Apologia obecności
- od: 26 sierpnia 2005, piątekdo: 10 września 2005, sobota

Apologia obecności
Adam Lach
Wystawa fotografii
Adam Lach ur. 1983 w Poznaniu. Od 2002 r. mieszka we Wrocławiu. Absolwent
Wyższego Studium Fotografii AFA we Wrocławiu. 2003 r. wraz z Bartoszem Maz.
zakłada grupę artystyczną In Spe. W 2004 roku wraz z piątką
przyjaciół organizuje we Wrocławiu Galerię bezdomną i pierwszy
międzynarodowy festiwal Pure art. (26.VI – 3.VII 2004). Od października
roku 2004 pracuje w tygodniku regionalnym Panorama dolnośląska i współpracuje z kilkoma firmami, realizując dla nich projekty fotograficzne.
W roku 2005, po trzyletniej nauce zostaje absolwentem Wyższego Studium
Fotografii AFA we Wrocławiu.
O mojej fotografii
Fotografia to niepowtarzalny dowód na to, że coś się wydarzyło. Fotografie to wyrwane z rzeczywistości fragmenty świata. Bez względu na ograniczenia amatorskie, pretensje artystyczne związane z osobowością i umiejętnościami fotografa, dostrzegamy w każdym zdjęciu bardziej niewinny, a przeto bliższy stosunek do widocznej rzeczywistości, '(…) ludzie odczuwają przymus fotografii: przymus przekształcania całego swego doświadczenia w sposób widzenia'. Fotografia jako akt istnienia rzeczywistości, staje się dla mnie momentem, w którym odkrywam zasłony natury człowieka. To swoista gra z tą naturą, jak i chęć poznania jej. Interesują mnie obrazy, które na pierwszy rzut oka nie wydają się być szczególnie atrakcyjnym wizualnie motywem obrazowym. To zachwyt codziennością w prostej konstrukcji obrazu. Konstrukcji na płaszczyźnie ludzkich przeżyć, spotkań, zamyśleń. To wtedy wyrażam pragnienie poznania człowieka. Wtedy bowiem objawia się jego prawdziwość. Fotografia to dla mnie swoiste rozpoznanie, które określa moje zdumienie, me zachwyty, zamyślenia. Te obrazy są w większości przypadków pełne współczucia, łagodne i osobiste, wynikają z wielkiego pragnienia zatrzymania ułamka codzienności.
Dziennik ulotnych gestów
Adam Lach – Apologia obecności
Projekt Apologia obecności Adam Lach realizował w lutym i marcu 2005 roku
w Dziennym Ośrodku Rehabilitacyjnym dla Osób Niepełnosprawnych Umysłowo
Wspólnota we Wrocławiu prowadzonym przez Fundację im. Brata Alberta.
Praca ta, pomyślana jako samodzielny, skoncentrowany na jednym problemie
projekt artystyczny, stanowiła równocześnie pracę dyplomową w Wyższym
Studium Fotografii afa we Wrocławiu.
Na projekt składają się dwie ściśle związane ze sobą serie fotografii: pierwsza z nich to klasyczne portrety ukazujące pacjentów Ośrodka a druga to fotograficzny esej złożony z fotografii sytuacyjnych, wykonanych we wnętrzach podczas normalnych, codziennych zajęć pacjentów.
Fotografie Adama Lacha uderzają swą bezpośredniością – mają moc i wiarygodność dokumentu, lecz czujemy zarazem, że fotograf działał bez
wyrachowania, że nie przyświecały mu żadne doraźne cele, nie interesowały go dokumentalno-publicystyczne konteksty. Fotografia nie jest
dla niego narzędziem konfrontacji z rzeczywistością, nie próbuje poprzez
to medium zderzyć własnej indywidualności z osobowością napotkanych
ludzi. Adam, jako fotograf, wydaje się przezroczysty, staje się, prawie
natychmiast, częścią krajobrazu, członkiem grupy – jest swój:
zaakceptowany, jakby od zawsze był tam ze swoją kamerą, jakby był
nieodzownym, codziennym elementem wtopionym bez reszty w jakiś fragment
rzeczywistości. Jest to ogromny dar – taka pozycja fotografa sprawia, że staje się on uczestnikiem rozgrywających się wydarzeń a nie jest
postrzegany jako obserwator-intruz (podglądacz), którego obecność wymusza
na ludziach zmianę zachowania i podjęcie wobec niego odpowiedniej gry.
Myślę, że był to niezbędny warunek, by projekt Apologia obecności
mógł w ogóle zostać zrealizowany. Umiejętność wtopienia się, dar
stawania się przezroczystym jest tutaj punktem wyjścia – młody fotograf
potrafi zachować przy tym dystans, niezbędny przy wykonywaniu
fotograficznych obrazów, potrafi zachować autonomię i niezależność
oglądu. Manifestuje się to m.in. poprzez perfekcyjną kompozycję kadru –
A. Lach intuicyjnie czuje obraz, rozpoznaje jego strukturę i wagę
poszczególnych elementów.
Naturalnym środowiskiem, w którym działa Adam Lach, jest miasto, jego
naturalnym tematem ludzie i ich relacje z przestrzenią, przedmiotami i relacje z innymi ludźmi. Tym, co najbardziej uderza w jego fotografiach, jest
empatia czy wręcz czułość połączone z wyczuleniem na wszelkie emanacje
inności. Fotografie z Apologii obecności są zapisami prawdziwego
spotkania, nie ma w nich taniego współczucia, jest za to podmiotowość i intensywność istnienia, jest poruszająca intensywność obecności. Młody
fotograf w banalnych, powszednich sytuacjach potrafił dostrzec (i utrwalić)
niezwykłe gesty, ślady nieprzystosowania i odmienności. Potrafił też
ukazać prawdziwą godność istnienia wszystkich portretowanych przez siebie
osób. Gdy oglądam jego fotografie, wciąż towarzyszy mi uczucie
balansowania na jakiejś trudnej do nazwania krawędzi, jakby już za chwilę
cała pieczołowicie zbudowana konstrukcja rzeczywistości (ale także
konstrukcja obrazu) miała ulec rozpadowi. Myślę, że w równym stopniu
zawdzięczam to doznanie fotografowi jak i sportretowanym przez niego ludziom.
Jestem wdzięczny za niepokój, którym zaraziły mnie te fotografie, jestem
wdzięczny za pytania, które przyniosły ze sobą te obrazy.
Adam Lach układając swe fotografie w serie nigdy nie uporządkowuje ich według jakiegoś linearnego schematu narracyjnego, nie opowiada historii, które mają łatwo rozpoznawalny początek i zakończenie. Jego fotograficzne narracje każą nam szukać sensów pod naskórkiem fotograficznie zarejestrowanej rzeczywistości a struktura tych narracji czyni z nich wielowątkowe eseje fotograficzne. Niezwykle ważny wydaje się przy tym dla niego pojedynczy obraz – w danej chwili koncentruje się tylko na nim, nad jego aurą i kompozycją – dopiero znacznie później następuje moment, w którym z owych pojedynczych (chciałoby się powiedzieć: samowystarczalnych) fotografii zaczyna budować większe eseistyczne wypowiedzi. Jego fotografie są więc zapisami zdziwienia i zachwytu, są też pytaniami, które kieruje ku rzeczywistości. Postawa taka wymaga odwagi, wymaga gotowości na podjęcie ryzyka, gdyż Adam Lach najczęściej fotografuje wtedy, gdy spotyka się z czymś, czego nie rozumie, gdy nie wie, co wyniknie dla niego z konkretnego, rejestrowanego właśnie obrazu.
Fotograf staje się tutaj autorem, który opowiada o świecie, lecz jego
opowieść jest również opowieścią o sobie. Możliwość opowiadania przy
pomocy medium fotografii jest dla niego ważna, gdyż właśnie w toku
narracji krystalizuje się tożsamość autora. Można powiedzieć, że poprzez swoje fotografie dokonuje on rozpoznania siebie, że dowiaduje się o swych emocjonalnych i intelektualnych potencjach. Układając swe obrazy w serie może z dystansu przyjrzeć się utrwalonej rzeczywistości i sobie,
może spotkać się z sobą jako z Innym, odsłanianym przez kolejne
fotografie. Adam Lach chce zobaczyć jak będzie wyglądać świat po sfotografowaniu (G. Winogrand), lecz chce również zrozumieć, kim jest i jaki jest człowiek, który wykonuje te fotografie.
Projekt Apologia obecności zaprezentowany zostanie w Berlinie (Galerie
Pankow, wernisaż 4 kwietnia 2006 r., wystawie towarzyszyć będzie katalog,
kurator wystawy: Marek Śnieciński).

Apologia obecności

Apologia obecności

Apologia obecności
Nowe Tropy |Cykl spotkań autorskich | „Dniewnik" | Waldemar Okoń
20 stycznia 2024 - 16:00
Klub Muzyki i Literatury
pl. T. Kościuszki 10 Wrocław
12 921sztuka
Mali projektanci - pokój marzeń
od: 15 stycznia 2024 do: 19 stycznia 2024
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
18 790sztuka
Kolorowy Flirt z Klasykami | Wystawa prac Anny Gelczuk
od: 15 grudnia 2023 do: 15 stycznia 2024
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
18 053sztuka
Bogusław Beszłej „Artyści muzycy w moich fotografiach”
od: 16 listopada 2023 do: 15 stycznia 2024
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
26 814sztuka
𝐓𝐇𝐈𝐑𝐃 𝐒𝐊𝐈𝐍 Prace 𝐳 𝐒𝐚𝐦𝐦𝐥𝐮𝐧𝐠 𝐇𝐨𝐟𝐟𝐦𝐚𝐧𝐧 𝐢 𝐒𝐜𝐡𝐞𝐧𝐤𝐮𝐧𝐠 𝐒𝐚𝐦𝐦𝐥𝐮𝐧𝐠 𝐇𝐨𝐟𝐟𝐦𝐚𝐧𝐧
od: 17 września 2023 do: 14 stycznia 2024
OP ENHEIM
Plac Solny 4 Wrocław
27 807sztuka
Już po nas | wystawa
od: 10 listopada 2023 do: 13 stycznia 2024
galeria Studio BWA Wrocław
ul. Ruska 46a/301 (III piętro) Wrocław
28 326sztuka
Slam Poetycki w Sztuce na Miejscu - pierwszy slam we Wrocławiu w 2024
12 stycznia 2024 - 20:30
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
7 168sztuka
XXXVI spotkanie autorskie z cyklu Szczyt Formy, Diana Lelonek ROŚLINY I ŚMIECI
12 stycznia 2024 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
7 830sztuka
Karolina Szymanowska SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
od: 19 grudnia 2023 do: 11 stycznia 2024
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
16 972sztuka
Wernisaż wystawy Pawła Karpińskiego "No need to go further"
9 stycznia 2024 - 19:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
6 474sztuka
Magiczna torba z króliczkami | Wystawa
od: 16 grudnia 2023 do: 8 stycznia 2024
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
19 637sztuka
Znaczki Ukrainy – ekspozycja czasowa
od: 23 sierpnia 2023 do: 5 stycznia 2024
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
29 096sztuka
Sylwester w Sztuce na Miejscu - O północy w Paryżu
31 grudnia 2023 - 20:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
17 150sztuka
Wernisaż z Muzyką
17 grudnia 2023 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
10 261sztuka
Graficzny Kiermasz Świąteczny
16 grudnia 2023 - 11:00
Sztuka Na Miejscu
Łaciarska 4 Wrocław
11 824sztuka
Rodzinne warsztaty tworzenie kartki noworocznej // Zimowe cuda w Przejściu Dialogu!
16 grudnia 2023 - 11:00, 13:00
Przejście Dialogu
Świdnicka 19 Wrocław
12 228sztuka
(NIE) OBECNOŚĆ | Performans z Muzeum Architektury
15 grudnia 2023 - 18:00
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Bernardyńska 7 Wrocław
8 376sztuka


























