MIRRA KADZIDŁO ZŁOTO
- 6 grudnia 2002, piątek» 09:00, 11:00
- 5 grudnia 2002, czwartek» 09:00, 11:00
APOKRYF BETLEJEMSKI
Sztuka w osobliwy sposób, w duchu dość przewrotnego moralitetu tęczy motywy dwóch ewangelicznych zdarzeń, a ściśle mówiąc, okoliczności towarzyszące wydarzeniom w betlejemskiej stajence i po wielu latach dopełniające się na Golgocie. Łączy tę historię postać Barabasza, zbója i łotra, który- po uwolnieniu przez Piłata od kaźni na Golgocie - doświadcza ekspiacji i wybawienia od grzechu za sprawą boskiego miłosierdzia. Łotrostwo Barabasza dato o sobie znać już w stajence betlejemskiej, kiedy uległ pokusie zagarnięcia darów Trzech Króli... i stąd tytuł sztuki, przywołujący jasełkowe skojarzenia. Pomysł oryginalnej anegdoty jest wyłączną własnością Joanny Kulmowej i stanowi ciekawą hipotezę przebiegu zdarzeń, uzupełniających kanoniczną wersję biblijną. To sprawia, że sztuka Kulmowej wpisuje się w nieprzerwaną tradycję literatury apokryficznej, żywej i uprawianej z równą pasją i równie atrakcyjnej dla czytelników i widzów od starożytności po czasy współczesne, l chyba ta okoliczność, jak i atrakcyjna realizacja teatralna zadecydowały o wyróżnieniu spektaklu w prowadzonym przez Ministerstwo Kultury konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej w roku 2001.
Życzliwie ocenił je także lubelski krytyk, obserwator festiwalu Betlejem
Lubelskie
w grudniu 2001: ... Barabasz, Kosmas, Gestas okradli Dzieciątko z darów przyniesionych przez Trzech Króli. Od tego momentu rozpoczyna się,.
Mirra, kadzidło, złoto". Apokryf betlejemski Joanny Kulmowej, by rozmalować
się w sceniczny moralitet o grzechu i winie, o karze i strach u, o kuszeniu i przebaczeniu. Przedstawienie było pyszne: precyzyjnie zestrojone w mowie,
dźwięku, ruchu i geście, pulsowało dobrą, wewnętrzną energią. Orane w żywym planie dawało aktorom szansę na popisowe, bywało, role, a jednocześnie w niczym nie umniejszało rangi i celowości użycia lalek i przedmiotów. Wszystkim twórcom i aktorom dziękowała po przedstawieniu
bardzo wzruszona autorka apokryfu, który – nie ma co do tego najmniejszych
wątpliwości - stanie się bardzo znaczącą pozycją w polskiej dramaturgii
lalkowej. Przesądzi o tym i uśmiechnięta mądrość tekstu pani Joanny i zawarty w nim potencjał teatralności.
(Franciszek Piątkowski, Betlejem
Lubelskie. Teatr Lalek, nr 1/68 z 2002 r.)
O Jasełkach
Ten, co pierwszy wymyślił Jasełka, o których niżej będę pisał, rozumiał, że Jasła i żłób są imiona jedne rzecz znaczące, tę samą, co słowo łacińskie praesepe, przeto lalkom swoim i fraszkom dziecinnym, którymi Wyrażał Narodzenie Chrystusowe, nadał imię jasełka. Które kiedy nastały do Polski, nie wiem, jak jednak pamięcią zasięgam, we wszystkich kościołach były używane.(...) Była to pośrodku szopka mała na czterech słupkach, daszek słomiany mająca, wielkości na szerz i dłuż i na wyż łokciowej; pod tą szopką zrobiony był żłóbek, a czasem kolebka wielkości ćwierćłokciowej, w tej lub w tym osóbka Pana Jezusa z wosku albo papieru klejonego, albo z irchy lub płótna konopiami wypchanego uformowana w pieluszki jakich płatków bławatnych i płóciennych zrobione uwiniona; przy żłóbku z jednej strony wół i osioł z takiejźe materii jak i osóbka Pana Jezusa ulane lub utworzone, klęczące i puchaniem swoim Dziecinę Jezusa ogrzewające, z drugiej strony Maryja i Józef stojący przy kolebce w postaci nachylonej, afekt natężonego kochania i podziwienia wyrażający.
W górze szopki pod dachem i nad dachem aniołkowie unoszący się na skrzydłach, jakoby śpiewający Gloria in excelsis Deo. Toż dopiero w niejakiej odległości od drugiego pasterze padający na kolana przed narodzoną Dzieciną, ofiarujący mu dary swoje, ten masła garnuszek, ów syrek, inny baranka, inny koźlę; dalej za szopą po obu stronach pastuszkowie i wieśniacy: jedni pasący trzody owiec i bydła, inni śpiący, inni do szopy spieszący, dźwigający na ramionach barany, kozty; między którymi osóbki rozmaity stan ludzki i ich zabawy wyrażające: panów w karetach jadących, szlachtę i mieszczan pieszo idących, chłopów na targ wiozących drwa, zboże, siano, prowadzących woły, orzących pługami, przedających chleby, szynkarki różne trunki szynkujące, niewiasty robiące masło, dojące krowy. Żydów różne towary do sprzedania na ręku trzymających, i tym podobne akcyje ludzkie.
Gdy zaś nastąpiło święto Trzech Królów, tedy przystawiano do tych jasełek osóbki pomienionych świętych, klęczących przed narodzonym Chrystusem, ofiarujących Mu złoto, myrrę i kadzidło, a za nimi orszaki ich dworzan i asystencyi rozmaitego gatunku: Persów, Arabów, Murzynów, laufrów, masztalerzów prowadzących konie pod bogatymi siądzeniami, słoniów, wielbłądów. Toż dopiero wojska rozmaitego gatunku: jezdne i piesze, murzyńskie i białych ludzi, namioty porozbijane, na koniec przez imaginacyją, za związek rzeczy występująca, regimenta uszykowane polskiej gwardyi, pruskie, moskiewskie, armaty, chorągwie jezdne, usarskie, pancerne, ułańskie, kozackie, rajtarskie, węgierskie i inne rozmaite. Na takie jasełka sadzili się jedni nad drugich, najbardziej zakonnicy. Celowali zaś innych wszystkich wielkością i kształtnością Kapucyni; a gdy te jasełka rokrocznie w jednakowej postaci wystawiane, jako martwe posągi nie wzniecały w ludziach stygnącej ciekawości, przeto Reformaci, Bernardyni i Franciszkanie dla większego powabu ludu do swoich kościołów, jasełkom przydali ruchawości, miedzy osóbki stojące mieszając chwilami ruszane, które przez szpary, w rusztowaniu na ten koniec zrobione, wytykając na widok braciszkowie zakonni lub inni posługacze klasztorni, rozmaite figle nimi wyrabiali (...), które to fraszki dziecinne tak się ludowi prostemu i młodzieży podobały, że kościoły napełnione bywały spektatorem, podnoszącym się na ławki i na ołtarze włażącym. (...)
Jędrzej Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III.
Wrażliwy Chłopak
3 listopada 2024 - 17:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
31 937teatr
BING NA ŻYWO - WIELKIE URODZINY
3 listopada 2024 - 12:30, 15:00, 20:00
Impart Centrum
ul. Mazowiecka 17 Wrocław
12 208teatr
Spektakle pt. Moja Iluminacja oraz Duch. Król-Avatar. Czyli Słowacki w Metaversum.
2 listopada 2024 - 18:00
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
5 239teatr
Nic nie gra
2 listopada 2024 - 20:00
Wrocławski Teatr Komedia
Plac Teatralny 4, Wrocław Wrocław
10 666teatr
Reż. Marcin Liber
30 października 2024 - 18:30jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
283teatr
Poczuj energię muzyki etnicznej
28 października 2024 - 19:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
9 375teatr
Klauzula Sumienia
28 października 2024 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
plac Wolności 1 Wrocław
33 213teatr
ABBA I INNI symfonicznie
28 października 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny Capitol
ul. Marszałka J. Piłsudskiego 67 Wrocław
125 380teatr
Zobacz na żywo połączenie technologii wizualnych i teatru
28 października 2024 - 12:00/17
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
244 938teatr
Szymon Majewski - Kto panu to zrobił?
27 października 2024 - 15:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
53 593teatr
Szymon Majewski - Kto panu to zrobił
27 października 2024 - 15:00
Impart Centrum
ul. Piłsudskiego 19 Wrocław
3 680teatr
Mirosław Niewiadomski "Kameralnie"
27 października 2024 - 18:00
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
24 126teatr
Koncert
27 października 2024 - 17:00
Centrum Kultury Nowy Pafawag
ul. Chociebuska 4-6 Wrocław
126 015teatr
Balkony – pieśni miłosne, reż. Krystian Lupa
27 października 2024 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
11 314teatr
EDUKACJA RITY
27 października 2024 - 18:00
Wrocławski Teatr Komedia
pl. Teatralny 4 Wrocław
34 564teatr
Koncert
27 października 2024 - 17:00jest więcej terminów
Centrum Kultury Wrocław-Zachód
ul. Chociebuska 4-6 Wrocławjest więcej miejsc
490 716teatr
Sok z Wiadrusa
26 października 2024 - 18:00jest więcej terminów
Dawna Pralnia
Krakowska 180 (budynek K) Wrocław
4 681teatr