koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT wystawa WrocławTP Repertuar 11.2024Cantores wiolonczelaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

KROKE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 29 571 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 21 września 2003, niedziela
    » 18:00

KONCERT MUZYKI KLEZMERSKIEJ

W zamierzchłych czasach dwa starohebrajskie słowa klej (narzędzie, instrument) i zemer (muzykować, śpiew) zlały się ze sobą dając początek nowemu pojęciu - KLEZMER. Od tej pory stało się jasne, że klezmer to po prostu żydowski muzyk wykonujący najczęściej muzykę klezmerską, czyli tradycyjną muzykę instrumentalną żydów wschodnioeuropejskich (aszkenazyjskich), posługujących się na codzień językiem jidysz. Żadne wesele, radosne święto, nie mogło się odbyć bez muzyki klezmerskiej. Z czasem też klezmerzy przekroczyli progi chłopskich karczem, szlacheckich dworów, arystokratycznych pałaców, grając zarówno żydowską jak i nieżydowską muzykę, bo klezmer oznaczał również kategorię muzyka, który z rzadką wirtuozerią i wrodzoną łatwością godził w sobie zdolność wyrażania wszelkiego rodzaju muzyki na częstokroć najwyższym poziomie. Być klezmerem, to znaczy opisywać dźwiękiem całą radość i smutek żydowskiego życia. Być klezmerem, to znaczy mieć głęboką świadomość i poszanowanie tradycji oraz umiejętność jej twórczej kontynuacji. Być klezmerem, to znaczy również tworzyć ów specyficzny rodzaj żydowskiego światoodczucia wyrażanego najpełniej w muzyce i tańcu.

KROKE, to słowo, które w języku jidysz oznacza Kraków. W życiu muzyków i w ich twórczości oznacza ono zarazem fundamentalny punkt odniesienia dla ich własnej tożsamości kulturowej i artystycznej.

Zespół powstał w 1992 roku z inicjatywy trzech przyjaciół, absolwentów Krakowskiej Akademii Muzycznej i w bardzo szybkim czasie zyskał sobie miano jednej z najciekawszych formacji występując na liczących się muzycznych scenach w całej Europie. Kroke ma w swoim dorobku udział w wielu prestiżowych festiwalach m.in. WOMAD (na zaproszenie Petera Gabriela), czy NORTH SEA JAZZ FESTIVAL (największy festiwal jazzowy na świecie) gdzie występował obok takich artystów jak: Pat Metheny, Al Jarreau, Chick Corea czy Adam Makowicz. Zespół wydał cztery cieszące się wielkim powodzeniem płyty, z czego przedostatnia - Live at the Pit została nominowana, a najnowsza The Sounds of the Yanishing Worid otrzymała Nagrodę Niemieckiej Krytyki Płytowej w roku 2000 - nym (Preis der Deutschen Schalplattenkritik). Używając tradycyjnych materiałów muzycznych, jako fundamentów do budowy oryginalnych aranżacji i improwizacji, korzystając z wcześniejszych doświadczeń związanych z muzyką klasyczną i jazzem, Kroke tworzy nowe, unikalne kompozycje, a także brzmienie niespotykane dotąd w muzyce żydowskiej. Muzykę Kroke należy rozumieć i odczuwać jako meritum pradawnej kultury Żydów, a jednocześnie jako dowód jej nieprzerwanego istnienia, Jest ona także formą przemowy do ludzkości, zaproszeniem do wspólnej refleksji nad kwestią co oznacza być czlowiekiem (Janusz Makuch; Daniel Gerson )

W sklad zespołu KROKE wchodzą: Tomasz Kukurba - (altówka, skrzypce, śpiew) Jerzy Bawół - (akordeon) Tomaz Lato - (kontrabas)

Dyskografia: KROKE Trio Oriente Musik Berlin, 1996 KROKE Eden Oriente Musik Berlin, 1997 KROKE Live at The Pit Oriente Musik Berlin, 1998 KROKE The Sounds of the Yanishing Worid Oriente Musik Berlin, 1999

Kontakt z zespołem KROKE tel: 0602 463 364 tel/fax: 074 81 51 627 e-mail: kubanski@ng.pl

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ