Apologia obecności
Apologia obecności
- od: 26 sierpnia 2005, piątekdo: 10 września 2005, sobota
Adam Lach
Wystawa fotografii
Adam Lach ur. 1983 w Poznaniu. Od 2002 r. mieszka we Wrocławiu. Absolwent
Wyższego Studium Fotografii AFA we Wrocławiu. 2003 r. wraz z Bartoszem Maz.
zakłada grupę artystyczną In Spe
. W 2004 roku wraz z piątką
przyjaciół organizuje we Wrocławiu Galerię bezdomną i pierwszy
międzynarodowy festiwal Pure art.
(26.VI – 3.VII 2004). Od października
roku 2004 pracuje w tygodniku regionalnym Panorama dolnośląska
i współpracuje z kilkoma firmami, realizując dla nich projekty fotograficzne.
W roku 2005, po trzyletniej nauce zostaje absolwentem Wyższego Studium
Fotografii AFA we Wrocławiu.
O mojej fotografii
Fotografia to niepowtarzalny dowód na to, że coś się wydarzyło. Fotografie to wyrwane z rzeczywistości fragmenty świata. Bez względu na ograniczenia amatorskie, pretensje artystyczne związane z osobowością i umiejętnościami fotografa, dostrzegamy w każdym zdjęciu bardziej niewinny, a przeto bliższy stosunek do widocznej rzeczywistości, '(…) ludzie odczuwają przymus fotografii: przymus przekształcania całego swego doświadczenia w sposób widzenia'. Fotografia jako akt istnienia rzeczywistości, staje się dla mnie momentem, w którym odkrywam zasłony natury człowieka. To swoista gra z tą naturą, jak i chęć poznania jej. Interesują mnie obrazy, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być szczególnie atrakcyjnym wizualnie motywem obrazowym. To zachwyt codziennością w prostej konstrukcji obrazu. Konstrukcji na płaszczyźnie ludzkich przeżyć, spotkań, zamyśleń. To wtedy wyrażam pragnienie poznania człowieka. Wtedy bowiem objawia się jego prawdziwość. Fotografia to dla mnie swoiste rozpoznanie, które określa moje zdumienie, me zachwyty, zamyślenia. Te obrazy są w większości przypadków pełne współczucia, łagodne i osobiste, wynikają z wielkiego pragnienia zatrzymania ułamka codzienności.
Dziennik ulotnych gestów
Adam Lach – Apologia obecności
Projekt Apologia obecności
Adam Lach realizował w lutym i marcu 2005 roku
w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjnym dla Osób Niepełnosprawnych Umysłowo
Wspólnota
we Wrocławiu prowadzonym przez Fundację im. Brata Alberta.
Praca ta, pomyślana jako samodzielny, skoncentrowany na jednym problemie
projekt artystyczny, stanowiła równocześnie pracę dyplomową w Wyższym
Studium Fotografii afa we Wrocławiu.
Na projekt składają się dwie ściśle związane ze sobą serie fotografii: pierwsza z nich to klasyczne portrety ukazujące pacjentów Ośrodka a druga to fotograficzny esej złożony z fotografii sytuacyjnych, wykonanych we wnętrzach podczas normalnych, codziennych zajęć pacjentów.
Fotografie Adama Lacha uderzają swą bezpośredniością – mają moc i wiarygodność dokumentu, lecz czujemy zarazem, że fotograf działał bez
wyrachowania, że nie przyświecały mu żadne doraźne cele, nie interesowały go dokumentalno-publicystyczne konteksty. Fotografia nie jest
dla niego narzędziem konfrontacji z rzeczywistością, nie próbuje poprzez
to medium zderzyć własnej indywidualności z osobowością napotkanych
ludzi. Adam, jako fotograf, wydaje się przezroczysty, staje się, prawie
natychmiast, częścią krajobrazu, członkiem grupy – jest swój:
zaakceptowany, jakby od zawsze był tam ze swoją kamerą, jakby był
nieodzownym, codziennym elementem wtopionym bez reszty w jakiś fragment
rzeczywistości. Jest to ogromny dar – taka pozycja fotografa sprawia, że staje się on uczestnikiem rozgrywających się wydarzeń a nie jest
postrzegany jako obserwator-intruz (podglądacz), którego obecność wymusza
na ludziach zmianę zachowania i podjęcie wobec niego odpowiedniej gry.
Myślę, że był to niezbędny warunek, by projekt Apologia obecności
mógł w ogóle zostać zrealizowany. Umiejętność wtopienia się, dar
stawania się przezroczystym jest tutaj punktem wyjścia – młody fotograf
potrafi zachować przy tym dystans, niezbędny przy wykonywaniu
fotograficznych obrazów, potrafi zachować autonomię i niezależność
oglądu. Manifestuje się to m.in. poprzez perfekcyjną kompozycję kadru –
A. Lach intuicyjnie czuje
obraz, rozpoznaje jego strukturę i wagę
poszczególnych elementów.
Naturalnym środowiskiem, w którym działa Adam Lach, jest miasto, jego
naturalnym tematem ludzie i ich relacje z przestrzenią, przedmiotami i relacje z innymi ludźmi. Tym, co najbardziej uderza w jego fotografiach, jest
empatia czy wręcz czułość połączone z wyczuleniem na wszelkie emanacje
inności. Fotografie z Apologii obecności
są zapisami prawdziwego
spotkania, nie ma w nich taniego współczucia, jest za to podmiotowość i intensywność istnienia, jest poruszająca intensywność obecności. Młody
fotograf w banalnych, powszednich sytuacjach potrafił dostrzec (i utrwalić)
niezwykłe gesty, ślady nieprzystosowania i odmienności. Potrafił też
ukazać prawdziwą godność istnienia wszystkich portretowanych przez siebie
osób. Gdy oglądam jego fotografie, wciąż towarzyszy mi uczucie
balansowania na jakiejś trudnej do nazwania krawędzi, jakby już za chwilę
cała pieczołowicie zbudowana konstrukcja rzeczywistości (ale także
konstrukcja obrazu) miała ulec rozpadowi. Myślę, że w równym stopniu
zawdzięczam to doznanie fotografowi jak i sportretowanym przez niego ludziom.
Jestem wdzięczny za niepokój, którym zaraziły mnie te fotografie, jestem
wdzięczny za pytania, które przyniosły ze sobą te obrazy.
Adam Lach układając swe fotografie w serie nigdy nie uporządkowuje ich według jakiegoś linearnego schematu narracyjnego, nie opowiada historii, które mają łatwo rozpoznawalny początek i zakończenie. Jego fotograficzne narracje każą nam szukać sensów pod naskórkiem fotograficznie zarejestrowanej rzeczywistości a struktura tych narracji czyni z nich wielowątkowe eseje fotograficzne. Niezwykle ważny wydaje się przy tym dla niego pojedynczy obraz – w danej chwili koncentruje się tylko na nim, nad jego aurą i kompozycją – dopiero znacznie później następuje moment, w którym z owych pojedynczych (chciałoby się powiedzieć: samowystarczalnych) fotografii zaczyna budować większe eseistyczne wypowiedzi. Jego fotografie są więc zapisami zdziwienia i zachwytu, są też pytaniami, które kieruje ku rzeczywistości. Postawa taka wymaga odwagi, wymaga gotowości na podjęcie ryzyka, gdyż Adam Lach najczęściej fotografuje wtedy, gdy spotyka się z czymś, czego nie rozumie, gdy nie wie, co wyniknie dla niego z konkretnego, rejestrowanego właśnie obrazu.
Fotograf staje się tutaj autorem, który opowiada o świecie, lecz jego
opowieść jest również opowieścią o sobie. Możliwość opowiadania przy
pomocy medium fotografii jest dla niego ważna, gdyż właśnie w toku
narracji krystalizuje się tożsamość autora. Można powiedzieć, że poprzez swoje fotografie dokonuje on rozpoznania siebie, że dowiaduje się o swych emocjonalnych i intelektualnych potencjach. Układając swe obrazy w serie może z dystansu przyjrzeć się utrwalonej rzeczywistości i sobie,
może spotkać się z sobą jako z Innym, odsłanianym przez kolejne
fotografie. Adam Lach chce zobaczyć jak będzie wyglądać świat po sfotografowaniu
(G. Winogrand), lecz chce również zrozumieć, kim jest i jaki jest człowiek, który wykonuje te fotografie.
Projekt Apologia obecności
zaprezentowany zostanie w Berlinie (Galerie
Pankow, wernisaż 4 kwietnia 2006 r., wystawie towarzyszyć będzie katalog,
kurator wystawy: Marek Śnieciński).
Apologia obecności
Apologia obecności
Apologia obecności
Wirtualna wystawa „Rzeczy Pierwsze we Wrocławiu”
20 maja 2022 - 12:00
Centrum Historii Zajezdnia
Grabiszyńska 184 Wrocław
7 122sztuka
Kolorowy PRL. Warsztat artystyczny dla dorosłych. Monotypia
20 maja 2022 - 17:00
Muzeum Pana Tadeusza
Kamienica Pod Złotym Słońcem, Rynek 6 Wrocław
8 065sztuka
Justyna Adamczyk „Przeszłość nie przemija, bo wiecznie jest tworzona na nowo."
20 maja 2022 - 18:30
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
8 641sztuka
Malowanie na szkle – warsztaty dla początkujących
20 maja 2022 - 17:30
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
11 734sztuka
Odrodzenie. Wystawa malarstwa Joanny Hołodnik.
od: 22 kwietnia 2022 do: 17 maja 2022 jest więcej terminów
Galeria OK ART
Jedności Narodowej 73 Wrocław
16 659sztuka
Tapicer w akcji - warsztaty weekendowe
od: 14 maja 2022 do: 15 maja 2022
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
13 251sztuka
REZERWAT KULTURY w MDK Wrocław-Krzyki
14 maja 2022 - 10:00
MDK Wrocław-Krzyki
Powstańców Śląskich Wrocław
7 685sztuka
Noc Muzeów 2022 w Muzeum Współczesnym Wrocław
14 maja 2022 - 16:00
Muzeum Współczesne Wrocław
PL. STRZEGOMSKI 2A Wrocław
7 974sztuka
OUT OF THE DARK
14 maja 2022 - 18:00
Galeria ArtBrut
Ruska 46A Wrocław
8 888sztuka
Irmina Soni - Wiolonczelistka
14 maja 2022 - 18:00
Galeria Małgosia
Odrzańska 39/40 Wrocław
9 445sztuka
Muzeum Kolorów. Rodzinny piknik artystyczny w CK Agora
14 maja 2022 - 18:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
11 970sztuka
Co przeze mnie chce do światła. Wystawa Malarstwa Moki Szymankiewicz w CK Agora
14 maja 2022 - 20:00
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
12 360sztuka
Fotografia teatralna – wernisaż
13 maja 2022 - 18:00
Piekarnia
ul. Księcia Witolda 62-67 Wrocław
5 955sztuka
Tapicer w akcji - wykład Aleksandra Kądzieli
13 maja 2022 - 17:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
12 368sztuka
Dolnośląskie Stowarzyszenie Artystów Plastyków we Wrocławiu, wystawa zbiorowa członków.
12 maja 2022 - 16:00
Klub - Galeria Sztuki Dolnośląskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków we Wrocławiu
pl. Św. Macieja 5A Wrocław
11 010sztuka
Wrocław | Rafał Rutkowski - Śmiejmy się Bracia i Siostry | Stand-up
8 maja 2022 - 20:00
Hotel ibis Styles Wrocław Centrum
Plac Konstytucji 3 Maja 3 Wrocław
6 853sztuka
Gościna // oprowadzanie po ukraińsku z Viktoriią Tofan
8 maja 2022 - 12:00
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
9 539sztuka