Ester
Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Gwiazdorska obsada: Artur Barciś, Antoni Pawlicki, Piotr Grabowski / Marcin Perchuć i inni
28 listopada 2022 - 17:30 | KUP-BILET | 80zł 20:15 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
207 575teatr
Antygona w Nowym Jorku
27 listopada 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 30złjest więcej terminów
Teatr Arka im. Renaty Jasińskiej
Mennicza 3 Wrocław
18 184teatr
KROKE The Best Of - Koncert z okazji otwarcia wystawy "Skarby Gminy Wyznaniowej Żydowskiej"
27 listopada 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 40zł
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
14 522teatr
VOO VOO - PREMIERA - koncert promujący nową płytę
27 listopada 2022 - 20:00 | KUP-BILET | 80zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
17 549teatr
Ethno Jazz Festival - Muzyka Świata w Starym Klasztorze
27 listopada 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
53 388teatr
Spektakl Elżbiety Jodłowskiej
27 listopada 2022 - 16:00 | KUP-BILET | 115zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
977 434teatr
Najśmieszniejsza czarna komedia romantyczna dla dorosłych!
26 listopada 2022 - 16:30 | KUP-BILET | 79zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
9 343teatr
Karnet
26 listopada 2022 - 12:00 | KUP-BILET | 400zł
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
14 884teatr
Dwie połówki pomarańczy reż. Maria Ciunelis
26 listopada 2022 - 16:30 | KUP-BILET | 120.00/70.00zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław im. J. Kaczmarka
ul. Karkonoska 10 Wrocław
27 676teatr
Komedia improwizowana! Krótkie Formy
25 listopada 2022 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
10 545teatr
Nieme kino
25 listopada 2022 - 19:00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena Instytutu Grotowskiego
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
10 596teatr
Nie karmić potwora | Układ Formalny
25 listopada 2022 - 19:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
11 922teatr
Nie karmić potwora
25 listopada 2022 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
10 486teatr
Asy przestworzy - jesień 2022
25 listopada 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 70zł
Klub Muzyczny LIVERPOOL
ul. Świdnicka 37 Wrocław
76 273teatr
Cezary Ponttefski - To jest bełkot
24 listopada 2022 - 20:00 | KUP-BILET | 45.00zł
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
118 566teatr
Legacy - Tribute to Bee Gees
24 listopada 2022 - 19:00 | KUP-BILET | 100złjest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
264 180teatr
O+E - spektakl muzycznie niepoprawny//O+E - музично неправильний спектакль
23 listopada 2022 - 19:00
Klub Łącznik
ul. Tramwajowa 1-3 Wrocław
11 977teatr