koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Od Wysockiego do Kaczmarskiego
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Miasto jako palimpsest. Bresław w 21. wieku

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 187 wyświetleń od 14 maja 2012

Wrocław » pl. Uniwersytecki 1 » NA MAPIE

  • 16 maja 2012, środa
    » 18:00

W środę 16 maja wieczor poezji Reinera Kunzego zainauguruje pięciodniową sesję Saksońskiej Akademii Sztuki, poświęconą Wrocławiowi jako nowoczesnemu miastu, ktorego społeczeństwo w świadomy sposob odwołuje się do bogatej, rożnorodnej kulturowo przeszłości.

Założona w 1996 roku Saksońska Akademia Sztuki (Sachsische Akademie der Kunste) jest wspolnotą artystow i teoretykow sztuk. Obecnie liczy ponad 150 członkow i członkow korespondentow. Za zadanie postawiła sobie „refleksję nad sztuką, uzyskiwanie obrazow teraźniejszości i historii, służące godnej człowieka przyszłości". Poszukuje sposobow uczynienia ze sztuki ważnego elementu spajającego Europę.

W tym roku na miejsce walnego zgromadzenia członkow Saksońska Akademia Sztuki wybrała Wrocław, gdzie odbędzie się kilkudniowa konferencja naukowa „Miasto jako palimpsest. Bresław w 21. wieku", ktorej wspołorganizatorem jest Centrum im. Willy'ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego.

Palimpsest to rękopis wykonany na pergaminie, z ktorego usunięto wcześniejszy tekst. Często ten wcześniejszy zapis można odczytać w tle nowszego. Właśnie wielowarstwowości kulturowa, widoczna w architekturze naszego miasta, a także świadome i kreatywne odwoływanie się dzisiejszych wrocławian do przeszłości niemieckiej, żydowskiej i polskiej, będzie punktem wyjścia debat ekspertow z Polski i Niemiec, o tym jak rożnorodne korzenie kulturowe, zaakceptowana heterogeniczna pamięć o miejscu, mogą pomoc w sprostaniu wyzwaniom przyszłości.

Organizatorzy zapraszają do udziału w wybranych wydarzeniach sesji podczas ktorych zapewnione symultaniczne tłumaczenie.

Spotkanie Saksońskiej Akademii Sztuki we Wrocławiu zainauguruje w środę 16 maj o godz.18.00* wieczor poezji Reinera Kunze „*Nierzeczywisty dzień majowy". Niemieckiego poetę łączy z Polską długoletnia, trwała więź. W 1956 roku z polskiej prasy dowiadywał się o rewolucji na Węgrzech, z polskich, przetłumaczonych na niemiecki tekstow, poznał przełomowy referat o kulcie jednostki i zbrodniach Stalina wygłoszony przez Chruszczowa na XX Zjeździe Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego. Rozbudzone wtedy zainteresowanie Polską nie wygasło. Wśrod wierszy Kunzego są: Die Kuste Danzigs (Wybrzeże Gdańskie,1980), Die Lehre von Thorn (Nauczka z Torunia,1985) czy _Posen, Denkmal der Aufstande _(Pomnik w Poznaniu, 1996). Po polsku ukazały się tomiki wierszy - „Nokturn" w tłumaczeniu Ryszarda Krynickiego (1987), przełożone przez Jakuba Ekierta „Jak rzeczy z gliny" (1992) i „Remont poranka" oraz dwa wydania tomu prozy „Cudowne lata", w tłumaczeniu Henryka Niżańskiego (1988) i Marka Zybury (1990). W środę w Auli Leopoldyńskiej wiersze będzie czytał po niemiecku sam poeta, a po polsku - Jakub Ekiert. Spotkanie poprowadzi prof. Marek Zybura z Centrum Brandta.

W piątek 18 maja od godz.9.00 do godz.13.00 w Muzeum Architektury będą toczyły się obrady konferencji architektoniczno-urbanistycznej: Tożsamość przez architekturę powojenną w kontekście europejskim. Po południu, początek o godz.18.00 w Auli Leopoldyńskiej, zaplanowano dyskusje panelową: Miasto jako palimpsest - Bresław w **21. wieku.** W debacie udział wezmą: prof. Werner Durth z Uniwersytet Darmstadt, Rafał Dutkiewicz - prezydent Wrocławia, Maciej Łagiewski - dyrektor Muzeum Miejskiego we Wrocławiu, prof. Andrzej Zawada i prof. Izabela Surynt z Uniwersytetu Wrocławskiego. Dyskusję poprowadzi prof. Krzysztof Ruchniewicz, dyrektor Centrum Brandta.

W sobotę 19 maja o godz. 18.00, także w Auli Leopoldyńskiej, rozpocznie się koncert starej i nowej muzyki:_ Muzyczne refleksje nad średniowieczem_. Auditivvokal Dresden wykonana utwory Cezarego Duchnowskiego (Wrocław), Annete Schlunz (Kolonia), Wilfrieda Kratzschmara, (Drezno) i Nikolausa Richtera des Vroe (Monachium). Rozmowę z tworcami i wrocławskim kompozytorem Rafałem Augustynem poprowadzą prof. Jorn Peter Hiekel i prof. Peter Gulke.

Serdecznie zapraszamy!!!

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ