Art Of Improvisation meeting - II edycja
Axel Dörner
- 25 listopada 2011, piątek» 20:00
Axel Dörner solo oraz kwartet PEEPING TOM w projekcie Boperation
ART OF IMPROVISATION meeting
druga edycja
w programie:
Axel Dorner solo
kwartet PEEPING TOM w projekcie Boperation
25 listopada, o godz. 20.00 w Centrum Kultury AGORA odbędzie się jednodniowy meeting z cyklu ART OF IMPROVISATION.
Listopadowy AOI jest kontynuacją międzynarodowego projektu poświęconego sztuce improwizacji, ktorego pomysłodawcą jest muzyk Dawid Frydryk. Pierwsza edycja miała miejsce w czerwcu 2011 r., z udziałem m.in. prawdziwych mistrzow europejskiego free jazzu -* Schlippenbach Trio*.
Jesienna odsłona (AOI) to preludium do letniego festiwalu, ktory - oprocz projektow stricte muzycznych - wypełnią interdyscyplinarne działania oparte o improwizację.
Idea, ktora przyświeca AOI to myśl *Billa Dixona *- jednego z pionierow free jazzu: "Jeżeli nie ma w muzyce rozwoju emocjonalnego, nie ma kreatywności, nic nas w niej nie porywa. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach powinno być dobitnie powiedziane, że powielanie jest tylko powielaniem, a najlepsza nawet kopia pozostaje tylko kopią (...)". * *
W listopadzie, na jedynym koncercie w Polsce, w niepowtarzalną podroż do świata improwizowanych dźwiękow wprowadzi nas barwny francusko-niemiecko- szwedzki kwartet *PEEPING TOM *w składzie:
Axel Dorner / *trąbka,
*Pierre-Antoine Badaroux / saksofon,
Joel Grip / kontrabas,
Antonin Gerbal / perkusja.
Zespoł czerpie inspirację z energetycznego bebopu. Ich koncerty to energia w najczystszej postaci. Grają dynamicznie i innowacyjnie. Bawiąc się dźwiękami udowadniają, że jazz jest wciąż żywą kreacją.
Swoją muzyką obdarzają ludzi w miejscach, w ktorych ten rodzaj ekspresji jest rzadkością - grali m.in. w zapomnianym kościele w Pirenejach czy też w igloo w połnocnej Szwecji. Ich świeże, kreatywne oraz spontaniczne podejście do muzyki zaowocowało wspołpracą z wybitnymi artystami, m.in. Evanem Parkerem, Alanem Silvą, Davidem Stackenasem oraz Svenem-Ake Johanssonem.
Poza koncertem kwartetu PEEPING TOM, wieczor uświetni występ solo gwiazdy berlińskiej sceny free improv - *Axela Dornera * - niemieckiego trębacza i kompozytora, wirtuoza i innowatora, znanego ze swoich fenomenalnych występow na żywo. *Dorner *to wszechstronny muzyk światowego formatu. Jego szerokie spektrum działań muzycznych oscyluje zarowno wokoł bebopu, free jazzu, free improv, jak i muzyki elektronicznej, przybierając nawet formę performance.
Wykształcił nowatorski, wyjątkowy sposob gry na trąbce. W poźnych latach 90., podobnie jak Radu Malfatti, John Butcher oraz Franz Hautzinger, rozwinął odmienny "język" swojego instrumentu, skupiając się na brzmieniu własnego oddechu.
Jest laureatem prestiżowej nagrody jazzowej SWR-Jazzpreis, inicjatorem i członkiem wielu znaczących międzynarodowych projektow muzycznych.
Wspołpracuje z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Chicago (Ken Vandermark, Fred Lonberg-Holm, Michael Zerang), Tokio (Otomo Yoshihide, Sashiko M, Nakamura Toshimaru) Sidney (Jim Denley), Berlina (Sven-Ake Johansson, Alexander von Schlippenbach).
PEEPING TOM
Muzycy Peeping Tom, wykorzystując utwory bebopowe rozdzierają jazz do jego szkieletu, ostatecznie uzyskując nową jakość w postaci free bopu.
Projekt Boperation jest ukłonem w stronę tworczości bebopowych pianistow. Dlaczego pianistow? Głownie ze względu na skomplikowane struktury w ich kompozycjach: harmonię, melodię, a także na rolę sekcji rytmicznej.
Ideą Peeping Tom jest przywrocenie tych nieco zapomnianych „skarbow" do życia poprzez ich ponowne opracowanie, a co więcej - jak mowią muzycy - wysłanie w abstrakcyjną podroż. Ciekawostką jest to, że w składzie zespołu nie ma pianisty, co już na wstępie wymaga od muzykow poszukiwania nowego obszaru wyobraźni, aby „ubrać" ten rzadki bebop w nową, wyjątkową strukturę.
Muzycy Peeping Tom są członkami rozwijającej się francusko-szwedzko- niemieckiej społeczności tworczych artystow zwanej *Umlaut *- wytworni, organizatora jak i propagatora żywej muzyki.
[http://umlautrecords.com/group/peepingtom](http://umlautrecords.com/group/pee pingtom)
[http://www.umlautrecords.com/
](http://www.umlautrecords.com/)
Antonin Gerbal / perkusja / FR
Absolwent Konserwatorium Paryskiego (jazz i muzyka improwizowana). Aktywny
perkusista paryskiej sceny tworczej. Zespoły Peeping Tom i R.mutt uczyniły
go jednym z najbardziej obiecujących młodych francuskich perkusistow. Jego
tworczość muzyczna oraz pogłębiana wiedza filozoficzna uzupełniając się nawzajem tworzą spojną całość. Jeden z sześciu najważniejszych
członkow stowarzyszenia artystycznego Umlaut.
[http://www.umlautrecords.com/person/antoningerbal](http://www.umlautrecords.c om/person/antoningerbal)
Pierre-Antoine Badaroux / saksofon altowy / FR
Saksofonista, producent działający głownie w Paryżu. Od roku 2006 działa
rownież jako niezależny kompozytor. Założyciel Lunar Caustic Records
(2007) oraz (wraz z Sebastienem Beliahem) awangardowego zespołu Ensemble
Hodos poświęconego muzyce graficznej. Członek projektow: R.mutt, Megaton
oraz Peeping Tom. Wspołpracował m.in. z: Evanem Parkerem,
Stenem Sandellem, Sofią Jernberg oraz Davidem Stackenasem.
http://www.umlautrecords.com/person/pierre- antoinebadaroux
Joel Grip / kontrabas / SE
Aktywnie działający kontrabasista oraz producent. Odgrywa ważną rolę na scenie europejskiej muzyki improwizowanej. Poprzez założenie Label Umlaut
Records otworzył drogę rozwoju kreatywnych form wyrazu dla zespołow,
kolektywow muzycznych, promując je na rynku międzynarodowym. Od 2003 roku -
jeden z głownych organizatorow niezależnego festiwalu Hagenfestem w Dala-
Floda w Szwecji. Poza koncertami z Peeping Tom, Kege Sno, Eve R. Trio, Je
Suis! oraz SNUS, Joel Grip wyraża się także w projektach solowych, duetach
oraz w większych składach zrzeszających improwizatorow z Europy, USA i Azji. Artysta angażuje się rownież w projekty łączące w sobie inne
dziedziny sztuki, np. taniec, poezję, film, a także projekty społeczne -
dzięki działalności w organizacji Public Health Music, Joel Grip -
uzbrojony w muzykę - wzmacnia rzeczywistość sprawiając, iż bezdomne
głosy są słyszalne.
Axel Dorner / trąbka / DE
Niemiecki artysta występujący w licznych projektach zespołowych, znany
rownież ze swoich fenomenalnych występow solo.
Dorner dość poźno zajął się grą na trąbce. W latach 1988-1989 studiował w klasie fortepianu w Konserwatorium w Arnhem (Holandia), następnie w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. W 1991 r. wybrał trąbkę jako drugi instrument. Awangardowy jazz stał się dla niego ucieczką od akademickiego podejścia do muzyki.
W Kolonii, wraz z Bruno Leichtem, stworzył projekt Streetfighters. W tym czasie uformował rownież swoj pierwszy zespoł - The Axel Dorner Quartet - razem z Frankiem Gratkowskim, Hansem Schneiderem oraz Martinem Blume, z ktorym jakiś czas poźniej dołączył do międzynarodowej grupy free improv o nazwie Lines. Pierwsza sesja Dornera została nagrana w 1993 r. z grupą Remedy - trio stworzonym wraz z Sebastianem Gramßem oraz Clausem Wagnerem.
Po przeprowadzce do Berlina (1994) Dorner w całości poświęcił się tamtejszej scenie free improv. Wraz z klarnecistą basowym Rudim Mahallem założył - w hołdzie Theloniousowi Monkowi - zespoł o nazwie Die Enttauschung. Do duetu dołączył znany perkusista free jazzowy Sven-Ake Johansson, z ktorym poźniej utworzyli projekt The Electrics. W 1995 r. Axel Dorner wziął udział w Lawrence "Butch" Morris' Berlin Skyscraper tour, co zaowocowało występami m.in. z Chris Burn Ensemble. Artysta został także stałym wspołpracownikiem Alexandra von Schlippenbacha. Przez cały czas rozwijał nową technikę gry. Proces ten został zilustrowany na płycie Claque (1998). Był to pierwszy album Dornera jako lidera grupy, nagrany z chicagowskimi improwizatorami: Fredem Lonberg-Holmem oraz Michaelem Zerangiem.
Axel Dorner rozwijał nadal swoje zainteresowania muzyczne także z zespołem Zeitkratzer (dwa LP) oraz z Johnem Butcherem i Xavierem Charlesem, (LP The Contest of Pleasures).
Nagrany w 2001 r. pierwszy solowy album artysty - Trumpet - ukazuje, jak dalece rozwinięta została przez niego koncepcja dźwięku (postminimalizm).
Tym, co odrożnia Dornera od wielu innych znakomitych muzykow jest fakt, że nie przekształcił swojego podejścia do dźwięku w religię, ale dołączył je do swojego bogatego arsenału umiejętności. Jego droga artystyczna jest głęboko zakorzeniona w eksperymentach, jednocześnie silnie związana z jazzem.
Biografia za:
http://www.allmusic.com/artist/axel- drner-p186174
[http://www.efi.group.shef.ac.uk/musician/mdorner.html](http://www.efi.group.s hef.ac.uk/musician/mdorner.html)
Linki:
[http://www.youtube.com/watch?v=uhoNOdIgWm0](http://www.youtube.com/watch?v=uh oNOdIgWm0)
[http://www.youtube.com/watch?v=nXDAVxFPims&feature=related](http://www.youtub e.com/watch?v=nXDAVxFPims&feature=related)
[http://www.youtube.com/watch?v=wNMJ0DAzOs&feature=related](http://www.youtub e.com/watch?v=wNMJ0DAzOs&feature=related)
Termin: *25 listopada, godz.20.00
*Bilety: przedsprzedaż: 15 PLN, w dniu koncertu: 20 PLN.
Sprzedaż: od 31 października: sieć TicketPro/EMPIK/Media Markt/Saturn/ od 4 listopada:
w Centrum Kultury AGORA
Organizator:
Centrum Kultury AGORA
ul. Serbska 5a
51-111 Wrocław
Koordynator projektu:
katarzyna.mrozek@ckagora.pl
tel. 071 325 14 83, wew.108* *
Kierownik artystyczny:
Dawid Frydryk
bilety:
15/20 PLN
Peeping Tom
Joel Grip
Baranovski
31 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
102 139muzyka
KASHELL - premierowy koncert we Wrocławiu!
30 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
Purkyniego 1 Wrocław
31 920teatr
Kashell
30 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
46 197muzyka
SEPTICFLESH | WROCŁAW
30 marca 2022 - 18:30
ZAKLETE REWIRY
Krakowska 100 Wrocław
18 542muzyka
Amadou & Mariam and The Blind Boys of Alabama wystąpią we Wrocławiu!
29 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Synagoga Pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica 7 Wrocław
44 594teatr
Ethno Jazz Festival - Amadou & Mariam And The Blind Boys Of Alabama
29 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocławjest więcej miejsc
48 008muzyka
AMADOU & MARIAM and THE BLIND BOYS OF ALABAMA
29 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Synagoga pod Białym Bocianem
Pawła Włodkowica, 7 Wrocław
56 458muzyka
Irmos dla Ukrainy. Ukraińskie pieśni sakralne oraz tradycyjne | Ірмoс для України. Українські давні духовні напіви та пісні
28 marca 2022 - 19:00
Synagoga Pod Białym Bocianem Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej
Wlodkowica 7 Wrocław
9 252muzyka
HENRYK MIŚKIEWICZ & PRZYJACIELE
28 marca 2022 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
10 043muzyka
Koncert gongów i mis tybetańskich
28 marca 2022 - 20:00jest więcej terminów
Centrum Kultury ZAMEK
pl. Świętojański 1 Wrocław
33 170muzyka
Pannon Philharmonic Orchestra
27 marca 2022 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
10 074muzyka
12 urodziny Ekostraży - Czesław śpiewa Solo / Święty rysuje
27 marca 2022 - 18:00
Stary Klasztor
ul. Purkyniego 1 Wrocław
9 293muzyka
"Wiosenny koncert" w ramach ''Wieczorów Lisztowskich''
27 marca 2022 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
11 465muzyka
Pannon Philharmonic Orchestra
27 marca 2022 - 19:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
12 389muzyka
PLAKACIARY wydają przyjęcie
26 marca 2022 - 22:00
Wyspa Tamka
Tamka Wrocław Wrocław
7 429muzyka
Koncert Kameralnego Nauczycielskiego Chóru pn. „Chór z Gór”
26 marca 2022 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
8 572muzyka
Równonoc
26 marca 2022 - 18:00
Narodowe Forum Muzyki
Plac Wolności 1 Wrocław
10 175muzyka