Ester
Ester
- 15 lutego 2011, wtorek» 19:00
- 5 października 2010, wtorek» 19:00
- 28 marca 2010, niedziela» 17:00
- 3 grudnia 2009, czwartek» 11:00
- 16 września 2009, środa» 19:00
- 20 maja 2009, środa» 11:00
- 22 marca 2009, niedziela» 17:00
Prasqual
Opera w jednym akcie
- Libretto: Nikolaj Gol
Prapremiera: Wrocław, 22 II 2006
- Kierownictwo muzyczne:Tomasz Szreder
- Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
- Scenografia: Ryszard Kaja
- Przygotowanie choru: Małgorzata Orawska
- Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
- Asystent reżysera: Adam Frontczak
Opera "Ester" Prasquala zawiera w sobie pewien osobliwy splot elementow o rożnym pochodzeniu. Oto treścią opery jest historia oparta na wydarzeniach opisanych w biblijnej Księdze Ester, lecz zamiast biblijnego perskiego satrapy pojawia się postać cara, a libretto jest w języku rosyjskim. O co tu chodzi? Jakie wynikają z tego problemy dla inscenizacji i reżyserii? Pierwszy problem: dlaczego po rosyjsku? Dlaczego mamy postać cara zamiast postaci biblijnej? Rozwiązanie było następujące: przenosimy tę historię w inne realia pod rządami cara, pod koniec XIX wieku. A dlaczego? Bo tam zaczęły się pierwsze w naszych czasach pogromy Żydow. W 1881 roku w Rosji został zamordowany car. Odkryto udział w spisku jednej Żydowki i zrzucono winę na cały narod żydowski. Wraz z pogromami zaczęła się pierwsza fala emigracji olbrzymia, milionowa. W 1901 i w 1905 roku były następne.
Kolejny problem to sposob przedstawienia tej historii, ktora jest bardzo naiwna, rownież muzycznie. Kompozytor nalega na tę naiwność, na pewien stereotyp zachowań. Wszystko jest tu troszeczkę "szopkowe", kabaretowe, pełne ironii, autoironii oczywiście, oprocz cytatow żydowskich czy rosyjskich, ktorych zresztą nie jest tak dużo, jak by się można spodziewać. Chodzi też o to, żeby wydobyć pewną papierowość postaci, żeby ich nie pogłębiać na siłę jak wszyscy reżyserzy jesteśmy na to przygotowani i chcielibyśmy zawsze, aby to były najgłębsze postaci psychologiczne. A przecież bardzo często rownież w operach siedemnasto- i osiemnastowiecznych nie ma po co tego robić, bo to nie było przewidziane przez kompozytorow ani przez autorow librett. Tak samo u Prasquala. Myślę, że postawił na pewien schemat, prawie komiczny, postaci czy choru. W związku z tym poszedłem też w interpretacji za tą myślą, żeby znaleźć uzasadnienie, dlaczego i gdzie takie papierowe postaci mogą być. I okazało się, że takie papierowe postaci występują w kulturze żydowskiej grane bardzo często podczas Święta Purimu, ktore jest jakby karnawałem żydowskim i pierwszym zalążkiem teatru żydowskiego, gdzie właśnie przebierano się w sposob bardzo jawny kobiety za mężczyzn, z doklejaniem wąsow itp. I to wszystko było realizowane w sposob bardzo przerysowany, prawie tak jak szopka polityczna. Dotarłem do bardzo wielu obrazow i zdjęć, gdzie to widać właśnie z obszaru panowania cara, gdzie policja carska służy jako przykład do obśmiania czy do jakiejś krytyki satyrycznej. I nagle wszystko zaczęło się wiązać. Nagle okazało się, że można stworzyć taki cytat teatru w teatrze. Właśnie Ester, jako jedna z niewielu historii z Tory, o ktorej można było mowić, ktorą można było przedstawiać, była pokazywana w czasie Purimu, żeby ośmieszyć wrogow. Żeby ośmieszyć Hamana - ktory u nas w spektaklu staje się szefem carskiej policji, władcę dość naiwnego, ktory mieszkając w prawdziwych pałacach, odizolowane od nowej żony, może nawet jej nie widział (chyba, że jeden raz), i jest to absolutnie uzasadnione, że nie wie, iż jest Żydowką, mimo iż wie o tym cały świat.
Znaleźliśmy też ze scenografem metaforę podroży narodu żydowskiego, właśnie tej ucieczki i tej wielkiej emigracji. W czasie tej podroży pociąg zamienia się w mały teatrzyk. W ten sposob udało się nam znaleźć klucz do całego przedsięwzięcia. Jednocześnie udało nam się zachować wszystkie najważniejsze cechy tej opery: pewną papierowość postaci, satyrę i ironię, ktora jest w muzyce, a także - pogłębienie problemu kultury żydowskiej, a nie tylko przedstawienie ładnej historyjki, przytaczając Biblię.
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami.
Czas trwania: 1 godz.
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Ester
Frodo Skywalker - amatorski przewodnik po fantasy i SF
20 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
Vertigo Jazz Club & Restaurant
ul. Oławska 13 Wrocław
13 390teatr
WROCLOVE BURLESQUE NIGHT | International Meeting
18 września 2022 - 19:00
Sala Gotycka
Purkyniego 1 Wrocław
7 933teatr
Be Together – zgłoś się do projektu! // Polska
od: 7 września 2022 do: 18 września 2022
TIFF Center
Ruska 46a III piętro Wrocław
9 393teatr
Młode Wilki Polskiego Stand-up'u
18 września 2022 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
9 335teatr
Krzysztof Krawczyk - "Jak przeżyć wszystko jeszcze raz..."
18 września 2022 - 19:00
Hala Stulecia
ul. Wystawowa 1 Wrocław
315 343teatr
WROCŁAWSKA INAUGURACJA STUDENCKA
17 września 2022 - 22:00
Akademia Club
ul. Grunwaldzka 67 Wrocław
14 741teatr
"Księżniczka Czardasza" Operetka Imre Kalmana
17 września 2022 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
15 171teatr
GOORAL x PAPRODZIAD zagrają w Starym Klasztorze!
17 września 2022 - 20:00
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
17 114teatr
Komedia PANGA! Publiczność Angażowanna Gazetą
16 września 2022 - 20:00
WędrówkiPub
Podwale 37/38 Wrocław
9 458teatr
Poskromienie reż. Monika Pęcikiewicz ODWOŁANE!
16 września 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
13 600teatr
Pop Porn | Magdalena Kolska & Układ Formalny
15 września 2022 - 19:00
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
10 899teatr
Nowy program "Jasiński Dwa"
15 września 2022 - 19:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
345 064teatr
Stand-up / Bartosz Zalewski - Konsultacja Nowego Programu
14 września 2022 - 19:00
Wyspa Tamka
Wyspa Tamka 2 Wrocław
32 508teatr
"Mark My Words" Stand-up Comedy in English with Damian Skóra + support
14 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
Klubokawiarnia Mleczarnia
ul. Włodkowica 5 Wrocław
22 555teatr
Salvador Sobral
14 września 2022 - 20:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocławjest więcej miejsc
139 503teatr
IV Termin! Rafał Pacześ - najnowszy program BENSHI
13 września 2022 - 19:00
Sala Audytoryjna WCK
ul. Wystawowa 1 Wrocław
33 015teatr
Michał Wiśniewski Akustycznie - KON-PLAST TOUR
13 września 2022 - 19:00
Akademia Club
ul. Grunwaldzka 67 Wrocław
34 784teatr