koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Art Of Improvisation meeting - II edycja

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 215 wyświetleń od 7 listopada 2011
  • 25 listopada 2011, piątek
    » 20:00

Axel Dörner solo oraz kwartet PEEPING TOM w projekcie Boperation

ART OF IMPROVISATION meeting

druga edycja


w programie:

Axel Dorner solo

kwartet PEEPING TOM w projekcie Boperation

25 listopada, o godz. 20.00 w Centrum Kultury AGORA odbędzie się jednodniowy meeting z cyklu ART OF IMPROVISATION.

Listopadowy AOI jest kontynuacją międzynarodowego projektu poświęconego sztuce improwizacji, ktorego pomysłodawcą jest muzyk Dawid Frydryk. Pierwsza edycja miała miejsce w czerwcu 2011 r., z udziałem m.in. prawdziwych mistrzow europejskiego free jazzu -* Schlippenbach Trio*.

Jesienna odsłona (AOI) to preludium do letniego festiwalu, ktory - oprocz projektow stricte muzycznych - wypełnią interdyscyplinarne działania oparte o improwizację.

Idea, ktora przyświeca AOI to myśl *Billa Dixona *- jednego z pionierow free jazzu: "Jeżeli nie ma w muzyce rozwoju emocjonalnego, nie ma kreatywności, nic nas w niej nie porywa. Wydaje mi się, iż w obecnych czasach powinno być dobitnie powiedziane, że powielanie jest tylko powielaniem, a najlepsza nawet kopia pozostaje tylko kopią (...)". * *

W listopadzie, na jedynym koncercie w Polsce, w niepowtarzalną podroż do świata improwizowanych dźwiękow wprowadzi nas barwny francusko-niemiecko- szwedzki kwartet *PEEPING TOM *w składzie:

Axel Dorner / *trąbka,
*
Pierre-Antoine Badaroux
/ saksofon,
Joel Grip / kontrabas,
Antonin Gerbal / perkusja.

Zespoł czerpie inspirację z energetycznego bebopu. Ich koncerty to energia w najczystszej postaci. Grają dynamicznie i innowacyjnie. Bawiąc się dźwiękami udowadniają, że jazz jest wciąż żywą kreacją.

Swoją muzyką obdarzają ludzi w miejscach, w ktorych ten rodzaj ekspresji jest rzadkością - grali m.in. w zapomnianym kościele w Pirenejach czy też w igloo w połnocnej Szwecji. Ich świeże, kreatywne oraz spontaniczne podejście do muzyki zaowocowało wspołpracą z wybitnymi artystami, m.in. Evanem Parkerem, Alanem Silvą, Davidem Stackenasem oraz Svenem-Ake Johanssonem.

Poza koncertem kwartetu PEEPING TOM, wieczor uświetni występ solo gwiazdy berlińskiej sceny free improv - *Axela Dornera * - niemieckiego trębacza i kompozytora, wirtuoza i innowatora, znanego ze swoich fenomenalnych występow na żywo. *Dorner *to wszechstronny muzyk światowego formatu. Jego szerokie spektrum działań muzycznych oscyluje zarowno wokoł bebopu, free jazzu, free improv, jak i muzyki elektronicznej, przybierając nawet formę performance.

Wykształcił nowatorski, wyjątkowy sposob gry na trąbce. W poźnych latach 90., podobnie jak Radu Malfatti, John Butcher oraz Franz Hautzinger, rozwinął odmienny "język" swojego instrumentu, skupiając się na brzmieniu własnego oddechu.

Jest laureatem prestiżowej nagrody jazzowej SWR-Jazzpreis, inicjatorem i członkiem wielu znaczących międzynarodowych projektow muzycznych.

Wspołpracuje z wieloma wybitnymi artystami, m.in. z Chicago (Ken Vandermark, Fred Lonberg-Holm, Michael Zerang), Tokio (Otomo Yoshihide, Sashiko M, Nakamura Toshimaru) Sidney (Jim Denley), Berlina (Sven-Ake Johansson, Alexander von Schlippenbach).

PEEPING TOM
Muzycy Peeping Tom, wykorzystując utwory bebopowe rozdzierają jazz do jego szkieletu, ostatecznie uzyskując nową jakość w postaci free bopu.

Projekt Boperation jest ukłonem w stronę tworczości bebopowych pianistow. Dlaczego pianistow? Głownie ze względu na skomplikowane struktury w ich kompozycjach: harmonię, melodię, a także na rolę sekcji rytmicznej.

Ideą Peeping Tom jest przywrocenie tych nieco zapomnianych „skarbow" do życia poprzez ich ponowne opracowanie, a co więcej - jak mowią muzycy - wysłanie w abstrakcyjną podroż. Ciekawostką jest to, że w składzie zespołu nie ma pianisty, co już na wstępie wymaga od muzykow poszukiwania nowego obszaru wyobraźni, aby „ubrać" ten rzadki bebop w nową, wyjątkową strukturę.

Muzycy Peeping Tom są członkami rozwijającej się francusko-szwedzko- niemieckiej społeczności tworczych artystow zwanej *Umlaut *- wytworni, organizatora jak i propagatora żywej muzyki.

[http://umlautrecords.com/group/peepingtom](http://umlautrecords.com/group/pee pingtom)

[http://www.umlautrecords.com/

](http://www.umlautrecords.com/)

Antonin Gerbal / perkusja / FR
Absolwent Konserwatorium Paryskiego (jazz i muzyka improwizowana). Aktywny perkusista paryskiej sceny tworczej. Zespoły Peeping Tom i R.mutt uczyniły go jednym z najbardziej obiecujących młodych francuskich perkusistow. Jego tworczość muzyczna oraz pogłębiana wiedza filozoficzna uzupełniając się nawzajem tworzą spojną całość. Jeden z sześciu najważniejszych członkow stowarzyszenia artystycznego Umlaut.

[http://www.umlautrecords.com/person/antoningerbal](http://www.umlautrecords.c om/person/antoningerbal)

Pierre-Antoine Badaroux / saksofon altowy / FR
Saksofonista, producent działający głownie w Paryżu. Od roku 2006 działa rownież jako niezależny kompozytor. Założyciel Lunar Caustic Records (2007) oraz (wraz z Sebastienem Beliahem) awangardowego zespołu Ensemble Hodos poświęconego muzyce graficznej. Członek projektow: R.mutt, Megaton oraz Peeping Tom. Wspołpracował m.in. z: Evanem Parkerem, Stenem Sandellem, Sofią Jernberg oraz Davidem Stackenasem.

http://www.umlautrecords.com/person/pierre- antoinebadaroux

Joel Grip / kontrabas / SE
Aktywnie działający kontrabasista oraz producent. Odgrywa ważną rolę na scenie europejskiej muzyki improwizowanej. Poprzez założenie Label Umlaut Records otworzył drogę rozwoju kreatywnych form wyrazu dla zespołow, kolektywow muzycznych, promując je na rynku międzynarodowym. Od 2003 roku - jeden z głownych organizatorow niezależnego festiwalu Hagenfestem w Dala- Floda w Szwecji. Poza koncertami z Peeping Tom, Kege Sno, Eve R. Trio, Je Suis! oraz SNUS, Joel Grip wyraża się także w projektach solowych, duetach oraz w większych składach zrzeszających improwizatorow z Europy, USA i Azji. Artysta angażuje się rownież w projekty łączące w sobie inne dziedziny sztuki, np. taniec, poezję, film, a także projekty społeczne - dzięki działalności w organizacji Public Health Music, Joel Grip - uzbrojony w muzykę - wzmacnia rzeczywistość sprawiając, iż bezdomne głosy są słyszalne.

http://www.joelgrip.com

Axel Dorner / trąbka / DE
Niemiecki artysta występujący w licznych projektach zespołowych, znany rownież ze swoich fenomenalnych występow solo.

Dorner dość poźno zajął się grą na trąbce. W latach 1988-1989 studiował w klasie fortepianu w Konserwatorium w Arnhem (Holandia), następnie w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. W 1991 r. wybrał trąbkę jako drugi instrument. Awangardowy jazz stał się dla niego ucieczką od akademickiego podejścia do muzyki.

W Kolonii, wraz z Bruno Leichtem, stworzył projekt Streetfighters. W tym czasie uformował rownież swoj pierwszy zespoł - The Axel Dorner Quartet - razem z Frankiem Gratkowskim, Hansem Schneiderem oraz Martinem Blume, z ktorym jakiś czas poźniej dołączył do międzynarodowej grupy free improv o nazwie Lines. Pierwsza sesja Dornera została nagrana w 1993 r. z grupą Remedy - trio stworzonym wraz z Sebastianem Gramßem oraz Clausem Wagnerem.

Po przeprowadzce do Berlina (1994) Dorner w całości poświęcił się tamtejszej scenie free improv. Wraz z klarnecistą basowym Rudim Mahallem założył - w hołdzie Theloniousowi Monkowi - zespoł o nazwie Die Enttauschung. Do duetu dołączył znany perkusista free jazzowy Sven-Ake Johansson, z ktorym poźniej utworzyli projekt The Electrics. W 1995 r. Axel Dorner wziął udział w Lawrence "Butch" Morris' Berlin Skyscraper tour, co zaowocowało występami m.in. z Chris Burn Ensemble. Artysta został także stałym wspołpracownikiem Alexandra von Schlippenbacha. Przez cały czas rozwijał nową technikę gry. Proces ten został zilustrowany na płycie Claque (1998). Był to pierwszy album Dornera jako lidera grupy, nagrany z chicagowskimi improwizatorami: Fredem Lonberg-Holmem oraz Michaelem Zerangiem.

Axel Dorner rozwijał nadal swoje zainteresowania muzyczne także z zespołem Zeitkratzer (dwa LP) oraz z Johnem Butcherem i Xavierem Charlesem, (LP The Contest of Pleasures).

Nagrany w 2001 r. pierwszy solowy album artysty - Trumpet - ukazuje, jak dalece rozwinięta została przez niego koncepcja dźwięku (postminimalizm).

Tym, co odrożnia Dornera od wielu innych znakomitych muzykow jest fakt, że nie przekształcił swojego podejścia do dźwięku w religię, ale dołączył je do swojego bogatego arsenału umiejętności. Jego droga artystyczna jest głęboko zakorzeniona w eksperymentach, jednocześnie silnie związana z jazzem.

Biografia za:

http://www.allmusic.com/artist/axel- drner-p186174

[http://www.efi.group.shef.ac.uk/musician/mdorner.html](http://www.efi.group.s hef.ac.uk/musician/mdorner.html)

Linki:

[http://www.youtube.com/watch?v=uhoNOdIgWm0](http://www.youtube.com/watch?v=uh oNOdIgWm0)

[http://www.youtube.com/watch?v=nXDAVxFPims&feature=related](http://www.youtub e.com/watch?v=nXDAVxFPims&feature=related)

[http://www.youtube.com/watch?v=wNMJ0DAzOs&feature=related](http://www.youtub e.com/watch?v=wNMJ0DAzOs&feature=related)

Termin: *25 listopada, godz.20.00
*
Bilety:
przedsprzedaż: 15 PLN, w dniu koncertu: 20 PLN.
Sprzedaż: od 31 października: sieć TicketPro/EMPIK/Media Markt/Saturn/ od 4 listopada:
w Centrum Kultury AGORA

Organizator:
Centrum Kultury AGORA

ul. Serbska 5a

51-111 Wrocław

www.ckagora.pl

Koordynator projektu:
katarzyna.mrozek@ckagora.pl

tel. 071 325 14 83, wew.108* *

Kierownik artystyczny:

Dawid Frydryk

dawid.frydryk@gmail.com

bilety:

15/20 PLN

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ