40 FESTIWAL JAZZOWY - JAZZ NAD ODRĄ
- 19 marca 2004, piątek» 23:00
JACEK KOCHAN & CO
Bo Stief - bass Zbigniew Namysłowski - as Piotr Wojtasik- tp Jacek Kochan – perkusja
BO STIEF Jeden z najlepszych, obok Nielsa-Henninga Orsteda Pedersena,
duńskich kontrabasistów. Urodził się 15 października 1946 r. w Kopenhadze. Bardzo wcześnie, bo mając zaledwie 16 lat zaczął występować
w Kopenhaskim Montmartre Jazhus, gdzie miał możliwość współpracy z największymi amerykańskimi muzykami (jak m.in Ben Webster, Yousef Lateef,
Roy Eldridge, Kenny Dorham, Stuff Smith, Roland Kirk, Dexter Gordon, Kenny
Drew). W tym właśnie legendarnym klubie zetknął się w 1965 r. z Krzysztofem Komedą i dołączył do jego kwintetu (z Urbaniakiem, Stanką i Simonem Kopel'em). Nagranie jednego z koncertów wydane zostało na płycie
Roman Two
(Power Bros.). W 1966 zaczął współprace z Don'em Cherry i Gato
Barbieri'm. Stief grał w zespołach Dollara Brada (Abdullah Ibrahim), Palle
Mikkelborga (słynny album Milsa Davisa Aura
). W latach 70-tych był
członkiem grupy Pork Pie z Philippem Catherin'em, Charlie Mariano i Jasperem
Van't Hof. Współpracował również z big bandem Petera Herbolzheimera i Georga Russella, z Benny Goodman'em, Ray Charles'em, Sammy Davis Jr.,
Manhattan Transter, Gary Burton'em, Astrud Gilberto, Clark'em Terry, Chucki'em
Finiey, Grady Tat'em. Współpracował też z wieloma europejskimi muzykami
takimi jak Jan Garbarek, Arne Domnerus, Rune Gustafsson, Tommy Körberg,
Tolvan Big Band, Tore Brunborg, Jon Eberson, Eje Thelin, Lars Gullin, Terje
Rypdal, Jon Christensen, Audun Klieve and Jon Balke. Grał również trasy
koncertowe z Johnem Scofield'em, Stanem Getz'em, Chet Baker'em, Sonny
Stitt'em, Toots Thielemanns'em, Joe Henderson'em, Dizzy Gillespie'm, Ronny
Scott'em, Eddie Harris'em, Art Farmer'em, Ernie Watts'em, Eddie Lockjaw
Davis Buddy Tate'm, Carla Bley, Jimmy Raney'em, Stevem Lacy, Thad Jones'em,
Art Taylor'em, Johnny Griffin'em, Lee Konitz'em, Zooot Sims'em, Alem Cohn,
Mary Lou Williams, Joe Newman'em, Albertem'em Mangelsdorf'em, Terry'm
Gibbson'em, Cat Anderson'em, Frankiem Rossolini, Shorty Rogers'em, Alphonsem
Mouzon, Radiojazzgruppen, Jimmy'm i Albert'em Heath, Albert Ayler'em,
Åke Person'em, Roffe Erichson'em, Bob Malach'em, Larry Coryell'em, Adam
Nussbaum'em.
Jacek Kochan Kompozytor, perkusista, aranżer. Karierę artystyczną rozpoczął w latach 70-tych, związany był wówczas, z takimi zespołami jak Dżamble czy August Trio. W styczniu 1981r. wyjechał do USA i przez dwa lata mieszkał w Nowym Jorku, gdzie zetknął się z Jaco Pastoriusem, Mike Clarkiem i Robie Gonzalezem. W połowie lat 80-tych zamieszkał w Kanadzie (Montreal i Toronto), która na długie lata stała się jego siedzibą. Tam też brał czynny udział w jazzowym życiu zarówno jako lider, jak i muzyk sesyjny, w zespołach grających jazz, funk, r&b i muzykę etniczną. W Montrealu zrealizował też kilka większych projektów na chór i orkiestrę (Tudor Singers, Repercussion). Aktywność artysty znalazła ujęcie w licznych występach na żywo, na festiwalach i w klubach oraz w nagraniach z artystami takimi jak: Michel Donato, Karen Young, Andrew Leroux, Yannick Rieu, Oliver Jones, Jean-Pierrre Zanella, Michel Cusson, Katleen Dyson, Helmut Lipsky, Lazaro Saucedo, Geoff Lapp czy Johnny Scott. W 1990 roku przeniósł się do Toronto, gdzie kontynuował działalność jako leader i sideman, biorąc udział w wielu projektach nagraniowych i koncertach z udziałem wielkich gwiazd światowego jazzu takich jak: John Abercrombie, Jerry Bergonzi, Pat Labarbera, Kenny Wheeler, Don Thompson, Mike Murley, Neil Swainson, Reggie Schwager, Lorne Lofsky, Bernie Senensky, John MacLeod, Dave Restivo i Brian Dickinson. W 1995 roku Jacek Kochan przeniósł się do Warszawy, gdzie komponuje, nagrywa i koncertuje z muzykami takimi jak: Dave Liebman, Gary Thomas, Joey Calderazzo, Palle Mikkelborg, Eddie Henderson, Dave Tronzo, Briggan Krauss, Cuong Vu, Eric Vloeimans, Lars Danielsson, Dave Fiuczynski, Furio DiCastri, Franz Hautzinger, Klaus Dickbauer, Eddie Schuller, Skerik, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Adam Pierończyk, Piotr Wojtasik, Assif Tsahar, Tomasz Szukalski, Maciej Sikała i Piotr Baron.
Piotr Wojtasik Od wielu lat należy do ścisłej czołówki polskiej sceny
jazzowej, zapraszanym także przez największe gwiazdy europejskiego i światowego jazzu. Do jego największych dotychczasowych osiągnięć
artystycznych należy zaliczyć zaproszenie odbycia trzech tras koncertowych w Polsce i w Niemczech z zespołem amerykańskiego saksofonisty Billy Harpera, w skład którego wchodzą nie mniejsze sławy: Francesca Tanskley, Clarence
Seay i Newman Taylor Baker. Piotr Wojtasik współpracował także z innymi
gwiazdami amerykańskimi: legendarnym basistą Busterem Williamsem oraz perkusistą Benem Riley'em - członkiem kwartetu Theoloniusa Monka. Ta
znajomość zaowocowała nagraniem w 1996 roku znakomitej autorskiej płyty
Piotra zatytułowanej Quest
(w tej sesji nagraniowej brali także udział
Billy Harper i jeden z najwybitniejszych polskich pianistów Leszek
Możdżer). Piotr Wojtasik do swoich muzycznych przyjaciół zalicza także
wielu innych, nie mniej znanych amerykańskich jazzmanów, a w wśród nich
są: basiści - Ed Schuller, David Friesen, Harvie Schwartz, saksofoniści
Carter Jefferson i Gary Bartz, wibrafonista David Friedmann, pianista Mark
Soskin i perkusista Louis Hayes. Wielkim sukcesem Piotra był także udział w tygodniowej sesji European Broadcasting Union - Big band, który w 1994 r.
organizowany był w Amsterdamie pod dyrekcją Jerry van Rooije'a. W Polsce
Piotr Wojtasik zawsze współpracował z najlepszymi zespołami: The New
Presentation
Wojciecha Niedzieli, Young Power" Krzysztofa Popka Quintesence
Eryka Kulma, Sekstet Leszka Możdżera, kwintet Piotra Barona (z programem
Bogurodzica
). Począwszy od roku 1997 przez kolejne pięć lat Piotr stał
na czele własnego kwintetu (w skład którego wchodzili najlepsi polscy
saksofoniści Tomasz Szukalski i Maciej Sikała, kontrabasista Sławek
Kurkiewicz - związany też z zespołami Tomasza Stańki oraz perkusista
Krzysztof Dziedzic). Zespół ten zagrał prawie na wszystkich festiwalach
jazzowych w Polsce, entuzjastycznie przyjmowany przez publiczność i krytyków. W ciągu swojej kariery artystycznej Piotr nagrał kilka
znaczących płyt, np. Lonely Town
(1994). Płyta ta otrzymała tytuł
Album roku
w ankiecie Jazz Top magazynu Jazz Forum
. Program tej płyty
zawiera siedem ballad wykonanych z udziałem orkiestry kameralnej oraz zaproszonych gości, wśród których znaleźli się muzycy tej klasy, co
Zbigniew Namysłowski, Jarek Śmietana, Krzysztof Popek, Maciej Sikała i Leszek Możdżer. Do znaczących projektów ostatniego okresu w karierze
Piotra Wojtasika zaliczyć trzeba jego najnowszą autorską płytę pt. Hope
, nagraną z udziałem genialnego amerykańskiego saksofonisty Davida
Liebmana, perkusisty Ronnie Burrage'a, basisty Clarence Seay'a i pianisty
Leszka Możdżera.
Zbigniew Namysłowski Jeden z najbardziej znanych polskich jazzmanów.
Multiinstrumentalista – z wykształcenia wiolonczelista, z wyboru puzonista,
saksofonista altowy i sopranowy, flecista a także wyśmienity kompozytor i aranżer. Osierocony w czasie okupacji, wychowywany był przez babkę Julię
Żeromską, która zadbała o jego muzyczną edukację. Początkowo mieszkał
w Krakowie, gdzie ukończył PSM w klasie fortepianu. Po przeprowadzce w 1954 do Warszawy, kontynuował naukę w Średniej Szkole Muzycznej w klasie
wiolonczeli. W 1955 zadebiutował na koncercie jako pianista jazzowy w zespole
Five Brothers, utworzonym w studenckim klubie Hybrydy. Był to jedyny występ
tego zespołu. W 1956 został puzonistą amatorskiego zespołu dixielendowego
Mieczysława Wadeckiego, a następnie przeniósł się do Modern Dixielanders
pianisty Witolda Krotochwila (z perkusistą Jerzym Bartzem, klarnecistą
Włodzimierzem Kruszyńskim, basistą Zdzisławem Orłowskim, saksofonistą
Bogusławem Rudzińskim i kornecistą Bohdanem Styczyńskim). Z zespołem tym
młody puzonista wziął udział w Przeglądzie Studenckich Zespołów
Jazzowych we Wrocławiu, gdzie indywidualnie zdobył wyróżnienie.
Namyslowskiego intrygowały jednak ambitniejsze strony jazzu. W 1957 związał
się jako wiolonczelista z bardzo jak na tamte lata nowatorskim zespołem
Krzysztofa Sadowskiego Modern Combo i w tym samym roku z grupą wystąpił na legendarnym festiwalu jazzowym w Sopocie ’57. W 1958 powrócił do puzonu i wstąpił w szeregi Hot Club Melomani, by wraz z nimi wziąć udział w historycznym wydarzeniu, jakim był pierwszy koncert jazzowy w warszawskiej
Filharmonii Narodowej. Wziął także udział w pierwszym po wojnie wyjeździe
polskich jazzmanów do Europy Zachodniej. W szeregach Polish All Stars grał w Danii, a zespołem Modern Dixielanders we Francji. Jako puzonista dixielandowy
grał do 1959 m. in. z zespołami Traditional Jazz Makers, New Orleans
Stompers i Zygmunta Wicharego. Na festiwalu Jazz Jamboree ’59 Namysłowski
wystąpił w podwójnej roli: jako puzonista Modern Dixielanders oraz saksofonista Modern Jazz Group. Po rozstaniu z zespołami jazzu tradycyjnego
Namyslowski diametralnie zmienił swoje oblicze muzyczne. Początkowo
związał się z grupą The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego, w której grał
na saksofonie altowym (współpracował z nią do 1963). W 1962 wyjechali też
na pierwsze koncerty polskiego zespołu jazzowego w USA, biorąc udział w prestiżowym festiwalu Newport ’62. Wspólne muzykowanie z A. Trzaskowskim
nie przeszkadzało Namyslowskiemu w realizacji własnych planów
artystycznych. W 1961 utworzył (i wystąpił na Jazz Jamboree ’61) swój
pierwszy znaczący zespół Jazz Rockers (pianista Krzysztof Sadowski, basista
Adam Skorupka, saksofonista Michał Urbaniak oraz perkusista Andrzej
Zieliński).Realizując swoje zamierzenia i projekty autorskie Namysłowski
zawiązywał coraz to nowe zespoły. A że kolejne projekty zyskiwały uznanie
krytyków i słuchaczy, pozyskiwał najlepszych muzyków. Ważne, dla artysty
i polskiego jazzu, formacje tworzy w 1963 (z Włodzimierzem Gulgowskim,
Tadeuszem Wójcikiem i Czesławem Bartkowskim); w 1965 (z Adamem
Matyszkowiczem, Januszem Kozłowskim i Cz. Bartkowskim); w 1967 (z A.
Matyszkowiczem, Romanem Dylągiem i Jonem. Christensenem); w 1972 (z
Stanisławem Cieślakiem, Tomaszem Szukalskim, Pawłem Jarzębskim,
Kazimierzem Jonkiszem); w 1974 (z T. Szukalskim, Wojciechem Karolakiem, P. Jarzębskim i Cz. Bartkowskim); w 1977 (ze Sławomirem Kulpowiczem, Pawłem
Jarzębskim, Januszem Stefańskim); w 1987 (z Jakubem Stankiewiczem, Darkiem
Oleszkiewiczem, Jose Torresem); w 1990 (z Januszem Skowronem, Zbigniewem
Wegehauptem, Cezarym Konradem); od 1993 (z Leszkiem Możdżerem, Z.
Wegehauptem i C. Konradem). Jako pierwszy polski muzyk jazzowy nagrał za granicą płytę: W 1967 londyńska wytwórnia Decca zarejestrowała płytę
Zbigniew Namysłowski Modern Jazz Group: Lola
. Wziął udział w realizacji
historycznego filmu Kalatówki ’59
. W 1965 J. Berendt zaprosił go do udziału w swoim dokumentalnym obrazie kręconym na zlecenie telewizji
zachodnioniemieckiej Jazz aus Polen
. Przez wiele lat Namysłowski był
artystą, który nie tylko kreował nowe jazzowe stylistyki, ale promował
muzyków, którzy w jego zespołach zdobywali największe, muzyczne
doświadczenie (np.Cz. Bartkowski, L. Możdzer, S. Kulpowicz). Namyslowski
otaczając się najlepszymi polskimi muzykami miał łatwość budowania
nowych zespołów, w których dawał innym muzykom możliwość własnej
autokreacji. Najlepszymi przykładami są grupy Air Condition,
Namysłowski-Śmietana Band, The Q. W 1978 roku Namysłowski szukając
szerszej perspektywy dla swojego jazzu wyjechał do USA. Przede wszystkim
koncertował z Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak, ale nie stronił też
od autorskich koncertów i nagrań. Nie zdobywając popularności i uznania
(jakie w tym samym czasie spadły np. na Urbaniaka i Dudziak ) w 1980 powrócił do kraju. Natychmiast wrócił do koncepcji autorskich zespołów
nie stroniąc od udzielania się w cudzych przedsięwzięciach artystycznych:
był muzykiem Studia Jazzowego PR, SPTT Chałturnik, grup Jana Ptaszyna
Wróblewskiego, Marka Blizińskiego, grał w zespole, który towarzyszył
grupie Novi Singers w najdłuższej podróży artystycznej polskich
jazzmanów, do Indii, Nowej Zelandii i Australii, nagrywał i koncertował z jazzmanami zagranicznymi i zespołami rockowymi, m.in. z grupą Niebiesko-
Czarni i Niemen Enigmatic. Z własnymi zespołami koncertował na najważniejszych festiwalach jazzowych w kraju i za granicą. Zasadniczy
wpływ na stylistykę muzyki Namyslowskiego ma jego fascynacja polskim
folklorem oraz znajomość sonorystyki amerykańskiego jazzu. Jego styl gry
odznacza się swoistym, intensywnym żarem i napięciem i przypomina do pewnego stopnia Jackiego McLeana i Mike’a Osborne’a. Znajdziemy w muzyce
Namysłowskiego, zarówno w kompozycjach jak i improwizacjach wiele śladów
polskiego folkloru. Pod koniec lat 70. i na początku 80. porzucił co
bardziej awangardowe elementy swego stylu i nie roniąc nic ze swej
indywidualności zaczął posługiwać się elementami jazzu rock-fusion. Pod koniec lat 80. Namysłowski powrócił do hardbopowego mainstreamu, roniąc
może nieco młodzieńczego zapału, zachowując jednak szczerość wypowiedzi
i inwencję. Choć jazz Namysłowskiego poddawany jest nieustannym zmianom to jego charakterystyczny styl, jazzowo-słowiańskie
kompozycje i perfekcja
wykonawcza doskonale precyzują jazz Namysłowskiego
. Z dużym uznaniem
spotkały się w ostatnich latach wspólne nagrania Namyslowskiego z zespołem
górali oraz album z jazzującą muzyką W. A. Mozarta.
spektakl CHARLIE POMYWACZEM
27 kwietnia 2024 - 17:00
CAL na Ołtaszynie ze "Sceną Teatru Na Bruku"
ul. Pszczelarska 7 Wrocław
1 649teatr
Dzień Dziecka | Układ Formalny
27 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Centrum na Przedmieściu
Prądzyńskiego 39A Wrocław
5 002teatr
Dzień Dziecka
27 kwietnia 2024 - 18:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Sala Formalna - Centrum na Przedmieściu we Wrocławiu
Prądzyńskiego 39a Wrocław
4 021teatr
AskAPP
27 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
7 066teatr
𝗭𝗕𝗥𝗢𝗗𝗡𝗜𝗔 𝗜 𝗞𝗔𝗥𝗔 reż. Jakub Skrzywanek
27 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski - w podziemiu / Polski Theatre in the underground
ul. Księcia Witolda 62 Wrocław
6 823teatr
Studio Accantus
27 kwietnia 2024 - 18:00 | KUP-BILET | 130zł
A2 Centrum Koncertowe
ul. Góralska 5 Wrocław
186 085teatr
Anita Lipnicka "Śnienie" | Koncert promujący nowy album
27 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 139zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
286 874teatr
Błyskotliwa i inteligentna biurowa komedia
27 kwietnia 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
41 271teatr
Wystawa Teatru Polskiego w Podziemiu | Festiwal ewidentnych Talentów Aktorskich 2024 w CK Agora
od: 26 kwietnia 2024 do: 14 maja 2024
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
2 314teatr