koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GDYBYM BYŁ BOGACZEM
zmodyfikowano  7 lat temu

NC.ART – Design zrealizowany w Polsce

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 064 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 26 kwietnia 2002, piątek
    do: 19 maja 2002, niedziela

TOMEK A. RUDKIEWICZ

Tomasz Andrzej Rudkiewicz jest projektantem nietypowym. Po pierwsze: uważa, że w Polsce istnieje ogromne zapotrzebowanie na wzornictwo, a przemysł chce wdrażać dobre produkty. Po drugie: twierdzi, że od setek lat Polska nie była w lepszej sytuacji ze względu na możliwość rozwoju. Jest tylko jeden warunek, by te możliwości mogły się spełnić: trzeba uciekać do przodu, czyli tam, gdzie się da wykonywać solidną pracę, nie czekając nawet na gwarancję zapłaty. Efekty przekonują o wartościach, jakie niesie ze sobą dobre wzornictwo i o wysokiej jego randze na rynku. Uważa, że w naszym kraju, w którym od wielu lat kultura materialna upadała, trzeba ją odbudować na nowo. To jest podstawowe zadanie designera, który jak nikt inny powinien poczuć teraz powołanie i obowiązek wobec własnego narodu i jego kultury. Tomasz A. Rudkiewicz od szesnastu lat mieszka w Finlandii. Tam przez trzynaście lat pracował jako projektant w największej designerskiej firmie konsultingowej E&D Design. Od czterech lat pracuje w Polsce. Stworzyła w Warszawie studio projektowe NC. ART. Praca Tomasza A. Rudkiewicza jest romantyczną próbą przeniesienia wzorów rozwiniętego zachodniego designu do własnego kraju. Działanie to jest romantyczne, ponieważ wiąże się z rozkręceniem dużego, wymagającego inwestycji mechanizmu: warsztatu pracy, który ma więcej z fabryki niż zacisznego studia artysty plastyka. Jest romantyczne dlatego, że podejmowane w momencie decydującym dla polskiej kultury materialnej. Jest również romantyczne, bo nie poparte przez żadne subsydia państwowe, aplauz mediów ani uznanie tzw. Środowiska. W tej tak ważnej dziedzinie, jaką jest wzornictwo, zawsze trzeba było mieć postawę Don Kichota: z jednej strony kruszyć kopie, a z drugiej – uznawać realia i niewygody, zgadzając się na rolę wyśmiewanego naiwnego idealisty. Projekty T. Rudkowicza sa realizowane i to właśnie jest ich podstawowa cechą. Wystawa pokazuje proces tworzenia i realizacji projektów różnych wyrobów przemysłowych produkowanych w Polsce. Powstają one w żmudnej drodze od szkiców poprzez ręcznie wykonywane modele i makiety do precyzyjnych symulacji w komputerze, a potem fizycznie wykonanych trójwymiarowych imitacji przyszłego wyrobu. Są to te same metody, które stosowane są przez duże zachodnie firmy projektowe. Projektowane przez T. Rudkiewicza wyroby przemysłowe to m.in. kuchnie, lodówki i pralki AMICA, wnętrze autobusu turystycznego VOLVO, tramwaje dla Katowic i Warszawy (tu także BOMBARDIER- Cityrunner). Firma NC. ART. wytwarza również własne produkty prototypowe; są to: meble biurowe, oprawy oświetleniowe, systemy informacji.

W latach 80., kiedy przemysł niechciał realizować designu, byliśmy pionierami i postanowiliśmy sami produkować projektowane przez nas przedmioty – mówi Tomek Rudkiewicz.

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ