koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Mandala Performance Festival - VII edycja

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 178 wyświetleń od 12 kwietnia 2011
  • 22 maja 2011, niedziela
    » 19:30
  • 20 maja 2011, piątek
    » 17:00

Celem projektu jest wielowątkowa prezentacja sztuki tańca wspołczesnego i performance.

Taniec i performance uważane są za dziedziny sztuki, ktore przekraczają granice i stanowią pola badawcze na użytek wspołczesności i przyszłości. Bez znajomości nowych choreografii, trudno ogarnąć zmiany w coraz bardziej interdyscyplinarnej sztuce wspołczesnej.

Dziś taniec postrzegany jest w wielu kręgach za sztukę wiodącą, napędzającą rozwoj innych dziedzin artystycznej aktywności. Stał się sztuką najbardziej wspołczesną - oddziaływuje niezależnie od granic geograficznych, administracyjnych czy też materialnych.

Rożnorodność prezentacji artystow jest kluczowym elementem projektu. Tworzenie w rożnych warunkach, indywidualne zainteresowania tematyką, estetyką, podejściem do procesu tworczego, odgrywają ważną rolę w pracy artystow. Do programu zaproszeni zostali artyści z Polski, z Argentyny, z Litwy, Węgier, Belgii. Program ukazuje wielokulturowość postaw artystycznych - ktore łączą i mają polemiczny charakter.

Dlatego taki projekt zawiera ważny aspekt edukacyjny i poznawczy: otwiera na rożne formy wspołczesnej sztuki i prowokuje dyskusję.

Przedstawienia, ktore zaprezentujemy w trakcie trwania programu zapraszają do wspołudziału w podejmowaniu rożnorodnych, ale istotnie wspołczesnych tematow. Ruch, taniec, cielesność są elementami składowymi spektakli.

Program wydarzenia ma ambicje pokazywać przegląd aktualnych metod pracy, trendow rozwojowych i estetycznych rozstrzygnięć. W sensie koncepcyjnym dominuje zainteresowanie procesami artystycznymi i ich związkiem ze wspołczesnością. Analizuje się przyszłość tańca i performensu w relacji z innymi rodzajami sztuki, a także z szybkimi procesami zmian we wspołczesnym świecie.

Od pierwszej edycji festiwalu Mandala kuratorem projektu jest Adam Kamiński. W ciągu 6 lat w wydarzeniu uczestniczyło około 90 artystow z 15 krajow min: z Polski, USA, Niemiec, Białorusi, Holandii, Portugalii, Szwajcarii, Belgii, Norwegi, Szwecji, Japonii, Słowenii, Francji, Wielkiej Brytanii, Kanady min: Sharon Feder, Joan Laage, Miho Iwata, Minako Seki, Ryuzo Fukuhara, Arkadi Zaides, Kenneth Flak, Delgado Fuchs, Su-En, Slava Inozemcev, Teatr Limen, Dada Von Bzdulow, Teatr tańca Arka, Teatr Patrz Mi Na Usta, Teatr Okazjonalny, Yoshiko Kinohita, Sławek Bendrat, Oijn Tsutomu Yoshida, Janusz Orlik, Anita Wach, Barbara Bujakowska, Dominika Knapik, Harakiri Farmers.

*
Od 2010 roku głownym organizatorem festiwalu jest Centrum Sztuki Impart.
*

Artyści zaproszeni do udziału w VII edycji wydarzenia to m.in.:

Maria Dolores Silvestro, Konrad Szymański, Dominika Knapik, Marta Ziołek, Andrius Mulokas, Lisa Vereertbrugghen, Olivia Reschofsky, Kacper Lipiński, Katarzyna Źejmo, Dobrochna Krowka

**
PROGRAM:

20.05.2011 / Piątek/**

Godz: 17.00
Spotkanie promujące książkę Wojciecha Klimczyka,, Wizjonerzy ciała. Panorama wspołczesnego teatru tańca" - moderator spotkania: Marta Pulter

Miejsce: Kawiarnia Autograf w Centrum Sztuki Impart

Godz.19.00
Spektakl,,Moskwa" z udziałem Dominiki Knapik i Dobrochny Krowki

Miejsce: Sala Teatralna w Centrum Sztuki Impart

21.05.2011 / Sobota/
Godz: 10.00 - 14.00
Warsztaty z improwizacji tanecznej

Prowadzenie: Konrad Szymański

Miejsce: Centrum Inicjatyw Artystycznych

Godz: 15.00 - 18.00
Warsztaty performatywno - taneczne

Prowadzenie: Marta Ziołek, Lisa Vereertbrugghen, Andrius Mulokas -

SNDO - Amsterdam

Miejsce: Centrum Inicjatyw Artystycznych

*
Godz: 19.00
*

Performance: Tango Argentino - Maria Dolores Silvestro ( Argentyna) i Konrad Szymański

Miejsce: Centrum Sztuki Impart

Godz: 19.30
spektakl "Frame" Marty Ziołek

Obsada: Andrius Mulokas, Lisa Vereertbrugghen, Olivia Reschofsky

Solo Kacpra Lipińskiego,,Testament"

Miejsce: Sala teatralna w Centrum Sztuki Impart

**
22.05.2011 /Niedziela/

Godz: 10.00 - 13.00**

Warsztaty - Tango argentyńskie

Prowadzenie: Maria Dolores Silvestro ( Argentyna), Konrad Szymański

Godz: 14.00 - 17.00
Warsztaty taneczne - FIGHT GRAVITY DANCE

Prowadzenie: Kacper Lipiński

*
Godz: 18.00
*

Wykład o tańcu wspołczesnym - Julia Hoczyk

,,Od cielesności do polityczności. (A)dyskursywność ciała we wspołczesnym tańcu polskim"

Miejsce: Centrum Sztuki Impart

*
Godz: 19.30
*

I N E V O L U T I O N A R Y

Solo w wykonaniu Konrada Szymańskiego

Performance,,Mleko" w wykonaniu Katarzyny Źejmo

Miejsce: Sala kameralna w Centrum Sztuki Impart

*Program:
*

Program imprez odbywających się w Centrum Sztuki Impart i w Centrum Inicjatyw Artystycznych:

Performance: Tango Argentino - Maria Dolores Silvestro ( Argentyna) i Konrad Szymański

Maria Dolores Silvestro (Lola) kulturę tanga zna od dziecka z rodzinnego miasta Cordoba w Argentynie. Pasję życia zaszczepili w niej dziadkowie Arturo i Bocho, ktorzy całymi dniami wsłuchiwali się w muzykę tanga i zabierali Lolę na milongi w Cabildo i Paseo de las Artes. Zainspirowana pięknem i wolnością tańca przeniosła się do Buenos Aires rozwijając warsztat tanga u najlepszych nauczycieli w gwarze argentyńskiej stolicy zmysłowości, odwiedzając chociażby La Virtua, Sunderland czy Confiteria la Ideal. Kiedy przeniosła się do Holandii zaangażowała się w rozwoj kultury tanga argentyńskiego jako tancerka i nauczyciel.

Konrad Szymański - jest absolwentem szkoły tańca w Rotterdamie (Rotterdam Dance Academy). Związał się z tańcem i ruchem rozpoczynając w klubie tańca towarzyskiego Bogumiły i Ryszarda Drobińskich. Z czasem zainteresował się technikami tańca wspołczesnego biorąc udział w wielu warsztatach w Polsce i zagranicą. Pierwsze doświadczenia teatralne zdobywał na deskach Opery w Szczecinie, ktore zaprowadziły go w kierunku tańca zawodowego i edukacji w Holandii.

Obecnie pracuje jako tancerz, performer, nauczyciel i fotograf ruchu.

Improwizację wykorzystuje jako narzędzie tworzenia i ćwiczenia świadomości ruchu w teatrze sztuk performatywnych. Interesuje się bezpośrednim kontaktem z widzem tworząc performance uliczny i teatralny w technice kompozycji w czasie rzeczywistym, jak i

instalacje multidyscyplinarne. Najczęściej wspołpracuje z perkusistą Wielandem Moellerem (Niemcy) i kontrabasistą Łukaszem Owczynnikowem (Polska).

I N E V O L U T I O N A R Y
solo

Koncept scenariusz performer: Konrad Szymański

INEVOLUTIONARY to solowy performance teatru ruchu i tańca, ktory jest

osobistą refleksją nad procesami zachodzących zmian w życiu człowieka i ich znaczenia w ewolucji jednostki i całego społeczeństwa. Rozpatruje elementy środowiska i otoczenia w interakcji z człowiekiem, obok ktorych, z racji czasu, przechodzimy obojętnie, a odgrywają rolę elementarnych czynnikow oddziaływających na życie.

Co kryję się w podświadomości człowieka, jakie przekonania i myśli, jaką rolę pełni podświadomość, gdzie umiejscawia się w ciele?

Co zrobić ze świadomością? Zakłocić, rozproszyć czy nadać kierunek? Jaki?

Jakie informacje procesuje się w podświadomości, a jakie w świadomości?

Co jest istotą ewolucji w odniesieniu do jednostki? Czy jesteśmy w ciągłym

procesie, w początkowej jego fazie czy końcowej? Ewoluujemy wewnętrznie, w korelacji z grupą i całym społeczeństwem.

Jaką rolę pełni interakcja/komunikacja człowieka z otoczeniem?

Cechą społeczeństwa XXI wieku jest potrzeba ciągłego uaktualniania sytuacji i reakcji na zachodzące zmiany. Wyrabiamy w sobie zdolność reagowania na nowe okoliczności, ktore pojawiają się z każdym dniem. Zmysły w relacji do osobistych doświadczeń, stanowią narzędzie pozwalające na trwanie w teraźniejszości, obiektywne wybieranie kierunku osobistego rozwoju i decydowania o miejscu, w ktorym stoisz.

www.konradszymanski.blogspot.com

*
Marta Ziołek - spektakl,,Frame"
*

Obsada: Andrius Mulokas, Lisa Vereertbrugghen, Olivia Reschofsky

Choreografia o nazwie „Frame" oparta na filmie, ktory Marta Ziołek zrealizowała w School for New Dance Development w Amsterdamie. Jest to proba przeniesienia kinematograficznego sposobu percepcji rzeczywistości na ciało i jego taneczne przedstawienie.

Punktem wyjścia i głowną inspiracją jest video „Frame", ktore podejmuje zagadnienie voyeryzmu, uwodzenia i cielesnego czaru. Obrazy pragną być całowane piszę W.T.J. Mitchell. Pocałunek stanowi gest całkowitego poddania się urokowi obrazu.

Voyeuryzm z jednej strony pojmowany jako zmysłowe, a nawet erotyczne doświadczenie, z drugiej jako pewne narzędzie kontroli(tak jak w przypadku kamer monitorujących tak i tu mamy do czynienia z mechanizm wtargnięcia w czyjąś cielesną intymność). Video to definiuje ciało poprzez sposob podglądania, wpisane w sam obraz(jego ramę) pożądanie. Ciało będące przedmiotem oglądu, widziane jest jedynie fragmentarycznie, jest umykającym obiektem fascynacji.

Choreografia eksploruje owe zależności. W jakiej sytuacji umieszczona zostaje osoba podglądana? Gdzie umieszczone jest spojrzenie? Po stronie widza czy po stronie performera? W strukturze przestrzennej czy czasowej? Jak choreografia poprzez badanie specyficznego sensorium(przestrzeni zmysłowej ciał) może redefiniować kierunki patrzenia, system zależności pomiędzy spojrzeniem, ciałem, przyjemnością a kontrolą?

Prezentacja School for New Dance Development - SNDO z Amsterdamu: spektakl,,Frame",

performance, warsztaty.

School for New Dance Development w skrocie SNDO postrzega siebie jako siłę ożywienia w tańcu, choreografię traktuje jak pole badania struktur, metod, stara się redefiniować

przyjęte rozumienie ciała i jego zachowania. Założona została w 1975 roku w Amsterdamie

Zajęcia w School for New Dance Development oparte są na tradycji takich artystow jak: Yvonne Rainer, Deborah Hay, Steve Paxton, Robert Dunn, Trisha Brown.

Studenci tej uczelni skupiają się na wydarzeniowości, fluidalności tańca, przekroczenia jego formalnej reprezentacji, rozwijają myślenie o tańcu jako procesie psychofizycznym, taniec nie jest kwestią formy, taniec jest kwestią percepcji.

SNDO ma na celu zapewnienie warunkow dla rozwoju nowych definicji rozumienia sztuki, tańca, poszerza zakres słownictwa związanego z ruchem, skupia uwagę na procesie tworczym.

*
Spektakl,,Moskwa"
*

Reżyseria: Wojtek Klimczyk

Choreografia i taniec: Dominika Knapik

Muzyka: Morton Feldman "Palais de Mari", wykonanie: Dobrochna Krowka

"Jej twarz miała taki specyficzny, napięty wyraz, ktory czasem cechuje

neurotykow, czasami oznacza głod płciowy, a czasami jest po prostu

spowodowany intensywnym uprawianiem diety"

("Długie pożegnanie" R. Chandler)

Zrealizowano w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dominika Knapik - aktorka, tancerka, choreografka. Ukończyła Wydział Aktorski na krakowskiej PWST i Studio Baletowe Opery Krakowskiej. Stypendystka programu DanceWeb oraz Art Stations Foundation w 2007 roku, w ramach ktorego w Starym Browarze w Poznaniu powstało solo taneczne "jak wam się podobam?". Rok poźniej tańczyła w spektaklu Towarzystwa Gimnastycznego "nic". W 2009 zagrała między innymi w "Całopaleniu" w reżyserii Igi Gańczarczyk w Teatrze Nowym w Krakowie. Stypendystka ArtsLink (rezydencja w Dance New Amsterdam, NY).

Jest autorką choreografii w spektaklach min:,,Fragmenty dyskursu miłosnego" w Teatrze Dramatycznym w Warszawie i "Versus" w reż. Radosława Rychcika w Teatrze Nowym w Krakowie,

,,Babel" w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.

Założyła wspolnie z Wojtkiem Klimczykiem kolektyw artystyczny Harakiri Farmers Z założenia oddolna inicjatywa mająca na celu stworzenie platformy porozumienia między artystami z rożnych dziedzin sztuki. Nie ma leadera, siedziby, ani dofinansowania. Pierwszy projekt Farmerow performance teatralny na pływalni zatytułowany,,Keret" na podstawie opowiadań Edgara Kereta wygrał konkurs,,Nowe Sytuacje" podczas festiwalu Malta 2008.,,Beat Hotel" poświęcony tworczości Allena Ginsberga był projektem numer 2. Trzecim jest "Zoombies in Technicolor" zrealizowany z norweskim choreografem i tancerzem Kennethem Flakiem oraz francuskim kompozytorem i muzykiem Davidem Chazamem. Spektakl miał premierę na Avant Art Festival we Wrocławiu.

W 2011 roku Dominika Knapik wystąpiła w spektaklu Igi Gańczarczyk,,Nie ja", ktory wygrał nurt off na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Aktualnie wspołpracuje z Teatrem Dada von Bzdulow, gra jedną z rol w spektaklu,,Le Sacre".

Kacper Lipiński - solo,,Testament"

Kacper Lipiński swoj kontakt z tańcem rozpoczął od 3 letniego instruktorskiego kursu z dziedziny tańca wspołczesnego, ukończonego w 2003 roku dyplomem, instruktor sztuk walki Przez 4 lata student poznańskiego UAM na wydziale Historii Sztuki, w międzyczasie rozpoczął działalność zawodową jako projektant (wnętrza,grafika, scenografia itp.), spowodowało to rezygnację z wcześniejszego kierunku studiow i wznowienie edukacji na poznańskim ASP na wydziale Grafiki, gdzie w 2006 r. otrzymał licencjat a w lipcu 2009 dyplom magisterski, ktorego elementem był performance ruchowy „A słowo ciałem a z ciała słowo", zaprezentowany w Studio Słodownia- Stary Browar Nowy Taniec (01.07.2009). Poza wieloma realizacjami projektowymi: wnętrza,plakat i ilustracja zajmuje się rownież projektami video i akcjami performatywnymi np.: performance w ramach wystawy UNISEX organizowanej przez galerie Enter w Poznaniu, „Rożowy performance sylwestrowy" w Miejskiej Galerii ARSENAŁ w Poznaniu oraz „Pustynia pary"-performance zrealizowany z Iwoną Pasińską podczas międzynarodowego festiwalu teatrow ulicznych MALTA 2008 w Poznaniu. W 2004 rozpoczął pracę i naukę w Polskim Teatrze Tańca, wystąpił min spektaklach:,,En - face",,,Przypadki Pana von K", ,,Carpe Diem", ,,Walka karnawału z postem", ,,Apokalipsa",,,Gra 2", ,,Lato".

Tworca kostiumow w przedstawieniach:,,Gra 3" i,,O-zone" oraz instalacji wideo do spektaklu,,Efatha" (Polski Teatr Tańca). W październiku 2007 roku, zadebiutował jako choreograf w solowym spektaklu:,,IME EKTASI" na scenie Stary Browar Nowy Taniec w ramach programu „Co z tym Tańcem?". W maju 2008 roku w ramach cyklicznego programu prezentacji teatru tańca, organizowanego przez Teatr Tańca Zawirowania w Warszawie pokazał swoj nowy projekt choreograficzny,,Du łe Du". W tym samym roku rozpoczął wspołpracę z Mikołajem Mikołajczykiem nad spektaklem „Z tobą chcę oglądać świat", prezentowanym w Studio Słodownia. Od 2008 r. członek niezależnej grupy Movments Factory założonej z inicjatywy Iwony Pasińskiej, gdzie brał udział w realizacjach:,,Pustynia pary"(festiwal Malta 2008) „Gramy 4you"we wspołpracy z Czesławem Mozilem (CK Zamek Poznań 2009) oraz „Saliga"(festiwal Malta 2009). Aktualnie działa jako projektant, tancerz i performer, stara się łączyć w swojej pracy sferę ruchu i plastyki, swoje doświadczenia malarskie, rysunkowe, video jak i taneczne przekłada na sferę filmu animowanego, ktory ma stać się częścią przyszłych projektow scenicznych i wizualnych.

Katarzyna Źejmo - performance,,Mleko"

KATARZYNA ŻEJMO - artystka multimedialna, projektant kostiumow, tancerka.

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Grafiki, dyplom

w Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej prof. Stanisława Wieczorka;

stypendium w klasie performance, reżyseria, Mobile Academy, Warszawa,

absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Wydział Tkaniny i Ubioru, dyplom licencjata w dziedzinie Projektowanie Odzieży.

Ukończyła kurs instruktorski jogi w zakresie asan, pranajamy, filozofii i mudry

pod przewodnictwem B.N.S Iyengara, Mysore w Indiach.

Była studentką w Himalaya Butoh School prowadzonej przez japońskiego tancerza

butoh Lee Rizome w Dharamsala w Indiach.

Uczestniczka warsztatow edukacyjnych Teatru Forum metodą Dramy; warsztatow pantomimy u Stefana Niedziałowskiego i jego gości, a także warsztatow tańca butoh u Atsushi Takenouchiego oraz Daisuke Yoshimoto.

Prowadziła zajęcia warsztatowe dla artystow metodą subbody w Blue Pearl Gallery,

Chiang Mai w Tajlandii.

*
IMPREZY TOWARZYSZĄCE:
*

Spotkanie promujące książkę Wojciecha Klimczyka

Wojciech Klimczyk - Wizjonerzy ciała. Panorama wspołczesnego teatru tańca

Pierwsza w Polsce książka o tańcu wspołczesnym. Spojrzenie na jego korzenie oraz proces rozwoju, a także związki z innymi dziedzinami sztuki. Do tego sylwetki najważniejszych tworcow. Niezastąpiony przewodnik po eksperymentach, ktorych podmiotem jest ciało w ruchu. Rożnorodne zastosowanie: jako podręcznik, ale i do poduszki. Dla początkujących, jak też zaawansowanych. Pozycja obowiązkowa.

Wojciech Klimczyk - autor książki „Erotyzm ponowoczesny" i pracy doktorskiej„Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice"; kiedyś wokalista zespołow shimmy i helsinki; dziś wspołtworzy kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z ktorym zrealizował spektakle „Keret", „Beat Hotel" i „We Are Oh So Lucky" (koprodukcja zAną Brzezińską). Członek [MINUS 20] collective, ktory zadebiutował w 2010 roku przedstawieniem „The Fork".

Moderator dyskusji:

Marta Pulter - ukończyła polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim, specjalność teatrologiczną. Poza Wrocławiem studiowała rownież w Warszawie i w Lipsku jako uczestniczka programow stypendialnych i międzyuczelnianych wymian. Wspołpracowała

z Działem Dokumentacji Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego

w Warszawie, Teatrem Dramatycznym im. Gustawa Holoubka miasta st. Warszawy, Operą Wrocławską oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego.

Wspołzałożycielka Fundacji Teatr Nie-Taki, pełni w niej funkcję wiceprezes. Jest członkinią redakcji pisma Nietak-t, organizuje warsztaty z ramienia Fundacji, pisze projekty, koordynuje realizowane wydarzenia. Chętnie podrożuje, poszukuje teatrow nie-takich.

Wykład o tańcu wspołczesnym:

Julia Hoczyk - pracownik Instytutu Muzyki i Tańca, redaktor portalu taniecpolska, teatrolog (Wydział Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie), redaktorka czasopisma kulturalno-teatralnego "Scena", stała wspołpracowniczka wortalu teatralnego NowyTaniec.PL Publikowała w "Scenie", "Teatrze", "Didaskaliach", "Opcjach" oraz "Tworczości". Zajmuje się poszukiwaniami antropologicznymi w teatrze i tańcu oraz teatrem tańca i ruchu. Stara się łączyć podejście teoretyczne z praktycznym, jako dwa uzupełniające się aspekty refleksji nad rzeczywistością oraz niekończącego sie procesu samopoznania.

http://mandalaperformance.blogspot.com/

http://www.cia.wroclaw.pl/

Zajęcia warsztatowe w ramach Mandala Performance Festival 2011:

Wszystkie warsztaty będą odbywały się w Centrum Inicjatyw Artystycznych

*
Warsztaty taneczne - FIGHT GRAVITY DANCE
*

Prowadzenie: Kacper Lipiński

Fight Gravity Dance (F.G.D.) - Technika łączy w sobie doświadczenia ruchowe oraz zasady operowania ciałem zaczerpnięte z technik tańca wspołczesnego, oraz szeroko rozumianych sztuk walki, a także elementy ćwiczeń wydolnościowych charakterystycznych dla rozgrzewek i treningow sportowych. Zajęcia podzielone są na dwa rodzaje:

  1. chorograficzno-taneczne: mające za zadanie prace nad świadomoscią ciała, pamięcią ruchową oraz uczące improwizacji tanecznej.
  2. kondycyjno-rozciągające: mające za zadanie wzmocnienie ciała, zwiększenie jego zakresu ruchowego oraz prace nad kondycją (zajęcia prowadzone do muzyki).

Celem F.G.D nie jest kształtowania ciała pod kątem techniki lub narzucanie konkretnej estetyki tanecznej, ale nauka korzystania w tańcu z szerokiego asortymentu ruchowego tak, aby w pełni wykorzystywać swoje indywidualne predyspozycje ruchowe.

*
Warsztaty taneczne - IMPROWIZACJA
*

Prowadzenie: Konrad Szymański

Warsztat tańca - improwizacja ruchem odwołuje się do spontaniczności w życiu i swobody wyrażania siebie przez ruch, gesty i głos. Ruch towarzyszący wszystkim działaniom człowieka jest ściśle związany z oddechem i relacją z otoczeniem. Podczas warsztatow uczestnicy rozwijają świadomość ciała i roli oddechu w ruchu. Proste ćwiczenia oparte na wyobraźni ciała w przestrzeni dotyczą takich aspektow ruchu jak izolacja/impuls części ciała, kreowanie ruchu przez wyobraźnię, np.

podrożująca piłka po ciele, poruszanie się w przestrzeni po rysunku łukow, linii prostych, spirali czy koła, czy na przykład praca z poziomami (podłoga, neutralny, skoki) i kierunkami ruchu. Ćwiczenia prowadzone są pojedynczo, w parach, jak i w grupie, ucząc pracy z własnym ciałem, jak i w fizycznym kontakcie z drugim człowiekiem. Dialog ruchowy jest kierowany w rolach liderow, podążających czy wymiany rol w sposob naturalny.

Warsztat podkreśla intencję ruchu i jego relację z uczuciami, jako źrodła

poruszania się w przestrzeni. Maksymalizując wkład uwagi w uczucia i intencję minimalizuje energię potrzebną do ruchu.

Ćwiczenia budują świadomość obecności w przestrzeni i czasie, względem siebie i innych uczestnikow, poprzez pracę w kierunku koordynacji ruchu, płynności oddechu oraz pogłębiania wyobraźni i kreatywności. Uczestnicy wykorzystując ruch i dźwięki interpretują otoczenie na poziomie zmysłow w percepcji kształtow, barw, temperatur czy tekstur.

Do udziału w warsztacie zapraszam tancerzy, performerow, muzykow, aktorow oraz wszystkich, ktorzy szukają inspiracji w tworzeniu ciałem i dźwiękiem.

*
Warsztaty - Tango argentyńskie
*

Prowadzenie: Maria Dolores Silvestro ( Argentyna), Konrad Szymański

Tango argentyńskie to taniec naturalny z naturalnymi ruchami, przepełniony zmysłowością, ktora rodzi się w uczuciach kobiety i mężczyzny. Uwodzi dziką namiętnością i łagodzi czułą delikatnością. Jest cielesnym dialogiem pary, gdzie mężczyzna w swoim dominującym objęciu odpowiada za prowadzenie kobiety pozostawiając miejsce na ukazanie piękna kobiecości i uwodzicielskiej czułości.

Ujmująca muzyka tanga, ruch i rytm, tworzą intymną przestrzeń dla komunikacji, a improwizacyjny charakter rodzi taniec uczuć i emocji, ktore szybko stają się pasją we wspolnym oddechu. Tango roznieca żądze bliskości. Tango narodziło się na ulicy i ulicami rozlało się po całym świecie. Pochodzi z niższych sfer, tańczone przez ludzi ubogich - pełnych fantazji i idylli imigrantow nowego lądu, ktorzy przepełnieni uczuciami i emocjonalnie rozłączeni z bliskimi wyrażali siebie przez tango w bocznych uliczkach i przedmieściach Buenos Aires. Bary, salony gier, samotni mężczyźni spędzający czas na piciu, grach i w poszukiwaniu romansu probowali krokow nowego tańca. W takich miejscach i w tych okolicznościach możliwe były wszystkie eksperymenty ruchow i krokow bez znaczenia na dobry - zły gust, lubieżność czy nawet nieprzyzwoitość. W tangu argentyńskim najważniejsza jest ekspresja i wolna interpretacja muzyki. Ponieważ taniec ten nie miał profesjonalych prekursorow, technika tanga pozostała otwarta w tworzeniu i udoskonalaniu. Ewaluowała w oszczędności i praktycznej metodzie dla osiągnięcia odpowiedniej atmosfery, nastroju i napełnienia duszy stanem zmysłowości. Podstawowa technika tanga rozpoznawalna wśrod tancerzy opiera się po prostu na wspolnym chodzeniu w rytm muzyki. Zamknięte objęcie tancerzy, dłonie swobodnie opadające na ciała, dotykające się policzki i klatki piersiowe stanowią środek komunikacji miłości i pasji, podczas gdy stopy i nogi przeplatając się nawzajem tworzą rytmiczną grę flirtu.

Warsztaty performatywno - taneczne

Prowadzenie: Marta Ziołek, Lisa Vereertbrugghen, Andrius Mulokas -

SNDO - Amsterdam

School for New Dance Development w skrocie SNDO postrzega siebie jako siłę ożywienia w tańcu, choreografię traktuje jak pole badania struktur, metod, stara się redefiniować

przyjęte rozumienie ciała i jego zachowania. Założona została w 1975 roku w Amsterdamie

Zajęcia w School for New Dance Development oparte są na tradycji takich artystow jak: Yvonne Rainer, Deborah Hay, Steve Paxton, Robert Dunn, Trisha Brown.

Studenci tej uczelni skupiają się na wydarzeniowości, fluidalności tańca, przekroczenia jego formalnej reprezentacji, rozwijają myślenie o tańcu jako procesie psychofizycznym, taniec nie jest kwestią formy, taniec jest kwestią percepcji.

SNDO ma na celu zapewnienie warunkow dla rozwoju nowych definicji rozumienia sztuki, tańca, poszerza zakres słownictwa związanego z ruchem, skupia uwagę na procesie tworczym.

CENTRUM SZTUKI IMPART

50-412 Wrocław,

ul. Mazowiecka 17

Polska

CENTRUM INICJATYW ARTYSTYCZNYCH

ul. Sienkiewicza 8a

50-335 Wrocław

Zapisy, informacje o warsztatach: cia@cia.wroclaw.pl, art16@tlen.pl,

Tel: 666 533 665, 505 702 975

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ