koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Bill Viola - Deserts

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 32 205 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 15 lutego 2006, środa
    do: 5 marca 2006, niedziela

video instalacje

**Szanowni Państwo!

Zapraszamy na oficjalne rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego w działalności FORUM+ autorskiej galerii Elżbiety Kościelak działającej w Centrum Kultury ZAMEK

Z tej okazji odbędzie sie projekcja pracy z nurtu video art amerykańskiego artysty Billa Violi pt. Deserts / Pustynie (1994, 26 min. kolor).**

Tuż po niej zapraszamy na panel dyskusyjny "Tożsamość sztuki - tu i teraz"

Ta praca amerykańskiego artysty, chociaż nie posiada monumentalnego charakteru videoinstalacji, zawiera klimat tak charakterystyczny dla całej twórczości Billa Violi: grę żywiołów, głęboki humanizm i myśl o ludzkim istnieniu widzianym w perspektywie swoiście połączonych idei filozofii wschodu i zachodu.

W warstwie estetycznej autor tworzy wielką apoteozę estetyki kultury zachodu, określającej tą kulturę od czasów renesansu. Epicki rozmach obrazu łączy z ciszą i skupieniem przesłania.

Twórczość Billa Violi, w tym także videoprojekcja Pustynie, jest bardzo adekwatnym przykładem zjawiska transkulturowości sztuki współczesnej. O samym zjawisku transkulturowości oraz o innych cechach współczesnej twórczości rozmawiać będą artyści, historycy sztuki oraz krytycy i dziennikarze wrocławscy w panelu dyskusyjnym TOŻSAMOŚĆ SZTUKI - TU I TERAZ

Bill Viola urodził się w Nowym Jorku w 1951 roku. Ukończył College Wizualnych i Teatralnych Sztuk na Uniwersytecie Syracuse w Nowym Jorku, gdzie w 1995 roku został wyróżniony doktoratem honorowym. Otrzymał szereg nagród i wyróżnień.

W 1998 roku był stypendystą – rezydentem Instytutu Getty Historii Sztuki i nauk humanistycznych w Los Angeles. W 2002 został zaproszony w poczet członków prestiżowej Amerykańskiej Akademii Sztuki i Nauki. Bill Viola jest jednym z czołowych przedstawicieli sztuki video na świecie.

Mieszka na stale w Los Angeles ze swoją żoną Kirą Peroy, jego artystyczną współpracowniczką i menagerem.

Bill Viola od 1973 roku używa video do zapisu uniwersalnych ludzkich doświadczeń, takich jak narodziny, śmierć, samoświadomość, odczucia podstawowych zmysłów i jaźń.

W latach 70-tych mieszkając we Florencji był dyrektorem technicznym jednego z pierwszych w Europie artystycznych studiów (atelier) video.

Intensywnie podróżował kierowany głębokim zainteresowaniem różnymi praktykami spirytualnymi. W swych podróżach przez kilka lat zatrzymał się w Japonii żeby studiować Buddyzm - był jednocześnie stypendystą korporacji SONY.

Jego sztuka konsekwentnie czerpie natchnienie zarówno z tradycji duchowej wschodu, jak i zachodu. Tak samo mocno osadzona jest w Zenie, Buddyzmie, Islamie Sufickim, jak w mistycyzmie chrześcijańskim. Prace video Violli są zawsze zrealizowane na najwyższym poziomie technologicznym i wyróżniają się precyzją oraz prostotą prezentacji.

Jak Nam June Paik, Bruce Nauman i William Wegman, Viola rozpoczynał swoją karierę artystyczną w początkach rozwoju sztuki video, był jednym z jej prekursorów. W owych czasach video jako medium było traktowane jedynie instrumentalnie w tworzeniu video jako formy sztuki. Viola był tym artystą, który pomógł sztuce video w poszerzeniu i ujawnieniu jej możliwości kreacyjnych i budowania bogactwa pojęciowego, technologicznego i estetycznego w ujęciu historycznym.

Podczas swojej kariery Viola rozszerzył zakres swoich prac o współpracę z artystami z rożnych dziedzin sztuki, włączając do realizacji swoich filmów muzyków i filmowców.

Wielokrotnie prezentował swoje prace na międzynarodowym forum, reprezentował USA na Biennale sztuki w Wenecji w 1995. Retrospektywna wystawa jego prac prezentowana w nowojorskim Whitney Museum w 1998 roku podróżowała przez dwa lata po świecie odwiedzając sześć muzeów w USA i Europie.

Jego video instalacje o monumentalnej skali projekcji, jak Posłaniec (1996), Pięć Aniołów dla Milenium (2001) i Cofając się o dzień (2001) są kultowymi ikonami video, jako medium sztuki. Jego prace są reprezentowane w głównych kolekcjach międzynarodowych prestiżowych muzeów i galerii m.in. znajdują się w zbiorach Narodowej Galerii w Szkocji, w Muzeum Sztuki Współczesnej oraz w Tate Gallery w Londynie.

**Galeria FORUM+ w Centrum Kultury ZAMEK

pl. Świętojański 1

dojazd: tramwaje 22, 10 autobusy 403, 409**

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ