„Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA”
projekt graficzny: Łukasz Paluch, AnoMalia art studio
- od: 10 listopada 2011, czwartekdo: 9 grudnia 2011, piątek
**Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10 listopada - 9 grudnia 2011.
Galeria Mieszkanie Gepperta. **
„Ewangelia wg potępionych" gromadzi artystyczne postawy, ktore korespondują z radykalizmem w tworczości Pier Paolo Pasoliniego, zajmując się eksploracją marginesu - nie tylko katolickiego - wyparcia. To szczegolny hołd złożony włoskiemu reżyserowi. Wydarzenia w ramach „Ewangelii wg potępionych" odbywają się co roku jesienią we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta. Projekt został zainicjowany w 2009 roku.
Napisanie piątej ewangelii, apokryfu dorownującego walorem literackim czworce poprzedniczek, jawi się w rozważaniach Borgesa (Osvaldo Ferrari, Jorge Luis Borges, „W dialogu III", Editorial Sudamericana S.A., 1999) jako zadania niemożliwe do wykonania lub takie, na ktorego wykonanie należy poświęcić całe życie - i w tym sensie wymagające złożenia z niego „ofiary". Śmierć Pier Paolo Pasoliniego, włoskiego tworcy, ktory został w 1975 roku bestialsko zamordowany (prawdopodobnie ze względu na bezkompromisowe poglądy polityczne i rownie bezkompromisową tworczość - Pasolini zginął tuż przed premierą słynnego „Salo, czyli 120 dni Sodomy") można zrozumieć jako ostateczny, tragiczny akt wieńczący proces poświęcania życia dla tworczości - lub pojedynczego założenia tworczego - o ktorym mowił Borges. Tworczość Pasoliniego zrasta się z pojęciem „ewangelii" i przejmuje jej funkcje dlatego, że będąc poetycką przypowieścią, symbolem, hiperbolą i anegdotą, jest jednocześnie rodzajem „nowiny" - manifestem politycznym i radykalnym obwieszczeniem. Istotne jest w niej także bezpośrednie odwołanie do tekstu ewangelicznego i proba opowiedzenia go od nowa - a więc i nowej interpretacji.
„Ewangelia" Pasoliniego (albo wg Pasoliniego) została napisana przede wszystkim językiem kina. Oryginalne odczytanie biblijnego pierwowzoru, ktorego dokonał wybitny reżyser, znalazło swoje najbardziej wyraźne odbicie w trzech jego dziełach filmowych: „Twarogu" (1962), „Ewangelii wg Mateusza" (1964) oraz „Teoremacie" (1968). W tych „pasyjnych" realizacjach tradycyjne figury ujawniają swoją umowność lub zyskują głębię wykraczającą daleko poza kanoniczne regulacje i porządkujące doktryny. Pasolini odarł w nich wszelką świętość z jej uwznioślającego nimbu po to, by odkryć własną metafizykę wynikłą ze zgody na przerażającą dowolność świata. Przeczucie tej dowolności towarzyszy niemal wszystkim pozostałym realizacjom artysty, zarowno tym filmowym, jak i literackim.
Trzeci już odcinek „Ewangelii wg potępionych" poświęcony jest pojęciu "egzegezy", wskazując na możliwość samodzielnego odczytania i interpretacji „Pisma" - a więc indywidualnego doświadczenie kanonicznego tekstu (tj. tekstu, ktory stał się nakazem).
_/kurator: Michał Bieniek/ _
….............................................................................................
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10.11. - 9.12.2011. *
Problematyka wystawy „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA" oscyluje wokoł tematow związanych z przenikaniem się indywidualnego doświadczenia „religijnego" (ktore nie musi być przypisane do żadnego „obrządku" czy też uregulowanego „sposobu" wyznawania „wiary", ale może stanowić element nie-codzienności, w ktorej doświadczenie metafizyczne łączy się z doświadczeniem chwili, upływem czasu, uwikłaniem w społeczne role, seksem, pożądaniem, przywiązaniem) oraz regulujących i ograniczających to doświadczenie prze- i nakazow (takich jak normy, rytuały czy doktryny).
*W galerii Mieszkanie Gepperta (oraz poza nią - tj. w otwartej przestrzeni miasta) zaprezentowane zostaną prace wrocławskich artystek i artystow: Anny Kołodziejczyk, Mai Wolińskiej, Dy Tagowskiej, Łukasza Palucha i Michała Bieńka. *
Instalacja i fotografie Anny Kołodziejczyk pod wspolnym tytułem „jak silny/jak głupi jesteś" analizują duchowość definiowaną przez sferę obyczajową i przywiązanie do tradycyjnych obrzędow - zamiast przez świadomie wyznawaną/pogłębianą wiarę. Artystka zgłębia ludzkie emocje, szczegolnie samotność w obliczu wiary, a także jej braku.
Autorem kolejnych dwoch instalacji jest artysta i rownocześnie kurator wystawy, Michał Bieniek. Jego praca „Źrodło" składa się z sześciu modułow, z ktorych każdy to metalowa forma przypominająca przeskalowaną mydelniczkę oraz umieszczony wewnątrz odlew ludzkich dłoni. Sześć par dłoni układa się w gesty, ktore kojarzyć się mogą z kodem języka migowego lub, w niektorych przypadkach, z rękoma składanymi do modlitwy. To praca o oddalaniu (zaklinaniu) czegoś, czego oddalić (odpuścić, wybaczyć) nie można - i co, paradoksalnie, wcale odpuszczone być nie musi. Kontynuacją tej pracy jest instalacja „Golgota 2004" ironizująca na temat ekstatycznych doznań związanych z doświadczaniem fizycznego pożądania i iluminacji o charakterze religijnym.
Ogromny ornament „Live / Evil" Łukasza Palucha to trzecia z cyklu „Nowy Gotyk" instalacja, inspirowana gotycką sztuką zdobniczą i architekturą. W tej-pracy witrażu artysta podejmuje wątek „podwojności", czy też szerzej - wieloznaczności tekstu, ktorego odczytanie i rozumienie zależy od pozycji patrzącego (pozycji rozumianej jako możliwości poznawcze, horyzont widzenia, indywidualna intencja itd.). Praca ta będzie widoczna rownież z zewnątrz budynku, w ktorym znajduje się galeria Mieszkanie Gepperta - od ul. Ofiar Oświęcimskich.
Kolejną pracą w ramach wystawy będzie wideo „Ostatnie złote popołudnie" Mai Wolińskiej. Artystka mowi o tej realizacji jako o „dobrej nowinie dla wydrążonego świata".
Ostatnia z prac w ramach trzeciego odcinka „Ewangelii wg potępionych" zrealizowana zostanie poza galerią Mieszkanie Gepperta. Odbywający się co dzień przez siedem następujących po sobie dni performance „Little Prayer" Dy Tagowskiej będzie miał bardzo osobisty charakter. Prywatne doświadczenie artystki zostanie jednak upublicznione poprzez „wystawienie" go w przestrzeni miejskiej: Tagowska będzie modlić się w rożnych intencjach w rożnych miejscach w mieście (dodać należy, że będą to miejsca do tego nieprzeznaczone, takie jak okolice Sky Tower, budynek Sukiennic na wrocławskim Rynku, Akademia Sztuk Pięknych czy galeria BWA). Intencją artystki jest, by modlitwa zafunkcjonowała jako wirus w „politycznie poprawnej" przestrzeni publicznej, w ktorej manifestacja o charakterze religijnym może paradoksalnie przerodzić się w wypowiedź potępionego.
*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych,odc. 3. / EGZEGEZA".
Wernisaż: 10 listopada, godzina 19:00. *
**Wystawa potrwa do 9 grudnia 2011;
galeria będzie czynna od środy do piątku w godzinach 16:00 - 19:00.
Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław
W wystawie udział biorą: Anna Kołodziejczyk / Maja Wolińska / Dy Tagowska / Łukasz Paluch / Michał Bieniek
Kurator: Michał Bieniek
**
.............................................................................................
_Fundacja Sztuki Wspołczesnej ART TRANSPARENT www.arttransparent.org
Galeria Mieszkanie Gepperta www.mieszkaniegepperta.pl
Kurator projektu: Michał Bieniek www.michal-bien.com
Kontakt dla mediow: Agata Makowska _ _
a.makowska@arttransparent.org, +48 501 76 56 36_
bilety:
wstęp wolny
Spotkanie z Andą Rottenberg
18 października 2018 - 18:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
19 356sztuka
ŻYWOPIS - OLENA MATOSHNIUK
od: 3 września 2018 do: 16 października 2018
Galeria Pod Psem
Pl. Polski 3/4 Wrocław
12 110sztuka
KALEJDOSKOP
od: 26 czerwca 2018 do: 15 października 2018
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
30 769sztuka
Rękopisy ze Smoczej Jamy
14 października 2018 - 12:00
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
ul. Szewska 37 Wrocław
11 594sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Ucieleśnione. Dzieła z kolekcji DTZSP"
14 października 2018 - 15:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
11 618sztuka
Performans Dosłownie fizyczny skurcz serca
14 października 2018 - 19:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
11 508sztuka
Dosłownie fizyczny skurcz serca - performans
14 października 2018 - 19:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
11 666sztuka
Oficjalne otwarcie mykwy i podziemi Synagogi Pod Białym Bocianem
od: 13 października 2018 do: 14 października 2018
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
11 909sztuka
DOWN ON THE STREET. RYMAR. KUTOŁOWSKI
od: 15 września 2018 do: 14 października 2018
Coffee Planet
Rynek 7 Wrocław
13 269sztuka
Łap chwile na Dolnym Śląsku - wystawa planszowa ze zbiorów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
od: 2 sierpnia 2018 do: 14 października 2018
Muzeum Pana Tadeusza
Rynek 6 Wrocław
26 095sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie "Jak odmawiać"
13 października 2018 - 14:00
galeria SiC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 Wrocław
11 686sztuka
Ślemy kolorowe pozdrowienia z Wrocławia
13 października 2018 - 10:30
Dolnośląskie Centrum Filmowe
Piłsudskiego 64a Wrocław
11 860sztuka
Mistyczna podróż do krainy magii-„MAGICAL DREAMS IV" w Galerii Miejskiej we Wrocławiu
od: 30 sierpnia 2018 do: 13 października 2018
Galeria Miejska
ul. Kiełbaśnicza 28 Wrocław
12 787sztuka
Sylwia Lis - Persona/ Wystawa Artefactorium
12 października 2018 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
12 058sztuka
Wernisaż wystawy Sztuka Przejścia '18. Najlepsze dyplomy ASP we Wrocławiu
12 października 2018 - 17:00
Galeria Awangarda BWA
ul. Wita Stwosza 32 Wrocław
16 103sztuka
Artefactorium / Wystawa
12 października 2018 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
16 487sztuka
OBIEKTY - Michał Pietrzak
od: 27 września 2018 do: 12 października 2018
CafeTHEA
PRZEJŚCIE ŻELAŹNICZE 4 Wrocław
21 850sztuka