koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Noc Muzeów we Wrocławiu 2011 The Krasnals „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21:37”

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 800 wyświetleń od 12 kwietnia 2011

14 maja 2011 godz. 19.00-00.30

**Noc Muzeow we Wrocławiu 2011
The Krasnals „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21:37"

14 maja 2011 godz. 19.00-00.30

Kuratorzy: Ewelina Jarosz, Krzysztof Dziedzic**

Wystawa anonimowego kolektywu The Krasnals to projekt przygotowany na 54. Biennale w Wenecji "ILLUMInations" do pawilonu Polonia (jury wybrało jednak projekt izraelskiej artystki Yael Bartany). Dotyczy słynnej pracy Maurizio Cattelana "La Nona Ora" (1999), otwierającej w sposob symboliczny ostatnią dekadę sztuki wspołczesnej w Polsce. Wowczas to rozpoczęły się gwałtowne jej przemiany, pęd ku rynkom zachodnim, konsekwentne przejmowanie władzy przez obecne elity polskiego świata sztuki. Proba "uwolnienia papieża spod meteorytu" przez owczesnych konserwatywnych politykow była symbolem zacofania kulturalnego politycznych elit rządzących. Droga zatoczyła krąg i doszliśmy do punktu, w ktorym ponownie potrzeba krasnali, rewolucji, walki z systemem. Ponownie sytuacja sięga absurdu. Oficjalnie żyjemy w dobrobycie i demokracji, wytresowano nas w zachowywaniu reguł 'poprawności politycznej'. Żyjemy w dyktaturze sylikonowej poprawności!  
Kim jest kobieta niosąca głaz? Najprawdopodobniej jakąś pozostałością żywej tkanki sztuki polskiej, tej prawdziwej, ktora nie może wydobyć się spod ciężaru, ktory jak meteoryt z niespodziewanego kierunku się na nią zwalił. Maurizio Cattelan, zwalając meteoryt na papieża, zwalił go za jednym zamachem na wszystko i wszystkich, co przeszkadzało polskiej elicie sztuki w przejęciu i utrzymaniu władzy.   
A jak wygląda sytuacja po 10 latach? Czy dopiero teraz obudziliśmy się z ręką w nocniku? A może robimy pokraczne proby podniesienia się i przejścia dalej? Przerzucenia meteorytu w inne miejsce? W jakie?  

The Krasnals ukazują proces przemiany anonimowej kobiety w ucieleśniony symbol Polski, Polkę, oraz jej zmagania z wielkim meteorytem podniesionym z papieża. Chodzi tu o symboliczny akt brania na siebie tożsamości narodowego symbolu, ktorego nośnikiem staje się ciało i pojawiająca się w związku z tym gra odpowiedzialności i autonomii.

Kim jest narod? Czy Pol(s)ka jest kobietą? Projekt The Krasnals jest m.in. ILLUMInacją na temat postrzegania nacjonalizmu przez młodych artystow (pokolenia po sztuce krytycznej), na swoj sposob krytycznie nastawionych do fragmentu wspołczesnej polskiej rzeczywistości politycznej i społecznej - i jako taki włącza się i inicjuje wciąż nikłą, a niezwykle potrzebną w Polsce, debatę dotyczącą tej kwestii. Propozycja The Krasnals nie formułuje jednoznacznej odpowiedzi na obecną sytuacje, jest raczej reakcją artystycznej wrażliwości na powierzchowny nacjonalizm, czy fałszywy patriotyzm.

Przygotowany na Biennale w Wenecji projekt wprowadza do dyskusji pytanie historii sztuki o obecność tematyki narodowej w sztuce. Po fatalnych skutkach nacjonalizmow w historii XX wieku pojawia się pytanie o to, co dziś znaczy jej podejmowanie przez artystow? Wreszcie pytanie patriotyczne: Manifestacją jakich wartości miałaby być sztuka o tematyce narodowej, aby nie została natychmiast przypisana do określonej opcji politycznej? Pojawia się ono wraz z projektem „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21.37" rownież jako zapalnik do ponownego przedyskutowania pojęcia sztuki lewicowej, czy strategii znaczenia tzw. sztuki krytycznej, zwłaszcza zaś nowych strategii sztuki post-krytycznej, do ktorej zaliczyć można dywersyjne działania The Krasnals.

Tytułowa `Godzina dziewiąta' Maurizio Cattelana, nawiązująca do godziny śmierci Chrystusa, uległa tutaj zmianie na 21:37 - godzinę śmierci papieża.

jak wygląda wspołczesna polska sztuka post-krytyczna? Czy Krasnalica przestaje być „prawdziwą Polką", tworząc sztukę wzorowaną na sztuce krytycznej? Jak wyobrażasz sobie sztukę prawicową? Pytanie Joanny Rajkowskiej o fundamentalną rolę artysty w społeczeństwie powraca w buntowniczej, poszerzonej odsłonie! „Polka podnosząca meteoryt z papieża. 21:37" jako wariacja na temat ponowoczesnego symbolu Ojczyzny zaczepia inne tradycje, ukazując je w świetle ich aktualnego oddziaływania. To wystawa niepowstrzymanej wspołczesności, ktorej nie można nie brać pod uwagę z jej lawą emancypacyjnych potrzeb, takich jak potrzeba wyzwolenia narodowego symbolu spod uprzedmiotawiającej mocy politycznych rozgrywek.

THE KRASNALS - anonimowy kolektyw artystow zajmujący się kulturowym remixem. Prowadzi dywersyjną działalność w dziedzinie sztuki. Występuje anonimowo, zawsze w maskach. Jego aktywność można zdefiniować jako performance bloggerowy. Jest wyrazem epoki bloggerowej, anonimowych wpisow na forach, będących coraz bardziej słyszalnym głosem użytkownikow w dyskursie i publicznej debacie. W najnowszej sztuce wspołczesnej jest zjawiskiem wyrosłym z tworzącej się kultury partycypacyjnej będącej rodzajem nowej kultury ludowej, promującej na szeroką skalę uczestnictwo głownie za pośrednictwem Internetu. Jest rownież najnowszym i najwyraźniejszym zjawiskiem artystycznym wywodzącym się z pełnej sprzeczności kultury 2.0 [kultury odnawialnej], nie respektującej granic, gatunkowej przynależności, odrzucającej zasadę decorum oraz dokonującej subwersywnego „przepisania" dawnych utworow, jak pisze Iza Kowalczyk. Tworczość The Krasnals ma charakter polityczny, społeczny, przede wszystkim jednak stanowi krytykę rynku sztuki oraz ideologii towarzyszących wytwarzaniu sztuki. Jest postrzegana jako kontynuacja sztuki krytycznej.
W swojej tworczości malarskiej The Krasnals nawiązują do Wilhelma Sasnala, ktory jest dla nich symbolicznym momentem zwrotnym, przekroczeniem bariery, do ktorej doszła formacja kierująca rynkiem sztuki w Polsce. Krytykują polski i światowy rynek sztuki, ktory kształtowany jest przez grupę niewielu osob, a sukces na nim może odnieść tylko ten artysta, ktory odpowiada kreowanym przez nich trendom i ktory ma odpowiednie znajomości. Uważają, iż dopiero dzięki Internetowi na polskim rynku sztuki pojawia się demokracja.

Ze względu na podobieństwo do dzieł Sasnala na wiosnę 2008 ich obraz "Untitled (Group of Monkeys with White Bananas)", podpisany Whielki Krasnal, został wyceniony przez dom aukcyjny Christie's na 70.000 funtow (ok. 322.000 zł). Gdy zauważono pomyłkę, wycena została unieważniona. W 2009 r. Piotr Uklański wykorzystał swoj portret, wykonany przez The Krasnals, jako część instalacji eksponowanej w Tate Modern. W 2009 r. grupa została nominowana do „Paszportow Polityki". W 2009 r. w Skwerze (Filii Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny) w Warszawie prezentowana była pierwsza w Polsce wystawa The Krasnals. Około 20 wystawianych na niej prac komentowało bieżące wydarzenia, takie jak wybor Baracka Obamy na prezydenta, śmierć Michaela Jacksona, czy koncert Madonny w Polsce.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ