Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Ester
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Mayday
22 lutego 2023 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Teatr Polski
nie podano Wrocław
7 873teatr
Anna Kieca, Paulina Wosik, Mariusz Bąkowski, Rafał Cieluch
21 lutego 2023 - 19:15 | KUP-BILET | 35złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
31 292teatr
Kultowa komedia w teatralnej odsłonie
20 lutego 2023 - 17:00 | KUP-BILET | 80zł 20:15 | KUP-BILET | 80zł
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
405 420teatr
Testosteron - kultowa komedia w teatralnej odsłonie
20 lutego 2023 - 17:00 | KUP-BILET | 150.00/80.00zł 20:15 | KUP-BILET | 150.00/80.00zł
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
192 330teatr
Mściciele
19 lutego 2023 - 20:00jest więcej terminów
Appendix Studio
Ruska 46a Wrocław
10 782teatr
LENNY KRAVITZ Tribute Night w Starym Klasztorze!
19 lutego 2023 - 19:30 | KUP-BILET | 45zł
Sala Witrażowa - Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
13 848teatr
Boogie Night
19 lutego 2023 - 17:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Scena lustrzana - Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
10 533teatr
LABORATORIUM PIEŚNI - premiera płyty "Hé oyáte"
19 lutego 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 90zł
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
16 978teatr
Gdy operetka spotyka rewię paryską
19 lutego 2023 - 18:00 | KUP-BILET | 60.00/80.00zł
Sala Kinowa NOT
ul. Piłsudskiego 74 Wrocław
11 638teatr
Bez ikry - Komedia inspirowana nieudanymi randkami
17 lutego 2023 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
10 040teatr
"Leonard Cohen. Wiemy, kim jest"
17 lutego 2023 - 20:00 | KUP-BILET | 60zł
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
13 093teatr
Testy nowego programu pt "O miłości cztery skrzynie"
17 lutego 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 29złjest więcej terminów
Restauracja Mińska 38
Mińska 38 Wrocław
8 280teatr
Tribute to Amy Winehouse, Nirvana, Jimi Hendrix, Janis Joplin, The Doors
16 lutego 2023 - 21:00 | KUP-BILET | 85złjest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocławjest więcej miejsc
43 981teatr
Koncert Walentynkowy
16 lutego 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 139zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
163 430teatr
THE RESIDENTS - Dog Stab! Tour
15 lutego 2023 - 20:00 | KUP-BILET | 120złjest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
71 772teatr
Jesteś lekiem na całe zło!
14 lutego 2023 - 19:00 | KUP-BILET | 100zł
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
52 703teatr
Błażej Krajewski - Mustang
14 lutego 2023 - 20:00
Hotel ibis Styles Wrocław Centrum
Plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
398 869teatr