MARTWE NATURY
- od: 16 marca 2006, czwartekdo: 16 kwietnia 2006, niedziela

autor Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak (ur.1964) studiował w PWSSP w Poznaniu. Dyplom z malarstwa zrealizował w pracowni prof. Włodzimierza Dutkowiaka oraz z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w 1988 roku.
Obecnie jest profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie prowadzi Katedrę Rzeźby oraz Warsztaty Edukacji Twórczej. Prezentował swoje prace w Polsce, Niemczech, USA, Słowacji, Finlandii, Meksyku. Artysta bada granice kultury i natury oraz ich wzajemne relacje. W wielu pracach, zarówno instalacjach, jak i enviroment’ach, głównym elementem są świeże owoce, ale także owoce w relacji do ich kopii, lub same substytuty – owoce sztuczne.
Gnijące owoce, owoce-kopie oraz owoce ubrane w futerały są rozbudowanymi
znakami o poszerzonej sferze konotacyjnej, w której owoc lub jego substytut
przedstawiony jest w relacji do czasu, pamięci, iluzji czy imitacji.
W galerii FORUM+ w Centrum Kultury Zamek Marcin Berdyszak przedstawia dwie instalacje oraz rysunki. Są to prace, w których owoce nie występują jako główny element instalacji, ale idee wywołane przez motyw owocu są nadal wyraźnie obecne w obu prezentowanych instalacjach. Obie są po raz pierwszy prezentowane we Wrocławiu.
- Water proof still live z 2004 roku
(Nieprzemakalna martwa natura) to instalacja, w której ustawione przedmioty,
jak w akademickiej martwej naturze, stanowią bazę dla pojęcia piękna,
będącego podstawową kategorią estetyczną w naszym kręgu kulturowym.
Gitara, butelka, rama obrazu, krzesło, owoce – od setek lat odtwarzane w różnych konwencjach artystycznych, towarzyszyły europejskiemu rozumieniu
sztuki – zarówno klasycznemu, jak modernistycznemu. Berdyszak tworzy jednak
martwą naturę z czarnej gumy, a odlane w gumie kształty to jedynie
futerały czy pokrowce realnych przedmiotów.
Martwa natura jest więc niejako podwójnie martwa, czy podwójnie sztuczna.
Autor powraca do analizy relacji pomiędzy naturą i kulturą, ale także
kopią i oryginałem, rzeczą a jej substytutem. Ten kontynuowany prze
artystę wątek otwiera bezkresną w zasadzie meta-refleksję nie tylko nad istotą sztuki lecz szeroko pojętą kulturą, a w istocie swojej także nad sensem istnienia człowieka w kulturze. To właśnie kultura mająca nadawać
sens naszemu człowieczeństwu, w pewnym sensie nas go pozbawia, czy też
staje się oczywistą pułapką na owo człowieczeństwo. Autor pisze: 'Badacz
francuski z końca XIX wieku, Eugene Marais twierdził, że inteligencja jest
czymś, czym nadrabiamy brak instynktu. A zatem człowiek inteligencją
nadrabia brak instynktu.... Mówimy o sztucznej inteligencji, ale czy istnieje albo istnieć może sztuczny instynkt? Zatem inteligencja jest
wypadkową braku gotowości na niespodziwane. Gdy stwierdzimy że człowiek z natury jest inteligentny, to tak jakbyśmy stwierdzili że w naturze naszej
leży fakt bycia permanentnie nieprzygotowanym na niespodziewane.
W kontekście instynktu chyba nie możemy mówić o problemie nieprzygotowania.... Interesuje mnie znalezienie sytuacji, która zdefiniuje pojęcie
sztucznego instynktu'. Czy oglądając podwójnie martwą naturę nasz
instynkt jest jeszcze żywy, czy już uśpiony? Czy zdroworozsądkowy bunt
przeciwko sztuczności zabija w nas, czy utrwala kulturę? Kultura ma być
atrybutem człowieczeństwa, czy jego zaprzeczeniem?
- Martwa natura z niewinnością z 2005 to dziecięcy kojec zbudowany z elementów przypominających klęczniki, ustawionych w taki sposób, że tworzą przestrzeń mni-areny, na której rozgrywa się spektakl zarówno jednostkowego życia człowieka, jak też życia ludzkiego w ogóle. Są w nim zgromadzone atrybuty niewinności: buciki, wianek komunijny, zabawki, kwiat, sukienka dziewczęca przerzucona przez ramę kojca, a wszystko pokryte niebieską materią w kwiaty, taką z jakiej uszyta jest pościel, zasłony czy wyklejone są tapety w pokojach dziecięcych.
Tu także powraca motyw futerału, który jak znaczenia oblekają
przedmiot, czasami wielokrotnie zmieniając jego pole znaczeniowe.
Przemijanie, nostalgia i tęsknota obecne są w tej pracy w równym stopniu,
co siła i chęć ocalenia obszaru niewinności, fragmentu świata dziecka,
który w obliczu realnego świata wydaje się być już tylko obszarem gry,
iluzji, kreacji. Czas w instalacji jest czasem zatrzymanym, stop-klatką z fragmentu życia realnego, ale też z czasu mitycznego krainy dzieciństwa.
Marcin Berdyszak ponownie posługuje się skomplikowaną dekonstrukcją
całości kulturowych, które są naszym, wydawać by się mogło, naturalnym
doświadczeniem. Czas – płynący, zatrzymany, zamrożony, sztucznie
uruchomiany – jest osnową wielu utworów Marcina Berdyszaka. Artysta
ofiarowuje nam doświadczenia zarówno płynności, jak i przyspieszenia czasu
(...). Bywa, że oba czasy zostają połączone - (...) - potrzebny jest
trzeci czas – czas ujawnienia się różnicy między jakościami. Instalacje
takie wprowadzają widza w stan konsternacji. – pisze o twórczości
M.Berdyszaka Alicja Kępińska w książce Sztuka w kulturze płynności.
Samo pojęcie martwej natury jest kategorią niezwykle pojemną zarówno w sensie artystyczno-estetycznym, jak też kulturowym. Martwe natury malowane
przez Holendrów w XVII wieku, zgodnie z twierdzeniem Jana van Eycka, miały
odtwarzać to wszystko co istnieje w otoczeniu człowieka tu i teraz. Ale, jak
zauważa M.Berdyszak, jak wiele razy malarz musiał wymienić owoce po to,
aby mieć ich świeżość przed oczyma. Czas życia realnego owocu jest bez
porównania krótszy niż życie owocu namalowanego, czyli życie oryginału
jest o wiele krótsze niż trwanie jego kopii. Układanie martwych natur
mogło być też samo w sobie zdarzeniem artystyczno-estetycznym, przez co
martwa natura staje się rodzajem proto-instalacji w historii sztuki.

autor Marcin Berdyszak
Wystawa i wernisaż „Realni / Nierealni” w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
od: 17 lipca 2025 do: 14 sierpnia 2025
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
12 240sztuka
Multisensoryczne oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie „Wrocław 1945–2016”
10 sierpnia 2025 - 13:00
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
6 067sztuka
Malujemy roślinami – warsztaty artystyczne
9 sierpnia 2025 - 10:00
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
7 544sztuka
Warsztaty kolażu
31 lipca 2025 - 13:00
MultiCentrum2/Miejska Biblioteka Publiczna
Powstańców Śląskich 210 Wrocław
9 673sztuka
Warsztaty monotypii dla dorosłych
29 lipca 2025 - 13:00
MultiCentrum2/Miejska Biblioteka Publiczna
Powstańców Śląskich 210 Wrocław
9 527sztuka
Marcin Derda „23:59”
od: 1 lipca 2025 do: 29 lipca 2025
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
13 801sztuka
Śladem architektury – oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie „Wrocław 1945-2016”
27 lipca 2025 - 13:00
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
7 246sztuka
Polska skrzynka pocztowa w latach 1919-1970. Projekty, prototypy, innowacje
od: 5 marca 2025 do: 27 lipca 2025
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
29 100sztuka
Z gruntu – rodzinne warsztaty czerpania papieru z roślin z Majką Dokudowicz
26 lipca 2025 - 12:00
Park im. Lesława Węgrzynowskiego, dawne korty tenisowe
Tęczowa 58 Wrocław
6 486sztuka
Pokonaj blokady twórcze z Vedic Art
26 lipca 2025 - 16:00jest więcej terminów
Art Kreacje w KREAturkach
Bystrzycka 69c Wrocław
25 799sztuka
Wernisaż wystawy „Warstwy obecności” – dekolaże i plakaty Walentyny Shaiko
od: 13 czerwca 2025 do: 25 lipca 2025
Kawiarnia Gniazdo
Świdnicka 36 Wrocław
15 561sztuka
ARTBRUTEX. NOWY PORZĄDEK ŚWIATA
od: 17 maja 2025 do: 25 lipca 2025
Galeria ArtBrut
Ruska 46A Wrocław
23 010sztuka
#widzimysię z PIOTREM MICHAŁOWSKIM. Pokaz rysunków artysty
od: 13 czerwca 2025 do: 20 lipca 2025
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Szewska 37 Wrocław
11 774sztuka
Spacer po Wrocławskich Polach Irygacyjnych | Neringa Forest Architecture + Katarzyna Roj
19 lipca 2025 - 12:00
Wrocławskie Pola Irygacyjne
Dalimira 9 Wrocław
3 591sztuka
Wernisaż wystawy "Kurtyna w górę!": Tall Man performans, Pool.Time.TV i koncert Banda Debili
18 lipca 2025 - 19:00
galeria Studio BWA Wrocław
ul. Ruska 46a/301 (III piętro) Wrocław
5 966sztuka
Wisiorki lub breloczki z drewna – warsztaty projektowania graficznego pod laser dla dorosłych
17 lipca 2025 - 13:00
MultiCentrum2/Miejska Biblioteka Publiczna
Powstańców Śląskich 210 Wrocław
6 296sztuka
Fotografia teatralna - Wystawa prac wykonanych w ramach IV edycji warsztatów fotografii teatralnej
od: 9 czerwca 2025 do: 14 lipca 2025
Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
23 471teatr

























