koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Średniowieczne improwizacje na motywach poezji trubadurów i truwerów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 337 wyświetleń od 11 lutego 2010
  • 19 lutego 2010, piątek
    » 18:30

Jacek Tabisz – flety. Koncert w Galerii ca-ffe Pod spódnicą

     Technika gry na fletach,  ktorą prezentuje Jacek Tabisz jest autorską metodą rekonstrukcji antycznego i średniowiecznego sposobu gry na zdwojonym zestawie instrumentow dętych. Starożytni Grecy grali na aulosie, rodzaju "oboju" o dwoch złączonych ze sobą torach powietrznych do wydawania dźwięku. Rzymianie używali dwoch odrębnych fletow, ktore nazywali tibiae i grali na nich jednocześnie. W Starożytnym Rzymie zdwojona tibiae, (tibiae multiplet) była jednym z najważniejszych instrumentow. Grano na niej podczas uroczystości państwowych, a także w teatrze. Technika zwielokrotnionego fletu istniała też w średniowieczu, czego świadectwem są liczne obrazy i rzeźby, a także zachowane tradycje ludowe na Korsyce i na Sardyni.

           Koncerty Jacka Tabisza to głownie  improwizacje. Tematy artysta czerpie m.in. z galicyjskich cantigas (XIII-wiecznych pieśni religijnych ze zbioru krola Alfonsa Mądrego),  a także z motywow sztuki muzycznej Bizancjum oraz poezji trubadurow i truwerow. Każdą improwizację poprzedza krotkim wstępem dotyczącym historii prezentowanego utworu i związanej z nim estetyki.

        **Jacek Tabisz**: muzyk-samouk, pisarz i poeta. Swoją technikę gry na fletach oparł na indywidualnych studiach; od wielu lat gra koncerty w plenerach średniowiecznych miast południowej Francji (w Carcassonne czy innych miejscach w Departamencie Aude). Interesuje się nie tylko klasyczną muzyką europejską, lecz także "hindustani sangeet", czyli muzyką klasyczną połnocnych Indii; studiował  indyjską muzykę in situ u cenionego muzyka  Pandita Dalchanda Sharmy. Jego indyjskie pole działalności owocuje w tym roku m.in. serią wykładow w ramach działalności Koła Orientalistycznego Uniwersytetu Wrocławskiego, a także licznymi esejami opublikowanymi na stronie [www.hanuman.pl](http://www.hanuman.pl/),
autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ