Ester
Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Rewelacyjna komedia w gwiazdorskiej obsadzie
27 grudnia 2022 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
794 237teatr
Lekko nie będzie
27 grudnia 2022 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
644 097teatr
Home Alone in Concert - John William's Music
22 grudnia 2022 - 19:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
61 401teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Świąteczny Koncert Kolęd
22 grudnia 2022 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
254 499teatr
Teatr Piasku Tetiany Galitsyny - Świąteczny Koncert Kolęd
22 grudnia 2022 - 19:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
226 963teatr
Wrocław / Stand-up: Sebastian Rejent - Optima Forma / 19.12.2022 / godz.19:00
19 grudnia 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 40zł
Klub Salvador
ul. Karola Szajnochy 1-5 Wrocław
16 053teatr
Teatr Komedii plastycznej "MIMIRICH"
19 grudnia 2022 - 18:00 | KUP-BILET | 95zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
65 553teatr
Stand-up Marcin Zbigniew Wojciech |NOWY PROGRAM SZTOS| WROCŁAW | Stary Klasztor
19 grudnia 2022 - 20:00 | KUP-BILET | 40złjest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
10 954teatr
MimiRichi - Teatr Komedii plastycznej
19 grudnia 2022 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
41 882teatr
Świąteczny koncert artystów Sceny pod Regałem
18 grudnia 2022 - 17:00 | KUP-BILET | 35zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
13 961teatr
TANGO
18 grudnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Arka im. Renaty Jasińskiej
Mennicza 3 Wrocław
12 080teatr
Najpiękniejsze świąteczne utwory z polskich domów i całego świata
18 grudnia 2022 - 18:00 | KUP-BILET | 40złjest więcej terminów
FAMA Centrum Biblioteczno-Kulturalne
Bolesława Krzywoustego 286 Wrocławjest więcej miejsc
18 771teatr
Świąteczne Magic Show - Finalista Mam Talent!
18 grudnia 2022 - 16:00 | KUP-BILET | 60zł
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
11 603teatr
Cambio dolor. Wyznanie wiary
17 grudnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego Rynek-Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
11 180teatr
SORRY BOYS z nową płytą w Starym Klasztorze!
17 grudnia 2022 - 20:00 | KUP-BILET | 79zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
16 836teatr
Jałowi | Układ Formalny
16 grudnia 2022 - 18:00
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
12 748teatr
Chamstwo i Poezja! Komedia improwizowana
16 grudnia 2022 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
9 249teatr