepszych plakatów światowego kina XX wieku. Unikatowym
zjawiskiem jest również handlowy plakat reklamowy porewolucyjnego
dziesięciolecia. Przyczyniły się do tego osiągnięcia największych
mistrzów konstruktywizmu: fotografa A. Rodczenki i malującego poety W.
Majakowskiego. Jednym z poważniejszych zleceniodawców drukowanej reklamy
komercyjnej w Moskwie było zjednoczenie Mossielprom
(Moskiewskie
Zjednoczenie Przedsiębiorstw Przetwórstwa Produkcji Rolnej), do którego należały upaństwowione browary i zakłady spirytusowe, oraz fabryki
wyrobów cukierniczych i tytoniowych. Reklamę Mossielpromu
z hasłem W.
Majakowskiego 'Kupuj do domu tylko z Mossielpromu
, znał każdy moskwianin.
W drugiej połowie lat dwudziestych, w Moskwie, Majakowskiego i Rodczenko
zastąpili profesjonalni graficy reklamowi: D. Tarchow, M. Bułanow i mieszkaniec Leningradu A. Zielenskij. Nowi autorzy, zamiast umowności
kompozycji konstruktywizmu i fotomontażu, zaproponowali malownicze rysunki o żywej akcji. W plakatach zachował się, charakterystyczny dla rosyjskiej
reklamy do czasów rewolucji, ironiczny stosunek do wizerunku mężczyzny.
Takim typowym przykładem wykorzystania groteski jest plakat M. Bułanowa
Motocykl za 50 kopiejek
(1929). Oryginalną reklamę papierosów Boks
,
przedstawiającą boksera – lalkę, wykonał A. Zielenski (1928). Wybitnym
mistrzem leningradzkiej reklamy był D. Bułanow (reklama leningradzkiego
ogrodu zoologicznego, 1930). W Rostowie nad Donem pracowała grupa artystów
– plastyków, twórców reklamy pierwszych państwowych zakładów
tytoniowych – producentów papierosów Nasza marka
(1926). W latach
dwudziestych w plakacie utrwalił się liryczny wizerunek płci pięknej. A.
Rodczenko portretując Lilę Brik ukazał godne uwagi cechy młodej,
radzieckiej kobiety (Lengiz
(Państwowe Wydawnictwo Leninowskie), 1925). W.
Bajuskin na plakacie Riezinotriest
(Zjednoczenie Przemysłu Gumowego)
przedstawił chłopkę demonstrującą wszystkim, ze szczerym zachwytem,
kalosze – marzenie każdej kobiety (temat niejednokrotnie wznawiany 1925 –
1929). Autorzy radzieckiego plakatu filmowego lat 20., powszechnie dzisiaj
uznanego za klasykę, nadali bohaterom filmów, w tym – zagranicznych,
szczególny status i znaczenie społeczne. W.i G. Stenbergowie, A. Naumow, N.
Prusakow, G. Borisow anonsując widzom treści filmu demonstrowali odwagę
kompozycyjnego eksperymentu, odkrywczość graficznych chwytów. Ich
niezwykłe plakaty stały się wyznacznikami swej epoki współtworząc
ówczesną estetykę miejską.
Agitacja sowietów Wtedy też w radzieckiej sztuce ustalił się typowy
wizerunek pozytywnego bohatera: wojownika, lotnika, marynarza, polarnika –
odważnego, silnego i oddanego ojczyźnie. Można go było bez przerwy
oglądać na łamach gazet i czasopism, w kadrach kronik filmowych. Pojawiał
się on także na plakatach, schodząc z ekranu pod postacią wielu
popularnych aktorów – odtwórców głównych ról w filmach z lat 30. Na plakatach młode kobiety wraz z mężczyznami agitowały za powszechnym
szczęściem. Jednoczyła ich ideowa zażyłość, wspólna praca, nauka,
zajęcia sportowe. Pracować, budować i nie narzekać
wzywał plakat A.
Dejneki (1933), opiewający młodzieńczy ideał piękna. Najważniejszym
etapem drogi życia kobiety – przodowniczki pracy było wstąpienie do partii komunistycznej, gdzie mogła całkowicie poświęcić siebie w dziele
budowy państwa socjalistycznego (plakat W. Kułaginy 1932). Plakat
obwieszczał: kobieto uwolnij się od wychowania dzieci, o nie zatroszczy się społeczeństwo socjalistyczne! Nadzieją kraju stał się niebieskooki malec
pod gwiazdą pięcioramienną i hasłem Szczęśliwi rodzą się pod gwiazdą
radziecką
(plakat W. Goworkowa 1936). Oddanie wielkości kraju, wykazanie
osiągnięć w rozwoju przemysłu, kultury i poprawy warunków socjalnych
umożliwił fotomontaż, główny oręż w rękach młodych autorów: G.
Klucisa, W. Jelkina, S. Sieńkina. Począwszy od połowy lat 20. stosowali oni
w grafice reklamowej konstruktywistyczne chwyty A. Rodczenki, W. Majakowskiego
i L. Lisickiego. Śmierć W. Lenina spowodowała konieczność utworzenia
leninowskich wystaw
i kącików
(gazetek
) w świetlicach wiejskich i klubach robotniczych. Plakaty agitacyjno – oświatowe, wykonane techniką
fotomontażu, ilustrowały stronice biografii wodza i jego nauki
komunistyczne. Fotografia W. Lenina symbolizowała jednocześnie
nieśmiertelność jego teorii, jak to zostało przedstawione na plakacie
Szassa i Kobielewa Lenin i elektryfikacja
(1925). Plakaty manifestowały
potęgę rozwijającego się mocarstwa, którego podporą była Armia Czerwona
i jedność mas ludowych. Tę tezę można było urzeczywistnić tylko
środkami fotomontażu, który osiągnął niezwykłą popularność na początku lat trzydziestych. Najbardziej znaczące prace drukowano w formie
dwóch arkuszy. Majestatyczny obraz defilady świątecznej na Placu Czerwonym
w Moskwie przedstawił W. Jelkin (1932) na plakacie Niech żyje Armia
Czerwona – Siły Zbrojne Rewolucji Październikowej!
. Autor stworzył
zbiorowy portret władzy radzieckiej, ukazał narodowi partyjno –
państwową hierarchię tych lat. Parady wojskowe i pochody sportowców na Placu Czerwonym, nieodłączne w czasie świąt państwowych końca lat 30.,
były najbardziej charakterystyczną demonstracją radzieckiego wizerunku
życia. Głównym symbolem utrwalonej władzy stał się gigantyczny wizerunek
J. Stalina, jak zawsze w szarym szynelu, wyniesiony ponad masy ludowe (plakat
N. Dołgorukowa i W. Deni, 1939). W połowie lat 30. zabrzmiała dewiza
Stalina: Żyje nam się lepiej, żyje się weselej!
. Rozpoczął się nowy
etap w historii reklamy komercyjnej. Wyroby perfumeryjne i kosmetyczne,
konserwowana żywność i lody, wyroby cukiernicze i napoje alkoholowe, cygara
i futra – wszystko stało się jej obiektem. Nad tworzeniem plakatów
pracowali klasycy A. Zielenskij, I. Bograd i młodzi profesjonaliści A.
Pobiedinskij i S. Sacharow. Wszystkich ich łączyło mistrzowskie opanowanie
rysunku, umiejętność pracy z kolorem i wspaniały kunszt portretowania, tak bardzo cenione w tamtym czasie.
Walka o pokój Wśród setek wzorów plakatów wykonanych w czasie Wielkiej
Wojny Ojczyźnianej od 1941 do 1945 roku koniecznie należy wyodrębnić
przełomowe – autentyczne arcydzieła agitacji. Pierwszym plakatem wojennym,
który pojawił się na ścianach moskiewskich domów była praca artystów
plastyków grupy Kukryniksy
niosąca hasło Bezlitośnie rozgromimy i zniszczymy wroga!
. Charakterystyczną pracą, manifestującą i dzisiaj
uczucie osobistego zaangażowania w tragiczne wydarzenia, był plakat I.
Toidze Ojczyzna – matka wzywa!
(1941). W końcu lat 40. i w pierwszej
połowie lat 50. artyści przywrócili plakatowi walory malarskie. Dzięki
ekspresji portretowanych modeli, wyrazistości ich gestów i lakoniczności
haseł, legenda o idealnym kraju zwycięskiego socjalizmu stawała się bardziej realna. W hierarchii bohaterów plakatów na samym szczycie znalazł
się wizerunek towarzysza Stalina
– głównego symbolu państwa, mądrego
wodza, nosiciela idei komunistycznej (plakat W. Iwanowa 'Dojdziemy do dobrobytu!, 1949). Ważna rola, w realizacji planów odbudowy ZSRR, wyznaczona
była narodowi – twórcy, którego uosabiał potężny wizerunek człowieka
pracy: hutnika, budowniczego, drwala... Kobieta – matka, która przeżyła
tragedię niedawnej wojny, przedstawiana była na plakatach z dzieckiem na ręku – do dzieci należała przyszłość kraju (plakat N. Watoliny, 1946).
Kobieta głosowała w wyborach do Rady Najwyższej Kraju na kandydatów bloku
komunistów i bezpartyjnych
(plakat W. Iwanowa, 1947), wzywała narody do walki o pokój (plakat K. Iwanowa, 1952). Dzieci wojny marzyły, by zostać
lotnikami (plakat J. Czudowa, 1951). Pierwsze sukcesy sportowców radzieckich
na międzynarodowych zawodach uskrzydlały. Należało koniecznie szkolić
nowe kadry mistrzów: lekkoatletów, narciarzy, piłkarzy... Wszędzie
rozbrzmiewało hasło: Młodzież – na stadiony!
(plakat Ł. Gołowanowa,
1947). W kinach całego kraju wyświetlano optymistyczne filmy przedwojenne:
Wielkie życie
w reżyserii Ł. Łukowa; Świniarka i pastuch
I. Pyriewa i inne. Iluzoryczność i malowniczość reklamy handlowo – przemysłowej,
proponowany przez nią asortyment towarów i produktów powinien był
utwierdzić wszystkich w przekonaniu o definitywnej odbudowie ekonomicznej
kraju i sukcesach socjalizmu. W warunkach zimnej wojny
po doświadczeniach z bombą wodorową w ZSRR, rozpoczęła się walka o tajemnice wojskowe.
Propagandowa czujność przybrała charakter ogólnospołeczny. Gadasz –
wrogowi pomagasz
(1954) – to aktualne hasło plakatu W. Koreckiego, na którym wróg przedstawiony jest jako dwulicowy agent. Obyczajową
stanowczość ukazywał plakat W. Tworkowa Nie!
, którego bohater dokonał
świadomego i należytego wyboru odmawiając wypicia kieliszka wódki (1954).
Nowy temat plakatów radzieckich lat pięćdziesiątych: wezwanie do zagospodarowania bogactwa nieobjętych przestworzy ojczyzny – dał życie
nowym bohaterom. Stali się nimi komsomolcy, przodownicy pracy. Plakat
opiewał młodzieńczy urodę, bohaterski wysiłek, nieugiętość w osiąganiu wyznaczonych celów (plakaty W. Goworkowa Czas na prace polowe!
,
1954; O. Sawostiuka i B. Uspienskiego Moje dobre, moje piękne
, 1955 i inne). Szczytem osiągnięć państwa radzieckiego okazał się, dokonany w 1961 roku, lot człowieka w kosmos. Portret pierwszego kosmonauty J. Gagarina
przez wiele lat symbolizował siłę systemu i tryumf techniki (plakat A.
Jakuszyna, 1971).
W końcu lat 80. sztuka odrzuciła swoich bohaterów i narodowe symbole.
Artystów zaczęła interesować moralna ocena przeszłości kraju, którą
także próbowali przekazać w plakacie (A. Waganow Kolektywizacja 1929
,
1989). Jednak on sam, jako gatunek, stracił doniosłe znaczenie społeczne,
które zyskał przez siedem dziesięcioleci. Aleksander Fiodorowicz Szkliaruk
Kazimierz Starościak, Śnienie
od: 18 czerwca 2012 do: 31 sierpnia 2012
Muzeum w Wałbrzychu
1-go Maja 9 Wałbrzych
15 105sztuka
XIII Finał Powiatowego Konkursu Plastycznego KOCHAM SWOJE MIASTO
od: 1 czerwca 2012 do: 7 czerwca 2012
Muzeum w Wałbrzychu
1-go Maja 9 Wałbrzych
14 822sztuka
Piękno
7 czerwca 2012 - 16:00, 20:00jest więcej terminów
Apollo
Armii Krajowej 42 Wałbrzych
317 177sztuka
IV NOC MUZEÓW
19 maja 2012 -
Muzeum w Wałbrzychu
1-go Maja 9 Wałbrzych
14 595sztuka
Wystawa poplenerowa Wielkanoc 2012
od: 31 marca 2012 do: 7 kwietnia 2012
Muzeum w Wałbrzychu
1-go Maja 9 Wałbrzych
14 525sztuka
Andrzej Szeles
od: 2 marca 2011 do: 14 kwietnia 2011
Galeria pod Atlantami
Rynek 9 Wałbrzych
14 861sztuka
Plakat Chopinowski
4 lutego 2011 - 17:00
Galeria pod Atlantami
Rynek 9 Wałbrzych
14 466sztuka
BOHATER ROKU
31 października 2009 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
pl.Teatralny 1 Wałbrzychjest więcej miejsc
33 190teatr
CZAS KOCHANIA CZAS UMIERANIA
16 października 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
pl.Teatralny 1 Wałbrzychjest więcej miejsc
33 244teatr
A-Z Gabloty edukacyjne
30 kwietnia 2009 - 16:00, 18:15, 20:30jest więcej terminów
Apollo
Armii Krajowej 42 Wałbrzych
430 375sztuka
Z RODZINY IGLAKÓW pilgrim/majewski
18 stycznia 2009 - 16:30jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
pl. Teatralny 1 Wałbrzych
35 502teatr
IWONA, KSIĘŻNICZKA BURGUNDA
11 stycznia 2009 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego
pl. Teatralny 1 Wałbrzych
35 722teatr
Marzena Prokopowicz-Sawicka
od: 28 czerwca 2008 do: 31 sierpnia 2008
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Zamek Książ
ul. Piastów Śląskich 1 Wałbrzych
15 176sztuka
Figury 2006-2008
od: 18 maja 2008 do: 10 lipca 2008
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Zamek Książ
ul. Piastów Śląskich 1 Wałbrzych
15 025sztuka
SZKŁO ARTYSTYCZNE
od: 18 maja 2008 do: 22 czerwca 2008
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Zamek Książ
ul. Piastów Śląskich 1 Wałbrzych
15 287sztuka
III MiędzynarodoweBiennale Pasteli
od: 2 kwietnia 2008 do: 11 maja 2008
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Zamek Książ
ul. Piastów Śląskich 1 Wałbrzych
14 920sztuka
Republika Bananowa.Ekspresja lat 80.
od: 26 stycznia 2008 do: 23 marca 2008
Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA - Zamek Książ
ul. Piastów Śląskich 1 Wałbrzych
15 038sztuka