koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT wystawa WrocławCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Cantores wiolonczelaTP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Wibracje taneczne - spektakl Indukcje

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 854 wyświetleń od 23 lutego 2011
  • 30 marca 2011, środa
    » 19:00

Najnowszy spektakl Tomasza Bazana, ktory powstał we wspołpracy z aktorem Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego - Jackiem Poniedziałkiem, to obraz dwoistości ludzkiej natury.

W jednym dniu zmienia się wszystko - następuje przeorganizowanie porządkow i przebiegunowanie życia. Podczas jednego popołudnia wszystko zatrzymuje się, pęka i ustala się nowy bieg rzeczy. Spotkanie staje się rozstaniem, a rozstanie spotkaniem.

*TOMASZ BAZAN *- tancerz, reżyser i choreograf; pracownik artystyczny Centrum Kultury w Lublinie - dyrektor założonego przez siebie Teatru Maat Projekt; tworca i dyrektor artystyczny międzynarodowego festiwalu tańca i ruchu MAAT FESTIVAL. Ukończył wydział Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej o specjalizacji krytyka i animacja dzieł sztuk plastycznych. Szeroko pojmowanego tańca uczył się u wielu znakomitych tancerzy i mistrzow sztuk walki. Od roku 2004 prowadzi swoj własny, niezależny Teatr Maat Projekt realizujący swoj własny program treningu fizycznego i poszukiwań kulturowych. Wspołpracował z wybitnymi teatrami, tancerzami, choreografami i reżyserami w Polsce i za granicami kraju. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011)

JACEK PONIEDZIAŁEK - absolwent PWST w Krakowie, w latach 1992-97 występował w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 aktor Teatru Rozmaitości w Warszawie, gdzie zagrał m.in. w „Hamlecie" (reż. Krzysztof Warlikowski), „Beztlenowcach" (reż. Ingmar Villqist), „Oczyszczonych" (reż. Krzysztof Warlikowski), „Makbeth" (reż. Grzegorz Jarzyna). Od 2008 roku jest członkiem zespołu Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego w Warszawie.
Gościnnie występuje także w innych teatrach (m.in. Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Studio w Warszawie). W kinie debiutował filmem „Moja Angelika" (1999), grał rownież w serialach „Marzenia do spełnienia" i „M jak miłość" oraz w filmach „Przemiany" (2003) i „Trzeci" (2005).

W 1993 roku otrzymał wyrożnienie za rolę Pedra Velsqueza w "Rękopisie znalezionym w Saragossie" w Starym Teatrze w Krakowie na XVIII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych. W plebiscycie Trendy ELLE (2005) otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora.

O spektaklu:

Podczas krotkich monologow, wypowiedzi, zarowno wygłaszanych przez Jacka Poniedziałka bezpośrednio, jak rownież emitowanych jako nagranie na ustawionym z tyłu sceny ekranie, Tomasz Bazan wykonuje swoj energiczny taniec. Ukazuje przy tym możliwości ludzkiego ciała, wszystkich jego części, najmniejsze fragmenty są w ciągłym ruchu, nie wypadają z rytmu tańca. Ciekawe połączenie, w ktorym ruch okazuje się być komentarzem do słowa.

Słowa rownoważą ruch. Stabilizacja nadchodzi jednak dopiero po chwilach prawdziwego zmęczenia, po chwilach walki, jaką stoczył sam ze sobą człowiek. Rozdwojenie umysłu i ciała, ciała i słowa, słowa i myśli, myśli i czynow. To spektakl o podwojność osobowości i probie połączenia, dookreślenia siebie i ostatecznego zjednoczenia ze sobą samym. Najważniejsze, że w konsekwencji dochodzi do symbolicznego połączenia. Zmęczone ciało staje obok swego "umysłu".

                                                                                        Monika Szczepan,, O rozdwojeniu"  

Trudno jest uchwycić w słowach 'Indukcje' tak, jak jest trudno uchwycić w formie pisanej wspołczesny, eksperymentalny teatr tańca. Można z całą pewnością powiedzieć o tym spektaklu, iż jest to dzieło niezwykle skonstruowane: precyzyjnie i czysto, z mistrzowsko ustawioną dramaturgią, ktora przejawia się na wszystkich polach tego widowiska: perfekcyjnego warsztatowo tańca Bazana, znakomitej grze dramatycznej Jacka Poniedziałka, światła, muzyki i sfery wizualnej kreowanej przez Monikę Kotecką za pomocą kamery live. Pewna nieokreśloność i tajemnica, pewna doza improwizacji jaką posługuje się Bazan, Poniedziałek i Kotecka sprawia, że 'Indukcje' nie zamykają nas w jednej wartości nadrzędnej interpretacji ale pozostawiają nam ogromne pole do własnej oceny - co sytuuje ten spektakl w pewnym sensie na polu sztuki performance. 'Indukcje' są w pewnym sensie poniekąd opowieścią o samotności, utracie i śmierci - zdecydowanie i wyraźnie podejmują dyskurs utarty i końca - w 'Indukcjach' Poniedziałek i Bazan sprawiają, że dotyka nas zjawisko katharsis - (...) wobec czego jednostronna ocena i interpretacja wydaje się ułomna.

                                                                                Brian Raczyński,, Rzecz o rozedrganiu"  

Reżyseria, choreografia: Tomasz Bazan

Obsada: Tomasz Bazan, Jacek Poniedziałek

Koncepcja przestrzeni: Tomasz Bazan i Martin Shwitsh

Muzyka: Tomasz Krezymon

Konsultacje choreograficzne: Honzu Takamoru, Tania Androwska, Martin Shwitsh

Grafika: Patrycja Płanik

Zrealizowano ze środkow: Fundacja Ciało/Umysł, Kunst Gillian Gallery Berlin, Teatr Maat Projekt, Vincenta Gianni. Prapremiera: Festiwal Ciało Umysł 29.09.2010, Warszawa

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ