Ester
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/10mz.jpeg)
Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
![](/i/event-medium.png)
Ester
Anita Lipnicka - O miłości... akustycznie
17 października 2022 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
23 464teatr
Gwiazdorska Obsada w spektaklu Warszawskiego Teatru Kamienica!
17 października 2022 - 17:30/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
104 835teatr
Gwiazdorska Obsada w spektaklu Warszawskiego Teatru Kamienica !
17 października 2022 - 17:30/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
298 436teatr
NIESPODZIANKA
17 października 2022 - 17:30/20
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
215 850teatr
Zamieć. Tutaj, tam, gdzieś.
15 października 2022 - 21:00jest więcej terminów
Appendix Studio
Ruska 46a Wrocław
9 085teatr
Michał Juszczak & Karol Kopiec
15 października 2022 - 19:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
11 537teatr
Świetny spektakl w doborowej obsadzie!
15 października 2022 - 17:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
1 059 500teatr
Komedia, Sardynki w puszce - chore akcje współlokatorów
14 października 2022 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
9 679teatr
113. Antykabaret „Dobry Wieczór we Wrocławiu”: POKÓJ NAUCZYCIELSKI
14 października 2022 - 19:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
10 770teatr
Czarny to mój szczęśliwy kolor
14 października 2022 - 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
10 385teatr
Koncert Okudżawa, Cohen oraz utwory autorskie w wykonaniu zespołu Ponad Chmurami
14 października 2022 - 19:00
Ośrodek Działań Twórczych Światowid
ul. Stefanii Sempołowskiej 54a Wrocław
920 471teatr
Rozpoczęcie sezonu artystycznego | Kawiarnia Literatka | Scena pod Regałem
13 października 2022 - 19:30
Kawiarnia Literatka
Rynek 56/57 Wrocław
9 669teatr
Wnuki Compay'a Segundo z Buena Vista Social Club!
12 października 2022 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
19 143teatr
The Show - A Tribute to ABBA
12 października 2022 - 19:30
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
352 839teatr
Program "Uwaga na łosie!"
11 października 2022 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
457 793teatr
Program "Uwaga na łosie!"
11 października 2022 - 20:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
344 279teatr
Krzysztof Jahns - Format VHS
10 października 2022 - 20:00
Klub Nietota
ul. Kazimierza Wielkiego 50 Wrocław
30 690teatr