koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE ONLINE - GRUDZIEŃ 2020 - NR 320
zmodyfikowano  7 lat temu

UTWÓR O MATCE I OJCZYŹNIE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 140 wyświetleń od 26 sierpnia 2011
  • 18 kwietnia 2014, piątek
    » 17:00
  • 8 marca 2014, sobota
    » 19:00
  • 7 marca 2014, piątek
    » 19:00
  • 4 grudnia 2013, środa
  • 3 grudnia 2013, wtorek
    » 19:00
  • 28 maja 2013, wtorek
    » 19:00
  • 7 kwietnia 2013, niedziela
    » 19:00
  • 6 kwietnia 2013, sobota
    » 19:00
  • 23 lutego 2013, sobota
    » 19:00
  • 24 stycznia 2013, czwartek
    » 19:00
  • 17 października 2012, środa
    » 19:00
  • 16 października 2012, wtorek
    » 19:00
  • 8 stycznia 2012, niedziela
    » 19:00
  • 7 stycznia 2012, sobota
    » 19:00
  • 6 stycznia 2012, piątek
    » 19:00
  • 14 września 2011, środa
    » 19:00
  • 13 września 2011, wtorek
    » 19:00

Bożena Keff

  • reżyseria, opracowanie tekstu i opracowanie muzyczne JAN KLATA
  • scenografia i reżyseria światła JUSTYNA ŁAGOWSKA
  • kostiumy JUSTYNA ŁAGOWSKAMATEUSZ STĘPNIAK
  • choreografia MAĆKO PRUSAK
  • fonosfera MAGDALENA ŚNIADECKA

OBSADA

  • PAULINA CHAPKO
  • DOMINIKA FIGURSKA / KATARZYNA STRĄCZEK
  • ANNA ILCZUK
  • KINGA PREIS
  • HALINA RASIAKÓWNA
  • WOJCIECH ZIEMIAŃSKI
  • koordynator projektu HANNA FRANKOWSKA-JAKUBIEL
  • asystent reżysera, inspicjent i sufler IWONA RÓLCZYŃSKA
  • rekwizytor JACEK SZPINKO
  • realizacja światła DARIUSZ BARTOŁD, KAZIMIERZ BLACHARSKI, MAREK MATYSIAK
  • realizacja dźwięku MACIEJ KABATA

Adaptacja nominowanej do Nagrody Literackiej Nike 2009 książki dotyczącej ideału i konkretu, ideałów matki i córki oraz ich praktycznych realizacji, ideału ofiarnictwa oraz przetrwania, ukrytej bezwzględności tych, którzy byli ofiarami i przetrwali, a wreszcie konceptu przekraczającego zwykłą państwowość, czyli ideału ojczyzny, na którą, jak uczą tego dziewiętnastowieczne nacjonalizmy, składają się ziemia i krew. Utwór stawiający w narracyjnym centrum nie przedstawiciela bądź przedstawicielkę pokolenia, które przeżyło Holocaust, lecz ich już dorosłe dziecko.

Konstrukcję tekstu tworzą trzy wielkie figury: Matki (Matka Polka, Pramatka, Rodzicielka, Bogini, Natura), Historii (historia mężczyzn, historia Polski, historia cierpiących kobiet równolegle do historii walczących mężczyzn), Narracji ("Chodzi o to, żeby kobieta wreszcie siebie napisała: musi zacząć pisać o kobiecie i wprowadzić kobietę w świat pisma, z którego zostały wyparte z taką samą gwałtownością, jak z odczuwania swoich ciał: z tych samych powodów, tym samym prawem i w tym samym, śmiercionośnym celu. Kobieta musi sama, własnym wysiłkiem, wstąpić w tekst – jak w świat i w historię" – M. Janion, I. Filipiak, _ Zmagania z Matką i Ojczyzną _ ). Plan tekstu tworzony jest więc przez trzy rodzaje napięć: osobiste (między matka a córką), historyczne (między świadkami wydarzeń a pokoleniem powojennym) i społeczne (między obowiązującą narracją a narracją wykluczonych: kobieta- mężczyzna, dziecko-rodzic). Tak zbudowany tekst nie może być jednorodny gatunkowo ani stylistycznie. Autorka używa stylu wielkich tekstów przeszłości, na których zbudowane są nasza kultura i świadomość (na przykład tragedia grecka czy styl biblijny), i współczesnych tekstów kultury (na przykład _ Maus _ Arta Spiegelmana, Lara Croft, film Ridleya Scotta).

_ Utwór o Matce i Ojczyźnie _ przekracza granice formalne. Keff zestawia ze sobą gatunki, style, fragmenty poetyckie przeplata dialogowymi, wprowadza chór jak z antycznej tragedii, język potoczny miesza z literackim, cytuje, zapożycza. Tekst ma cechy opery, oratorium, poematu, nowoczesnego tekstu dla sceny. Gatunkowy kolaż jest celowy i precyzyjny. Trudność określenia formy, jej płynność jest odzwierciedleniem poszukiwań córki, która także nie jest ukonstytuowana, walczy o siebie albo raczej ciągle siebie przegrywa. Rozwiązując ten tekst-żywioł, nieuchronnie dochodzimy do pytania: kto w _ Utworze... _ jest matką, a kto córką?

(fragment ze wstępu do programu przedstawienia)

licencjodawca – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa

Przedstawienie powstało przy wsparciu Gminy Wrocław.

560. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu

Premiera w Teatrze Polskim na Scenie na Świebodzkim 6 stycznia 2011

Czas trwania:

90 minut (bez przerwy)

Ceny biletów:

45 zł (norm.), 35 zł (ulg.)
Każdy bilet sprzedawany online jest droższy o 1,50 zł ze względu na koszty manipulacyjne.

**

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ