koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365TP Repertuar 11.2024Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Fałszywy uśmiech Mony Lizy

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 36 035 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 16 maja 2006, wtorek
    do: 31 maja 2006, środa

Szela & Rząsa

Wernisaż: 16 maja, godz.18.00

Przewrotny tytuł wystawy to nie tylko nazwa jednej z prac, ale także dowód na rodzaj dystansu obu artystów do uprawianej profesji.

Kazimierz Jasiński-Szela, stworzył cykl prac oddających klimat rodzinnego Frampola z czasów dzieciństwa – pełne zadumy, ale i pogodnych scen rodzajowych, ukazujących koloryt przedwojennych prowincjonalnych wsi i miasteczek - świata, którego już nie ma.

Adam Antoni Rząsa przedstawia grafiki i prace surrealistyczne, z wyraźną symboliką i nawiązaniami do natury - ziemi, zagrożenia środowiska, elementami mitycznymi, dbałością o szczegół i strukturę.

Kazimierz Jasiński-Szela - urodził się we Frampolu, w 1937 roku. Studia we wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP), pod kierunkiem profesorów Marii i Stanisława Dawskich oraz Zbigniewa Karpińskiego - ukończył z wyróżnieniem w 1964 roku.

Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i grafiką użytkową. Jego styl ulegał transformacjom: od abstrakcji - przez postmodernizm - do realizmu.

Zafascynowany naturą i folklorem, wakacyjne plenery odbywa w rodzinnym Frampolu, gdzie można go spotkać przy sztalugach, malującego zakątki oddające koloryt rodzinnego miasta, zapamiętany z dzieciństwa.

Autor cyklu obrazów Teraz Frampol, Teraz Polska. Obecnie pracuje nad kolekcją obrazów TERAZ BRETANIA, zainspirowanych pełnym uroku francuskim plenerem na wyspie Ile aux Moines.

Artysta miał 14 wystaw indywidualnych, w tym dwie w Berlinie, liczne wystawy krajowe, m.in.: w Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Katowicach, Toruniu, Szczecinie, Wojnowicach i Poznaniu, wystawy okregowe i środowiskowe, m.in.: w Galerii Steiner w Niemczech oraz we Francji — w Bordeaux i w Paryżu.

Jego obrazy znajdują się w muzeum w Krakowie, a także w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą: Anglia, Francja, Kanada, USA, Niemcy, Szwecja, Włochy i Austria. W Paryżu znajduje się stała ekspozycja około 20 dzieł z okresu abstrakcji z lat 1975-1980.

Był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w konkursach i na wystawach ogólnopolskich.

Ostatnią inicjatywą Kazimierza Jasińskiego-Szeli oraz Adama Antoniego Rząsy było włączenie się w akcję POLSCY ARTYŚCI PLASTYCY – DZIECIOM. Przekazali swoje prace świdnickiej Fundacji SERCE i Europejskiemu Centrum Przyjaźni Dziecięcej, na aukcję zorganizowaną w Nowym Jorku, z której dochód był przeznaczony na pomoc w spełnianiu dziecięcych marzeń.

Adam Antoni Rząsa - urodził się w 1937 r. we Lwowie. Dyplom malarstwa otrzymał w 1963 roku w PWSSP we Wrocławiu. Stylem przewodnim i artystycznym zamiłowaniem artysty jest surrealizm, który dominuje w malarstwie, grafice i ceramice.

Wystawia od początku lat sześćdziesiątych m.in. w Pałacyku, Kalamburze i instytucjach kultury, bierze udział w wystawach okręgowych ZPAP-u, w stanie wojennym eksponuje w Kościele św. Krzyża.

W 1985 r. wyjeżdża na polityczną emigrację do Niemiec, gdzie zostaje współzałożycielem i prezesem Stowarzyszenia Polskich Artystów Plastyków w Niemczech – wystawia w Siegen, Bad Berleburg, Erntebrück, a także w Holandii i Belgii, w ratuszu w Akwizgranie, w Ambasadzie RP w Kolonii, Centrum Kultury Polskiej w Berlinie i Dusseldorfie.

W 1998 r. wraca do Polski – wystawy we Wrocławiu (BWA, Arsenał, Galerie na Jatkach) i Wojnowicach.

Jego obrazy znajdują się w zbiorach prywatnych w Niemczech, USA, Belgii, Holandii oraz w Polsce.

W malarstwie pokazuje swoje zainteresowanie ziemią jako żywą istotą GAJĄ – jej skalną skorupą, ale również jej żywym ciałem, ranionym przez człowieka. Interesują go ludzkie fobie i lęki, inspirują mity i legendy. Ukazuje człowieka jako rodzaj rośliny, uwikłanej w sceny z jego życia i magii.

Jest także autorem grafik i replik znanych mistrzów. Zafascynowany oryginałem, często przejmuje główny motyw, zmienia lub dodaje elementy, tworząc indywidualne interpretacje. Stosuje tę samą trudną technikę, którą uprawiał również Klimat. Zagruntowane płótno pokrywa najpierw złotymi płatkami. Dopiero potem nakłada szereg warstw farby olejnej. Złocenie to nadaje malarstwu niezwykłą żywotność. Zależnie od oświetlenia obraz zmienia swój charakter, od wielkiego temperamentu poprzez dumną elegancję aż do ciepłej uczuciowości.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ