koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

MISTRZOWSKI PROGRAM: SALZBURG, WIEDEŃ I ŚPIEWACZKA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 692 wyświetleń od 20 marca 2010
  • 9 kwietnia 2010, piątek
    » 19:00

Koncert symfoniczny

MISTRZOWSKI PROGRAM: SALZBURG, WIEDEŃ I ŚPIEWACZKA

Sala Koncertowa Filharmonii

Zbigniew Pilch *dyrygent
*
Marzena Lubaszka
sopran
Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej

Program:

W. A. Mozart - 3 Divertimenti

L. van Beethoven - Arie z Ah! Perfidio

F. Schubert - Symfonia nr 5 B-dur

Podczas wieczoru w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy mistrzowski i bardzo atrakcyjny program! Solo wystąpi niezwykła śpiewaczka polska Marzena Lubaszka, a całość poprowadzi Zbigniew Pilch, stały gościnny dyrygent Filharmonii Wrocławskiej, a także skrzypek. Specjalizuje się on w wykonawstwie i prowadzeniu muzyki barokowej, klasycznej i wczesnoromantycznej w sposob zgodny z prawdą historyczną, dlatego też wysłuchanie tych dzieł pod jego kierunkiem będzie prawdziwą przyjemnością i ucztą muzyczną!

Aria koncertowa Ah! perfido skomponowana do tekstu Pietra Metastasia - niemalże ikony dramatycznej muzyki wokalnej XVIII wieku - cofa nas pod wieloma względami w odległą przeszłość. Koncepcja dzieła nawiązuje do maksymalnie skontrastowanej barokowej afektacji, gdzie bol sąsiaduje z gniewem, a rozpacz z tęsknotą. Dramatyczny kontekst arii stanowi relacja pochodzących z mitologii greckiej postaci: Deidamii i Achillesa. Rozpacz kobiety porzuconej przez antycznego herosa była tematem niezliczonej ilości oper. Istnieje jeszcze inny, niezwykle istotny trop Beethovenowskiej kompozycji. Adresatką Ah! perfido była Josepha Dušek, dla ktorej Mozart skomponował niegdyś arię koncertową Bella mia fiamma (KV 525). Gdyby zastanowić się nad kwestią formalną i zastosowanymi środkami techniki kompozytorskiej, to Mozartowskie dzieło było niewątpliwie punktem wyjścia dla młodego Beethovena.

Jeśli już o Mozarcie mowa, należy wspomnieć, iż podczas koncertu zabrzmią jego Divertimenti na smyczki: D-dur, B-dur i F-dur, ktore mają formę zbliżoną do trzyczęściowej uwertury włoskiej (dwie skrajne szybkie części przedzielone są wolną).

Jako finał zabrzmi V Symfonia B-dur Schuberta, ktorej prawykonanie odbyło się podczas słynnych wieczorkow muzycznych - spotkań towarzyskich w domu rodzinnym Schuberta, określanych jako schubertiady. Początkowo wykonywano tam jedynie muzykę kameralną, ale z czasem, gdy sława tych spotkań ściągać zaczęła liczniejszą grupę muzykow, także utwory na składy orkiestrowe, a w tym i dzieła samego Beethovena! Zapraszamy do wysłuchania tak ciekawego i rożnorodnego programu!

bilety:

15-60 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ