koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Popiół i diamentTłumacz w muzeumCO JEST GRANE - październik 2024 - nr 364AVATAR Nowe szaty królaKONGRES KULTURYYAMOTO 2024
zmodyfikowano  10 lat temu

FILOKTET

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 006 wyświetleń od 9 listopada 2012
  • 22 stycznia 2014, środa
    » 19:00
  • 21 stycznia 2014, wtorek
    » 19:00
  • 20 listopada 2013, środa
  • 19 listopada 2013, wtorek
    » 19:00
  • 11 kwietnia 2013, czwartek
    » 19:00
  • 10 kwietnia 2013, środa
    » 19:00
  • 27 lutego 2013, środa
    » 19:00
  • 26 lutego 2013, wtorek
    » 19:00
  • 5 grudnia 2012, środa
    » 19:00
  • 4 grudnia 2012, wtorek
    » 19:00
  • 2 grudnia 2012, niedziela
    » 19:00
  • 1 grudnia 2012, sobota
    » 19:00
  • 30 listopada 2012, piątek
    » 19:00

Sofokles

  • przekład ROBERT R. CHODKOWSKI
  • reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne BARBARA WYSOCKA
  • reżyseria światła ANDERGRAND MEDIA + SPEKTAKLE

OBSADA

  • Filoktet MARCIN CZARNIK (gościnnie)
  • Neoptolemos ADAM SZCZYSZCZAJ
  • Odyseusz; Herakles; Zwiadowca jako Kupiec WIESŁAW CICHY
  • Chór RAFAŁ KRONENBERGER
  • asystent reżysera ADAM SZCZYSZCZAJ
  • asystent scenografa MAŁGORZATA MATERA
  • koordynator projektu JACEK CIMICKI
  • inspicjent EWA WILK
  • sufler MAGDALENA KABATA
  • rekwizytor JACEK SZPINKO
  • realizacja światła DARIUSZ BARTOŁD, MAREK MATYSIAK, KAZIMIERZ BLACHARSKI
  • realizacja dźwięku RAFAŁ DUDEK, TOMASZ ZABORSKI

Czy człowiek wykluczony ze społeczeństwa, skazany na 10 lat wygnania, uwięzienia i upokorzenia, powinien wybaczyć swoim oprawcom? Czym jest moralność i w jakim przypadku legitymizuje przemoc? Czym są wyższy cel i dobro narodowe? Czy mogą być uzasadnieniem dla masowej zbrodni?
Czy choroba Filokteta jest metaforą jego nienawiści, czy raczej odbiciem zgnilizny wszelkich struktur i systemów, wobec których Filoktet dokonuje gestu odmowy i odrzucenia?
Swoje zdecydowane "NIE" wobec systemu, wypracowane przez 10 lat, Filoktet – anarchista – ma już na zawsze. Właśnie to "NIE" staje się jego prawdą, jego definicją.
Czy jest możliwe, że tekst napisany prawie 2,5 tysiąca lat temu jest aktualny i brzmi jak współczesny thriller polityczny?
W tej akcji nie ma gwałtownych zwrotów, wszystko dzieje się na niewielkim obszarze możliwości: "tak" i "nie", "pojadę" i "nie pojadę". Jest ciągła walka, ciągła gra, zakładanie kolejnych masek. Wszystko po to, aby umożliwić dokonanie masakry. Wydarzenia, które obserwujemy, to tylko prolog do zagłady.
Czterech aktorów, pusta przestrzeń, dźwięki gitary basowej i wiele pytań.

Mit Filokteta
Filoktet był królem Tesalii, synem Pojasa, sławnym łucznikiem, właścicielem łuku Heraklesa ze strzałami zatrutymi krwią Hydry lerneńskiej. Dostał go od herosa za podpalenie jego stosu pogrzebowego.
Opowieść o Filoktecie jest częścią mitu wojny trojańskiej. Jej bezpośrednią przyczyną stało się porwanie przez Parysa, księcia trojańskiego, syna Priama, Heleny, najpiękniejszej kobiety, córki Zeusa. Helena była żoną Menelaosa, brata Agamemnona, który stanął na czele wojsk Greków szykujących się do wojny z Trojanami.
W czasie wyprawy flota Greków zatrzymała się na wyspie Chryse, gdzie podczas uczty ofiarnej Filoktet został ugryziony w stopę przez węża wodnego *. Rana się nie goiła, a raczej jątrzyła, wydzielając trudny do zniesienia smród, i wywoływała gwałtowne napady bólu. Krzyki Filokteta i odstręczający zapach rany utrudniały towarzyszom wyprawy udział w religijnych obrzędach, postanowili więc pozbyć się łucznika. Porzucili go podczas następnego postoju na bezludnej wyspie *Lemnos, zostawiając mu jego łuk.
Wojna trojańska toczyła się już dziewiąty rok. Odyseuszowi udało się porwać młodszego syna Priama – Helenosa, brata bliźniaka Kasandry i tak jak ona obdarzonego darem wieszczenia. Ujawnił on, że Troja nie zostanie zdobyta, dopóki nie przybędą Filoktet ze swoim łukiem i Neoptolemos – młodociany syn Achillesa. Po obu ruszyła wyprawa pod wodzą Odyseusza. Neoptelemosa wabiła przyszłą sławą i posiadaniem zbroi ojca. Filokteta namawiał Herakles.
Los Troi został przesądzony.

licencjodawcy – Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Warszawa, i Teatr Polski we Wrocławiu

569. premiera Teatru Polskiego we Wrocławiu

Prapremiera polska na Scenie na Świebodzkim 30 listopada 2012

Czas trwania:

80 minut (bez przerwy)

Ceny biletów:

40 zł (norm.), 30 zł (ulg.)
Każdy bilet sprzedawany online jest droższy o 1,50 zł ze względu na koszty manipulacyjne.

Dziękujemy delikatesom RETAIL Arkadiusz i Grzegorz Kalinowscy

**

zmodyfikowano  10 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ