koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

„Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA”

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 322 wyświetleń od 3 listopada 2011

Wrocław » Ofiar Oświęcimskich 1/2 » NA MAPIE

  • od: 10 listopada 2011, czwartek
    do: 9 grudnia 2011, piątek

**Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10 listopada - 9 grudnia 2011.

Galeria Mieszkanie Gepperta. **

„Ewangelia wg potępionych" gromadzi artystyczne postawy, ktore korespondują z radykalizmem w tworczości Pier Paolo Pasoliniego, zajmując się eksploracją marginesu - nie tylko katolickiego - wyparcia. To szczegolny hołd złożony włoskiemu reżyserowi. Wydarzenia w ramach „Ewangelii wg potępionych" odbywają się co roku jesienią we wrocławskiej galerii Mieszkanie Gepperta. Projekt został zainicjowany w 2009 roku.

Napisanie piątej ewangelii, apokryfu dorownującego walorem literackim czworce poprzedniczek, jawi się w rozważaniach Borgesa (Osvaldo Ferrari, Jorge Luis Borges, „W dialogu III", Editorial Sudamericana S.A., 1999) jako zadania niemożliwe do wykonania lub takie, na ktorego wykonanie należy poświęcić całe życie - i w tym sensie wymagające złożenia z niego „ofiary". Śmierć Pier Paolo Pasoliniego, włoskiego tworcy, ktory został w 1975 roku bestialsko zamordowany (prawdopodobnie ze względu na bezkompromisowe poglądy polityczne i rownie bezkompromisową tworczość - Pasolini zginął tuż przed premierą słynnego „Salo, czyli 120 dni Sodomy") można zrozumieć jako ostateczny, tragiczny akt wieńczący proces poświęcania życia dla tworczości - lub pojedynczego założenia tworczego - o ktorym mowił Borges. Tworczość Pasoliniego zrasta się z pojęciem „ewangelii" i przejmuje jej funkcje dlatego, że będąc poetycką przypowieścią, symbolem, hiperbolą i anegdotą, jest jednocześnie rodzajem „nowiny" - manifestem politycznym i radykalnym obwieszczeniem. Istotne jest w niej także bezpośrednie odwołanie do tekstu ewangelicznego i proba opowiedzenia go od nowa - a więc i nowej interpretacji.

„Ewangelia" Pasoliniego (albo wg Pasoliniego) została napisana przede wszystkim językiem kina. Oryginalne odczytanie biblijnego pierwowzoru, ktorego dokonał wybitny reżyser, znalazło swoje najbardziej wyraźne odbicie w trzech jego dziełach filmowych: „Twarogu" (1962), „Ewangelii wg Mateusza" (1964) oraz „Teoremacie" (1968). W tych „pasyjnych" realizacjach tradycyjne figury ujawniają swoją umowność lub zyskują głębię wykraczającą daleko poza kanoniczne regulacje i porządkujące doktryny. Pasolini odarł w nich wszelką świętość z jej uwznioślającego nimbu po to, by odkryć własną metafizykę wynikłą ze zgody na przerażającą dowolność świata. Przeczucie tej dowolności towarzyszy niemal wszystkim pozostałym realizacjom artysty, zarowno tym filmowym, jak i literackim.

Trzeci już odcinek „Ewangelii wg potępionych" poświęcony jest pojęciu "egzegezy", wskazując na możliwość samodzielnego odczytania i interpretacji „Pisma" - a więc indywidualnego doświadczenie kanonicznego tekstu (tj. tekstu, ktory stał się nakazem).

_/kurator: Michał Bieniek/ _

….............................................................................................

*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA"
10.11. - 9.12.2011. *

Problematyka wystawy „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych, odc. 3. / EGZEGEZA" oscyluje wokoł tematow związanych z przenikaniem się indywidualnego doświadczenia „religijnego" (ktore nie musi być przypisane do żadnego „obrządku" czy też uregulowanego „sposobu" wyznawania „wiary", ale może stanowić element nie-codzienności, w ktorej doświadczenie metafizyczne łączy się z doświadczeniem chwili, upływem czasu, uwikłaniem w społeczne role, seksem, pożądaniem, przywiązaniem) oraz regulujących i ograniczających to doświadczenie prze- i nakazow (takich jak normy, rytuały czy doktryny).

*W galerii Mieszkanie Gepperta (oraz poza nią - tj. w otwartej przestrzeni miasta) zaprezentowane zostaną prace wrocławskich artystek i artystow: Anny Kołodziejczyk, Mai Wolińskiej, Dy Tagowskiej, Łukasza Palucha i Michała Bieńka. *

Instalacja i fotografie Anny Kołodziejczyk pod wspolnym tytułem „jak silny/jak głupi jesteś" analizują duchowość definiowaną przez sferę obyczajową i przywiązanie do tradycyjnych obrzędow - zamiast przez świadomie wyznawaną/pogłębianą wiarę. Artystka zgłębia ludzkie emocje, szczegolnie samotność w obliczu wiary, a także jej braku.

Autorem kolejnych dwoch instalacji jest artysta i rownocześnie kurator wystawy, Michał Bieniek. Jego praca „Źrodło" składa się z sześciu modułow, z ktorych każdy to metalowa forma przypominająca przeskalowaną mydelniczkę oraz umieszczony wewnątrz odlew ludzkich dłoni. Sześć par dłoni układa się w gesty, ktore kojarzyć się mogą z kodem języka migowego lub, w niektorych przypadkach, z rękoma składanymi do modlitwy. To praca o oddalaniu (zaklinaniu) czegoś, czego oddalić (odpuścić, wybaczyć) nie można - i co, paradoksalnie, wcale odpuszczone być nie musi. Kontynuacją tej pracy jest instalacja „Golgota 2004" ironizująca na temat ekstatycznych doznań związanych z doświadczaniem fizycznego pożądania i iluminacji o charakterze religijnym.

Ogromny ornament „Live / Evil" Łukasza Palucha to trzecia z cyklu „Nowy Gotyk" instalacja, inspirowana gotycką sztuką zdobniczą i architekturą. W tej-pracy witrażu artysta podejmuje wątek „podwojności", czy też szerzej - wieloznaczności tekstu, ktorego odczytanie i rozumienie zależy od pozycji patrzącego (pozycji rozumianej jako możliwości poznawcze, horyzont widzenia, indywidualna intencja itd.). Praca ta będzie widoczna rownież z zewnątrz budynku, w ktorym znajduje się galeria Mieszkanie Gepperta - od ul. Ofiar Oświęcimskich.

Kolejną pracą w ramach wystawy będzie wideo „Ostatnie złote popołudnie" Mai Wolińskiej. Artystka mowi o tej realizacji jako o „dobrej nowinie dla wydrążonego świata".

Ostatnia z prac w ramach trzeciego odcinka „Ewangelii wg potępionych" zrealizowana zostanie poza galerią Mieszkanie Gepperta. Odbywający się co dzień przez siedem następujących po sobie dni performance „Little Prayer" Dy Tagowskiej będzie miał bardzo osobisty charakter. Prywatne doświadczenie artystki zostanie jednak upublicznione poprzez „wystawienie" go w przestrzeni miejskiej: Tagowska będzie modlić się w rożnych intencjach w rożnych miejscach w mieście (dodać należy, że będą to miejsca do tego nieprzeznaczone, takie jak okolice Sky Tower, budynek Sukiennic na wrocławskim Rynku, Akademia Sztuk Pięknych czy galeria BWA). Intencją artystki jest, by modlitwa zafunkcjonowała jako wirus w „politycznie poprawnej" przestrzeni publicznej, w ktorej manifestacja o charakterze religijnym może paradoksalnie przerodzić się w wypowiedź potępionego.

*Wystawa „Gospel of the Damned / Ewangelia wg potępionych,odc. 3. / EGZEGEZA".
Wernisaż: 10 listopada, godzina 19:00. *

**Wystawa potrwa do 9 grudnia 2011;
galeria będzie czynna od środy do piątku w godzinach 16:00 - 19:00.

Galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2, Wrocław

W wystawie udział biorą: Anna Kołodziejczyk / Maja Wolińska / Dy Tagowska / Łukasz Paluch / Michał Bieniek

Kurator: Michał Bieniek

**
.............................................................................................

_Fundacja Sztuki Wspołczesnej ART TRANSPARENT www.arttransparent.org

Galeria Mieszkanie Gepperta www.mieszkaniegepperta.pl

Kurator projektu: Michał Bieniek www.michal-bien.com

Kontakt dla mediow: Agata Makowska _ _

a.makowska@arttransparent.org, +48 501 76 56 36_

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ