koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  7 lat temu

MISTRZOWIE I POZYTYWY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 245 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 11 maja 2004, wtorek
    do: 28 maja 2004, piątek

ZBIGNIEW LIBERA

Seria Pozytywów odwołuje się do utrwalonych w zbiorowej pamięci zdjęć reportażowych, które za sprawą mediów weszły do podręczników i poprzez które widziana jest dziś historia najnowsza. Koncepcja Pozytywów, zrealizowanych na zasadzie sfotografowanych żywych obrazów do złudzenia powtarzających wizualną konstrukcję uchwyconych niegdyś przez fotoreporterów sytuacji, odwraca wymowę tamtych ikonicznych wizerunków. Zabieg jest prosty - bezwarunkowy optymizm dokonanej przez artystę podmiany dociera do widza dopiero po chwili. Ujawnia on mechaniczność spojrzenia rozpoznającego to, co w rzeczywistości wcale nie zostało przedstawione. Wizerunki więźniów obozu koncentracyjnego, czy ofiar napalmu, istnieją tylko przez moment jako mentalne złudzenie obserwatora powstające na skutek czysto formalnej sugestii. Szokujące oddziaływanie odnowionych przez Liberę zdjęć, które wstrząsnęły światem spotyka się z różnymi interpretacjami. Od uspokajających, widzących w nich ponowienie siły tamtych skonsumowanych już fotografii, do subwersywnych - poszukujących szczelin w gładkiej powierzchni poprawnego obrazu historii.

Problem postrzegania i integrowania obrazu historii interesuje artystę również w kontekście historii sztuki. Nieobecność rzetelnych naukowych opracowań sztuki współczesnej sprowokowała Liberę, jak sam podkreśla, do posłużenia się komunikatem prasowym w celu uobecnienia ważnych dla siebie postaci w przestrzeni publicznego dyskursu.

Cykl 'Mistrzowie jest jednocześnie rodzajem hołdu złożonego autorytetom artystycznym Libery. Działanie artysty polegało w pierwszym, poprzedzającym wystawę etapie na publikacji w prasie sfingowanych obszernych materiałów na ich temat, przypominających sylwetki i prezentujących doniosłość twórczości wybranych przez Liberę osób. W subiektywnym wyborze Libery znaleźli się Andrzej Partum, Jan Świdziński, Leszek Przyjemski, Anastazy Wiśniewski i Zofia Kulik – jedyna szerzej znana postać w tym gronie. Gest ten sprzeciwia się wyrugowaniu z historii nazwisk ważnych dla niego konceptualnych twórców, których dorobek w niedostrzegalny paradoksalnie nawet dla historyków sztuki sposób oddziałał w opinii artysty na aktualne działania artystów.

Otwarcie wystawy będzie okazją do spotkania i rozmowy z artystą, który osobiście obecny będzie na wernisażu.

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ