koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

CIENIE MISTRZÓW

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 831 wyświetleń od 18 października 2010
  • od: 8 października 2010, piątek
    do: 29 października 2010, piątek

Wystawa zrealizowana we wspołpracy z galerią LE GUERN

Wspołpraca kuratorska: Justyna Kowalska

CIENIE MISTRZÓW

Malarski cykl „Cienie Mistrzow" rozpoczął Tomasza Partyka w 2008 roku od studiow nad XVII-wiecznym malarstwem holenderskim, zwłaszcza nad obrazami mistrza martwych natur Jana Weenixa (1642 - 1719). Weenix znany jest ze swoich kompozycji z ubitym ptactwem i zwierzyną łowną takich, jak „Martwa natura z zającem i ptakami" czy „Martwy zając i kuropatwy".

Partyka zapożycza elementy owych martwych natur i „wycina" z nich zabite zające, sarny, bażanty, kuropatwy, kaczki. Wklejając je we własne kompozycje ożywia zwierzęta przez odwrocenie ich do gory nogami. Ten prosty zabieg dynamizuje bezwładne ciała i ze statycznych, dostojnych kompozycji Weenixa tworzy „radosny" zwierzyniec, taniec śmierci.

Wpisując się do grona artystow na nowo interpretujących klasyczne malarstwo, Partyka dokonuje ikonograficznego odwrocenia porządkow. W pierwszych obrazach cyklu „Cienie Mistrzow", nie prezentowanych na wystawie w Galerii Entropia, podkreślał wagę pierwowzoru, opatrując swoje obrazy komentarzami odnoszącymi się do holenderskiego mistrza: „Where is Jan Weenix?" czy „Jan Weenix vs. Partyka".

Cykl „Cienie mistrzow" wziął swoj tytuł od małego obrazu, ktory po lewej stronie przedstawia wklejoną, oryginalną, martwą kuropatwę Weenixa, podczas gdy po prawej odmalowany przez Partykę został tylko jej cień. Można odbierać go jako deklarację artysty pozwalającego sobie na czerpanie z tradycji malarstwa i określającego swoją wobec niego pozycję. Tworząc kolaż z wybranych przez siebie fragmentow obrazow - zwierząt, ludzi - nie przemalowuje ich od nowa, ale wycina z reprodukcji. Pozostawiając malarski kunszt mistrzom siebie kategoryzuje po stronie cienia.

Na wystawie w Entropii pojawiły się za to najnowsze obrazy z cyklu „Cienie Mistrzow" inspirowane obrazami Caravaggia (1571 - 1610). Możemy się tu doszukać obrazow „Amor zwycięski" (1602-03), „Dawid z głową Goliata" (1609-10) czy martwych natur. "Niewierność św. Tomasza" Partyka potraktował bezwzględnie, zamalowując na czarno dziewięćdziesiąt procent płotna i pozostawiając widzowi tylko trop w postaci (dosłownie „w" postaci) podpisu.

Seria małych portretow łączy rożne okresy holenderskiego malarstwa - od czasow Weenixa do Pieta Mondriana. Co zaskakujące, powstałe hybrydy z figurami geometrycznymi zamiast głow zachowują harmonię i nie tracą proporcji. Największy „portret zbiorowy", z samymi wyciętymi głowami odwroconymi do gory nogami może stanowić kontrapunkt dla wcześniejszych, „ożywionych" przez Partykę ubitych zwierząt. Tu zachodzi proces odwrotny - „uśmiercenia" ludzi. Rozgrywkę z mistrzami wygrywa Partyka, bo chociaż pisze na obrazach wprost, że sobie pozostawia tylko tło i cienie, to nic go nie ogranicza w obrazoburczych manipulacjach arcydziełami.

Motyw cienia i inspiracje historią sztuki były już wcześniej obecne w tworczości Partyki. Obraz „Cień Fizycznej niemożliwości śmierci w umyśle kogoś żyjącego" (2007), to cień rzeźby Damiena Hirsta „The Physical Impossibility of Death is the Mind of Someone Living", czyli słynnego rekina w formalinie. Kawałki szkła na czerwonym dywanie w obrazie „Dziesiąta godzina" (2007) to część rzeźby Mauricio Cattelana „Dziewiąta godzina" („La Nona Ora"). „Nie ma w tym filozofii, ani religii, na pewno jest dużo sarkazmu" mowi o swoim malarstwie Partyka.

Justyna Kowalska


Tomasz Partyka (Leon)

ur. 1978 w Grudziądzu, w 2005 roku ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu dyplomem z malarstwa w Pracowni Malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego i w Pracowni Malarstwa Wojciecha Łazarczyka oraz dyplomem z wideo w Pracowni Wideo Marka Wasilewskiego. Zajmuje się malarstwem, kręci filmy, tworzy muzykę (płyta „hlep" formacji Chleb). Łączy malarstwo z modą w ramach duetu Face Of Jezus In My Soup wspołtworzonego z Kasią Piel (m.in. Fashion Week, Łodź 2010). Związany z Galerią Le Guern w Warszawie.

2006 - rezydencja ProHelvetii w Zurichu, Szwajcaria

Wystawy indywidualne:

2009 - The Shadows of Masters, Galeria Zero, Berlin

2007 - Z dziada pradziada, Galeria Le Guern, Warszawa

Z dziada pradziada, Centrum sztuki Wspołczesnej Łaźnia, Gdańsk

2007 - Malarstwo, Galeria Kont, Lublin

2006 - Films and Paintings, Les Complices, Zurich

  • Kunst Zurich 06
    2005 - Bęc, Bęc, Galeria Le Guern, Warszawa

  • Georgia on my mind, Galeria Pies, Poznań

Wystawy zbiorowe:

2010 - Czarne kwadraty 2. Abstrakcje, fotografie, Galeria Le Guern, Warszawa

2008 - Art Forum, Berlin

  • Szczęście - Festiwal Wola Art, Warszawa
  • MOŻLIWA, NIEMOŻLIWA?(demokracja),sztuka (do) demokracji, Komuna Otwock, Warszawa
    2007 - Demos-kratos, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; BWA, Zielona Gora

  • From Poland?, Kasia Kay Art Project Gallery, Chicago

  • Red Dot NY, Nowy Jork (z Kasia Kay Art Project Gallery)
    2006 - scope art fair, Miami (z Kasia Kay Art Project Gallery)

  • Fruhstuck Mittag Kaffee Abendbrot, Happen Studio, Berlin

  • Demos-kratos, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
  • Czas kultury, Galeria Program, Warszawa
  • The One Minutes Festival, Gdańsk
  • 35th International Film Festival, Rotterdam
    2005 - FRESH, Kogart Galery, Budapest

  • 11th Bristol International Short Film Festival, Bristol

    1. Konkurs Malarstwa Młodych im. Eugeniusza Gepperta, BWA Galeria Awangarda, Wrocław
  • WRO 05 - XI Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediow, Wrocław
  • Horyzont zderzeń, Art Poznań 2005, Poznań
  • Prezentacji audio-video - szkoły poznańskiej, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa
    1. UP-AND-COMING International Film Festival, Hannover
  • International Short Film Fastival, Hamburg
  • PEK 2005 Film Festival, Haga
    1. Internationale Kurzfilmtage Oberhausen, Oberhausen
      2004 - Sopot Film Festival, Sopot
  • KAN Film Festival, Wrocław

  • Jutro Filmu. Międzynarodowy Festiwal Filmow Amatorskich i Młodzieżowych, Warszawa
    2002 - Festiwal Kontperformance, Galeria Kont, Lublin - performance

  • Galeria Wozownia, Toruń - performance

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ