koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362Wystawa ClimaxKOMEDANON SOLA SCRIPTA 2024KRUPASIŁY PRZEPŁYWU BWA SIC
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

IN MINOR… – wystawa fotografii artystycznej -

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 082 wyświetleń od 17 grudnia 2009
  • od: 5 stycznia 2010, wtorek
    do: 28 stycznia 2010, czwartek

Mieczysław Wielomski

In Minor" to cykl fotografii autorstwa znanego artysty Mieczysława Wielomskiego i wielokrotnie nagradzanej grupy artystycznej PIKTORIAL TEAM. Prace tworzone są w konwencji „modern pictorial" - nie jest to fotografia dokumentalna lub „fine view", ale fotografia stricte artystyczna, w ktorej obraz fotograficzny kreowany jest cyfrowo, zgodnie z duchem i ideą piktorializmu.

Wiele prac ma zdecydowane odniesienie do malarstwa, a w szczegolności do sztuki surrealistow czy symbolistow, wyraźnych wpływow poźnego romantyzmu, głownie w fotografii pejzażowej.

Fotografia grupy ma charakter interdyscyplinarny - powstała z inspiracji innymi działami sztuki ( czy wręcz dziełami!) będąc ich swoistym fotograficznym odnośnikiem czy interpretacją. Dodatkowo zdecydowana większość tematow ma charakter socjologiczny, społeczny, ale podany w sposob artystyczny - jako swoisty odautorski esej na prezentowany temat.

Ekspozycja obejmuje prace ilustrujące poniższe tematy:

*„Tajemnica i melancholia ulicy" *

powstała z inspiracji sztuką surrealistow, w szczegolności obrazami Georgio de Chirico i M.C. Eschera. Najważniejszym jej aspektem jest budowanie za pomocą środkow fotograficznych nastroju tajemniczości i niepokoju. Atmosfera oparta jest na irracjonalizmie i projekcji marzeń sennych.

„Umarła klasa"

to swego rodzaju artystyczny zapis socjologiczny na temat destrukcji, upadku i nieodrodzenia się klasy średniej w Polsce. Sporo odniesień do spektaklu T. Kantora oraz do tęsknoty za dawnymi, minionymi czasami - rodem ze „Śmierci pięknych saren „ O. Pavela.

„Schodami w gorę, schodami w doł"

Kontynuacja „ Umarłej klasy", ograniczona właściwie do jednego motywu - są nim schody w sieniach jeszcze istniejących, a kiedyś pięknych i okazałych kamienic mieszczańskich. Owe tytułowe schody to łącznik pomiędzy oszalałym dzisiejszym światem zewnętrznym a przystanią i oazą intymności - mieszkaniem. Istotnym elementem jest czas, dając podwaliny pod irracjonalizm i metafizykę przedmiotu. Fotografie - utrzymane w konwencji in minor - są efektem interpretacji, wspartej stosowną symboliką samych sieni, podworek - studni czy wreszcie schodow, okien, drzwi - podlane jak zawsze surrealistycznym sosem zaostrzającym smak.

„Ulica krokodyli" powstała w wyniku fascynacji prozy Bruno Schulza, to artystyczny zapis socjologiczny traktujący o nowej kapitalistycznej rzeczywistości, ktora weszła nagle w naszą siermiężną popeerelowską. Wiele fotografii przedstawia miejsca, gdzie kiedyś funkcjonowały społeczności żydowskie, a po ktorych nie pozostał nawet ślad.

„Sklepy Cynamonowe" to tematyczna i stylistyczna kontynuacja „Ulicy Krokodyli"

z uwydatnieniem obsesyjnego dla Schulza motywu manekinow. Jest to nadrealny świat istot, ktore przedstawiając życie, zachowują przeciwną wszelkiemu życiu nieruchomość wyrazu. Postacie te, zdegradowane w swojej monomanii przez erotykę, zamieszkują masochistyczne miasto - witrynę sklepową. W rozumieniu Schulza są duchem uwięzłego w cielesności człowieka, ktory z podmiotu stał się przedmiotem. Manekiny z witryn sklepowych przy Ulicy Krokodyli symbolizują oprocz bezdusznej zmysłowości rownież nowoczesny komercjalizm, w ktorym znienawidzona nowoczesność staje się przedmiotem uwielbienia, a jej symbole - tandeta, lalki, manekiny - urastają do rangi fetyszy.

Ab imo pectore ( Z głębi serca - wg. Lukrecjusza ), inspirowany malarstwem Marca Chagalla - to najważniejszy cykl ze względu na jego autorską intymność. Grupa sięga po klucze - symbole mające odkryć inne znaczenia rzeczy, do ich tajemnego, ukrytego dla zwykłego oka rozumienia, ale jasnych dla mających do nich dostęp - dla rozumiejących sztukę. Autorzy prowadzą tam, gdzie wspomnienie czy uczucie przekształcone w obraz odrywa się od swego codziennego realizmu i wyraża inną rzeczywistość.


Mieczysław Wielomski - lider i założycie grupy,

artysta fotografik, rocznik 1948, tworca legendarnych formacji fotograficznych Kron, Hard czy Landskapiści, ktore w znaczący sposob wpisały się w historię polskiej fotografii poprzez kreowanie nowej estetyki obrazu fotograficznego.

Laureat ponad setki nagrod i wyrożnień na konkursach fotograficznych w kraju i zagranicą, w tym tytułu Autora Roku, nagrody Ministra Kultury RP, Ministra Kultury Rosji, Krolewskiego Towarzystwa Fotograficznego, Sinar Award.

Najważniejszym osiągnięciem artysty jest przeniesienie na grunt polskiej fotografii zasad i idei fotografii piktorialnej w jej odmianie modern.

Więcej: www.wielomski.pl

bilety:

wstęp wolny!

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ