KONCERT LEGENDARNEGO SBB
- 25 września 2002, środa» 20:00
SALA KAMERALNA IMPARTU
SBB - zespół absolutnych wirtuozów, jeden z najwybitniejszych w historii
polskiego rocka i najwybitniejszych w dziejach rodzimej muzyki progresywnej,
który po dziś dzień nie doczekał się godnych spadkobierców w rodzinnym
kraju. Zespół powstał w roku 1971 w Siemianowicach Śląskich jako Silesian
Blues Band (SBB) założony przez multiinstrumentalistę Józefa Skrzeka (ur.
2.07.1948 r.), gitarzystę greckiego pochodzenia Apostolisa Antymosa (ur.
25.09.1954 r.), drumera Jerzego Piotrowskiego (ur. 9.02.1950 r.) oraz Ireneusza Dudka, który wspomagał zespół wokalem i harmonijką ustną.
Początkowo, zgodnie z nazwą, wykonywał muzykę o wyraźnym zabarwieniu
bluesowym. W tym składzie dokonał nagrań radiowych (np. Popiół
), ale zdobył ledwie lokalną popularność. Od końca 1971 roku muzycy - już bez
Dudka - przez dwa lata współpracowali z Czesławem Niemenem, z którym nagrali albumy: Strange Is This World
(1972), Niemen vol. 1
(1973),
Niemen vol.2
(1973) (te dwie płyty ukazały się później na jednym
krążku CD pt. Marionetki
) i Ode To Venus
(1973); na Marionetkach
właśnie umieszczono kompozycje Skrzeka - Z pierwszych ważniejszych
odkryć
. Właściwy start SBB - który to skrót, z inicjatywy Franciszka
Walickiego (wtedy już impresaria grupy), oznaczał Szukaj, burz, buduj
(search, break & build) - nastąpił w 1974 roku. Tak wiec w lutym 1974 roku
pod skrzydełkami Franciszka Walickiego trio zadebiutowało na koncercie w Krakowie, a już w kwietniu nagrało na żywo w warszawskiej Stodole pierwszy
album SBB
(1974). Wydanie tej płyty okazało się wielkim wydarzeniem,
wręcz szokiem rodzimego rocka. W sporej części improwizowana, to pełna
awangardowej brutalności (hendrixowskie solo gitary na otwarcie Wizji
oraz jej dialog ze sfuzzowanym basem w Odlocie
), to żarliwie bluesowa (I Need
You Baby
), to wreszcie lirycznie krucha (Erotyk
) muzyka zespołu ujawniła
nieograniczone możliwości SBB, które pod wrażeniem Mahavishnu Orchestra
burzyło wszelkie bariery między gatunkami i budowało między nimi nowe
mosty. Dodatkowym atutem albumu okazało się dojrzałe, ale przepojone
prawdziwie młodzieńczą energią wykonawstwo. Tak właśnie rodził się polski odłam fusion. Dla pokolenia wychowanego na przebojach Czerwonych Gitar
i innych konfekcji popowych, muzyka zaproponowana przez SBB była szokiem.
Klasę, jaką grupa pokazała na SBB
, potwierdziły ówczesne jej koncerty -
zarówno w Polsce (np. w KFPP w Opolu '74 oraz na Jazz Jambore '74 i '75 w Warszawie w składzie poszerzonym m.in. o jazzowego saksofonistę
Włodzimierza Nahornego), jak i za granicą (Węgry, NRD, CSRS). Bez
kompleksów wychodziła na estradę obok znanych zespołów i wykonawców,
takich jak: Mahavishnu Orchestra, Jack Bruce Band, Ginger Baker's Africa Salt,
Chick Corea, Charles Mingus czy Sonny Rollins. Jedną ze scenicznych
wizytowego tria było Figo Fago
ze Skrzekiem na harmonijce (wplatającym
fragmenty rozmaitych standartów) w roli głównej - utwór wspaniale
pokazujący lżejsze, bardziej żywiołowe oblicze SBB. Następna płyta Nowy
horyzont
(1975) rzeczywiście wyznaczyła nowe horyzonty w twórczości
grupy. Przemyślana forma i estetyka wykonania ujawniła jeszcze większą
fascynacje Skrzeka twórczością orkiestry McLaughlina. Ale nie było to bezmyślne kopiowanie pierwowzoru. Skrzek ozdobił swoim parlandem Balladę o pięciu głodnych
, a opus magnum albumu, żywiołową jazz rockową
kompozycje Wolność z nami
zakończył fragmentem preludium op.28 No. 4 e-Moll Fryderyka Chopina, wyłaniającym się majestatycznie z improwizacji
wieńczącej utwór. Ale kulminacja stylu wypracowanego przez grupę znalazła
swoje ujście na trzecim albumie pt. Pamięć
(1976), którym grupa wpisała
się w krąg już nie tylko muzyki spad znaku fusion, ale także rocka
symfonicznego. Pamięć
to pierwsza płyta SBB zdominowanego przez Skrzeka
jako keybordzistę, ale przede wszystkim jako kompozytora rozlewnych utworów
(współpracującego z piszącym charakterystyczne, bardzo poetyckie teksty
Julianem Matejem). O ile jednak na Pamięci
Skrzek obronił się dzięki
udanym kompozycjom (W kołysce dłoni twych
, Z których krwi krew moja
), o tyle na następnym longplayu pt. Ze słowem biegnę do ciebie
(1978) -
rozczarował trochę monotonią środków wyrazu, stojąc w artystycznym
miejscu, po prostu przygniatając dawniej pełne wigoru SBB, a obecność
Antymosa czyniąc niemal niezauważalną. Skrzek zdominował brzmienie grupy
swoimi syntezatorami i pomimo że, krytycy powiesili na albumie wszelakie
możliwe psy, dziś słucha się go z nieukrywana przyjemnością. W tym samym
roku, zespół nie popełnił podobnych błędów przy okazji nagrań
radiowych (Bitwy na obrazach
, Deszcz kroplisty, deszcz ulewny
). Nierówny
poziom płyt tria nie wywarł ujemnego wpływu na jego pozycje w kraju, tym
bardziej że w połowie lat 70. SBB praktycznie nie miało, poza Budką
Suflera, konkurencji. Z czasem muzycy zdobyli wiernych fanów w Austrii,
Danii, obu częściach Niemiec (pierwszy zagraniczny koncert - Frankfurt nad Menem '74), CSRS - gdzie występowali coraz częściej. Poza Polską zaczęli
również nagrywać, czasami ze znakomitym skutkiem artystycznym, ponieważ
naciski zachodnich producentów wywierane na Skrzeka, by ten kondensował
swoje pomysły, okazały się panaceum na dłużyzny charakterystyczne dla Ze
słowem biegnę do ciebie
. Pierwszy zachodnioeuropejski album SBB - Follow
My Dream
(1978), zawierający muzykę wykorzystaną w spektaklu telewizyjnym
nagrodzonym na festiwalu w Knokke (Belgia) - to arcydzieło, niemal
wyłącznie pro forma podzielone na dwie suity Going Away
i Follow My
Dream
. W pięknie rozwijającym się - aż do kulminacji w postaci gitarowego
sola - tytułowym fragmencie suity Follow My Dream
Skrzek w pełni objawił
swój talent wytrawnego melodyka, w 3rd Reanimation
razem z Piotrowskim dał
pokaz instrumentalnej wirtuozerii służącej budowaniu napięcia, a nie sztuce dla sztuki. Inne szczególne fragmenty płyty to In The Cradle Of Your
Hands (Song For Father)
, czyli anglojęzyczna wersja W kołysce dłoni twych (ojcu)
, oraz Żywiec Mountain Melody
- syntezatorowa improwizacja na motywach góralskich. Pomimo tego ze słyszymy tu nawet cytaty z Ravela i Chaczaturiana, Follow My Dream
sprzedawało się źle, a niewiele lepiej
Welcome
(1979) - drugi zachodnioeuropejski album SBB. I ten longplay trio
mogło wpisać po stronie artystycznych zysków - głównie za sprawą
wyjątkowo zwartej, niemal przebojowej kompozycji instrumentalnej Walking
Around The Stormy Bay
i podniosłego, majestatycznego How Can I Begin
ze Skrzekiem grającym na organach kościelnych (i wyjątkowo instrumentach
perkusyjnych), a Antymosem na buzuki. Inny walor Welcome
stanowiło
ujawnienie wokalnych możliwości lidera, śpiewającego tu więcej i lepiej
niż na poprzednich płytach (w Why No Peace
w stylu późnych Beatlesów,
natomiast w Rainbow Man
i Last Man At The Station
wyjątkowo
zachrypniętym głosem). Trzecim tytułem SBB wydanym w Europie Zachodniej
było Slovenian Girls
(1979) - reedycja nagranego rok wcześniej dla
czechosłowackiego Supraphonu albumu SBB
(tzw. Wołania o brzęk szkła
).
Czechosłowackie SBB
, jak i opublikowany w NRD przez Amige longplay
również zatytułowany SBB
(1978), to niewiele więcej niż dopełnienie
zagranicznej dyskografii zespołu, który na płycie Supraphonu znów
przedstawił dwie długie formy, a z kolei na płycie Amigi nagrał krótsze,
lżejsze wręcz żartobliwe i niemal taneczne utwory. Trzeba jednak
powiedzieć, że SBB
vel Wołanie o brzęk szkła
vel Slovenian Girls
prezentowało się dużo bardziej atrakcyjnie niż 'Ze słowem biegnę do ciebie'; natomiast SBB
wschodnioniemieckie korespondowało charakterem z polską kasetą Jerzyk
wydana w roku 1977 - tym samym co longplay Geira
Haliny Frąckowiak, nagrany z towarzyszeniem członków SBB, a zawierający
bardzo udane piosenki spółki Skrzek - Matej. Zespołowi nie udało się zrobić kariery za granicą, ale jego akcje w kraju ciągle stały dobrze.
Symbolizował to puchar Non Stopu
wręczony Skrzekowi w roku 1979 (w którym dyskografie jego grupy uzupełnił singiel Reko-reko
/Serenada
). W tym
okresie trwała kompozytorska i instrumentalna dominacja Skrzeka, również ze względu na problemy zdrowotne Antymosa - w wyniku których gitarzysta nie tylko w ograniczonym wymiarze wziął udział w sesji Folow My Dream
, lecz
również opuszczał koncerty grupy (np. na sopockim Pop Session'78). Jednak
hegemonia lidera wkrótce skłoniła muzyków do próby wyrównania proporcji
między nim a resztą zespołu poprzez powiększenie składu o drugiego
gitarzystę - którym został Sławomir Piwowar. Już jako kwartet SBB
pokazało się w roku 1979 m.in. na Pop Session i w Sali Kongresowej w Warszawie (gdzie ilustrowało swój występ awangardowym filmem), a w następnym nagrało (z udziałem bluesmana Jana Skrzeka) album pt. Memento z banalnym tryptykiem
, który odbiegał wprawdzie stylistycznie od początków
działalności grupy, jednak porażał świeżością i pomysłowością w doborze środków artystycznego wyrazu. W Trójkącie Radości
dominowała
gitara akustyczna Piwowara, Strategia pulsu
miała szybki jazz rockowy puls
(oba wymienione utwory skomponowali partnerzy Skrzeka), a w finale utworu
tytułowego Antymos popisał się zdumiewającą solówką - niemniej o zasadniczym charakterze zbioru po dawnemu decydowały rozbudowane kompozycje
Skrzeka, w tym tytułowa suita zajmująca całą stronę wydania winylowego.
Inna sprawa, że dzięki bogactwu środków wyrazu Memento z banalnym
tryptykiem
było najlepszą krajową płytą zespołu od czasu debiutanckiej.
Jeszcze inna, że w momencie wydania albumu w roku 1981, SBB... już nie istniało, rozwiązane w listopadzie '80 ze względu na - jak to ujmował
lider - zmęczenie materiału
. Nieobecność SBB potrwała ponad dekadę. W tym czasie Skrzek prowadził działalność solową (zaczął ją już pod koniec lat 70.); Piotrowski grał m.in. w Kombi, grupach Dudka i Martyny
Jakubowicz oraz Dżemie; Antymos w Krzaku i rownież z Dudkiem,
współpracował z Dżemem i Tomaszem Stańko, a w końcu wyjechał do Grecji.
Po długiej przerwie pierwszy koncert trio dało w lipcu 1991 w Sopocie z okazji Trzech Dekad Rocka w Polsce. Bardziej regularną działalność
wznowiło dwa lata później (wsparte przez Janusza Hryniewicza - gitara
akustyczna i śpiew oraz Andrzeja Ruska - gitara basowa), występując przede
wszystkim na jubileuszowym benefisie Dżemu w Spodku w Katowicach. Występ ten
udokumentował album Live 1993
wypełniony też kompozycjami z solowych
płyt Skrzeka. Nie wzbudził on jednak szerszego zainteresowania, a pomysł
reaktywowania SBB zupełnie nie zaciekawił młodszej, mniej wyrobionej
muzycznie publiczności. W roku 1994 grupa dala kilka koncertów w Polsce (np.
w warszawskiej Rivierze), a potem wyjechała do USA, gdzie - napotkawszy na nieuczciwych promotorów - zakończyła działalność (Piotrowski osiadł w Ameryce na stale). Pamiątkę z amerykańskiej wyprawy stanowił album 'Live
In America 94
- w połowie wypełniony nagraniami z koncertu w New Jersey (w
tym Drzewkiem oliwnym
skomponowanym przez Antymosa dla Krzaka jako Drzewo
oliwne
), w połowie z nagraniami ze studia (w tym premierowym, interesująco
zabarwionym orientem Wish
). 'Live In America 94
ukazało się w roku 1994 wyłącznie w wersji kasetowej. Potem przez kilka lat zespół milczał.
Długo zapowiadane koncerty w oryginalnym składzie nie doszły do skutku.
Jednak w 1998 roku grupa znów zaczęła koncertować. Oryginalnego składu
jednak nie było. Za perkusją zasiadł młody, dobrze zapowiadający się drumer Mirosław Muzykant zastępując Piotrowskiego. W takim składzie SBB
koncertowało po całej Polsce, a 22 sierpnia 1998 roku podczas koncertu
Muzyka i żagiel
w Giżycku zarejestrowano ich występ, który ukazał się na płycie pt. 'Absolutely Live 98!
. Zespół SBB, legenda polskiego rocka,
wznowił aktywność w 2001 roku, gdy Józef Skrzek i Apostolis Anthimos
zaprosili do współpracy perkusistę Paula Wertico - zdobywcę siedmiu
nagród Grammy, podporę grupy Pata Metheny'ego. Longplay 'Trio Live -
Tournée 2001' dokumentuje ich wspólne koncerty, przynosząc pięć
charakterystycznie rozbudowanych kompozycji bandu, w tym trzy premierowe. To jednocześnie zapowiedź nowego studyjnego materiału SBB.
HYSTERIKON
18 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
12 761teatr
Wrocław| Antoni Syrek-Dąbrowski | Jaka piękna katastrofa |18.04.24 g.19.00
18 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 79zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
8 807teatr
Dramat rodzaju męskiego
18 kwietnia 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
25 383teatr
Tribute to Sir Elton John
18 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 179złjest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
120 627teatr
Wielka trasa Stand-up Polska | Wrocław 17.04.2024 g. 18:30
17 kwietnia 2024 - 18:30 | KUP-BILET | 59zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
8 990teatr
IMPROKRACJA: "B2B or not to be" -improwizowana rozmowa o pracę 16.04.2024 (wtorek), godz. 20:00
16 kwietnia 2024 - 20:00 | KUP-BILET
Vertigo Jazz Club & Restaurant
nie podano Wrocław
1 708teatr
"B2B or not to be" - improwizowana rozmowa o pracę
16 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
4 041teatr
Chciałbym się mylić - 4 temin
16 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 69zł
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
17 038teatr
Stand-up wieczór. Tomek Machnicki i Krzysiek Kasparek
16 kwietnia 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 40zł
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
18 342teatr