Apologia obecności
Apologia obecności
- od: 26 sierpnia 2005, piątekdo: 10 września 2005, sobota
Adam Lach
Wystawa fotografii
Adam Lach ur. 1983 w Poznaniu. Od 2002 r. mieszka we Wrocławiu. Absolwent
Wyższego Studium Fotografii AFA we Wrocławiu. 2003 r. wraz z Bartoszem Maz.
zakłada grupę artystyczną In Spe
. W 2004 roku wraz z piątką
przyjaciół organizuje we Wrocławiu Galerię bezdomną i pierwszy
międzynarodowy festiwal Pure art.
(26.VI – 3.VII 2004). Od października
roku 2004 pracuje w tygodniku regionalnym Panorama dolnośląska
i współpracuje z kilkoma firmami, realizując dla nich projekty fotograficzne.
W roku 2005, po trzyletniej nauce zostaje absolwentem Wyższego Studium
Fotografii AFA we Wrocławiu.
O mojej fotografii
Fotografia to niepowtarzalny dowód na to, że coś się wydarzyło. Fotografie to wyrwane z rzeczywistości fragmenty świata. Bez względu na ograniczenia amatorskie, pretensje artystyczne związane z osobowością i umiejętnościami fotografa, dostrzegamy w każdym zdjęciu bardziej niewinny, a przeto bliższy stosunek do widocznej rzeczywistości, '(…) ludzie odczuwają przymus fotografii: przymus przekształcania całego swego doświadczenia w sposób widzenia'. Fotografia jako akt istnienia rzeczywistości, staje się dla mnie momentem, w którym odkrywam zasłony natury człowieka. To swoista gra z tą naturą, jak i chęć poznania jej. Interesują mnie obrazy, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być szczególnie atrakcyjnym wizualnie motywem obrazowym. To zachwyt codziennością w prostej konstrukcji obrazu. Konstrukcji na płaszczyźnie ludzkich przeżyć, spotkań, zamyśleń. To wtedy wyrażam pragnienie poznania człowieka. Wtedy bowiem objawia się jego prawdziwość. Fotografia to dla mnie swoiste rozpoznanie, które określa moje zdumienie, me zachwyty, zamyślenia. Te obrazy są w większości przypadków pełne współczucia, łagodne i osobiste, wynikają z wielkiego pragnienia zatrzymania ułamka codzienności.
Dziennik ulotnych gestów
Adam Lach – Apologia obecności
Projekt Apologia obecności
Adam Lach realizował w lutym i marcu 2005 roku
w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjnym dla Osób Niepełnosprawnych Umysłowo
Wspólnota
we Wrocławiu prowadzonym przez Fundację im. Brata Alberta.
Praca ta, pomyślana jako samodzielny, skoncentrowany na jednym problemie
projekt artystyczny, stanowiła równocześnie pracę dyplomową w Wyższym
Studium Fotografii afa we Wrocławiu.
Na projekt składają się dwie ściśle związane ze sobą serie fotografii: pierwsza z nich to klasyczne portrety ukazujące pacjentów Ośrodka a druga to fotograficzny esej złożony z fotografii sytuacyjnych, wykonanych we wnętrzach podczas normalnych, codziennych zajęć pacjentów.
Fotografie Adama Lacha uderzają swą bezpośredniością – mają moc i wiarygodność dokumentu, lecz czujemy zarazem, że fotograf działał bez
wyrachowania, że nie przyświecały mu żadne doraźne cele, nie interesowały go dokumentalno-publicystyczne konteksty. Fotografia nie jest
dla niego narzędziem konfrontacji z rzeczywistością, nie próbuje poprzez
to medium zderzyć własnej indywidualności z osobowością napotkanych
ludzi. Adam, jako fotograf, wydaje się przezroczysty, staje się, prawie
natychmiast, częścią krajobrazu, członkiem grupy – jest swój:
zaakceptowany, jakby od zawsze był tam ze swoją kamerą, jakby był
nieodzownym, codziennym elementem wtopionym bez reszty w jakiś fragment
rzeczywistości. Jest to ogromny dar – taka pozycja fotografa sprawia, że staje się on uczestnikiem rozgrywających się wydarzeń a nie jest
postrzegany jako obserwator-intruz (podglądacz), którego obecność wymusza
na ludziach zmianę zachowania i podjęcie wobec niego odpowiedniej gry.
Myślę, że był to niezbędny warunek, by projekt Apologia obecności
mógł w ogóle zostać zrealizowany. Umiejętność wtopienia się, dar
stawania się przezroczystym jest tutaj punktem wyjścia – młody fotograf
potrafi zachować przy tym dystans, niezbędny przy wykonywaniu
fotograficznych obrazów, potrafi zachować autonomię i niezależność
oglądu. Manifestuje się to m.in. poprzez perfekcyjną kompozycję kadru –
A. Lach intuicyjnie czuje
obraz, rozpoznaje jego strukturę i wagę
poszczególnych elementów.
Naturalnym środowiskiem, w którym działa Adam Lach, jest miasto, jego
naturalnym tematem ludzie i ich relacje z przestrzenią, przedmiotami i relacje z innymi ludźmi. Tym, co najbardziej uderza w jego fotografiach, jest
empatia czy wręcz czułość połączone z wyczuleniem na wszelkie emanacje
inności. Fotografie z Apologii obecności
są zapisami prawdziwego
spotkania, nie ma w nich taniego współczucia, jest za to podmiotowość i intensywność istnienia, jest poruszająca intensywność obecności. Młody
fotograf w banalnych, powszednich sytuacjach potrafił dostrzec (i utrwalić)
niezwykłe gesty, ślady nieprzystosowania i odmienności. Potrafił też
ukazać prawdziwą godność istnienia wszystkich portretowanych przez siebie
osób. Gdy oglądam jego fotografie, wciąż towarzyszy mi uczucie
balansowania na jakiejś trudnej do nazwania krawędzi, jakby już za chwilę
cała pieczołowicie zbudowana konstrukcja rzeczywistości (ale także
konstrukcja obrazu) miała ulec rozpadowi. Myślę, że w równym stopniu
zawdzięczam to doznanie fotografowi jak i sportretowanym przez niego ludziom.
Jestem wdzięczny za niepokój, którym zaraziły mnie te fotografie, jestem
wdzięczny za pytania, które przyniosły ze sobą te obrazy.
Adam Lach układając swe fotografie w serie nigdy nie uporządkowuje ich według jakiegoś linearnego schematu narracyjnego, nie opowiada historii, które mają łatwo rozpoznawalny początek i zakończenie. Jego fotograficzne narracje każą nam szukać sensów pod naskórkiem fotograficznie zarejestrowanej rzeczywistości a struktura tych narracji czyni z nich wielowątkowe eseje fotograficzne. Niezwykle ważny wydaje się przy tym dla niego pojedynczy obraz – w danej chwili koncentruje się tylko na nim, nad jego aurą i kompozycją – dopiero znacznie później następuje moment, w którym z owych pojedynczych (chciałoby się powiedzieć: samowystarczalnych) fotografii zaczyna budować większe eseistyczne wypowiedzi. Jego fotografie są więc zapisami zdziwienia i zachwytu, są też pytaniami, które kieruje ku rzeczywistości. Postawa taka wymaga odwagi, wymaga gotowości na podjęcie ryzyka, gdyż Adam Lach najczęściej fotografuje wtedy, gdy spotyka się z czymś, czego nie rozumie, gdy nie wie, co wyniknie dla niego z konkretnego, rejestrowanego właśnie obrazu.
Fotograf staje się tutaj autorem, który opowiada o świecie, lecz jego
opowieść jest również opowieścią o sobie. Możliwość opowiadania przy
pomocy medium fotografii jest dla niego ważna, gdyż właśnie w toku
narracji krystalizuje się tożsamość autora. Można powiedzieć, że poprzez swoje fotografie dokonuje on rozpoznania siebie, że dowiaduje się o swych emocjonalnych i intelektualnych potencjach. Układając swe obrazy w serie może z dystansu przyjrzeć się utrwalonej rzeczywistości i sobie,
może spotkać się z sobą jako z Innym, odsłanianym przez kolejne
fotografie. Adam Lach chce zobaczyć jak będzie wyglądać świat po sfotografowaniu
(G. Winogrand), lecz chce również zrozumieć, kim jest i jaki jest człowiek, który wykonuje te fotografie.
Projekt Apologia obecności
zaprezentowany zostanie w Berlinie (Galerie
Pankow, wernisaż 4 kwietnia 2006 r., wystawie towarzyszyć będzie katalog,
kurator wystawy: Marek Śnieciński).
Apologia obecności
Apologia obecności
Apologia obecności
Konkurs graficzny Wolność - Jestem u Siebie
28 października 2022 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
17 756sztuka
Harmonogram Wrocławskich Dni Seniora 2022
od: 10 września 2022 do: 21 października 2022
Wrocławskie Centrum Seniora
pl. Dominikański 6 Wrocław
20 020sztuka
VIDEO+
20 października 2022 - 18:00
Centrum Sztuki WRO
7 Widok Wrocław
5 957sztuka
Na rozdrożu. Niezwykła historia Georgii O’Keeffe - wykład online Justyny Chojnackiej
20 października 2022 - 18:00
Kontury Kultury
Jagiellończyka 10a Wrocław
8 735sztuka
Pawlak Kazimierz – Projekt 4.0 | Benefis
od: 8 października 2022 do: 20 października 2022
Galeria Geppart ASP Wrocław, Centrum Sztuki Piekarnia
Księcia Witolda 68/2 Wrocław
14 444sztuka
NATALIA LL - SZTUKA JEST JAK MIŁOŚĆ
17 października 2022 - 19:00
DOLNOŚLĄSKIE CENTRUM FILMOWE
ul. Piłsudskiego 64a Wrocław
7 859sztuka
Wernisaż z Muzyką | ALICJA WINNICKA & MARTYNA SZCZEPANIAK, PIOTR TRELIŃSKI
16 października 2022 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
8 115sztuka
Dzień Nauczyciela w Muzeum Pana Tadeusza
od: 14 października 2022 do: 16 października 2022
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
8 044sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Drukarze i romanse”
16 października 2022 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
7 530sztuka
Miniatury - Interaktywny Plac Zabaw
od: 26 czerwca 2022 do: 16 października 2022
Centrum Sztuki WRO
7 Widok Wrocław
28 292sztuka
Wystawa Malarstwa "Wrocław, miasto nad Odrą"
od: 27 września 2022 do: 13 października 2022
Galeria Małgosia
ul. Odrzańska 39/40 Wrocław
12 517sztuka
Oprowadzanie po Pałacu Królewskim z audiodeskrypcją. Wystawa "1000 lat Wrocławia".
9 października 2022 - 11:00
Pałac Królewski we Wrocławiu
Kazimierza Wielkiego 35 Wrocław
7 724sztuka
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Drukarze i romanse”
9 października 2022 - 12:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
7 299sztuka
SKUPIENIE
od: 17 września 2022 do: 9 października 2022
Galeria Fotografii ZPAF
św. Marcina 4 Wrocław
11 021sztuka
Oprowadzanie po wystawie w Pałacu Królewskim z PJM
8 października 2022 - 11:00
Pałac Królewski we Wrocławiu
Kazimierza Wielkiego 35 Wrocław
7 318sztuka
Artist talk z Piotrem Bosackim
8 października 2022 - 16:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
7 234sztuka
„Drukarze i romanse” – wystawa czasowa
od: 7 października 2022 do: 11 grudnia 2022 jest więcej terminów
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
20 916sztuka