koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzeum w Łowiczu wirtualnie
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Druga edycja Festiwalu Sztuka po Przejściach.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 686 wyświetleń od 13 listopada 2010

Wrocław » Ofiar Oświęcimskich 1/2 » NA MAPIE

  • od: 17 listopada 2010, środa
    do: 17 grudnia 2010, piątek

Communism never happened.

Festiwal Sztuka po przejściach jest drugą edycją szeroko zakrojonego projektu kulturalnego, ktorego celem jest przybliżenie polskim odbiorcom sztuki dawnego bloku wschodniego - w pewien sposob powiązanej ze sobą, chociażby z powodu podobnych doświadczeń polityczno-społecznych, a jednak odrębnej i zmierzającej w rożnych kierunkach. Celem działań jest zarysowanie poszczegolnych tendencji w sztuce po '89 roku. Rok '89 stawi tutaj cezurę i swoisty punkt przekroczenia, ktory dla niektorych artystow miał duże znaczenie (wpływając wyraźnie na ich tworczość), a dla innych pozostał odległym i dość abstrakcyjnym śladem przeszłości. W jaki sposob artyści odnaleźli się w ekspansywnym kapitalizmie, jeśli doświadczyli wcześniej życia w ustroju socjalistycznym? Jak do tego rodzaju doświadczeń i tropow w tworczości narodowej odnoszą się artyści, ktorzy innej - poza kapitalistyczną - rzeczywistości nie znają?
Festiwal będzie realizowany w ramach działalności wrocławskiej Galerii Mieszkanie Gepperta prowadzonej przez Fundację ART TRANSPARENT od 2007 roku.

Projekt Sztuka po przejściach jest interdyscyplinarnym festiwalem kulturalnym, ktory dotyczy szeroko pojętej aktywności artystycznej na terenie Środkowej i Wschodniej Europy. Projekt obejmuje państwa byłego bloku wschodniego, zatem punktem wyjścia są tutaj przemiany społeczno- polityczne po roku '89. Festiwal ma stać się przestrzenią podwojnej konfrontacji: 1) narodowej, czyli powinien wzajemnie przybliżyć - artystom, uczestnikom, widzom - procesy transformacji sztuki i sztukę w poszczegolnych „małych ojczyznach", oraz 2) artystycznej - między artystami „rożnego doświadczenia", ktore determinuje ich sposob patrzenia na świat, własną tworczość, przestrzeń publiczną i prywatną, sztukę krytyczną.

**Festiwal otworzy wystawa nosząca tytuł COMMUNISM NEVER HAPPENED z udziałem artystow z Estonii, Rumunii, Czech, Litwy i Polski. Kuratorem wystawy jest Michał Bieniek.
Wernisaż wystawy odbędzie się 17 listopada o godz. 19.00 w Galerii Mieszkanie Gepperta,

ul. Ofiar Oświęcimskich ½ we Wrocławiu. **

Na wystawie zostaną zaprezentowane prace następujących artystow:

Rumunia - Ciprian Muresan
„Communism Never Happened" - to praca mogąca być tytułem muzycznego albumu z dawnych lat lub rock'n'rollowego evergreena - to ironiczne i bardzo gorzkie zaprzeczenie, ktore neguje jednocześnie kapitalizm jako system (rzeczywistość) stojący w opozycji do komunizmu. Ponieważ nie zdarzył się komunizm, nie nastał także kapitalizm. Wbrew propagandzie „nowego" systemu rzeczywistość społeczno-polityczna w krajach byłego bloku wschodniego pozostaje nadal daleka od „demokratycznego" ideału.

„Choose" - wideo, zaskakujące i przewrotnie komentujące realia konsumeryzmu i korporacjonizmu jako rzeczywistego efektu zmian społeczno- politycznych w byłym bloku wschodnim. Ludzie walczący o prawo do wolności i swobodnego dokonywania wyborow otrzymali to prawo: ograniczone do możliwości wybierania pomiędzy produktami wolnego rynku - często identycznymi, rożniącymi się barwnymi opakowaniami i strategią marketingową poszczegolnych korporacji.

*Estonia - Mare Tralla *
„The Postsoviet Hero" - wideo ukazujące kobietę i kobiecość jako „materiał" poddawany ćwiczeniom i modelunkowi. Film otwiera scena wieszania na sznurku - jak pranie - dwuwymiarowych kobiecych postaci wyciętych z żurnali, trudno mieć wątpliwości, że Mare Tralla mowi tutaj o kobiecości poddanej „zachciankom" systemow - czyli kolejnych rzeczywistości społeczno-politycznych.

„Feltboots" -ironiczna praca wideo. W roli głownej występuje wyraźnie odstająca od wspołczesnych miejskich realiow postać, nazwana w finale filmu „stupid looking woman" (głupio wyglądającą kobietą), okutana w rodzaj fartucha i przyciasnego swetra, z głową ukrytą w chustce (przywodzącej na myśl sposob noszenia się starszych kobiet na wsiach) przekrada się pośrod przechodniow na ruchliwej ulicy. Tralla, pod pozorem przebieranki i parodii, wskazuje na gorzką prawdę: absurd, nieudolność „tamtego" systemu, a także konieczność odnalezienia się ludzi z „tamtej epoki" w kapitalizmie i konsumeryzmie, implantowanych w rzeczywistość krajow byłego bloku wschodniego.

Republika Czeska - Adam Vackar
„Blurred Zebra" - wideo przedstawiające filmowane z gory przejście dla pieszych (zebrę) w bliżej nieokreślonym mieście. Na początku ten wyraźny znak, naturalny element miejskiego pejzażu i jednocześnie wyraz norm, regulacji i ustalonego porządku, na ktorym ufundowane jest funkcjonowanie wielkich miast, zaciera się - lub raczej rozpościera, rozrasta, zakrywa ulicę, tracąc jednocześnie swą geometryczną formę i charakterystyczny rysunek. Zebra, ktora straciła swą funkcję, jest wyrazem refleksji na temat umowności porządkow (reprezentowanych przez skodyfikowane systemy znakow) i pozornej stabilności społecznych systemow.

*Polska - Piotr Kmita *
„Small talks"- seria prac malarskich wykonanych w technikach tradycyjnych na płotnie. Prace formalnie nawiązują do używanych w Internecie kodow zabezpieczających „captcha". Projekt „Small talks" zawiera zmodyfikowane krotkie sformułowania, ktore są charakterystyczne dla niezobowiązujących rozmow, wywiązujących się najczęściej podczas przypadkowych spotkań. Powierzchowność tego rodzaju relacji zdaje się narzucać specyficzny „kod językowy" - zestaw gotowych krotkich formułek: pytań, ktore wypada zadać i zdawkowych odpowiedzi. Tak jak percepcyjnym wyzwaniem jest właściwe odczytanie zakamuflowanych tekstow tak i swego rodzaju wyzwaniem intelektualnym staje się proba skonfrontowania się z zadanym pytaniem. Błahe pytania kryją w sobie podświadomą potrzebę usytuowania pytanej osoby na konkretnym szczeblu drabiny społecznej. Budują rodzaj specyficznie rozumianej gry, w ktorej najistotniejsza jest nie tyle owa pozycja co fakt, czy dana osoba na owej drabinie znajduje się POD czy też NAD pytającym.

„Syzyf"- wideo nawiązujące do filmiku „Escalator fail" (YouTube), w ktorym ludzie spieszący się na promocję w centrum handlowym probują, wobec wielkiego tłoku na ruchomych schodach, wejść pod gorę po schodach, ktore zjeżdżają w doł. Wideo przedstawia postać (samego artystę), ktora, trzymając w rękach blejtram (białe, puste podobrazie), probuje wejść po schodach ruchomych jadących w doł. To uwspołcześniony Syzyf: jego krok jest najpierw dynamiczny i pewny, by następnie zwalniać… Tuż przed szczytem żałosna postać traci siły i, zmęczona, zjeżdża w doł, patrząc w gorę - na upragniony cel podroży.

W ramach festiwalu odbędą się także spotkania i debaty:

*19.11.2010 (piątek), godzina: 18.00, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Wykład - Adam Vaćkar „Forms of engagement - art in public space in times of transformation"

Tłumaczenie na język polski.

*26.11.2010 (piątek), godzina: 18.00, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Wykład - Goran Injanc „Sztuka słoweńska"

*29.11.2010 (poniedziałek), godzina: 18.00, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Wykład: Joanna Erbel „Czy miejscy planiści potrzebują sztuki?"

*3.12.2010 (piątek), godzina: 18.00, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Dyskusja: „Seksualność (nienormatywna) w przestrzeni miejskiej Europy Środkowej i Wschodniej"

Prowadzenie: Maja Sokal, udział wezmą: Julie Land, Zvonko Dimoski, Wojciech Szot, Bartek Lis.

*6.12.2010 (poniedziałek), godzina: 18.00, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Wykład: Małgorzata Lisiewicz „Pokonać dystans: refleksje wokoł estońskiej sztuki ciała"

*15.12.2010 (środa), godzina: 17.30, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Dyskusja: „Poł prywatnie czy poł publicznie - wspołczesne przestrzenie miejskie w Europie Środkowej i Wschodniej"

Prowadzenie: Katarzyna Kajdanek z udziałem Agaty Gabiś, Jacka Gądeckiego oraz Elżbiety Sekuły.

*17.12.2010 (piątek), godzina: 19.00, miejsce: Mieszkanie Gepperta
Finisaż projektu Sztuka po przejściach połączony z prezentacją katalogu oraz prac Zilvinasa Landsbergasa.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach festiwalu Sztuka po Przejściach jest bezpłatny.
*
*
Bieżące newsy i relacje na festiwalowym blogu: www.sztukapoprzejsciach.blox.pl oraz stronie: www.sztukapoprzejsciach.org.

Organizator: Fundacja ART TRANSPARENT, www.arttransparent.org

Kurator wystawy: Michał Bieniek

Koordynator wystaw: Bartek Lis

Produkcja: Karolina Bieniek

Media i PR: Katarzyna Młyńczak: k.mlynczak@arttransparent.org, (0) 691 848 309

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ