MARTWE NATURY
autor Marcin Berdyszak
- od: 16 marca 2006, czwartekdo: 16 kwietnia 2006, niedziela
Marcin Berdyszak
Marcin Berdyszak (ur.1964) studiował w PWSSP w Poznaniu. Dyplom z malarstwa zrealizował w pracowni prof. Włodzimierza Dutkowiaka oraz z rzeźby w pracowni prof. Macieja Szańkowskiego w 1988 roku.
Obecnie jest profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie prowadzi Katedrę Rzeźby oraz Warsztaty Edukacji Twórczej. Prezentował swoje prace w Polsce, Niemczech, USA, Słowacji, Finlandii, Meksyku. Artysta bada granice kultury i natury oraz ich wzajemne relacje. W wielu pracach, zarówno instalacjach, jak i enviroment’ach, głównym elementem są świeże owoce, ale także owoce w relacji do ich kopii, lub same substytuty – owoce sztuczne.
Gnijące owoce, owoce-kopie oraz owoce ubrane
w futerały są rozbudowanymi
znakami o poszerzonej sferze konotacyjnej, w której owoc lub jego substytut
przedstawiony jest w relacji do czasu, pamięci, iluzji czy imitacji.
W galerii FORUM+ w Centrum Kultury Zamek Marcin Berdyszak przedstawia dwie instalacje oraz rysunki. Są to prace, w których owoce nie występują jako główny element instalacji, ale idee wywołane przez motyw owocu są nadal wyraźnie obecne w obu prezentowanych instalacjach. Obie są po raz pierwszy prezentowane we Wrocławiu.
- Water proof still live z 2004 roku
(Nieprzemakalna martwa natura) to instalacja, w której ustawione przedmioty,
jak w akademickiej martwej naturze, stanowią bazę dla pojęcia piękna,
będącego podstawową kategorią estetyczną w naszym kręgu kulturowym.
Gitara, butelka, rama obrazu, krzesło, owoce – od setek lat odtwarzane w różnych konwencjach artystycznych, towarzyszyły europejskiemu rozumieniu
sztuki – zarówno klasycznemu, jak modernistycznemu. Berdyszak tworzy jednak
martwą naturę z czarnej gumy, a odlane w gumie kształty to jedynie
futerały
czy pokrowce
realnych przedmiotów.
Martwa natura jest więc niejako podwójnie
martwa, czy podwójnie sztuczna.
Autor powraca do analizy relacji pomiędzy naturą i kulturą, ale także
kopią i oryginałem, rzeczą a jej substytutem. Ten kontynuowany prze
artystę wątek otwiera bezkresną w zasadzie meta-refleksję nie tylko nad istotą sztuki lecz szeroko pojętą kulturą, a w istocie swojej także nad sensem istnienia człowieka w kulturze. To właśnie kultura mająca nadawać
sens naszemu człowieczeństwu, w pewnym sensie nas go pozbawia, czy też
staje się oczywistą pułapką na owo człowieczeństwo. Autor pisze: 'Badacz
francuski z końca XIX wieku, Eugene Marais twierdził, że inteligencja jest
czymś, czym nadrabiamy brak instynktu. A zatem człowiek inteligencją
nadrabia brak instynktu.... Mówimy o sztucznej inteligencji, ale czy istnieje albo istnieć może sztuczny instynkt? Zatem inteligencja jest
wypadkową braku gotowości na niespodziwane. Gdy stwierdzimy że człowiek z natury jest inteligentny, to tak jakbyśmy stwierdzili że w naturze naszej
leży fakt bycia permanentnie nieprzygotowanym na niespodziewane.
W kontekście instynktu chyba nie możemy mówić o problemie nieprzygotowania.... Interesuje mnie znalezienie sytuacji, która zdefiniuje pojęcie
sztucznego instynktu'. Czy oglądając podwójnie martwą naturę
nasz
instynkt jest jeszcze żywy, czy już uśpiony? Czy zdroworozsądkowy bunt
przeciwko sztuczności zabija w nas, czy utrwala kulturę? Kultura ma być
atrybutem człowieczeństwa, czy jego zaprzeczeniem?
- Martwa natura z niewinnością z 2005 to dziecięcy kojec zbudowany z elementów przypominających klęczniki, ustawionych w taki sposób, że tworzą przestrzeń mni-areny, na której rozgrywa się spektakl zarówno jednostkowego życia człowieka, jak też życia ludzkiego w ogóle. Są w nim zgromadzone atrybuty niewinności: buciki, wianek komunijny, zabawki, kwiat, sukienka dziewczęca przerzucona przez ramę kojca, a wszystko pokryte niebieską materią w kwiaty, taką z jakiej uszyta jest pościel, zasłony czy wyklejone są tapety w pokojach dziecięcych.
Tu także powraca motyw futerału
, który jak znaczenia oblekają
przedmiot, czasami wielokrotnie zmieniając jego pole znaczeniowe.
Przemijanie, nostalgia i tęsknota obecne są w tej pracy w równym stopniu,
co siła i chęć ocalenia obszaru niewinności
, fragmentu świata dziecka,
który w obliczu realnego świata wydaje się być już tylko obszarem gry,
iluzji, kreacji. Czas w instalacji jest czasem zatrzymanym
, stop-klatką z fragmentu życia realnego, ale też z czasu mitycznego krainy dzieciństwa.
Marcin Berdyszak ponownie posługuje się skomplikowaną dekonstrukcją
całości kulturowych, które są naszym, wydawać by się mogło, naturalnym
doświadczeniem. Czas – płynący, zatrzymany, zamrożony, sztucznie
uruchomiany – jest osnową wielu utworów Marcina Berdyszaka. Artysta
ofiarowuje nam doświadczenia zarówno płynności, jak i przyspieszenia czasu
(...). Bywa, że oba czasy zostają połączone - (...) - potrzebny jest
trzeci czas – czas ujawnienia się różnicy między jakościami. Instalacje
takie wprowadzają widza w stan konsternacji.
– pisze o twórczości
M.Berdyszaka Alicja Kępińska w książce Sztuka w kulturze płynności
.
Samo pojęcie martwej natury jest kategorią niezwykle pojemną zarówno w sensie artystyczno-estetycznym, jak też kulturowym. Martwe natury malowane
przez Holendrów w XVII wieku, zgodnie z twierdzeniem Jana van Eycka, miały
odtwarzać to wszystko co istnieje w otoczeniu człowieka tu i teraz. Ale, jak
zauważa M.Berdyszak, jak wiele razy malarz musiał wymienić owoce po to,
aby mieć ich świeżość przed oczyma
. Czas życia realnego owocu jest bez
porównania krótszy niż życie owocu namalowanego, czyli życie oryginału
jest o wiele krótsze niż trwanie jego kopii. Układanie martwych natur
mogło być też samo w sobie zdarzeniem artystyczno-estetycznym, przez co
martwa natura staje się rodzajem proto-instalacji w historii sztuki.
autor Marcin Berdyszak
Wernisaż wystawy Stanisława Ryszarda Kortyki "Strefy koloru i światła"
4 kwietnia 2024 - 18:30
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
3 148sztuka
Anna Dorota Morawiecka Co właściwie sprawia, że opowiadania Julia Cortázara są tak odmienne, tak pociągające?
4 kwietnia 2024 - 18:04
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
3 665sztuka
Stanisławów 20/XX. Miasto i architektura – spotkanie z Żanną Komar
4 kwietnia 2024 - 17:00
Muzeum Architektury
ul. Bernardyńska 5 50-156 Wrocław Wrocław
7 247sztuka
lorek.art
od: 1 marca 2024 do: 31 marca 2024
GALERIA SZTUKI www.lorek.art
ul.Św.Mikołaja 51/52 Wrocław
13 101sztuka
BYLI SĄSIADAMI: ludzkie wybory i zachowania w obliczu Zagłady - wystawa
od: 4 marca 2024 do: 30 marca 2024
Dolnośląska Biblioteka Publiczna
Rynek 58 Wrocław
15 950sztuka
Kształt marzeń. Architektura Witolda Lipińskiego
od: 30 listopada 2023 do: 30 marca 2024
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
26 427sztuka
Galeria Miejska zaprasza na wernisaż i wystawę "Michel Fingesten (1884-1943) / Obrazy, rysunki, grafika i ekslibrysy"!
od: 22 lutego 2024 do: 29 marca 2024
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
13 025sztuka
Kabaret OT.TO - Prawdziwa Inteligencja
25 marca 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
6 995sztuka
22-24.03 I Weekend Reotwarcia Centrum Kultury Nowy Pafawag
od: 22 marca 2024 do: 24 marca 2024
Centrum Kultury Nowy Pafawag
Chociebuska 4-6 Wrocław
11 432sztuka
Wystawa obrazów Lucyny Góralczyk - Po prostu jestem
od: 23 marca 2024 do: 22 kwietnia 2024 jest więcej terminów
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
15 193sztuka
Rzecz o granicach ludzkiego poznania. Światło i cień
od: 22 marca 2024 do: 9 czerwca 2024 jest więcej terminów
Krupa Art Foundation
Rynek 27/28 Wrocław
20 464sztuka
Wernisaż wystawy Jarosława Grulkowskiego "Widnokrąg"
od: 18 marca 2024 do: 1 kwietnia 2024 jest więcej terminów
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
9 913sztuka
Oprowadzanie autorskie po wystawie "sny i śmierć pani A." Wojciech NEPROSTI Potocki
21 marca 2024 - 14:00, 18:00
Galeria Fotografii ZPAF
Plac Świętego Marcina 4 Wrocław Wrocław
7 601sztuka
wystawa typografii Macieja Majchrzaka pt."Poli – Rodzina Pism Edytorskich"
20 marca 2024 - 17:00
Galeria Łącznik
Uniwersytet Wrocławski, ul. Fryderyka Joliot-Curie 15, Wrocław Wrocław
7 263sztuka
Brzdące poznają tradycje wielkanocne! – zajęcia rodzinne dla dzieci w wieku od 0 do 2 lat z opiekunami
20 marca 2024 - 11:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
7 781sztuka
Sztuka Przejścia’23 – środowe oprowadzania
20 marca 2024 - 17:00jest więcej terminów
Galeria BWA Wrocław Główny
ul. Piłsudskiego 105 Wrocław
19 946sztuka
Maria Kiniorska i Michalina Kostecka / „Okno, stół i kotara” Spotkanie autorskie / pokaz
19 marca 2024 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
4 771sztuka